Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SuperChargers i Danmark

Startet av Råde, mandag 30. juni 2014, klokken 10:21

« forrige - neste »

iGolf

Ingen som har disse enda, men nå som du annonserer for den så :P

PokerFjes

Beklager at dette er litt dobbelposting, men jeg har ikke helt oversikten over alle trådene her inne enda.

Felgene er Sparco Assetto Gara 7.5x17. For å få bakhjulene ut i skjermkanten har jeg valgt ET35 bak. Foran har jeg standard ET, og med 7.5" felg ble dette veldig bra. Bredere felg og/eller lavere ET vil gjøre at hjulet kommer utenfor den nederste skjermkanten - ihvertfall bak.

Dekkene er ikke helt standard. Dimensjonen er 205/55-17 - oversize med 4% større rulleomkrets enn orginalt, og så hever det bilen 12,5mm. Jeg ser nå at et senkesett kanskje hadde gjort seg, men det får komme etterhvert.

Orginalhjulene, Astana m/Conti eContact, veier 17.8kg
Sparco m/Goodyear EfficientGrip Performance veier 16.9kg (foran) og 17.2kg (bak).

Jeg har sammenlignet kjøring til/fra jobb (ca 80km) på gamle og nye dekk så godt jeg kan. 1000km på orginalhjulene, 500km på de nye. Jeg har snaue 5% økning i strømforbruk på de nye hjulene, men det kan stabilisere seg etterhvert. Noe er nok de åpne felgene skyldige i.
Jeg har nesten utelukkende kjørt på normal så langt, og snittforbruket er 13.6 med 50km/t i snitt (Jeg er sjelden over over 90km/t).
2016 VW e-Golf; VP, Limestone Grey - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23094.0.html
2000 VW Caravelle 2.5 TDI Syncro
1994 Toyota Landcruiser VX 4.2TD

Kjellegolf

MADRID/BLADE FELGER: Dette emnet hadde utrolig mange sider, så jeg håper noen som har Madrid eller Blade felger kan hjelpe meg med følgende spørsmål: 1.) Går forbruket vesentlig opp med feks Madrid felger? Jeg tenker å ha 205 dekk på disse, 205 bruker vel mindre strøm enn feks 225? 2.) Har noen fått god pris på dette ved kjøp? Jeg skal kjøpe e-golf nr 2 nå og ønsker finere felger på bil 2  :)  På forhånd takk for alle råd og tips!

gamer73

Jeg har ikke det selv ,men jeg har også lest masse på dette forumet og det er vel bredden på dekket som har mest å si på rekkevidden...(jeg kan ta feil selvsagt)...så om du holder deg til 205 så skal du være "safe". I tillegg vil også 205 lage mindre støy enn 225 dekk...og jeg tror E-golfen er generelt dårlig isolert.

Min strategi er følgende:


Få E-golfen først...(denne eller neste uke), kjøre med det som følger med helt til vinter. Da legger jeg vinterdekk jeg har i garasjen på orginalfelgene. Så neste vår kjøper jeg nye uorginale kule felger og legger på continentaldekk med ContiSilent teknologien (205/45-17)....da det er sagt at Contisilent dekk kommer i maaange dimensjoner til våren:)

Kjellegolf

Takk for raskt og fint svar! Visste ikke om ContiSilent dekkene, kommer de først til våren? Grunnen til at jeg tenkte det var best å kjøpe alt nå er at man får momsfritak på dekk og felger når man kjøper ny bil, at det derfor er lurt å kjøpe alt nå i "en pakke"? Liker Madrid felgene godt, men er åpen for uoriginale hvis det finnes noen som ser like bra ut og er billigere, vet noen noe om det? TEnkte å bruke originalfelger på vinterdekk ved kjøp av bil...

gamer73

Sitat fra: Kjellegolf på mandag 03. august 2015, klokken 13:08
Takk for raskt og fint svar! Visste ikke om ContiSilent dekkene, kommer de først til våren? Grunnen til at jeg tenkte det var best å kjøpe alt nå er at man får momsfritak på dekk og felger når man kjøper ny bil, at det derfor er lurt å kjøpe alt nå i "en pakke"? Liker Madrid felgene godt, men er åpen for uoriginale hvis det finnes noen som ser like bra ut og er billigere, vet noen noe om det? TEnkte å bruke originalfelger på vinterdekk ved kjøp av bil...

Contisilent har vært 1 år elelr noe, men kun som sinnsyke dimmesjoner på blandt annet Tesla...235 og 275 etc...men i følge selger hos dekkmann så komemr det mange flere "vanlige" dimensjoner til våren..han rådet meg til å vente!

Nå er jeg ikek helt sikker på hvor mye bråk det er i golfen, men jeg hørte godt dekkstøy når jeg prøvekjørte...og Contisilent skulel vistnok senke lyden inni bilen med opptill 9 db...

Og husk Contisilent skal i utgangspunktet være uavhengig av felger så jeg tror du trygt kan bestilel orginale felger med bilen for momsfritak..bare unngå å kjøpe somemrdekk på dem;) Contisilent kommer foreløpig KUN på sommerdekk...

Råde

Sitat fra: Kjellegolf på mandag 03. august 2015, klokken 12:25
MADRID/BLADE FELGER: Dette emnet hadde utrolig mange sider, så jeg håper noen som har Madrid eller Blade felger kan hjelpe meg med følgende spørsmål: 1.) Går forbruket vesentlig opp med feks Madrid felger? Jeg tenker å ha 205 dekk på disse, 205 bruker vel mindre strøm enn feks 225? 2.) Har noen fått god pris på dette ved kjøp? Jeg skal kjøpe e-golf nr 2 nå og ønsker finere felger på bil 2  :)  På forhånd takk for alle råd og tips!
1) nei, forbruket er omtrent likt (basert på erfaring). 205 er bedre enn 225. 
2) nei, de er svindyre hos forhandler. Gjør som jeg og heng rundt på Finn. De følger med sportsunderstellet for en slikk og det er en del som selger for å kjøpe større felger.

EGolf er etter min mening ikke spesielt dårlig støyisolert. Det er bare originaldekkene som støyer mye (harde). Ang uoriginalt så er MAK Wolf (eller Wulf) ganske like.
e-Golf | X75D

poskare

I tillegg til Rådes svar ovenfor vil jeg nevne at bredden på felgen vil også påvirke forbruket. Så hvis du monterer 225 på 7" bred felg, vil det bruke mindre strøm enn hvis du kjøper 8,5" bred felg...også basert på erfaring!

Kjellegolf

Takk til dere alle for gode, nyttige svar! Skal henge på finn.no (godt tips) og vente på napp der, hvis jeg ikke får et godt tilbud fra forhandler ved kontraktsinngåelse, jeg har hørt at noen får gode priser hvis de ikke kjøper hos en møller forhandler. Skal sjekke pris på bil hos 3-4 forhandlere i Oslo/Akershus. Har forstått at rabatt kan variere en god del, så jeg får være litt tålmodig og ta meg tid til å undersøke.

mihkku

Kjøpte meg nylig alloygator. Skrapet opp to felger i j... Oslo, så nå er jeg lei. Kjøpte så klart to ny og prisen... Ja... Det er meldt fint vær her sørpå:)

Vurderer spacere fremfor å tulle med forskjellig et, er jo kjekt å rullere på dekkene uten å måtte bytte gummi

gamer73

Sitat fra: mihkku på tirsdag 04. august 2015, klokken 01:55
Kjøpte meg nylig alloygator. Skrapet opp to felger i j... Oslo, så nå er jeg lei. Kjøpte så klart to ny og prisen... Ja... Det er meldt fint vær her sørpå:)

Vurderer spacere fremfor å tulle med forskjellig et, er jo kjekt å rullere på dekkene uten å måtte bytte gummi

spacere er vel veldig ulovlig!

mihkku

Ikke ulovlig det med TUV godkjenning. Dersom disse endrer sporvidden med 15mm så må bilen til biltilsynet for godkjenning.

gamer73

Sitat fra: mihkku på tirsdag 04. august 2015, klokken 13:24
Ikke ulovlig det med TUV godkjenning. Dersom disse endrer sporvidden med 15mm så må bilen til biltilsynet for godkjenning.

ahh oki..endret reglene? For når jeg tenkte på dette rundt år 2010 til bmw'en min så var dettte ganske ulovlig syntes jeg å huske...og man fikk aldri spacere godkjent!!!

mihkku

Mener å huske at regelverket var det samme i 2002. Satt på spacere på min Vectra da og fikk dette godkjent hos biltilsynet. TUV godkjent vel og merke.

gamer73

oki i så fall er det kult: for spacere gjør jo at dekket kommer helt ut i hjulbuen som er tøft:) Tror ikke jeg gidder styre på med noe sånt på en EL-golf, men det skal garantert undersøkes når jeg kjøper meg ny bmw om 5 år:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA