Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: kjøpe 2001-02 Think

Startet av froland, fredag 19. desember 2008, klokken 21:22

« forrige - neste »

froland

Hei elbilvenner! Ja nå er sjansen til å bestille krembilen. http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=33339&tid=10

Det ser jo ikke spesielt oppløftende ut, eller er det bare til folk får summet seg? Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Lars C. Krogenæs

Skulle gjerne ha kjøpt bilen, men:

Det er først aktuelt når den leveres med 4 seter.

Prisen er fremdeles litt for høy. Regnestykket ser bra ut hvis man tar med div. bompasseringer, parkeringer tidsbesparelse med kollektivfelt, men jeg må ikke gjennom noe bom, sitte i noe kø, eller drar nytte av avgiftsfri parkering til daglig. Da blir desverre regnestykket ganske stygt i forhold til min super-duper Citroen Saxo elbil :-)

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

elektrolux

Enig med Lars

Venter selv på 4 seter med batteriteknologi som er mer beregnet på småkjøring og lengre tids stillstand.

Og selvfølgelig at det blir mulig å kjøpe batteriene.

Fritak for Bom, Parkering etc. er flyktig, og ingen undskyldning for høy pris.

Uansett tror jeg ikke høy pris er det største problemet. Bilen blir et status symbol med høy pris, og kan selge bra bare på det. Lang pris derimot tror jeg folk er opptatt av, og spesielt nå i disse krisetider. Da kan det være godt å kunne holde faste utgifter på et minimum.

Kanskje laber interresse nå kan få Think til å revurdere batterileien, og tilby kjøp av hele bilen som et alternativ.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Det er nok 1.156 (inkl. mva.) pr måned for leie av batterier som skremmer bort noen potensielle kunder. At det er litt uklart hva den dekker, og om det er den eneste batteriutgiften en har, har sikkert heller ikke hjulpet

Men jeg vil nok tro at en del minibuss kjørere snart vil oppdage bilkøen, når de må ut av kollektivfeltet. Disse vet kanskje ikke enda at de kan få en Think nærmest på dagen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

HHF

#4
Jeg tror nok det må litt tydelig markedsføring til før dette liksom tar av. Det er fremdeles altfor lite kjent blant folk flest til at det bare strømmer folk til butikken.  Samtidig er jo timingen maksimalt dårlig akkurat nå - all usikkerheten i finansmarkedene og knalltilbud på fossilbiler som står på overfylte lagre gjør dette til en tøff dåp.

Dessuten er det vel også som mange nevner her, ikke nødvendigvis riktig spec på de bilene man får nå. Er det ikke slik at de er uten servo også disse første modellene?

Det skal nok løsne etterhvert, skal vi se.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

froland

Hei igjen! Jeg tviler ikke på at enkelte ikke kan bruke Thinken, det er jo naturlig at det er forskjellige behov. Men jeg kan se noe av den samme argumentasjonen som det var da jeg kjøpte den første bilen. Jeg kjøpte den ny i 2001 og jeg har vært fornøyd med den. Og den var jo ikke akkurat billig. Husker ikke helt hva den kostet, men har jo hatt batteriproblemer med den etterhvert som den ble kjørt. Jeg skulle ønsket at batteriene var leaset, slik at jeg slapp å krangle med Ford over lang tid. Men når jeg snakker med folk, så ser det ikke ut til at det er mange kjøreturer som en kjører med flere enn 2 stk.  Så jeg tror det er et stort potensiale for denne bilen, uansett om det er bom eller ikke. Og så må vi ikke glemme at det som ligger i bunnen  for vårt engasjament er miljøet. Så jeg mener fortsatt at dette er en bil for fremtiden. Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

Lars C. Krogenæs

Det med 4 seter er nok også litt psykologi. Man er vant til å ha en liten bil med 4 seter, ergo vil man ikke kjøpe elbil, hvis den bare har 2....

Se bare på varebilene. Man foretrekker en liten bil med 4 seter fremfor en Berlingo / golf caddy el.lign som 2 seters varebil. Det same tror jeg vil gjelde think.

Har dog veldig lyst på en prøvetur med think, selv om 2 seter er uaktuelt. Aller helst burde det vært 5 seter, slik at vi igjen kunne hatt elbilen som vår primærbil.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Laban

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 08. desember 2008, klokken 22:44
Det med 4 seter er nok også litt psykologi. Man er vant til å ha en liten bil med 4 seter, ergo vil man ikke kjøpe elbil, hvis den bare har 2....

Jeg kjøper ikke en ny bil med mindre enn 4 seter. Startet med en ny Think i januar 2002 og den var ypperlig for et par uten barn. Så kom første avkom og vi måtte benytte fosilbil hvis alle skulle av sted. Da andremann kom ble bilparken utvidet med Buddy så begge kunne bringes til barnehage i samme bil og skal alle til byen går det greit å bruke 2 biler (vi bruker jo bare 1 parkeringsplass alikevel ;)).

Den neste elbilen må derfor være en 4 seter, Jeg aldri har hatt problemer med batteriene på Thinken (bank i bordet!) så den har bare kostet meg vannfylling et par ganger i året samt den årlige servicen - utført hos merkeforhandler.

En ny Think står derfor høyt på ønskelisten og med lengre kjørelengde og 4 seter dekker den de fleste behov vi har.

MEN: synes prisen for selve bilen som 4 seter (med litt utstyr) er drøy og med tillegg for leasing av batteripakken blir det litt i overkant.

Det virker jo som om "alle" skal lage elbiler innen kort tid, og jeg regner med at produksjonen vil øke og prisen synke på batterier i fremtiden. Håper derfor bilene holder i et par år til så utvalget blir større ;).
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

III

SitatDet virker jo som om "alle" skal lage elbiler innen kort tid, og jeg regner med at produksjonen vil øke og prisen synke på batterier i fremtiden. Håper derfor bilene holder i et par år til så utvalget blir større .

Da vi var og skrev under på kontrakten, sa de at avtalen kunne oppgraderes med nye og bedre batterier etterhvert som batteriene utvikler seg. Tror de skal holde følge med utviklingen ja.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på mandag 08. desember 2008, klokken 21:44
Venter selv på 4 seter med batteriteknologi som er mer beregnet på småkjøring og lengre tids stillstand.
Og selvfølgelig at det blir mulig å kjøpe batteriene.

Fikk svar fra Think:

Litium kommer i april 2009. Det er foreløpig ingen planer om å tilby dette uten batterileie.

Dette ser lovende ut, og siden de bruker utrykket foreløpig er der håp i hengende snøre at leieordningen på sikt kan erstattes eller supplemeres med en bedre ordning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

el nino

Ang. servo på nye Think-------nå har jeg kjørt den i 2 uker, både bykjøring og "langkjøring" og kan ikke si at jeg savner servo. Heller ikke ved lukeparkering. Den er ganske lett på rattet, og på veien er den helt lik min fossilbil (PT cruiser) MED servo. ;)

GotMeTeslaMS

#11
Er blant de som tegnet kontrakt, som nå er løpt ut, og som "sitter på gjerde".

Fordelen med Th!nk City slik jeg ser det er at:
----------------------------------------------------------
- Man kan få den nå.
- Miljøet.
- Den vil sikkert ha kapasitet til å bringe samboen og meg mellom Drøbak
  og Oslo (uten "mellomlading").
- Bompenger, bensin og kø gjør den atraktiv for oss (økonomisk også).


Show stoppere er:
------------------------
- Tar ikke vår Ford Focus i innbytte (må selge selv først) og må ha to biler
  frem til juleferien da vi pendler hver vår vei før dette.
- Bilen har ikke Servo
- Tror litt mer på Litium batterier... tror jeg.


I tillegg er det dumt at:
----------------------------------
- Batteri leasing  >:(. Burde vært frivillig forsikring istede (veldig irriterende).
- Tviler på mulighet til å oppgradere batterier. (Bør loves skriftlig av Th!nk).
- At den ikke er mer lik en normal små-bil i størrelse.
- Mangler fjerkontroll av varmeapparat
- Mind-box er ikke klar.
- Leveres ikke med air-condition (som også burde være fjernkontrollert).
- Finanskrisen er her.

Hadde f.eks Mitsubishi i-MiEV kommet i salg i løpet av 2009 ville jeg sikkert valgt denne istede. Eneste grunn for å velge Th!nk blir da at de kan levere nå. (Her tror jeg de vil få et kjempeproblem om 1-2 år når andre kommer på banen).

Allikevel, jeg har tenkt å klyve ned av mitt gjerde på nyåret, så snart show stopperene er ryddet unna... kanskje...  ;). Håper noen av de dumme tingene også ryddes unna innen det.
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

El rayo

#12
Synes ikke man skal presentere sine egne krav til en bil som en motforestilling til elbil generelt eller én spesiell modell.

Min grunn for ikke å kjøpe ny Th!nk nå er at jeg har en 2000-modell Th!nk, og den klarer 99,9 prosent av mine reiser med bil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

GotMeTeslaMS

Føler at dette var ment til mitt innlegg:
SitatSynes ikke man skal presentere sine egne krav til en bil som en motforestilling til elbil generelt eller én spesiell modell.

Kan vi komme utenom personlig oppfatning når man skal forklare hvorfor hundrevis trekker seg fra Th!nk sine ventelister? Jeg trodde det var det denne debatten/tråden dreier seg om.

Som en av de som står på listen, og som hittil ikke har kjøpt, fortalte jeg min versjon.

Mitt innlegg var ikke ment som et innlegg mot elbil generelt. Heller ikke mot ny eller "gammel" Th!nk. Jeg ønsker meg en elbil. Men, jeg innrømmer å være litt negativ til premissene Th!nk har lagt opp til.

For meg er kr 200.000 - 250.000 mye penger, så jeg ønsker ikke gjøre en tabbe.

Vennlig hilsen
Fremtidig elbil eier  ;)
Bor i Drøbak. Har Tesla Model S 85. Har en el-sykkel (oppgradert Xilhouette Kondisjonalis) som gir ekstra medvind i tråkkene :-).

Lynet

Til Wait4MyThink vil jeg si at du bør legge noen faktorer til på fordelslista di:


  • Think er Norsk
  • Think ruster ikke
  • Mener at Think har bra kollisjonssikkerthet sammenlignet med andre elbiler
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA