Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Powerflux, torsdag 26. juni 2014, klokken 22:19

« forrige - neste »

svingen

Sitat fra: OddB på tirsdag 17. juni 2014, klokken 00:26
Et stort problem er at Transnova har tillatt dem å sette opp kun EN hurtiglader pr sted.
"Single point of failure", og beredskap og reservedelslager er tydeligvis IKKE prioritert...

(Det har vel hendt flere ganger at Teslas Superladere har streiket, uten merkbar effekt siden det alltid er minst tre ladere (6 uttak) på hvert sted.)
Som en minimumsløsning burde alle hurtigladere være komplementert med en frittstående 22-43 kW Type 2 stolpe.

ja må si det er litt fasinerende att det ikke finnes en vanlig stikk kontakt rundt en hurtiglader en gang,ikke att det er opptimalt men kunne man ladet 1 time på vanlig stikk kontakt får og komme seg til neste hurtiglader er jo det en del bedre enn NAF veihjelp...

Type2 burde jo vært et minimum som det sies her.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Sandpusher

Sitat fra: Powerflux på mandag 16. juni 2014, klokken 23:08
Og mens misnøyen nå sprer seg nesten like fort som enda en hurtiglader konker ut så er det stille som i graven fra aktørene som er innvolvert :o

Ikke en lyd fra Fortum til tross for at de har en latterlig høy andel av ikkefungerende ladere ::)

Ikke en lyd fra Ishavsveien som både har havarerte ladere og et prissystem fra helvete ::)

Ikke en lyd fra Nissan som har noen ikkefungerende ladere i Fortum systemet ::)

Ikke en lyd fra Nissan/Kiwi med helt konkrete planer om hvor og når de er online ::)

Ikke en lyd fra Transnova som øser ut penger til nærmest tilbakestående aktører i markedet ::)

Ikke en lyd fra Elbilforeningen om hva de akter å foreta seg i denne saken til tross for at 80% av alle hurtigladere på sentrale østlandet nå er ute av drift ::)

Hvordan kunne dette greie å bli så til de grader dårlig??

Dette, +1, enig^5 etc.
OT, men hvorfor kan man ikke "like" her på dette forumet? Litt dumt å måtte lage egen post bare for å støtte innlegg som beskriver egne meninger veldig godt.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

OddB

Blir mer og mer glad i Teslas modell der den grunnleggende, nødvendige infrastrukturen er koblet til bilprodusenten.  Det gir dem et kraftig insentiv til å ha tingene på stell siden problemer  kan gi seg utslag i lavere bilsalg -ikke bare tapte ladeinntekter.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

goggo

Sitat fra: Powerflux på mandag 16. juni 2014, klokken 23:08
Og mens misnøyen nå sprer seg nesten like fort som enda en hurtiglader konker ut så er det stille som i graven fra aktørene som er innvolvert :o

Ikke en lyd fra Fortum til tross for at de har en latterlig høy andel av ikkefungerende ladere ::)

Ikke en lyd fra Ishavsveien som både har havarerte ladere og et prissystem fra helvete ::)

Ikke en lyd fra Nissan som har noen ikkefungerende ladere i Fortum systemet ::)

Ikke en lyd fra Nissan/Kiwi med helt konkrete planer om hvor og når de er online ::)

Ikke en lyd fra Transnova som øser ut penger til nærmest tilbakestående aktører i markedet ::)

Ikke en lyd fra Elbilforeningen om hva de akter å foreta seg i denne saken til tross for at 80% av alle hurtigladere på sentrale østlandet nå er ute av drift ::)

Hvordan kunne dette greie å bli så til de grader dårlig??

+1

Men du glemte ett punkt, Powerflux...
Ikke en lyd fra media om disse problemene.

Jeg tenkte at hvis noen kunne få en avis eller NRK eller noen til å ta opp hvor håpløst amatørmessige hurtiglade leverandørene er på å drifte dette, så kanskje de ville føle presset og forsøke å få noe gjordt.

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Philip Marlowe

Sitat fra: OddB på tirsdag 17. juni 2014, klokken 08:40
Blir mer og mer glad i Teslas modell der den grunnleggende, nødvendige infrastrukturen er koblet til bilprodusenten.  Det gir dem et kraftig insentiv til å ha tingene på stell siden problemer  kan gi seg utslag i lavere bilsalg -ikke bare tapte ladeinntekter.

Ja, så langt ser dette ut til å være den eneste modellen som fungerer.  :(
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

hkaspenberg

Skrev akkurat følgende kommentar på elbil.no:

"Dette viser bare at elbil-politikken virker og må videreføres etter 2017 for at utslippene skal gå ned til ønsket og vedtatt nivå. Men det er flere problemstillinger som må løses dersom elbiler skal bli et godt alternativ også utenfor de store byene. En av dem er hurtiglading. Tesla har skjønt det, den norske stat har ikke skjønt det. Utbygging av hurtlilading (for andre biler enn Tesla) er overlatt til et utall av mer eller mindre seriøse aktører som har fått støtte til utbygging, men ikke til drift. Det er to ganske tydelige resultater av denne politikken 1) en uoversiktlig pris- og betalingsmodell 2) manglende vedlikehold. Når dette skrives er de fleste hurtigladere som er satt opp langs E6 i Østfold ute av drift. Hvis ikke man har en fornuftig og lik betalingsmodell for hurtiglading eller kan stole på at de faktisk fungerer vil de ikke bli brukt. Se bare til Estland hvor dette er organisert på en forbilledlig måte: http://www.forbes.com/sites/justingerdes/2013/02/26/estonia-launches-nationwide-electric-vehicle-fast-charging-network/"

Tror bestemt at hurtiglading er noe foreningen bør legge stor vekt på fremover.

Vi må få på plass en statlig finansieringsmodell for å sette opp nye og ikke minst vedlikeholde hurligladere over det ganske land. Igjen bør der henvises til Estland der de hadde 160+ hurigladere på plass når det var mindre enn 400 elbiler i landet. I Estland ble det dannet et statlig eid selskap (se http://elmo.ee/charging-network/) med mandat til å gå ut med anbudforespørsel for å bygge ut et nasjonalt nettverk. ABB vant anbudet, installerte 163 ladere i et nasjonalt grid slik at det ikke er over 40km mellom noen lader. De står også for den tekniske driften. Slik kunne vi også ha gjort det i Norge. Transnova?!!

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Electrix

Jeg er ikke så sikker på om støttemodellen med Transnova er veien å gå. Det har jo til nå vært alt annet enn suksess. Elbilsalget derimot har gått over alle forventninger, mye av grunnen til dette er nok at støtteordningene er veldig enkle, de koster nesten ingenting å administrere og det er veldig lett for folk å forstå hva endelig pris blir.

For hurtigladere derimot er det vanskelig å få støtte, man må bruke mye tid og penger på å lage budsjetter og søknad, og dette før man vet om man I det hele tatt kan få noe støtte. Dette fører til at man må ha spesialiserte aktører, for vanlige firmaer/personer så blir det antakeligvis dyrere å få støtte enn å bare gi blaffen I støtteordningene. Dermed får de gamle elektrisitetsverkene som er vant med monopoldrift markedet for seg selv. Her ser vi igjen at det er ingen fokus på enkle og fornuftige betalingsløsniger, eller rettere sagt, det er ingen fokus på kundene.

Hva om man brukte modellen fra elbilene, man innfører et generellt mva fritak på hurtig og semi-hurtigladere samt fremføring av strøm. Mange bensinstasjoner/veikroer og butikker/kjøpesentre kunne da forholdsvis enkelt sette opp slike. Man trenger da heller ikke kompliserte og dyre betalingsløsninger, da disse allerede har dette.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

goggo

De fleste bedrifter vil vel uansett tegne en leasingavtale på oppstartsinvesteringene, så man får dette fordelt over x antall måneder.
 
Støtten burde derfor gis som en månedlig sum til drift over f.eks 36 måneder og med fratrekk for faktisk nedetid, i stedet for en engangsstønad up front.  Dette ville oppmuntre til å levere kvalitet, og man ville sørge for at utstyret fungerer slik at man får stønadspengene sine.

For en restaurant eller butikk så har man da kun månedlige kostnader å forholde seg til, og dette kan man enkelt sette opp mot forventet/reell omsetningsøkning pga større tiltrekking av kunder. 

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

smaug01

Problemet starter straks noen må be om noe fordi da skal andre vurdere dette opp mot et eller annet og så koker det bort i kål. Slik det blir beskrevet at Estland har gjort det, sånn burde vi også gjøre det. Noen får myndighet til å sette opp ladestasjone, ber om anbud og setter i gang. Alt av data finnes fra før av på hvor stasjonene bør være, det er bare å finne fram i kjøretøydatabasen, bompasseringer osv og da tenke litt lengre enn nesen rekker så hadde dette løset seg fint. Hvis noen bare hadde bestemt at "i Norge skal det være minimum 200 DC hurtigladere", gitt denne beskjeden videre med et budsjett som duger, hadde jo ting gått mye fortere. Sier seg selv at hvis vi skal oppnå et anseelig antall ladere si, 200+ så må jo noen skrive disse 200+ søknadene og andre skal igjen behandle og synse noe om disse 200+ søknadene før noe som helst skjer.
En annen måte å gjøre det på er jo bare å bestemme at mellom alle de store byene i Norge skal det gå an å kjøre elbil i Leafklassen, dvs Leaf, Golf, Soul osv så hadde det bare vært å begynt i Oslo og satt en knappenål på kartet langs europaveiene våre der det er behov.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Mikmik

Kjempebra innlegg.  +1 til Hans, Electrix, goggo og smaug01.
Jeg håper elbilforeningen leser dette. Et eller annet sier meg at byråkratiet til Transnova kunne gitt mange flere DCladere.
Anbudet lyses ut til aktører som har en interesse av å ha publikum i butikken / cafeen / bensinstasjon i 30 min. De vil også ha personell som kan se etter laderen.
Disse aktørene er også så økonomisk solide at de ikke må søke om støtte for å kjøpe brevpapir.
Og ja, 200+ ladere. Ikke bare i Oslo, men la oss kjøre langturer. :-)
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

knnygar

#55
Myndighetene har vore totalt fråværande i utbygginga av ladestruktur i Noreg :-.(
Transnova har prøvd, men med veldig vekslande resultat.

Ein får vel 40-50 Type 2 ladestolpar for kostnaden til kvar hurtigladar.
Eg vil mykje heller ha mange Type 2 stasjonar som verkar enn ein hurtigladar som kanskje ikkje verkar.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

smaug01

En type 2 stasjon hjelper mange av oss nada og er etter min mening en falitterklæring om at dette ikke er mulig å få til. Er det noe vi ikke mangler i dette landet så er det penger men det er også nettopp derfor jeg ikke tror noe på miljødebatten. Alle tiltak er bare halvhjertet og knapt nok det. I en tid det vi iflg forståsegpåere mener at verden går i dass hvis vi ikke gjør noe nå, skal vi altså klage på at en hurtiglader er for dyr? For Norge?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

knnygar

Om alternativet er å ikkje få lada, er Type 2 absolutt å foretrekke!
Schuko er også einaste alternativ for mange!

Ingen private bedrifter vil satse noko stort slik lademarkedet er i dag, og staten har overlatt alt til private.....
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

kringon

..Igjen ser vi et eksempel på at infrastruktur i Norge burde være et statlig anliggende (på lik linje med veibygging, fiber/dsl, kloakk-drift etc.).

Et fritt marked på denne størrelsen (med grundig statlig støtte) fører kun til et geopol** (jeg fant opp det ja).

For at kapitalismen skal føre til et godt marked må det tvinges frem av prinsipper som nød (gjøres ikke dette så dør selskapet) eller profitt (man tjener penger og får mer til seg selv).


**Et geografisk avgrenset monopol på en tjeneste.
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

fredag

#59
Lånte bort i-Mieven til min niese i sommer.

Hun tenkte seg til Tusenfryd, men var usikker på om hun vil ha nok strøm til å komme tilbake. Jeg beroliget henne med at det går helt fint, for det er uansett to hurtigladestasjoner bare et par kilometer fra Tusenfryd. Da må jo minst en av dem virke, ikke sant?

Da jeg sjekket statusvisningen var både ladestasjonen på Birger N. Haug Follo og McDonalds Nygårdskrysset nede...

Ikke spesielt god reklame for å kjøre elbil.

Dette er imidlertid ikke spesielt for Norge. Jeg hører det samme fra Nederland, Frankrike og England. Spesielt gjelder dette ladestasjonene fra DBT. Jeg mistenker at noe av problemet ligger i Chademo-standarden er for kompleks, at Chademo-ladekablene er dyre og går lett i stykker, og at ladestasjonene er dårlig laget slik at det er lett for brukere å gjøre feil og legge fra seg ladekablene slik at de går i stykker. Like greit at verden går videre, og nye standarder for hurtiglading får prøvd seg. Bare synd at noen av oss har biler som kun kan hurtiglades med Chademo.

Inntil videre foreslår jeg at hurtigladekartet gjøres om, slik at nålene på kartet er farget grønne for fungerende hurtigladere, blå for opptatt og røde for hurtigladere som er ødelagt / ute av drift. Dette vil gjøre det lettere å få oversikt over hvilke ladestasjoner man kan regne med å bruke. Og det vil fungere som en grei visualisering overfor Transnova om problemets omfang.

Jeg foreslår at Elbilforeningen / NOBIL snakker med operatørene av hurtigladere som har vært nede en stund, for å få oppdatert informasjon om hvor lenge disse ladestasjonene forventes å være nede.

Ellers er jeg enig i at Transnova bør innta en med hands-on rolle som operatør av ladestasjoner, istedet for å dele ut gratis skattepenger til andre. Det er viktig at Transnova tar eierskap for situasjonen, og at hurtigladeoperatørene blir store nok til at de mye raskere enn nå kan skifte ut defekte ladestasjoner.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA