Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ekstra ladekabel/adapter til e-Golf

Startet av Kaffetrakter, fredag 27. juni 2014, klokken 12:50

« forrige - neste »

Kaffetrakter

Hei :)

Jeg er ny på elbil (og bil generelt), så jeg håper noen av dere kloke hoder kan hjelpe.

Jeg og samboeren min har en gammel fossil, som funker bra til vårt formål men sikkert klapper sammen om et par-tre år. Nå har jeg fått ny jobb som betyr at det vil være praktisk med to biler.

Vi har lyst på en bil med best mulig rekkevidde, men Tesla er utenfor budsjettet. Vi vil gjerne ha mye bil for pengene, og tenker elbilen vil bli en nr. 1 bil foruten langturer (og en av oss må bruke den gamle til jobb). Det er ikke helt utenkelig at vi forstørrer familien etter hvert, så vi vil ha en sikker bil (jeg ser trillingene kommer ikke godt ut av det på sikkerhet). Bilen vil vi ha så lenge den funker, gjerne 10 år eller mer. Når Tesla kommer i en billigere utgave kjøper vi nok den som er erstatning for fossilbilen vi har nå.

Jeg syns den ny Soul EV ser bra ut, men den er jo enda ikke kommet ut, så jeg vet ikke hvor mye man bør stole på hva Kia reklamerer med? Rekkevidde er jo viktig, og det er flere andre bilder som også kan være aktuelle der ute. Vi kan alltids vente til høsten når det sikkert kommer flere uavhengige tester, men hvis vi bestiller da får vi sikkert ikke bilen før neste år og med den nye jobben skulle vi hatt bilen før den tid. En annen ting som er viktig for oss er garantien. Jeg syns elbiler er litt nytt og skummelt, og det er en stor trygghet å ha en 7 års garanti hvis noe skulle gå galt. 

Hvis vi bestiller Soul'en, blir det nok exclusive utgaven så vi får varmepumpe og skinnseter :)

Aller helst vil vi ha Soul i andre farger (ensfarget) og med panorama. Tror dere dette er noe som vil komme etter hvert så det kan lønne seg å vente med å kjøpe?

Huff, dette ble langt. Håper noen tar seg tid til å lese og kan komme med noen gode råd til ny elbilkjøper  :)

Sulle

Kommer i følge selger mange til Sandnes august/september.

Sitat fra mailkorrespondanse med selger:
"Vi har bestilt ganske mange biler til lager i alle farger. Så i starten vil vi nok kunne levere på ei uke eller to vil jeg tro."

Ser ut som at Kia har avstått fra å "ta" avgiftene, slik som jeg har inntrykk av at de andre merkene, utenom Tesla, har gjort.

Spørs jo hvor mye du kjører, men du kan finansiere mye med bensinpengene du sparer. Regn ut hvor mye lån du kan betjene bare med bensinpengene. I mange tilfeller er det billigere å kjøpe helt ny elbil enn å få fossilbil gratis...

Poenget er at det det sikkert ikke lønner seg å vente. Hver tank du fyller mens du er penger ut av vinduet. Da blir fort panoramataket dyrt...

Lykke til!
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

TB

Med tanke på det har aldri vore fleire merker / modellar elbilar på markedet enn det er idag er det klart valget blir meir vanskelig. Mitsubishi i-Miev var den fyrste moderne bilen etter dei Franske bilane på starten av 2000 tallet. Dette vises igjen idag ved at i-Miev manglar enkelte eigenskapar som nyere bilar har. Sjølv om nypris har gått ned, er det ikkje gjort større oppgraderingar.

Etter det som er presentert så langt er Kia Soul EV eit godt alternativ for mange. Den har varmepumpe som standard, 27 kWh batteri og ChaDeMo hurtiglader. Kia reklamerer og godt for 7 års garanti. Kva denne garanti faktisk dekkar skal eg ikkje utale meg om, det er nok og eit krav at alle service blir utført. Det sterke forbrukervern vil uansett gjelde i 5 år ved kjøp av Norsk firma /forhandler - slik at feil som kan oppstå vil bli retta kostnadsfritt for forbruker.

Det er alltid slik at det vil komme betre bilar, til mindre pris. Men, kva ved og utsette vil det og vere mulig at det oppstår kostnadar på den gamle bilen. Eit reknestykke som aldri er enkelt og kalkulere.

Fordel med ChaDeMo er at det alt finnes ein del ladestasjonar idag. Ulempen er at det er truleg Combo/CSS som vil bli bygd ut i større omfang, europeiske bilprodusentar (VW, BMW) brukar denne standard. Men, så lenge som det finnes eit stort antall Japanske bilar vil det nok vere mange kombinerte laderere. Avhengig av kjøyrelengde, i daglig bruk er normalt ikkje hurtiglading nødvendig - meir for langtur, eller dei dagar der det er behov for litt "ekstra".
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Sitat fra: Kaffetrakter på mandag 09. juni 2014, klokken 16:54
Aller helst vil vi ha Soul i andre farger (ensfarget) og med panorama. Tror dere dette er noe som vil komme etter hvert så det kan lønne seg å vente med å kjøpe?
Foliering er og eit alternativ, kan du få ein heilt spesiell farge / mønster - og samtidig vil lakken bli beskytta.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

kringon

Jeg går rundt med de samme tankene, og er på nippet til å bestille en Soul.

Vil først ha et tilbud fra forhandler inkl. pris på evt. ekstrautstyr.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Kaffetrakter

Takk for svar! :)

Sulle: Da skal jeg ta kontakt med min lokale leverandør i Bergen og høre hvor mange de skal ta inn! Det beste hadde jo vært å kunne prøvekjøre den før vi forplikter oss, men fremdeles få den i September :) Vet ikke hva du mener med at Kia har avstått fra å "ta" avgiftene? At bilene er billigere i forhold til det man får? Jeg vil tro den nye bilen blir mer populær her i huset enn den gamle bensinslukeren, så det kan godt være den blir brukt mye. Ja, enig i at det er lurt å bare komme seg på elbilkjøret asap, det er irriterende dyrt for bensin/diesel. Selv om jeg ikke får glasstaket mitt  :'( Satser på glasstak når vi kjøper billig-Tesla om 3-4 år :)

TB: Ja, vi svømmer i alternativer nå virker det som. Vanskelig å velge, og så hører man hele tiden om nye som vil ta markedet med storm. Men man kan jo ikke sitte på gjerdet for lenge heller, så jeg tror vi må satse på noe som er ute i løpet av 2014. Jeg vet ikke hvor mye vi trenger lading uten om hjemme, men jeg vil iallefall ha muligheten der. Det er en av grunnene til at jeg er skeptisk til Zoe. Foliering er lurt! Jeg leste at det koster rundt 20 000 for en hel bil, er det reelt? Det spørs om vi kan ta oss råd til det, men jeg ser av bildene på google at det er mange som blir steintøffe!  8)

En ting til, vi har ikke garasje. Vil det gå greit likevel?

Kaffetrakter

Hei Kringon,

Jeg så ikke ditt svar før nå. Er det mulig å forhandle på ny bil? Jeg trodde prisene var ganske fastsatte, men hvis ikke må vi prøve å få en bra deal! Hadde vært lurt å legge ut tilbudene vi få her på siden i så fall så vi kan sammenligne :)

kringon

Jeg pruter iallefall ALLTID. Prøver å få gode tilbud på ekstrautstyr, serviceavtaler e.l. MÅ ikke nødvendigvis være mindre for bilen :)

Skal få tilbud fra forhandler i løpet av morgendagen (var i Larvik på fredagen og prøvde Soul i diselversjon).
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

Ona IX

Jeg fikk ca. 6000kr rabatt.
totalpris for kia soul exclusive med met. lakk, klargjøring/levering, vinterhjul (hakka R), gummimatter til 245'000.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Lyse Tanker


TB

Sitat fra: Kaffetrakter på mandag 09. juni 2014, klokken 21:01
En ting til, vi har ikke garasje. Vil det gå greit likevel?
Eg har garasje, men den er opptatt... ::), så Elbilen må stå ute. Det går fint det, men klart - må koste snø/skrape is om vinteren.

Det viktige er og ha tilgang på straum, det er heilt nødvendig. Ein fordel er og ha ein ladestasjon/ ladekabel / EVSE som heng klar. Fleire som har lagt ut bilder av fine skap, eg har laga ei enkel kasse, der EVSE heng. Dermed er det enkelt og koble til - det er for tungvindt - og gir mykje slitasje på kabel om du skal pakke ut / pakke ned EVSE kabel kvar gong du skal lade heime.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Sulle

"Vet ikke hva du mener med at Kia har avstått fra å "ta" avgiftene?"

Jeg har inntrykk av at avgiftsfritaket ikke alltid kommer kjøperen til gode, men ender opp som høyere margin til forhandleren/importøren eller fabrikken. Det ser ut som Kia har lagt prisene på Elbilvarianten betydelig lavere enn tilsvarende bensinutgave, mens andre merker opererer med omtrent lik pris.

Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

Ona IX

Sitat fra: Lyse Tanker på mandag 09. juni 2014, klokken 23:38
Hvilke fargekombinasjon er det ikke tillegg på?
Ingen.
Var svaret jeg fikk fra Skodtvedt. Jeg syntes det er latterlig å ha tillegg som man ikke kan velge bort! Men men, jeg hadde vel valgt metallic uansett..
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

emil

Sitat fra: Kaffetrakter på mandag 09. juni 2014, klokken 21:01
En ting til, vi har ikke garasje. Vil det gå greit likevel?

Hvis du tenker på holdbarheten til foliering aner jeg ikke. Hvis du tenker på lading så er det ikke noe problem å ha ladestasjon ute så lenge den er litt beskyttet mot været. Selv har jeg ikke engang parkeringsmulighet hjemme og lade på jobb eller offentlige ladeplasser, men det har ikke hindret meg i å kjøre 17.000km med Leaf på 9 måneder eller 30 mil i pinsehelga.

Kaffetrakter

Kringon/Ona X: da skal jeg prøve å få et bra tilbud (tilsvarende Ona X). Jeg skal innom forhandler i neste uke, så får vi se hva de sier.

TB: Vi har en stikkontakt like ved der bilen skal stå. Jeg tenkte egentlig å ha en slags putekasse under hvor vi kan ha laderen, men det er jo lurt å bygge et slags skap for laderen så den blir enklere å få tak i.

Sulle: det høres jo veldig bra ut at de lar forbrukeren få fordelen ved avgiftsfritak, selv om jeg er irritert på at de tar ekstra uansett hvilke farger du velger. Unødvendig å gjøre det på den måten.

emil: det høres jo veldig bra ut! Jeg tenkte mest på lading og om det kan være farlig for elbilen å stå ute i regn og lyn og alt slags vær. Onkelen min mente at elbilen ville ta skade av regn ved å stå ute (vi bor i Bergen området, så mye regn). Han mente også at det blir omtrent en atombombe hvis vi krasjer bilen og motoren tar fyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA