Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av Misty, fredag 27. juni 2014, klokken 10:41

« forrige - neste »

Misty

Hei alle erfarne Nissan Leaf-brukere og ander elbil-entusiaster. Jeg ser at en forhandler i Lørenskog gir 5 års garanti, vinterpakke og alt som jeg kan se er nødvendig for denne bilen, modell 2013. Er det likevel grunn til å være skeptisk til å kjøpe disse bilene? De har ofte gått veldig lite og koster ca. 185 000.
Sjekk linken
www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48959762&searchclickthrough=true

Veldig takknemlig for svar på dette, jeg står nemlig på tampen til å kjøpe meg en Nissa Leaf 2013-modell, men vil gjerne være på den sikre siden!  :-*

klatrechris

Hvis du klarer deg uten carwings, navigasjon og radio som kun fungerer på oddetall så skal de være trygge å handle fra.

Ville selv vurdert en europeisk bil da får man litt mer bil og gjensalgsverdien vil være hakket høyere.
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

Misty

Takk for svar! Da er det vel mest prisen som skiller dem, bortsett fra det tekniske du nevner. En del dyrere for europeisk ser det ut til, så da er det kanskje mest avhengig om man tror man kommer til å selge den igjen, eller kjøre den selv til siste slutt....  :)

knuterik

Sitat fra: klatrechris på mandag 09. juni 2014, klokken 13:28
Hvis du klarer deg uten carwings, navigasjon og radio som kun fungerer på oddetall så skal de være trygge å handle fra.

Ville selv vurdert en europeisk bil da får man litt mer bil og gjensalgsverdien vil være hakket høyere.


- Radio-"problemet" er løsbart med en USB DAB-radio (dukker opp under AUX på skjermen).
- Navigasjon funker uansett bedre på telefonen enn i Nissan's innebygde løsning. Kjøp heller en god holder og plasser telefonen din der med Google Maps...
- Men, jeg ville virkelig vurdert om jeg kunne klare meg uten carwings - fantastisk greit å kunne starte lading og/eller air-condition når man måtte ønske. På USA-importene må du klare det med forhåndsprogrammering av max 1 ladetidspunkt per dag og max 1 air-conditiontidspunkt per dag - hvis det er greit nok, så er jo bilen ellers identisk!
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

smaug01

Inntil Carwings er mer responsive og stabil anser jeg bare carwings som en fancy gizmogreie. Nå ser jeg at nettsiden er nede og app'en har vært kranglete i hele dag.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Har klart meg fint en vinter uten Carwings og jeg parkerer tidvis 200-800m unna. Nedkjøling går så fort at det ikke er noe problem på sommerstid. Leafen er jo ikke bilen som frister mest til utforsiking av landet, så navigasjon ser jeg ikke på som noe stort problem. Har en garmin til under 1000-lappen som gjør nytten mye bedre og mer oppdaterte kart (bruker den også i fossilbilen). Radio er en utfordring, men idag streamer jeg nettradio via bluetooth og det fungerer helt greit når jeg ikke bruker mp3 fra usbstick

Har ingen planer om å selge bilen så jeg ser ikke noe prolblem med eventuell lavere bruktbilpris og siden jeg ikke har noen europagaranti kan jeg også droppe unødvendig dyre servicepunkter og spare en del penger der. Har betalt 600kr tilsammen for det som har vært nødvendig etter 1. og 2. års service, Nissan skulle ha 4-5000kr pr service.

Og plutselig kommer en produsent med bil i samme størrelse til 200.000kr som har dobbel rekkevidde av dagens biler og alle de "gamle" faller kraftig i verdi sånn som P106/Saxo/Think o.l. har gjort de siste årene.

knuterik

Sitat fra: smaug01 på onsdag 11. juni 2014, klokken 18:13
Inntil Carwings er mer responsive og stabil anser jeg bare carwings som en fancy gizmogreie. Nå ser jeg at nettsiden er nede og app'en har vært kranglete i hele dag.


Hvis du bruker Leaf Manager istedet, så kan du velge hvilken server du skal logge deg inn mot, og ikke bare benytte Nissan's default.
Frem til nå har dessverre også Leaf Manager vært ustabil, men i flere måneder nå så har den vært rock solid - mye mer funksjonalitet enn Nissan's løsning også...
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

smaug01

Har fullversjon av Leaf Manager også og den er bob bob den også synes jeg. Dårlig grensesnitt og like lang responstid som Carwings. Eneste fordelen med Leaf Manager er widgeten hvor man kan slå av og på AC med et trykk.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

knuterik

Sitat fra: smaug01 på mandag 16. juni 2014, klokken 18:13
Har fullversjon av Leaf Manager også og den er bob bob den også synes jeg. Dårlig grensesnitt og like lang responstid som Carwings. Eneste fordelen med Leaf Manager er widgeten hvor man kan slå av og på AC med et trykk.


Hvis du virkelig har brukt begge applikasjonene, så snakker du ned Leaf Manager mot bedre vitende. Den har masse funksjonalitet som Nissans App ikke har, for eksempel:
- Viser lokasjon hvor du parkerte
- I tillegg til direktepåslag av lading, så kan du sette en ladetimer (angi et tidspunkt)
- I tillegg til klima av/på, så kan du sette en timer også for klimaanlegget
- Appen har alarmer (du kan f.eks. få varsling hvis du har forlatt bilen uten å sette den til lading)
- Appen kan trigge seg selv til å auto-oppdatere henting av status fra Leaf'en din, f.eks. 10 min etter at bilen har stoppet, og auto-oppdatering på gitt intervall inntil lading er avsluttet.
- Du kan velge mellom forskjellige Nissan-servere, slik at du ikke blir like utsatt for ustabilitet hos Nissan
- og, som du nevnte, en widget med nøkkelfunksjonene lett tilgjengelig sammen med batteristatus
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

smaug01

Jeg vet hvor jeg parkerer bilen min, så elendig hukommelse har jeg ikke enda  :D
Ja det er flere funksjoner men det går tregt og appen i seg selv minner meg om noe en 14åring på gutterommet har laget. Det jeg savner er god responstid opp mot serveren, dvs innenfor ms, ikke et halvt minutt, et grensesnitt som virker mer sømløst og oversiktlig. Akkurat slik det er nå er den beste funksjonen for meg epost melding når ladingen stopper men det er liksom veldig forrige tiår føler jeg men det funker.
Stikkordet her er nok push. Er også teit at batteristatus er 70,8%-77,9%, ikke bare 73% feks og ferdig med det.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

smaug01

Et lite spørsmål angående Leaf manager. Hva er poenget med bluetooth paring i Leaf Manager?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

knuterik

Sitat fra: smaug01 på tirsdag 17. juni 2014, klokken 13:31
Et lite spørsmål angående Leaf manager. Hva er poenget med bluetooth paring i Leaf Manager?


For da kan app'en vite når du setter deg inn i bilen, og når du går ut av den. Det igjen kan f.eks. trigge autooppdatering av batteristatus hvert 10. minutt fra dugår ut av bilen til den har sluttet å lade - da kommer man så nært push som mulig mtp oppdateringer.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

muse

Har forstått at Leaf Manager er et veldig greit alternativ til oss som har handlet US Leaf. Jeg lurer bare på hvordan jeg skal få skaffet meg bruker og passord til appen. Håper noen kan hjelpe meg.

smaug01

Leaf Manager fungerer kun dersom Carwings fungerer. Problemet med US leaf er at bilen ikke har kontakt med internett pga manglende aktivert SIM kort i modemet. Det er det bare Nissan som kan løse og det vil de ikke.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA