Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vasking, detailing etc. av Model S

Startet av Espen Hugaas Andersen, søndag 29. juni 2014, klokken 00:31

« forrige - neste »

HåkonE

#15
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. juni 2014, klokken 14:38
Uansett hvor kostbare de er så inneholder de en drivlinje som er helt utdatert. Kjedelig å bruke så mye penger på bil, og så sitter man fortsatt med en bil med fossilmotor :o

Det kan jeg være enig i. Men på en annen side, hadde S-klasse/7 serie kostet 500 000kr, og Model S 1,4 millioner hadde vel diskusjonen vært ganske annerledes. Kanskje den hadde gått noe i retningen av:

"Uansett hvor kostbare den er så inneholder den utstyr og kvalitet som er helt utdatert. Kjedelig å bruke så mye penger på bil, og så sitter man fortsatt med en amerikaner med usikker brukt-verdi, nærmest uten sikkerhetsutstyr og middels kvalitet."

Kort sagt, det er jo ikke drivlinjen som selger i Norge - det er "halv pris", gratis drivstoff/årsavgift/bompenger og fritt kollektivfelt.

Lokführer

Sitat fra: Haknys på onsdag 11. juni 2014, klokken 15:06
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. juni 2014, klokken 14:38
Uansett hvor kostbare de er så inneholder de en drivlinje som er helt utdatert. Kjedelig å bruke så mye penger på bil, og så sitter man fortsatt med en bil med fossilmotor :o

Det kan jeg være enig i. Men på en annen side, hadde S-klasse/7 serie kostet 500 000kr, og Model S 1,4 millioner hadde vel diskusjonen vært ganske annerledes. Kanskje den hadde gått noe i retningen av:

"Uansett hvor kostbare den er så inneholder den utstyr og kvalitet som er helt utdatert. Kjedelig å bruke så mye penger på bil, og så sitter man fortsatt med en amerikaner med usikker brukt-verdi, nærmest uten sikkerhetsutstyr og middels kvalitet."

Kort sagt, det er jo ikke drivlinjen som selger i Norge - det er "halv pris", "gratis drivstoff/årsavgift/bompenger og kollektivfelt.
Tja, mulig det gjelder for deg, men for meg er drivlinjen helt klart avgjørende for bilvalget. At den kom uten avgifter muliggjorde valget. At den er rimelig i drift gjelder ikke fullt ut. Det man sparer i bensin og diesel, forsvinner i dyre reparasjoner, dekk og etterhvert svindyr forsikring.(spådom)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

HåkonE

#17
Sitat fra: Lokführer på onsdag 11. juni 2014, klokken 15:14Tja, mulig det gjelder for deg, men for meg er drivlinjen helt klart avgjørende for bilvalget. At den kom uten avgifter muliggjorde valget. At den er rimelig i drift gjelder ikke fullt ut. Det man sparer i bensin og diesel, forsvinner i dyre reparasjoner, dekk og etterhvert svindyr forsikring.(spådom)

Ja, insentivene gjør det mulig for meg og er derfor avgjørende. Og sikkert minst 99% av Model S kunder i Norge. For hvor mange hadde kjøpt Model S uten rabatten? Fant en statistikk for Sverige (YTD i februar), og det var kun 1 solgt Model S.

Jeg tror ikke sistnevnte du nevner er noe folk flest tenker mye over. De forventer en "billig" bil, og den jevne (norske) kjøper kommer sannsynligvis fra biler i prisklassen 300-600k - med dertil forutsigbarhet og konkurranse på service/ettermarkedet. Se for eks. på tråder om dekk-slitasje; slike kostnader kommer overraskende på når man kommer fra lette biler med 120-140hk. 

Øyvind.h

Prøvekjør. Det finnes absolutt ingen vei tilbake til fossilmotor etter du har kjørt elektrisk. At den er råbillig etter norsk standard er bare flaks :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Foleson

Plukket opp et par tyske haikere i dag, jeg tror ikke de hadde glist like bredt om jeg hadde plukket de opp i en Passat  ;D
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

Car-El

Du sklir ikke "Askerpassaten" i kollektivfeltet, men i TESLAfeltet! FATT!

Dette må da småsurkene kebabvognførerene forstå at uansett hvilken elbil det er, så er det en TESLA! Selv om det er en Nissan, Ford eller VW.

For å slå litt hull på noen myter:
Vi har en familie bil. Det er en TMS. Mercedesen er mitt "verktøy" da æ kjøre drosje. Det er ikke lengere noe statusyrke som er godt betalt. Har ei årslønn på 2-3 hundre tusen. Fruen, som bruker bilen mest (litt av en konebil), er helt vanelig sykepleier på et sykehjem. TMS brukes dagelig til å frakte barnet vårt, med barnevogn, til og fra barnehagen, handle mat og andre hverdagslige gjøremål. Så æ vet ikke ka som er så "Asker" med bilen.

La no "de misunnelige" være stigmatiserende og ha sine tanker.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cyber

Hvor er den humoristiske sansen og Teslagliset  ?  :o

En Askerpassat til knapt fem hundre Frognertiere gjør vel ingen misunnelig..  ;D

Griffel

#22
Selv i Asker er det ikke mer enn 0,0024 Tesla per innbygger.
Riktig nok Norsk rekord siden det bare er 0,0023 Tesla per innbygger i Bærum.
I Oslo 0,0017, og Stavanger stusslige 0,0013.
(Kristiansand S 0,0006)

Men du skal ikke ta rare kjøreturen i Asker før du der en 10-12 Teslar.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ducktolate

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 11. juni 2014, klokken 14:49
Det som er med begrepet "Askerpassat" er jo at det sier ingenting om egenskapene til bilen. (Og det ser jeg ikke at noen andre her tenker heller.) Det sier egentlig kun noe om utbredelsen til Model S, og kanskje også noe om de som kjøper bilen.

Med dette kommer man over i et annet ord for Tesla i Trøndelag: "Fosen Ferrari"

Skjønt salget er vel bremset noe opp på Fosen nå som en må betale biltakst på ferga..

VigdisA

#24
Høres finere ut med Fosen Ferrari da :)
Bor i Asker, men det er ikke så masse Teslaer man ser bestandig. Jeg ser alt fra ingen til et par biler når jeg er ute og kjører. Det er flere å se når man kjører i rushtrafikken om morgenen, men da er det vel så mange BMWi, Nissan Leaf, Miew osv på veiene.
Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

krl

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 11. juni 2014, klokken 09:59
...
- Det kan menes at Model S er vanlig, kjedelig og lite eksklusiv, akkurat som en Passat, nå som "alle" har den.
...
Hvis du stryker "kjedelig", med tanke på ytelser, så tror jeg du nærmer deg sannheten. Det finnes godt med 10 år gamle biler med mer og bedre utstyr (distronic++), og ikke minst bedre opplevd interiørkvalitet. Jeg tror det kommer av skjermen og materialvalg, men det er og blir en smakssak. Utseendet minner meg litt om Chrysler Stratus. Eksteriørmessig/forfra vel å merke. Og bilers eksteriør "forfaller" fort gjort en del etter 2-3 år, når man blir vant til å se modellene.. Facelift?

Uansett; innvendig, og med tanke på ytelser, så må jeg si at Passat-faktoren lav!

gbzdoc

Chrysler Stratus?!?? Den var ny! Haha!! :)

En tur til optikkern hadde kanskje vært på sin plass? Her holder det ikke å lene seg på smaken er som baken en gang... ;-)

Kan jeg få tillatelse til å spandere på meg en god gammel *ROFL*? ;)


t0ffluss

Tilsvarende uttrykk på vestlandet. Den nye "Stavanger-golfen" går ofte rundt hører jeg.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

krl

#28
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 11. juni 2014, klokken 22:55
...
En tur til optikkern hadde kanskje vært på sin plass? Her holder det ikke å lene seg på smaken er som baken en gang... ;-)
...
Nå tør jeg påstå at du er useriøs. Se f.eks. på denne http://images.gtcarlot.com/pictures/15041426.jpg . Jeg tenker kun på fronten. Model S er selvsagt mye penere, men en viss likhet er det!

Edit: Forøvrig var jeg ikke først ute: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10736.msg172716.html#msg172716

gbzdoc

Skriv Chrysler Stratus på google og trykk på bilder, da ser du hvordan flertallet av de som ruller/rullet på veien ser/så ut.

Useriøs? Neppe!
Fikk meg bare en sykt god latter!... ;-)

Kan navnet på "noen" andre biler den likner mer på, men ingen nevnt ingen glemt. :p

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA