Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Road trip i Europa sommeren 2014 / type 2 ladere

Startet av pwb, søndag 29. juni 2014, klokken 06:55

« forrige - neste »

pwb

Finnes det noen billige, små og lette aggregat man kan ha med for å kunne lade med 8 eller 14A ? Noen som har brukt noe slikt?

svingen

Tenker du og ha på hytte eller lignende?
det er diskutert på andre plasser her,husker ikke om det er leaf eller trilling men det er mulig ja...men husk og kjøpe et som lager "stabil" strøm koster noen kr mere.

Når det er sagt så kan du ha rimlig lang kabel hvis du har 2.5mm og lader på si 6a. (kan sikkert ha 150 meter uten att det blir problem vil jeg tro)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Olemann


Er drøftet før.  Kommer an på hva du mener med billig, Honda EU 30i gir nok strøm til 8A,  (2600w kont) og har inverter for ren strøm.  Koster ca 25.000.- og veier mellom 30 og 40 kilo.  Tipper mange ser for seg endel billigere enn dette.

Skal du lade med 14 A må du opp i nominelt 5-6 Kw for ikke å tyne agreggatet, da snakker man fort om 50 kg og mer penger.

Kjøper du et billig 2-3 Kw Kina agregat til kr 3-4000 kan du nok lade med 8A en kortere periode, men risikoen for at bilen ikke liker firkantstrømmen er der.

Ole

Sitat fra: pwb på onsdag 11. juni 2014, klokken 11:07
Finnes det noen billige, små og lette aggregat man kan ha med for å kunne lade med 8 eller 14A ? Noen som har brukt noe slikt?

TB

Sitat fra: svingen på onsdag 11. juni 2014, klokken 11:29
Når det er sagt så kan du ha rimlig lang kabel hvis du har 2.5mm og lader på si 6a. (kan sikkert ha 150 meter uten att det blir problem vil jeg tro)
Beregning av spenningstap kan utføres her: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php

Viser at lading ved 6A på 150 meter 2,5 mm2 gir 12,60 V spenningstap. Ved 230 V vil det gi 217 V som er heilt akseptabelt.

14A på 150 meter 1,5 mm2 kabel gir 49 V spenningstap, som blir ca 180 V - neppe anbefalt....
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TorC

Sitat fra: TB på fredag 13. juni 2014, klokken 00:51
Sitat fra: svingen på onsdag 11. juni 2014, klokken 11:29
Når det er sagt så kan du ha rimlig lang kabel hvis du har 2.5mm og lader på si 6a. (kan sikkert ha 150 meter uten att det blir problem vil jeg tro)
Beregning av spenningstap kan utføres her: http://tore.aasli.no/spenningstap/index.php

Viser at lading ved 6A på 150 meter 2,5 mm2 gir 12,60 V spenningstap. Ved 230 V vil det gi 217 V som er heilt akseptabelt.

14A på 150 meter 1,5 mm2 kabel gir 49 V spenningstap, som blir ca 180 V - neppe anbefalt....

På vekselstrøm???
Jeg får ikke den kalkulatoren til å virke. Den viser bare det samme uansett hva man mater den med.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Sitat fra: TorC på fredag 13. juni 2014, klokken 10:56
Jeg får ikke den kalkulatoren til å virke. Den viser bare det samme uansett hva man mater den med.

Den er laget av en sivilingeniør så du må huske å bruke riktig nettleser...

Google Chrome på Windows eller Safari på Mac...

TorC

Sitat fra: emil på fredag 13. juni 2014, klokken 13:23

Den er laget av en sivilingeniør så du må huske å bruke riktig nettleser...

Google Chrome på Windows eller Safari på Mac...

Det forklarer jo en del... Men jeg som den glade amatør jeg er skjønner fortsatt ikke hvordan man kommer frem til et spenningsfall på 50 volt på 150 meter med AC.... Det er åpenbart noe jeg ikke har fått med meg her.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TB

Sitat fra: TorC på fredag 13. juni 2014, klokken 20:09
Det forklarer jo en del... Men jeg som den glade amatør jeg er skjønner fortsatt ikke hvordan man kommer frem til et spenningsfall på 50 volt på 150 meter med AC.... Det er åpenbart noe jeg ikke har fått med meg her.
Fyller ut:
Strøm: 14A
Kabel: 150 m
Tverrsnitt: 1.5 mm2
Spenningsfall: 49 V

Dvs,  det vil gå vekk 49.00 V / 686.00 W= 4.6 W/pr meter i varme i kabelen. (Henta frå web sida.)

Skal ikkje prøve og forklare formlene som ligg bak, det er det nok mange som kan mykje betre.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

klatrechris

Gå ut fra Max 15 meter på aggregatlading. Vil gi 4,9v spenningsfall.

Har selv ladet på 3,6 kWh aggregatlading med 10a kladd. Fungerte bra men mistenker lav virningsgrad på ladingen da den ikke klarte å bli full på 4 timer fra ca 60%
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

pwb

Med ett Kipor IG 2600 som kan gi 2300W kontinuerlig så kan man da altså fint lade med 8A. Noen som har testet med Kipor, det er jo inverter på den så den skal gi ren strøm og med 1/3 av prisen på ett Honda så er det jo fristende. Siden den kan gi 10A kontinuerlig så kan jeg da kjøpe en 10A kladd å bruke på ION?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA