Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nytt batteri 34' pluss arbeid 3 timer...

Startet av Gordon Retriever, lørdag 28. juni 2014, klokken 16:52

« forrige - neste »

grorudklovnen

Sitat fra: Opdahl81 på lørdag 17. januar 2015, klokken 10:07
Ble kontaktet av Kia Trondheim i går ang vår bestilling på Soul. Pga streik på fabrikken er vår farge sort/rød forsinket med to mnd. Det vil si fra mai/juni til juli/aug. Men vi kunne få bil tidligere om vi ville bytte farge til silver titanium. Når jeg da spurte om hva tidligere ville si så betydde det den opprinnelige leverings dato som var satt for den sorte/røde alså mai/juni. Så til ryktene om pris. Prisen har steget 12 000 fikk jeg beskjed om, men Kia skulle være snill å ta halve regningen slik at det "bare" ble 6000 på oss som hadde inngått kontrakt før dette. Syns uansett at dette er å uhørt! Penger er penger. Pris økning burde kun gjelde for nye kontrakter inngått etter valutaendring ikke før. Man hever ikke prisen på sydenreisen bestilt i fjor til i år pga valutaendring( tenker da på hva reisen koster til og fra) ikke endring når man kjøper valuta der man er.

Vi vurdere pga av alt dette å kansellere avtalen, men lar det seg gjøre???
Hva står det i kontrakten din?

Når jeg har bestilt biler direkte fra fabrikker har jeg alltid lagt til en frist og mulighet for å gå fra kontrakten etter dette.

Opdahl81

Sitat fra: grorudklovnen på lørdag 17. januar 2015, klokken 10:42
Sitat fra: Opdahl81 på lørdag 17. januar 2015, klokken 10:07
Ble kontaktet av Kia Trondheim i går ang vår bestilling på Soul. Pga streik på fabrikken er vår farge sort/rød forsinket med to mnd. Det vil si fra mai/juni til juli/aug. Men vi kunne få bil tidligere om vi ville bytte farge til silver titanium. Når jeg da spurte om hva tidligere ville si så betydde det den opprinnelige leverings dato som var satt for den sorte/røde alså mai/juni. Så til ryktene om pris. Prisen har steget 12 000 fikk jeg beskjed om, men Kia skulle være snill å ta halve regningen slik at det "bare" ble 6000 på oss som hadde inngått kontrakt før dette. Syns uansett at dette er å uhørt! Penger er penger. Pris økning burde kun gjelde for nye kontrakter inngått etter valutaendring ikke før. Man hever ikke prisen på sydenreisen bestilt i fjor til i år pga valutaendring( tenker da på hva reisen koster til og fra) ikke endring når man kjøper valuta der man er.

Vi vurdere pga av alt dette å kansellere avtalen, men lar det seg gjøre???
Hva står det i kontrakten din?

Når jeg har bestilt biler direkte fra fabrikker har jeg alltid lagt til en frist og mulighet for å gå fra kontrakten etter dette.

Det er en standard kjøpskontrakt/forbrukerkjøps kontrakt. Der har jo selger sin fulle rett til å øke prisen ved valutaendringer. Ser ut til at det er lite rom for kjøper å heve kontrakten pga dette. Kan avbestille, men kan da måtte betale selger for den økonomiske belastningen med at vi trekker oss fra avtalen. Siste utvei er evt om bilen blir vesentlig forsinket i.f til antatt levering.

EspenM3

Tror jeg ville kontaktet forhandler og hørt om muligheten for å kansellere avtalen er tilstede før du antar noe.

Ona IX

du kan jo bare spørre om noen har lyst til å overta avtalen din, da slipper du å betale gebyr, mange som har leveringstid i oktober etc. som gjerne ville hatt bilen noen mnd tidligere
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Andreastf

Er det noen som har hørt noe om leveringstid for Soul ev i 2015? ble lovet juni, men forhandler sa de ventet en forsending før dette som skulle fordeles. De sa at juni var satt som en dato de var 100% sikre på å levere i løpet av, og at det var nesten garantert å få levert før.
Har noen erfaringer med evt når man får beskjed om levering, og om noen vet om tidligere levering er noe man kan regne med?

ATF

e-Kvaase

#245
Høsten 2014 forsøkte jeg å kjøpe Soul Ev. Det ble med forsøket. Forhandleren ville ikke gi en pris på innbyttebilen fordi han ikke visste når den nye bilen kunne utleveres. Etter mye om og men fikk jeg det. Så skulle han ha ekstra for vinterhjul (hvem betaler for det lenger?). Bilen kunne leveres i hele 5 farger, der egentlig bare titanium silver var aktuelt. Felgene var så stygge at de uansett måtte byttes ut. Selgeren var hissig og sa at vi måtte skrive under nå med en gang, eller vente i absolutt uvisshet på når bilen skulle komme. De første ville snart bli sluttsolgt, og etter dette visste ingen noenting. Hallo, handler ikke ny bil på impulskjøp!

Dro til Møller noen dager etterpå og bestilte en e-Golf uten ventepumpe etter prøvekjøring.
Min mening er at e-Golfen er finere utenpå (finere linjer), inni (ikke lys grå plast og seter fra 90-tallet) og kjører bedre. Den har også bedre bagasjeplass, og bedre garanti på batteriene. Fikk vinterdekk uten ekstra kostnad.

Etter at Kia Soul EV nå har gått opp i pris er det i praksis liten/ingen prisforskjell i forhold til en e-Golf.
Hvis man en dag skal selge vil jeg tro at Golfen er lettere å kvitte seg med, og man kan regne med en bedre innbyttepris i forhold til Kia'n. I praksis sparer man ingenting på å kjøpe Soul EV kontra en e-Golf.

Hvis man synes at Kia'n er den beste bilen og liker den best blir jo det en annen sak.

K S

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 12. februar 2015, klokken 12:29
Høsten 2014 forsøkte jeg å kjøpe Soul Ev. Det ble med forsøket. Forhandleren ville ikke gi en pris på innbyttebilen fordi han ikke visste når den nye bilen kunne utleveres. Etter mye om og men fikk jeg det. Så skulle han ha ekstra for vinterhjul (hvem betaler for det lenger?). Bilen kunne leveres i hele 5 farger, der egentlig bare titanium silver var aktuelt. Felgene var så stygge at de uansett måtte byttes ut. Selgeren var hissig og sa at vi måtte skrive under nå med en gang, eller vente i absolutt uvisshet på når bilen skulle komme. De første ville snart bli sluttsolgt, og etter dette visste ingen noenting. Hallo, handler ikke ny bil på impulskjøp!

Dro til Møller noen dager etterpå og bestilte en e-Golf uten ventepumpe etter prøvekjøring.
Min mening er at e-Golfen er finere utenpå (finere linjer), inni (ikke lys grå plast og seter fra 90-tallet) og kjører bedre. Den har også bedre bagasjeplass, og bedre garanti på batteriene. Fikk vinterdekk uten ekstra kostnad.

Etter at Kia Soul EV nå har gått opp i pris er det i praksis liten/ingen prisforskjell i forhold til en e-Golf.
Hvis man en dag skal selge vil jeg tro at Golfen er lettere å kvitte seg med, og man kan regne med en bedre innbyttepris i forhold til Kia'n. I praksis sparer man ingenting på å kjøpe Soul EV kontra en e-Golf.

Hvis man synes at Kia'n er den beste bilen og liker den best blir jo det en annen sak.

Har kjørt VW i 16 år. Skulle få tilbud på e-Golf i august, venter enda! Har enda ikke fått en ventilhette gratis av VW, enda mindre dekk, tviler på du heller fikk gratis!
Elbil med liten rekkevidde uten varmepumpe er ubrukelig for meg. Har minimum 130-150 km rekkevidde vintersdag med krevende topografi og varm bil.

Og jeg har en bil som det ikke finnes titusener av, og er svært fornøyd. :-)

Leo

Godt ikke alle vil kjøre kjedelige grå Golfer :)

Etter 5år kan jeg selge bilen med 2års garanti på hele bilen, kan du? :)
Hva gav du for din e-Golf?

e-Kvaase

Sitat fra: Leo på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:16
Godt ikke alle vil kjøre kjedelige grå Golfer :)

Etter 5år kan jeg selge bilen med 2års garanti på hele bilen, kan du? :)
Hva gav du for din e-Golf?

Nå skal det sies at Golf leveres i betraktelig flere farger enn Soul :-)
Etter 7 år har jeg fortsatt 1 år igjen på batterigarantien, selve hjertet i bilen.

Golfen kostet sikkert 10.000 kr mer enn din Soul, men det synes jeg det er verdt.
Det er mye mer BIL for pengene, etter min mening (interiør, eksteriør og utstyr).

Hadde også bruk for den ekstra bagasjeplassen.
Det som gjorde at det ble umulig å kjøpe Kia var at begge forhandlerne jeg var innom hadde 0 serviceinnstilling.
De trodde Soul EV var verdens største gullskatt, og at jeg som kunde også måtte skjønne dette.
De var i sin egen lille boble...dette var bilen som skulle skape fest og moro, og endelig litt fet selgerbonus...
Ikke snakk om å få med vinterhjul gratis, du må jo være dum som spør om dette!

Husk at en grå Golf aldri går av moten, og ting som ikke går av moten er verdt mer penger :-)

At noen synes Soul er en fin bil er helt greit for meg :-)
Er du heldig og har en ok forhandler blir nok dette veldig bra :-)

K S

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:58
Sitat fra: Leo på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:16
Godt ikke alle vil kjøre kjedelige grå Golfer :)

Etter 5år kan jeg selge bilen med 2års garanti på hele bilen, kan du? :)
Hva gav du for din e-Golf?

Nå skal det sies at Golf leveres i betraktelig flere farger enn Soul :-)
Etter 7 år har jeg fortsatt 1 år igjen på batterigarantien, selve hjertet i bilen.

Golfen kostet sikkert 10.000 kr mer enn din Soul, men det synes jeg det er verdt.
Det er mye mer BIL for pengene, etter min mening (interiør, eksteriør og utstyr).

Hadde også bruk for den ekstra bagasjeplassen.
Det som gjorde at det ble umulig å kjøpe Kia var at begge forhandlerne jeg var innom hadde 0 serviceinnstilling.
De trodde Soul EV var verdens største gullskatt, og at jeg som kunde også måtte skjønne dette.
De var i sin egen lille boble...dette var bilen som skulle skape fest og moro, og endelig litt fet selgerbonus...
Ikke snakk om å få med vinterhjul gratis, du må jo være dum som spør om dette!

Husk at en grå Golf aldri går av moten, og ting som ikke går av moten er verdt mer penger :-)

At noen synes Soul er en fin bil er helt greit for meg :-)
Er du heldig og har en ok forhandler blir nok dette veldig bra :-)

Hva var prisen på Golfen?

emil

Sitat fra: e-Kvaase link=topic=14821.msg323713#msg323713 dte=1423745935
Nå skal det sies at Golf leveres i betraktelig flere farger enn Soul :-)

Men jeg har tilgode å se en e-Golf som ikke er hvit, grå eller sort. Har sett mye flere fargekombinasjoner ute på veiene på Soul enn e-Golf (og e-Up!).

e-Kvaase

Sitat fra: K S på torsdag 12. februar 2015, klokken 14:00
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:58
Sitat fra: Leo på torsdag 12. februar 2015, klokken 13:16
Godt ikke alle vil kjøre kjedelige grå Golfer :)

Etter 5år kan jeg selge bilen med 2års garanti på hele bilen, kan du? :)
Hva gav du for din e-Golf?

Nå skal det sies at Golf leveres i betraktelig flere farger enn Soul :-)
Etter 7 år har jeg fortsatt 1 år igjen på batterigarantien, selve hjertet i bilen.

Golfen kostet sikkert 10.000 kr mer enn din Soul, men det synes jeg det er verdt.
Det er mye mer BIL for pengene, etter min mening (interiør, eksteriør og utstyr).

Hadde også bruk for den ekstra bagasjeplassen.
Det som gjorde at det ble umulig å kjøpe Kia var at begge forhandlerne jeg var innom hadde 0 serviceinnstilling.
De trodde Soul EV var verdens største gullskatt, og at jeg som kunde også måtte skjønne dette.
De var i sin egen lille boble...dette var bilen som skulle skape fest og moro, og endelig litt fet selgerbonus...
Ikke snakk om å få med vinterhjul gratis, du må jo være dum som spør om dette!

Husk at en grå Golf aldri går av moten, og ting som ikke går av moten er verdt mer penger :-)

At noen synes Soul er en fin bil er helt greit for meg :-)
Er du heldig og har en ok forhandler blir nok dette veldig bra :-)

Hva var prisen på Golfen?

Priser høsten 2014:

Soul:
Bil inkl. vinterhjul og type 1til2 ladekabel, og bagasjeromsmatte:
250.500. Nye felger til sommerdekk ca. 7500 kr (de originale MÅ byttes ut).
Totalpris: 258.000.

e-Golf:
Bil inkl. vinterhjul, bagasjeromsmatte, + div. utstyr som man må ha med (park sensorer, ryggekamera, mørke ruter, side.kolisjonsputer bak etc.
Totalpris:268.000

Dvs. 10.000 kr. mer enn for Soul.
Nå har prisen for Soul gått opp med 12.000, så pr. nå er hadde det vært billigere med en e-Golf uansett i mitt tilfelle.

Folk får kjøpe den bilen de vil ha selv, og hva de synes passer best for dem.
Det er jo bare å ta en titt på registreringsstatistikken så ser man fort hva de fleste i Norge synes er kurant :-)

At andre har andre meninger er helt greit for meg :-)
Hvis noe har kjøpt Soul EV classic til 200.000 inkl. vinterhjul er det lite interessant for meg.
Man får det man betaler for.

e-Kvaase

#252
Sitat fra: emil på torsdag 12. februar 2015, klokken 17:46
Sitat fra: e-Kvaase link=topic=14821.msg323713#msg323713 dte=1423745935
Nå skal det sies at Golf leveres i betraktelig flere farger enn Soul :-)

Men jeg har tilgode å se en e-Golf som ikke er hvit, grå eller sort. Har sett mye flere fargekombinasjoner ute på veiene på Soul enn e-Golf (og e-Up!).

Bortsett fra helt hvit og grå, er resten av fargene på Soul EV. lite pene kombinasjoner etter min mening. Det er farger som kun er laget for at man skal skille seg ut. Ganske synd egentlig, for de fossildrevne Soul'ene har en del fine farger, og kombinasjoner. På e-Golf kan man velge de fleste fargene uansett hvilken drivlinje man velger. Det nok en stor majoritet av de som kjører Soul EV. som har valgt Titanium Silver. Den norske Kia importøren har aktivt sørget for at bilen kom andre fargekombinasjoner enn de rare 2-farge kombinasjonene. Det er selvfølgelig fordi de vet hva som selger mest her i Norge.

moby666

Golfen er nok en bedre fossilbil enn Soul. Soul EV er en mye bedre elbil enn e-Golf.
Da tenker jeg på rekkevidde, innebygd lader (ac og dc), effektivt varmeapparat, lading i kulde, batterivarmer, varme i ratt, varme i baksete etc etc. For min del ble eGolf 40.000 dyrere enn Soul EV og det er mye å betale for en dårligere ELBIL :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Leo

Sitat fra: moby666 på fredag 13. februar 2015, klokken 12:14
Golfen er nok en bedre fossilbil enn Soul. Soul EV er en mye bedre elbil enn e-Golf.
Da tenker jeg på rekkevidde, innebygd lader (ac og dc), effektivt varmeapparat, lading i kulde, batterivarmer, varme i ratt, varme i baksete etc etc. For min del ble eGolf 40.000 dyrere enn Soul EV og det er mye å betale for en dårligere ELBIL :)
+1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA