Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt batteri 34' pluss arbeid 3 timer...

Startet av naverud, søndag 29. juni 2014, klokken 19:23

« forrige - neste »

naverud

Hei! Planlegger tur til Legoland i Billund for familien i en Nissan Leaf. Noen som har erfaring med hurtiglading i Danmark? Er det noe hurtigladekart for Danmark?

emil

Sjekk https://www.clever.dk/

Trenger eget ladekort og du betaler for den strømmen du bruker og ikke pr lading som de fleste i Norge.

naverud

Er det kart over ladestasjoner på nettet?

emil

Clever sine ladepunkter (vanlig+hurtig) http://services.clever.dk/cp_map.htm

Vet ikke om det finnes noen tilsvarende ladestasjoner.no eller hurtigladekartet vi har her hjemme

fredag

Viktig: Clever sitt ladekort må kjøpes på forhånd!

Bruk iphone-appen til Clever for å finne ladestasjonene deres, og velg stiktype for å vise Chademo-ladestasjonene deres.

Husk også at danskene har noe annerledes stikkontakter enn vi har.

Utendørs bruker de gjerne CEE16 - samme som brukes på marinaer og campingplasser i Norge og Sverige, så kjøp en overgang på Clas Ohlson i Norge, før du drar.

Innendørs bruker de en schuko-kontakt med jordingen på et annet sted enn på den kontakten vi bruker i Norge. Du kan kjøpe en overgang på Elgiganten eller lignende i Danmark, men pass på at den tåler 16A. Ikke kjøp reiseadapter, det vil sannsynligvis smelte, ødelegge ladekabelen din, evt starte brann. Kjøp noe som er laget for å tåle oppvaskmaskiner og lignende.

Husk at elbiler har mye større strømforbruk pr km i 130km/t på danske motorveier enn i lavere hastigheter. Du kommer lengre på hver lading ved å kjøre saktere.

Clever har vel noen type1-ladestolper på flyplassen i Billund, sjekk Clever-appen. Og så finnes det en gratis ladestolpe (CEE16-kontakt) på parkeringsplassen utenfor Hotel Legoland i Billund.

Med type2-kabel til Leafen kan du i tillegg lade på type2-ladestolpene til Clever og E.On i Danmark.

Les forøvrig gamle tråder her på forumet fra andre som har dratt til Danmark med elbil tidligere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Øststua

#5
Kom hjem fra samme tur som dere på tirsdag morgen denne uka! :) Helt glimrende å kjøre elbil i Danmark! Vi klarte oss utmerket kun med et Clever-ladekort (prepaid columbus), en skjøteledning og Leafn sin standard ladekabel. Vi hurtigladet tur-retur København-Billund og ellers ladet med 10 A på hytta. Inkl. kjøring til og fra Løveparken, kjørte vi rundt regna 550 km, og hadde et forbruk på nesten 62 kW... Det er bra, det, syns jeg. :) Vi prøvde å få tak i en adapter for å kunne få til jordet lading på hytta, men Elgiganten i Vejle (ingen elforretning i Billund) hadde IKKE dette... Det gikk fint uten. Men neste gang skal jeg kjøpe dette på forhånd. Ergo, kjøp dette enten i Norge eller ett eller annet annet sted i Danmark. Det er jo å anbefale. I tillegg er Type 2/Menneske adapter (eller kabel) å anbefale å ha med. Vi har en 2012-Leaf og har kun 10 A standardkabel, og hadde ikke med Type 2-adapter, men klarte oss finfint uten. Det er dog en del ladestasjoner med Type 2, dette er jo framtida, så for å kunne bruke disse må man jo.... :) Uansett, sjekk også ut - som også sagt over - andre og eldre tråder om turer til Danmark. Danmark er et strålende land å kjøre elbil i! Ha en finfin tur!
Aurskog-Høland. Fra og med 30. januar 2012, en glad eier av en sølv Leaf! :-)

JBS

#6
Vi har en kæde som findes i hele Danmark, hvor div stik kan købes.
Her er den i søger:  http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik

Mvh, en dansker :-)
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

snurre100

Venter på Kia E Niro

JBS

Det kan jeg fortælle med det samme.
Den kan bruges op til 13A
Det er kun tilladt at trække max 13A på stik efter år 1985, ellers max 10A eller 2300W.
Ellers hedder der CEE blå 16A
Vil anbefale at bruge std. Nissan mormor kabel, som trækker 8Amp
Mvh
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA