Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lading i danmark

Startet av Frog, tirsdag 01. juli 2014, klokken 11:27

« forrige - neste »

Frog

26A begrensning opphevet etter Service ved Tesla Skøyen :

Software oppdatering v5.11 + hardware oppdatering med tykkere ledninger for mindre varmegang  = 32A x 3 ( 22kw ) med type 2.

Hjemmelading i garasje med UMC på dedikert enfase 32A kurs endret plutselig lademønster fra 32A default til kun 26A default, og måtte manuelt stilles opp til 32A for hver lading.

Lader etter service nå igjen på 32A default, og testet i dag også med type 2 på 22kw lader for sjekke om 26A x 3 begrensningen var endret . Se foto under (typical).

Flott service oppfølging fra Tesla Skøyen med uoppfordret rustfjerning og lakkering av bremseroterer  :)

Knut Øygard

Så bra! Jeg bestilte service i midten av mai. Det blit på Skøyen i juli. Jeg spurte om de kunne gjøre de nødvendige forsterkningene for å gi 3x32A igjen. Ho jeg snakka med hadde ikke hørt om noe sånt og forstod ikke helt hva jeg mente. Men da vet jeg at de kan fikse det og kan være litt mer påståelig neste gang jeg snakker med dem:-)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Mr.Hansen

Ladning på 1 fase med 32A har aldri vært noe problem. Da den gir 10,66A per fase.
Men ser at du får 32A med 3 fase ser bra ut.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"


Breezec

Dette betyr at man kan kjøre 1-fase 32a uten å laske i ladestasjonen (for de med dobbeltlader). Har noen gjort seg opp tanker om hva som gir minst tap i ladeprosessen av å kjøre 32a på en lader, eller fordele på to eller flere?
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

cairnz

Sitat fra: Breezec på fredag 13. juni 2014, klokken 09:20
Dette betyr at man kan kjøre 1-fase 32a uten å laske i ladestasjonen (for de med dobbeltlader). Har noen gjort seg opp tanker om hva som gir minst tap i ladeprosessen av å kjøre 32a på en lader, eller fordele på to eller flere?
Dette kan man ikke styre når man har dobbeltlader. Den vil fordele akkurat som den vil. Med en ulasket kabel går det 16A på en av del-laderne pr lader. Med lasket kabel går det 5.33A pr dellader pr lader.
Elbilist

Breezec

Man kan styre laskingen, er 16a pr dellader mer effektivt enn 5.33a er egentlig spørsmålet. Høyere strøm gir mer varmetap, men er kanskje mer effektivt likevel.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

cairnz

Sitat fra: Breezec på fredag 13. juni 2014, klokken 09:46
Man kan styre laskingen, er 16a pr dellader mer effektivt enn 5.33a er egentlig spørsmålet. Høyere strøm gir mer varmetap, men er kanskje mer effektivt likevel.

Hvordan kan du kontrollere om du bruker en eller to ladere i bilen? Har du dobbeltlader vil den vel alltid dele innstrømmen 50/50 mellom laderne ?

Lasking er jo bare å fordele innlasten på delladerne "internt" i laderen. Når den ser at den får samme fase over flere ladere behandler den det som "enfase".
Elbilist

Breezec

Bilen består vel av 3 "ladere" i utgangspunktet, en for hver fase. Har man dobbellader, har hver av disse tre laderne en slavelader. Fordeling mellom master og slave skjønner jeg ikke kan fordeles. Men ved å laske, kan man velge mellom 1,2 eller 3 "faseladere" i bruk ved enfase.

1 faselader i bruk = 32a eller 16a+16a dobbeltlader
2 faseladere i bruk = 16a eller 8a+8a dobbeltlader
3 faseladere i bruk = 10.66a eller 5.33a+5.33a dobbeltlader

Eller har jeg misforstått det her?
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

cairnz

Sitat fra: Breezec på fredag 13. juni 2014, klokken 11:14
Bilen består vel av 3 "ladere" i utgangspunktet, en for hver fase. Har man dobbellader, har hver av disse tre laderne en slavelader. Fordeling mellom master og slave skjønner jeg ikke kan fordeles. Men ved å laske, kan man velge mellom 1,2 eller 3 "faseladere" i bruk ved enfase.

1 faselader i bruk = 32a eller 16a+16a dobbeltlader
2 faseladere i bruk = 16a eller 8a+8a dobbeltlader
3 faseladere i bruk = 10.66a eller 5.33a+5.33a dobbeltlader

Eller har jeg misforstått det her?

Du har det nesten korrekt :)

Si følgende: Vi har to ladere i bilen, X1 og X2. Hver lader har 3 faseladere, la oss kalle de L1, L2 og L3. Vi har da kombinasjonene X1L1, X1L2, X1L3, X2L1, X2L2, X2L3. Kall disse punkter. Strømmen som kommer inn til laderen kan vi tenke på som "Strøm mellom N (nøytral) og Lx, hvor x er fase 1, 2 eller 3". Da kan vi tenke på L1, L2 og L3 både som delladere og faser.

Ett gitt punkt kan aldri ta mot mer enn 16A, uansett hvor mye man vil. Har man enkeltlader har man kun punktene X1L1, X1L2, X1L3.

Ved 32A innstrøm på en fase, vil man uten lasking kun kunne bruke en fase, si L1 i dette tilfellet. Da er man begrenset på 16A. Da får man inn 16A mellom N og L1 i bilen - noe som i sikringsskapet eller ladeboksen er mellom L1 og L2, men det er koblet slik at L1 fra huset går til N i boksen, og L2 går til L1 i boksen. Ved lasking så kobler man L2 fra huset til L1, L2 og L3 i boksen. Når bilen oppdager dette kan den da splitte strømmen slik at X1L1 får det som i boksen er koblet mellom N og L1, X1L2 det mellom N og L2, og X1L3 det mellom N og L3. Husk nå at L1, L2 og L3 i boksen er det samme punktet, så bilen får da samme fase på alle tre laderne, og rapporterer derfor ikke (3)-symbolet, og kan da stille strøm deretter.

Med enkeltlader går det da 10.66A til X1L1, 10,66 til X1L2, 10,66 til X1L3.

Har man dobbeltlader vil man kunne hente ut 16A til X1L1, og 16A til X2L1 (altså den andre laderen på samme faselader). Med lasking vil man da sende 5.33A til hver av de 6 delladerne.

Var det oppklarende eller forvirrende? :)
Elbilist

Breezec

Vi er vel enige om hvordan dette fungerer, men det jeg lurer på, er om det er mer effektivt å bruke en faselader (ingen lask) fullt ut kapasitetsmessig, eller fordele lasten over flere faseladere (laske) uten å kjøre hver enkelt faselader på full belastning. Altså virkningsgrad i forhold til å kjøre 100%, 50% eller 33% belastning av faseladeren.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

Bjørn

Sitat fra: Frog på torsdag 12. juni 2014, klokken 21:53
26A begrensning opphevet etter Service ved Tesla Skøyen :

Software oppdatering v5.11 + hardware oppdatering med tykkere ledninger for mindre varmegang  = 32A x 3 ( 22kw ) med type 2.

Hjemmelading i garasje med UMC på dedikert enfase 32A kurs endret plutselig lademønster fra 32A default til kun 26A default, og måtte manuelt stilles opp til 32A for hver lading.

Lader etter service nå igjen på 32A default, og testet i dag også med type 2 på 22kw lader for sjekke om 26A x 3 begrensningen var endret . Se foto under (typical).

Flott service oppfølging fra Tesla Skøyen med uoppfordret rustfjerning og lakkering av bremseroterer  :)

Frog.. fikk du denne oppdat. uoppfordret, el spurte du spes. etter dette..? :)

Frog

Bjørn...
"Concern: Customer states: Charging rate is less than expected / charging amperage is reduced. Vehicle uses 26A as default instead of 32A as before
Corrections: Charge System Inlet General Diagnosis Needs to do upgrade bulletin"

Ville bare ha igjen muligheten for en fase 32A lading hjemme i garasjen på UMC ...
Siden de byttet til tykkere ledninger for å hindre varmgang, tenkte jeg at jeg skulle teste ut om 32A x 3 var en mulighet med type 2.

Så svaret er at jeg ikke spesifikt ba om det . Jeg fikk mer enn jeg ba om - som med bremserotorene- som jeg tidligere hadde fått beskjed om ikke kunne gjøres noe med. Tumbs up for Tesla Skøyen :)

bb

Shieeeeet, denne fiksen må jeg få så snart som mulig. En økning på 23 % er dritbra. En full charge vil gå fra ca. 4,5 timer til bare 3,5 timer.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Bjoris

Tok kontakt med Bergen når jeg så denne tråden pr epost, 6 min etterpå fikk jeg svar. Flott responstid:)

Første ledige time var 9. juli, så det gikk akkurat, to dager før Nord-Norge turen! ;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA