Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kupefilter til TMS

Startet av timescape, fredag 27. juni 2014, klokken 15:15

« forrige - neste »

timescape

Hej,
jeg er fra Danmark og har lige købt en Citroen saxo.
Bilen er fin, men batterierne er ikke gode. (kan køre 40km til lade-lampe tænder).

Jeg har læst at men kan måle spændingerne på alle batteri boxe og dividere med antal batterier.
Men hvor kan man komme til at måle spændingerne?

Tak
M.v.h.
-. Kasper

Elmo

Du drar ut sikringene av hver enkelt batteripakke (navnet indikerer antall batterier du skal dele på):
- 11'er kassen bak har en sikring på hver side, ved hvert bakhjul.
- 6'er kassen, under bilen foran, har begge sikringene på bakre høyre side, når høyre forhjul.
- 3'er kassen, oppi under panseret, har sikringene bak på kassens høyre side, like ved høyre vindusvisker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

#2
Vi har utviklet et instrument som kontinuerlig gjør denne operasjonen. Måling under last vil alltid være bedre enn statisk måling.

Se: http://elbilhjelpen.no/htm/robometer.html

Her er det bare å kjøpe mens du kan: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14765.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timescape

Hej,
1000 tak for links og svar.
Det Robometer ser smart ud.

Kunne ikke finde alle sikringer..
- 11'er kassen bak har en sikring på hver side, ved hvert bakhjul.
OK fundet. 73,8V..

- 6'er kassen, under bilen foran, har begge sikringene på bakre høyre side, når høyre forhjul.
Kunne kun finde en ?

- 3'er kassen, oppi under panseret, har sikringene bak på kassens høyre side, like ved høyre vindusvisker.
Kunne kun finde en.. (Ved vand studser).

60,4V målt mellem sikring ved 3 og 6 kasse..

Volt TOT = 134,2V
Block Volt diff.  mellem for og bag 6,709-6,711 = 2mv.

Bilen er 90% ladet.

M.v.h.
-. Kasper





Elmo

#4
Sitat fra: timescape på tirsdag 10. juni 2014, klokken 22:17
- 6'er kassen, under bilen foran, har begge sikringene på bakre høyre side, når høyre forhjul.
Kunne kun finde en ?
De står helt inntil hverandre. Kun 2cm mellom.

Sitat fra: timescape på tirsdag 10. juni 2014, klokken 22:17
- 3'er kassen, oppi under panseret, har sikringene bak på kassens høyre side, like ved høyre vindusvisker.
Kunne kun finde en.. (Ved vand studser).
Den andre står på høykant under den du fant. Ganske vanskelig å komme til, så ofte enklere å måle mellom den du fant og sikringen med hvitt merke på 6'er kassen (den du ikke fant).

Måling bør, som elektrolux sier, gjøres ved belastning og det går jo ikke ved å ta ut sikringene.
Problemet med slik manuell måling er at batteriene stabiliserer seg på hvilespenning kun kort tid etter at belastning opphører, så du kan ikke være sikker på at målingene er korrekte.
Men hvis ett eller flere batterier har permanent feil (feks en død celle) så vil du avdekke det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

timescape

Tak
Har fundet dem nu :)

Positivt: Batterier er ikke helt døde :)

Kan god se jeg må måle under last..
Det robometer ser smart ud.
- Hvor måler det spænding på batteri kasser ?

M.v.h.
-. Kasper

Elmo

Sitat fra: timescape på onsdag 11. juni 2014, klokken 16:06
Det robometer ser smart ud.
- Hvor måler det spænding på batteri kasser ?

Robometer måler over 11'er kassen (11 batt) og over 6'er+3'er kassen (9 batt) og viser i display.
I tillegg regner det ut gjennomsnitt av de to målingene og sammenlikner, og gir alarm ved avvik. 
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

timescape

Hej OK,

Skal man så montere Sens/måle ledninger under bilen?
Skal batteri kasser afmonteres / åbnes eller hvor fysisk tages signalet ?

M.v.h.
-. Kasper

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Hei,
Ved slik måling på sikringene skal man ta ut hovedsikring?
Skal man måle mellom en sikring (+bat) og en anen (bat-)?
Noe råd før eg gjør det?
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Du tar jo ut sikringene ved måling, og måler på den siden av sikringsholderen som går til kassen
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Matheus

Skal man vare obs på noe? Verneutstyr, spesiell voltmeter? Noe råd :)
Leaf 30 og Partner Teppe Electric, Ryobi batterigressklipper :)
Før: I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, H-rv

elektrolux

Systemet er omtrent idiotsikkert.
Lav spenning, og godt isolert. Omtrent det eneste en kan gjøre galt er å kortslutte batteriet og oppleve hva 1000A gjør med metal, og omliggende hud.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 09. august 2014, klokken 08:44
Du tar jo ut sikringene ved måling, og måler på den siden av sikringsholderen som går til kassen
Den nederste sikringen på 3'er kassen er veldig vanskelig å komme til, så da kan du isteden måle mot inngangen på den venstre (den hvitmarkerte) sikringen på 6'er kassen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA