Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstra ladekabel/adapter til e-Golf

Startet av Kaffetrakter, fredag 27. juni 2014, klokken 12:50

« forrige - neste »

TB

Sitat fra: Kaffetrakter på tirsdag 10. juni 2014, klokken 10:48
TB: Vi har en stikkontakt like ved der bilen skal stå. Jeg tenkte egentlig å ha en slags putekasse under hvor vi kan ha laderen, men det er jo lurt å bygge et slags skap for laderen så den blir enklere å få tak i.
Om du kan montere det på vegg, så er det ein fordel - enklere og få tak i, og litt opp frå bakken.

Sitat
emil: det høres jo veldig bra ut! Jeg tenkte mest på lading og om det kan være farlig for elbilen å stå ute i regn og lyn og alt slags vær. Onkelen min mente at elbilen ville ta skade av regn ved å stå ute (vi bor i Bergen området, så mye regn). Han mente også at det blir omtrent en atombombe hvis vi krasjer bilen og motoren tar fyr.
Er nok sannsynlig at lyn som slår ned vil høgst truleg ødelegge apparat som er kobla til elnettet. Men, det hindrar ikkje dei fleste frå og kjøpe tv, pc, mobil, nettbrett, vaskemaskin, tørketrommel osv... Ved stor fare for lyn, ta ut kabelen, og skulle det oppstå skade er dette omfatta av forsikring.

Ellers har nok din onkel ein livlig fantasi. At ein elmotor skal ta fyr ved krasj er lite truleg, elmotor har ingen brennbare komponenter.  Batteriet kan kortslutte, som vil utvikle varme - og kan ta fyr, det har vore referert til nokon saker ang. Tesla S her. I alle tilfeller så langt har det teke lang tid, ingen problem for passasjerer og komme seg ut av bilen.

Det som og kan vere verdt og nevne er at det hender at fossilbilar med 50 liter bensin eller diesel ombord tek fyr. I følge forsikringsbransjen tek nye bilar ofte fyr uten det har vore ein kollisjon.

Her er ein tråd om tema brann i elbil: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=12721.0
http://www.youtube.com/watch?v=Jz37WycW-7E&feature=youtu.be
http://www.tu.no/industri/motor/2013/10/11/her-setter-ingeniorstudentene-fyr-pa-en-peugeot-ion
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Arctic_Viking

#16
Sitat fra: Ona IX på mandag 09. juni 2014, klokken 23:06
Jeg fikk ca. 6000kr rabatt.
totalpris for kia soul exclusive med met. lakk, klargjøring/levering, vinterhjul (hakka R), gummimatter til 245'000.

Jeg har fått dette fra forhandleren i Bodø;
KIA SOUL ELECTRIC                  Kr 237.400,-
METALLIC LAKK                     Kr     5.000,-
VINTERHJUL                     Kr   12.600,-
TOTALPRIS                      Kr 255.000,-

Hva gjorde du for å få 6000,- i rabatt? Hvilken post prutet du på?

-og der fikk jeg ny pris: 250'

Ona IX

Sitat fra: Arctic_Viking på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:08
Hva gjorde du for å få 6000,- i rabatt? Hvilken post prutet du på?

Jeg fikk vinterhjul for 10'788,- Og resten var på bilen. Prøvde å prute mer, men det fikk jeg ikke til :)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Arctic_Viking

Sitat fra: Ona IX på torsdag 12. juni 2014, klokken 13:00
Sitat fra: Arctic_Viking på torsdag 12. juni 2014, klokken 12:08
Hva gjorde du for å få 6000,- i rabatt? Hvilken post prutet du på?

Jeg fikk vinterhjul for 10'788,- Og resten var på bilen. Prøvde å prute mer, men det fikk jeg ikke til :)

Hvor i kongeriket var dette?


Ona IX

Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Ona IX

http://m.hegnar.no/motor/artikkel506482.ece

Her står det at det følger med 6.6kw ladekabel. Tro om dette stemmer eller om det er en fossilsjåfør som skriver artikkelen!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

TB

Sitat fra: Ona IX på fredag 13. juni 2014, klokken 13:38
http://m.hegnar.no/motor/artikkel506482.ece
Her står det at det følger med 6.6kw ladekabel. Tro om dette stemmer eller om det er en fossilsjåfør som skriver artikkelen!
Journalisten har nok lest utstyrslista. Det står:
- 6,6 kW lader
- Ladekabel

Dette kan bli tolka som det er med to "ladere", ein "normal" og ein 6,6 kW. Men, journalisten burde nok ha sjekka litt betre ja.

Det Kia meinar er 6,6 kW innebygd lader i bilen, og ein ladekabel. Denne ladekabel er neppe modulbasert, slik som Tesla sin UMC, dermed er denne på 10A. Skal 6,6 kW lading brukes må det kjøpes eigen 6,6 kW/32 A kabel.
To typar kabel som kan kjøpes:
- EVSE med 32 A industri kontakt.
- Mode 3, Type 2 til type 1 kabel, 32 A

Ingen av desse kan bli brukt på schuco. (Kan teoretisk bruke adapter, men dette er ikkje godkjent.)

Eksempel:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_1_fase_ladestasjon_med_J1772_støpsel_for_Leaf/Ford Fokus
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1.5_meter_spiralkabel_for_1_fase_32A_for_Leaf_og_Ford_Fokus_med_32A_lader
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ona IX

Sitat fra: TB på fredag 13. juni 2014, klokken 20:38
Journalisten har nok lest utstyrslista. Det står:
- 6,6 kW lader
- Ladekabel

Dette kan bli tolka som det er med to "ladere", ein "normal" og ein 6,6 kW. Men, journalisten burde nok ha sjekka litt betre ja.

Det Kia meinar er 6,6 kW innebygd lader i bilen, og ein ladekabel. Denne ladekabel er neppe modulbasert, slik som Tesla sin UMC, dermed er denne på 10A. Skal 6,6 kW lading brukes må det kjøpes eigen 6,6 kW/32 A kabel.
To typar kabel som kan kjøpes:
- EVSE med 32 A industri kontakt.
- Mode 3, Type 2 til type 1 kabel, 32 A

Ingen av desse kan bli brukt på schuco. (Kan teoretisk bruke adapter, men dette er ikkje godkjent.)

Eksempel:
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_1_fase_ladestasjon_med_J1772_støpsel_for_Leaf/Ford Fokus
http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Mode_3_type_2_til_type_1.5_meter_spiralkabel_for_1_fase_32A_for_Leaf_og_Ford_Fokus_med_32A_lader


Det jeg også regner med. Men e-up har jo 10A og type 2-type 2 16A. Så det kan jo tenkes at det følger med allikevel! Man kan også skimte to forskjellige kabler/EVSE i bagasjerommet i et bilde fra KIA (http://goo.gl/bxfXPi) Skal spørre selger om dette .
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

TB

Sitat fra: Ona IX på fredag 13. juni 2014, klokken 21:01
Det jeg også regner med. Men e-up har jo 10A og type 2-type 2 16A. Så det kan jo tenkes at det følger med allikevel! Man kan også skimte to forskjellige kabler/EVSE i bagasjerommet i et bilde fra KIA (http://goo.gl/bxfXPi) Skal spørre selger om dette .
Sant nok, VW har gjort ein bra ting med at type 2 kabel er med. Koster ikkje så mykje ein slik kabel, så den kan vere inkludert i Kia...

Men, i så fall viktig info som journalist ikkje har skrive er at det kreves type 2 ladepunkt for og bruke type 2 kabel. Det blir stadig fleire slike no, så det blir nok meir og meir vanlig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

SoulEv

Da kjøpte jeg faktisk en Kia Soul EV i dag etter å ha trålet nettet for informasjon samt prøvekjørt både Leaf og E-golf. Hadde egentlig bestemt meg for golfen og var klar til å kjøpe siden jeg er glad i tyske biler og har kjørt Audi i mange år. Kom over Kia'en og det var med stor skepsis jeg dro ned for å sjekke ut og prøvekjøre bensinutgaven for å få litt følelse av kvalitet osv. Ble meget positivt overrasket over kvaliteten på interiøret. Dette var jo ikke plastikk rammel som jeg først så for meg  :)

Opplevd kvalitet, veldig god plass innvendig og at man slipper og kjøre en liten fyrstikkeske selv om man skal ha en elbil er store plusser ved denne bilen. Så ser den litt kul ut også  8)

Den vanlige utgaven av Kia Soul 2014 har fått meget gode score på tester bortsett fra motoren som de trekker litt ned for, men den er jo ikke i EV-utgaven uansett.

Da gjenstår det vel bare å hoppe i det da og lykke til med valget!

SoulEv

#25
Kjøpte forresten Exclusive, hvit med blått tak, lys i innstegslister og Nokian piggfri til kr. 250.000,-

vente, vente, vente......

nagela

Hei SoulEv.

Gratulerer med bestillingen  :)

Siden jeg har gjort det samme valget som deg, må jeg jo være helt enig i at EV Soulen er det beste tilbudet blant Elbilene for øyeblikket  ;D

Tøft at du har bestilt den i perlehvit med lyseblått, fruen min mener også den er finest, men siden det blir "min" hverdagsbil fikk jeg bestemme så da ble det blå bil.

Titanium blir for "vanlig bil" for meg, da kunne man like gjerne kjøpt El-Golfen  8)
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

gloom

Jeg lurer på om noen har kastet seg på bølgen og bestilt. Jeg har falt litt for Soul EV (eller EL, som de vel kaller den), og kona vil gjerne ha den som bil nummer 2 (vi har også en Model S).

Har bestilt prøvekjøring, men det kan jo ta sin tid. Er det noen her som har fått vært på prøvekjøring med denne bilen ennå?
Tesla Model S (85 kWh) med "alt" - levert 28. februar 2014.

kringon

De kommer vel til norge rundt omkring i det ganske land i disse dager.

Har ikke hørt om noen som har prøvekjørt de enda. Venter selv på forhåndsbestilt bil, men forhandler har ikke kommet med datoer enda.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA