Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt batteri 34' pluss arbeid 3 timer...

Startet av Gordon Retriever, lørdag 28. juni 2014, klokken 16:52

« forrige - neste »

Larry King

#120
Sitat fra: nemiarwen på mandag 17. november 2014, klokken 13:00
Da har jeg fått vite at sort/rød Kia Soul ikke hadde oppstart av produksjon før nå i november, årsak var streik ved fabrikk og problem med leveranse av batterier.  Så de første sort/røde produseres da i november og kan da ikke leveres før i januar.
Jeg skrev kontrakt med levering i desember, men jeg har nå heller ingen garanti på at jeg får min i januar. Solgte akkurat bilen min også, så er litt i beit. Skulle få låne bil med forhandler til 1250,- pr. uke...

Stemmer ikke helt med infoen i denne posten:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?p=348#p348

Her oppgis produksjonsstart for sort/rød til 31/10/14
TM3 LR RWD levert 22.06.19.
Soul Ev Excl. levert 22.12.14

nemiarwen

Sitat fra: Larry King på mandag 17. november 2014, klokken 14:09
Sitat fra: nemiarwen på mandag 17. november 2014, klokken 13:00
Da har jeg fått vite at sort/rød Kia Soul ikke hadde oppstart av produksjon før nå i november, årsak var streik ved fabrikk og problem med leveranse av batterier.  Så de første sort/røde produseres da i november og kan da ikke leveres før i januar.
Jeg skrev kontrakt med levering i desember, men jeg har nå heller ingen garanti på at jeg får min i januar. Solgte akkurat bilen min også, så er litt i beit. Skulle få låne bil med forhandler til 1250,- pr. uke...

Stemmer ikke helt med infoen i denne posten:

http://www.mykiasoulev.com/forum/viewtopic.php?p=348#p348

Her oppgis produksjonsstart for sort/rød til 31/10/14
Hmm, OK så de fikk lurt inn siste dag i oktober da  :) Men, er jo ikke helt på jordet den infoen jeg har fått sånn sett. Spørsmålet er da om sort/rød nå må konkurrere om "produksjonstid" i november med de andre fargen og hvorvidt KIA har muligheten til å skru opp takten her? Jeg bestilte 22.09.2014, og gudene må jo vite hvor langt bak i køa akkurat min bil er.

Ser enkelte har fått gratis lånebil av sine forhandlere, mens jeg må ut med 1250,- pr. uke. Det er jo ikke forhandleren sin feil at det blir forsinkelser, men dersom forsinkelser oppstår og forhandler må gi kundene bil i mellomtiden, så antar jeg at forhandlere får dekt dette av importør eller KIA sentralt på noe vis? At jeg skal betale 1250,- i uka for å løåne en bil, når bilen jeg har bestilt er kraftig forsinket, er ikke noen god deal akkurat?

Noen tanker om dette?

Dette står det i kontrakten:

7. Forsinket levering.
Blir bilen ikke levert til avtalt tid, og dette ikke skyldes kjøperen, kan kjøperen
heve kjøpet dersom forsinkelsen er vesentlig. Er bilen levert, må hevingskravet
framsettes innen rimelig tid etter at kjøperen fikk vite om leveringen
(f.kj.l. §19 og §23). Ved forsinkelse kan kjøperen kreve erstatning for
påregnelig økonomisk tap som er en følge av forsinkelsen (f.kj.l. §24, jfr. §52).

mune

Jeg må si at det var en del av signeringen at selger skulle hjelpe oss med bil hvis vi trengte det.. Så jeg ser det som en del av forhandlingen i et "nybilkjøp"

Ona IX

jeg skulle motta bil i september men alle titanium fargene ble utsatt 2 mnd. eneste kompensasjon jeg ble tilbudt var å kunne heve kjøpet, fordi jeg måtte jo forstå at det kan bli forsinkelser! men jeg har levd på kollektivtrafikk fra før av, så jeg gadd ikke krangle noe mer med han.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

grorudklovnen


nemiarwen

Jeg bor på bygda på nordvestlandet, her eksisterer ikke kollektivtrafikk...

Uansett, jeg ville jo tro at forhandler kunne la meg disponere en bil, så får de sørge for å få kompensert det de måtte tape på dette mot Kia sentralt. Hadde dette skjedd har jeg kjørt rundt i en KIA lånebil full av KIA reklame og ville gitt uhemmet skryt av KIA og forhandleren til alle jeg måtte treffe på. Vinn/Vinn situasjon :)

Jeg får litt trøbbel med dette, og vil nok ta en runde til mot forhandleren. Frem til nå er jeg veldig fornøyd med dialog og alt rundt kjøpet. Er jo ikke deres feil som sagt, men det er vel ikke rett at jeg skal være skadelidende for at de ikke klarer å levere i henhold til kontrakt?

grorudklovnen

Sitat fra: nime01 på mandag 17. november 2014, klokken 15:21
Mulig jeg som kjøper burde undersøkt om fabrikken er/har vært i streik, men at produksjonen av biler har vært stanset i nær 2 måneder må på en eller annen måte ha vært kjent hos importør?

http://www.bloomberg.com/news/2014-10-01/hyundai-motor-workers-approve-2014-wage-pact-ending-strikes.html

Sitat...strikes that are estimated to have cost the company more than 40,000 vehicles in lost production

Tror mange kan belage seg på minst 2 måneders ekstra ventetid..

Står innenting der at KIA produksjonen er rammet.

heidu

Fikk følgende beskjed fra min selger i dag:

Vi har nettopp fått tilbakemelding om forsinket levering, grunnet streik ved fabrikken.

Dvs. at bilen din antakeligvis kommer i januar, men senest i februar.

Det er i hovedsak sort m/rødt tak det er minst forsinkelse på, da de ble utsatt ca 1 produksjons mnd, imens de andre fargene har blitt utsatt opptil 2 mnd.

Kia jobber med å få bilene raskere fraktet fra fabrikk, så leveringene ikke blir utsatt så mye likevel.

bear4x4

#128
Ser at båten med bilen min er kommet til Suezkanalen.  8)
God mulighet at den er i Norge 13 Desember da.
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver motatt 22 Desember 2014

rifusk

Hm min selger nevnte ingen ting om forsinkelser, men sa at de ventet inn titanium silver i des/jan og de andre i februar/mars. Håper ikke min tit sillver er noe mer forsinket, men at den er blant de som er på Suez...

I kontrakten står det ingen ting om leveringsmåned, har dere andre dette i kontrakt??
Kia Soul Ev Exclusive titanium silver.
Kontrakt underskrevet 05.11.2014
Levert desember :)

nemiarwen

Sitat fra: bear4x4 på tirsdag 18. november 2014, klokken 18:19
Ser at båten med bilen min er kommet til Suezkanalen.  8)
God mulighet at den er i Norge 13 Desember da.

Hvilken farge?

bear4x4

Sitat fra: nemiarwen på tirsdag 18. november 2014, klokken 23:05
Sitat fra: bear4x4 på tirsdag 18. november 2014, klokken 18:19
Ser at båten med bilen min er kommet til Suezkanalen.  8)
God mulighet at den er i Norge 13 Desember da.

Hvilken farge?

Jeg venter på min Kia Soul EV i  titanium silver  8)
Kia Soul EV Exclusive Titanium Silver motatt 22 Desember 2014

Ona IX

Hentet min titanium silver idag, utrolig flott bil! Syntes fargen er hundre ganger bedre enn blå+hvit, spent på å se om svart+rød blir like bra!
Men la plutselig merke til at dekkene mine er av typen Conti viking, ikke nokian hakka r som jeg spesifiserte flere ganger at jeg ønsket. Syntes at det er ganske bedritent at jeg ikke får det jeg har blitt informert om at jeg skal få levert! Har sendt mail til selger og er spent på å se hva han har å si. Nå har jeg fått med type 2 ledning til 1700 og gratis mattesett+bagasjeromsmatte, så jeg kan vel ikke klage. Conti og nokian er vel så og si identiske i alle tester og rekkevidde, men er likevel ganske irritert når de ikke klarer å levere riktig.

I tillegg er det mye plast som må taes av, jeg måtte til og med skru av sommertid selv. Så klargjøringen fra skotvedt rud er virkelig ikke gjort ordentlig.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

K S

Sitat fra: Ona IX på onsdag 19. november 2014, klokken 00:44
Hentet min titanium silver idag, utrolig flott bil! Syntes fargen er hundre ganger bedre enn blå+hvit, spent på å se om svart+rød blir like bra!
Men la plutselig merke til at dekkene mine er av typen Conti viking, ikke nokian hakka r som jeg spesifiserte flere ganger at jeg ønsket. Syntes at det er ganske bedritent at jeg ikke får det jeg har blitt informert om at jeg skal få levert! Har sendt mail til selger og er spent på å se hva han har å si. Nå har jeg fått med type 2 ledning til 1700 og gratis mattesett+bagasjeromsmatte, så jeg kan vel ikke klage. Conti og nokian er vel så og si identiske i alle tester og rekkevidde, men er likevel ganske irritert når de ikke klarer å levere riktig.

I tillegg er det mye plast som må taes av, jeg måtte til og med skru av sommertid selv. Så klargjøringen fra skotvedt rud er virkelig ikke gjort ordentlig.

Hvis du leser dekktesten til Motor, så skiller det lite mellom Conti og Hakka, når det gjelder rullemotstand er det snakk om 0,1 % i favør Nokian. Conti er noe bedre på våt vei. Jeg tror ikke du skal bekymre deg i det hele tatt. Ligger en på topp fire så tviler jeg på om en merker forskjell. Kan være støy og retningsstabilitet, men ellers så tror jeg alle vil berge en unna kritiske situasjoner like bra/dårlig.

Når jeg valgte andre felger, så måtte jeg også velge bort Nokian....og var egentlig fornøyd når jeg studerte testen....

Men lurt å studere testen før du tyner stakkars selgeren :-)

Gnilre

Sitat fra: Ona IX på onsdag 19. november 2014, klokken 00:44
Hentet min titanium silver idag, utrolig flott bil! Syntes fargen er hundre ganger bedre enn blå+hvit, spent på å se om svart+rød blir like bra!
Men la plutselig merke til at dekkene mine er av typen Conti viking, ikke nokian hakka r som jeg spesifiserte flere ganger at jeg ønsket. Syntes at det er ganske bedritent at jeg ikke får det jeg har blitt informert om at jeg skal få levert! Har sendt mail til selger og er spent på å se hva han har å si. Nå har jeg fått med type 2 ledning til 1700 og gratis mattesett+bagasjeromsmatte, så jeg kan vel ikke klage. Conti og nokian er vel så og si identiske i alle tester og rekkevidde, men er likevel ganske irritert når de ikke klarer å levere riktig.

I tillegg er det mye plast som må taes av, jeg måtte til og med skru av sommertid selv. Så klargjøringen fra skotvedt rud er virkelig ikke gjort ordentlig.
Gratulerer med ny bil ! Har opplevd akkurat det samme som deg mhp klargjøring, men jeg fikk hverken med type 2 ledning eller bagasjeromsmatte, kun gulvmatter i kupéen, så du kan ikke klage  ;) Fikk også levert Conti, men gidder ikke klage på det. Greit at din titatium silver farge er litt finere enn min blå, men den blå er kanskje mer morsom  ;D

Rekkevidden og den realistiske rekkeviddeindikatoren samt varmen i bilen (varmepumpe, oppvarmet ratt og seter m.m.) gjør at jeg fortsatt er meget godt fornøyd med mitt kjøp.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA