Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Think A266 (Classic) register

Startet av Kims, søndag 29. juni 2014, klokken 21:42

« forrige - neste »

Kims

Hei!

Jeg får snart levert min P85 (endelig!), og har i ventetiden anskaffet meg noen originale 21" turbin fra en P85+. Disse er mao. bredere bak etc.

Så i dag spurte jeg Tesla om de hadde tid til å bytte de samme dag som jeg fikk bilen, og fikk til svar at siden jeg ikke hadde en P85+ bil så var ikke dekkene/felgene godkjent for min bil.

Dette pga innpress og at dekkene er bredere.

--

Er det noe problem å montere P85+ felger på en vanlig P85? Hvis ikke, hva er det Tesla holder på med?



Mvh,
Kim

RaBalder

Under valget Performance-Plus ved design av bil under bestillingen står følgende:

" I tillegg til oppgraderte dempere, foringer, stabilisatorbarer og dekk (Michelin Pilot Sport PS2), er bakdekkene 20 mm bredere og forskjøvne for bedre akselerasjon på veidekker med dårlig grep."

Det er jeg som har uthevet.

Dette kan godt være dette som gjør at felg/dekk ikke passer til vanlig P85. Og som Tesla sier ikke vil passe.



Men jeg er dog ingen ekspert på dette området  ::)

RonnyØ

#2
I følge det der, så tyder det på at det er forskjellig innpress på dem da?
Husqvarna Automower 320

RonnyØ

Sitat fra: P85TMS på onsdag 11. juni 2014, klokken 20:52
ET er 40mm på 21". Forskjellen på P/P+ er 8.5/9" felgbredde. Teoretisk øker sporvidden med totalt 20mm over bakaksel ved bruk av 265 dekk kontra 245 dekk. Maks tillatte økning av sporvidde er 15mm over en aksel. Derfor blir det ikke lengre lovlig. Husk også at lastindeks på P+ er 96 foran og 101 bak. P har 96 på begge. Forskjellen betyr fort 5-600,- mer per dekk i forhold til de allerede dyre dekkene på P.
9" rundt om, eller 8,5 foran og 9" bak?
Husqvarna Automower 320

jazzwheel

Sporvidden er da lik så lenge innpress er det samme så det spiller ingen rolle.

erot

Her tuller Tesla. Be de ta seg en bolle! Jeg hadde blitt forbanna....

jazzwheel

Det er riktig at det i følge vognkortet ikke er lov med bredere dekk bak enn foran på P85 siden den originalt kommer med like dekk foran og bak. Firkantede norske lover, men det er få som bryr seg.

Punkt 6.1 http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_13#KAPITTEL_13

h)   Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

erot

Er klar over regelen, men den er en formalitet uten noen fornuftig begrunnelse siden det forekommer at fabrikanter leverer både like hjul og staggered (ulike f og b) på ellers identiske modeller. Det som står i vognkortet dikteres jo bare av hva den aktuelle bilen tilfeldigvis leveres med. Tesla bør etterkomme kundens ønsker og ikke legge seg opp i det. Har selv fått bekreftet fra vegvesenet at de bruker sunn fornuft her. Dvs at de bryr seg om innpress (pga sporvidde) og +-5% regelen, men ikke om avvik på profiler og bredder ift vognkort så lenge det er innenfor skjerm og uten kontakt med andre deler.

Oreo

Godt mulig Tesla bare vil ha sitt på det tørre, noe som er forståelig.
Det er jo bare å bytte selv etterpå. Tviler på at det skulle by på problemer.
Litt av servicen er vel at de skal gi fra seg en bil som er 100% etter forskriftene. Rent juridisk kan det jo komme å bite dem bak, om en kunde skulle komme ut for en ulykke på vei hjem og det viser seg at bilen ble levert ut på hjul som ikke var typegodkjent til den spesifikke modellen (advokatmat). Altså  de vil ha ryggen fri, noe jeg også ville hatt om jeg var forhandler.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

erot

Må vel innrømme at du har rett. Slik har samfunnet altså blitt. Hadde fremdeles blitt forbanna om de nektet å montere hjulene mine, men litt usikker på hvor aggresjonen skulle rettes..  ;D

Amoss

Sitat fra: P85TMS på onsdag 11. juni 2014, klokken 20:52
ET er 40mm på 21". Forskjellen bak på P/P+ er 8.5/9" felgbredde. Begge har 8.5" felgbredde foran. Teoretisk øker sporvidden med totalt 20mm over bakaksel ved bruk av 265 dekk kontra 245 dekk. Maks tillatte økning av sporvidde er 15mm over en aksel. Derfor blir det ikke lengre lovlig. Husk også at lastindeks på P+ er 96 foran og 101 bak. P har 96 på begge. Forskjellen betyr fort 5-600,- mer per dekk i forhold til de allerede dyre dekkene på P.

EDIT: Spesifisert for/bakaksel felgbredder.

Men, dersom det er ulovlig å montere P+ dekkene på en "ikke P+" Tesla pga. disse forskjellene - er det da fortsatt lovlig å montere de normale dekkene (les: vinterdekk) på en P+? Forskjellen blir jo akkurat den samme, bare andre veien.

Her mener jeg at det naturlige (jada, vet at "naturlig" og "legalt" er to *vidt* forskjellige ting :p ) burde være at bilen "Model S" skulle være godkjent med alle tre hjulkombinasjoner de blir levert med originalt uavhengig av hvilke bokstaver som står bakpå.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

frosken

Selv om en P85 i vognkortet bare er registrert med 245/45 19 eller 245/35 21 kan man fint ta en tur på biltilsynet og få bilen godkjent med andre dimensjoner.

Spesielt siden bilen leveres med andre dimensjoner og det ikke er andre fysiske ulikheter som skiller modellene er det en smal sak å få de andre originaldimensjonene godkjent på bilen.

Jeg fikk bilen levert med 19", men planlegger å få den godkjent med 245/35 21 som sitter på sommerhjulene jeg kjøpte utenom. All erfaring tilsier at det er uproblematisk.

Kims

Liten oppfølging her.

Jeg har uten veldig mye hell forsøkt å få svar fra Tesla på evt. implikasjoner av å montere P85+ dekk på en P85. Avsender hos Tesla er sensurert da det ikke er så viktig for saken, det er mer svarene som gis. Svarene er kopiert inn nøyaktig slik de fremstår(!):

Meg: "Hadde du noe informasjon om implikasjonene av å montere P85+ hjulsett på en P85?"

Tesla: "Dette er ikke noe som bør gjøres

Firma policy
: Det er stor forskjell på p85 og p85+
"

Meg: "Jeg forstår at dere har interne retningslinjer som tilsier at det ikke skal gjøres, men sier du at det vil skade bilen å gjøre det, eller sier du bare at det ikke er typegodkjent?"

Tesla: "Det er fysisk foskjell på bilene -"

--

Det er så langt jeg har kommet, nå har de ikke svart på litt over et døgn, selv med en purring fra min side.

Jeg kan vel ikke si at jeg er kjempeimponert over svarene..



Mvh,
Kim

Muffinman

Jeg ville ikke hatt _noen_ betenkeligheter med å montere P+ hjul på en P, eller en S for den saks skyld. Det er heller ikke umulig at det blir gjort på neste bil om det ligger et greit 21" turbinsett ute på brukten når tiden kommer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA