Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

22kW Amfi Orkanger - erfaringer?

Startet av Lykkelinn, torsdag 26. juni 2014, klokken 18:11

« forrige - neste »

Lykkelinn

Hei , jeg er ny her . Fikk min nissan leaf US for 2 dager siden og er super fornøyd :) men har dessverre noen spm som dere har sikkert svart mange ganger . Har prøvd å lete litt men finner ikke helt .

Spm 1 . Hvordan vet jeg om lader til 80% eller 100% .
Ladet for 1 gang idag og ladet til 123 km , stoppet selv . Antar det var 80% ?

Spm 2 . Så iallfall hvordan lade til 100 % ? Har skjønt man nå trykke på et knapp men skjønner ikke helt hva det menes .

Spm 3 . Siden jeg har nissan fra USA så må jeg stille kjørelys på og av selv .
På kvelden slår jeg på auto men på dagen lyser det ikke så hva pleier dere andre å kjøre på dagtid ? Ser er litt forskjellig svar og litt bot her og der . Jeg mener å kjøre med parklys holder mens samboer mener den siste når jeg vrir .

Gleder meg til å følge med her og være en av dem som kan svare andre når har litt mer erfaring:)
Stolt eier av svart nissan leaf US 2012

Lykkelinn

Og glemte en ting til .
Etter noen timer med bilen blinket en gul trekantvarsel og viste symbolet dekktrykket eller hva det er . Har sjekket lufttrykket på hjulene men blir ikke Borte . Blir henvist til en nissan forretning etter helgen så ordner seg sikkert .

Men noen som har opplevd dette ? Og hva betyr det egentlig ?

BE

Gratulerer med ny bil!

100% lading viser 12 streker til høyre på dashbordet, 80% viser 10 streker.

US-utgaven har dekktryksmåler, der kan være en av disse som er defekt, eller at det ikke er montert på de felgene du har.

Jeg er usikker på hvor god service du får hos merkeforhandler med importbil, det varierer veldig på de forskjellige Nissan - forhandlerne.

Edit:
Estimerte antall kilometer baserer seg på hvordan kjøringen var de siste kilometerne før du parkerte. Så dersom du parkerer hjemme etter å ha kjørt opp bakker og altså bor høyt i terrenget, vil fulladet bil vise betydelig mindre estimerte kilometer enn dersom du bor i bunn av en bakke. Du kan altså ikke bruke kilometerestimatet til å se om den er fulladet eller ikke.

For å sette bilen til å lade til 80% alltid, gjør du dette via timer-innstillinger. Sett bilen til å lade fra 0:00 til 0:00 og ladeprosent 80%. Bilen vil da alltid lade til 80%. For å overstyre timeren trykker du på den knappen som er øverst i midten til venstre for rattet, da lader bilen til 100%.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lykkelinn

Ok . Tusen takk :) da tror jeg bilen ble full ladet da viste fulle streker . Skal jeg endre på timeren etterpå. Men hva står det på knappen ? Vil den lyse når jeg trykker på den ?

smaug01

Knappen har en ladeplugg/klokke symbol. Du trenger ikke å endre noe. Du kan lade til 100% og være ferdig med det. 80% brukes vel bare hvis bilen kun brukes til små kjøring og full lading er helt unødvendig.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lykkelinn

Ok takk for svarene . Endret tid og nå ha 80 ladning . Bruker ca 50 km fram og tilbake jobb så 80 % skal være bra.
Men kan jeg ha crawling på min importe nissan ?

smaug01

Med den avstanden hadde jeg ladet til 100% med mindre man ikke har en veldig rutinepreget hverdag. Jeg kunne også fint klart meg med 80% med 36km en vei til jobben men jeg liker å vite at jeg kan hoppe i bilen og fortsatt kjøre til noen på besøk eller stille opp hvis noen trenger hjelp til et eller annet uten å måtte si "vent til bilen min er ladet opp såpass at jeg kan kjøre". Det hadde ikke funket for meg men klart, for mange er ikke det noe problemstilling. Jeg ser ikke noe negativt med 100% lading når bilen blir brukt hver dag.
Carwings fungerer ikke i din bil men jeg synes å ha lest at det går an å modde det sånn at man får det til å fungere men hva det innebærer vet jeg ikke. Du har heller ikke en fungerende FM radio men det er du sikkert klar over. Jeg tror at en Nissan DAB adapter fungerer hvis ikke vil en annen DAB adapter fungere uansett. Navigasjon er også noe som ikke fungerer i US Leaf men det visste du sikkert også.
Hva du enn gjør, ikke fjern SD kortet som inneholder US kartet på bilen din for å prøve å modde innholdet der. Hele enheten er avhengig av dataen på det kortet for å fungere, dvs klima, timere osv osv forsvinner om dataen på kortet ikke er der eller ikke er intakt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lykkelinn

Ja er klar over kart og radio ikke virker ;) men får inn noen kanaler gjør jeg men bruker mest min mobil via blueth til å høre musikk så bryr meg ikke så særlig .
Ok for leser mange skriver at man forvarmer batteri via apps el pc . Jeg har varmepakke , så betyr jeg må fysisk slå på varme til batteri ? Eller forvarmer den batterier når kjenner kulden ?

Ser mange skriver , kom hjem med 67 % - ladet ved 28 % osv . Hvordan kan man se så nøyaktig tall ? Antar det er noe mer crawling å gjøre :) ?

Lykkelinn

smaug01

Batteri varme styrer seg selv innbiller jeg meg. Det er ikke noe man selv kan styre. Forvaring kan gjøres via timer også men muligheten til å ha på varme i bilen når du er i butikken kan du ikke uten videre uten carwings.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Lykkelinn

Det finner jeg sikker mer ut når kulda kommer :) nå gjelder det bare få bort dekk symbolet som irriterer vetta av meg . Får litt noia når er ute og kjører med sånn varsel trekant . Håper får ordnet det på tirsdag :)

Jako

Du kan ikke bruke parklys som kjørelys, så du må bruke enten nærlyset eller tåkelyset, men ikke begge samtidig.
Nissan Leaf Tekna 2014

fws

Sitat fra: Lykkelinn på søndag 08. juni 2014, klokken 18:16
Ser mange skriver , kom hjem med 67 % - ladet ved 28 % osv . Hvordan kan man se så nøyaktig tall ? Antar det er noe mer crawling å gjøre :) ?

Det er ikke mulig å se batteristatus i % på 1. gen. leaf. Det kom med 2013 leafen. (man kan vel få det opp med spyleaf....?)
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

emil

Sitat fra: fws på tirsdag 10. juni 2014, klokken 11:55
Sitat fra: Lykkelinn på søndag 08. juni 2014, klokken 18:16

Det er ikke mulig å se batteristatus i % på 1. gen. leaf. Det kom med 2013 leafen. (man kan vel få det opp med spyleaf....?)

Jepp, for 1.gen Leaf må man ha LeafSpy på Android telefon og en OBDII-Bluetooth adapter som kobles til bilen.

Finnes også alternativer for iPhone, men da med OBDII-WIFI adapter.

OBDII-Blåtann adatper koster fra 50kr på eBay eller andre nettbutikker, LeafSpy finnes i gratisversjon som gir mer enn nok info for de fleste.

Leif Leaf

Korrekt. Du kan derimot anslå %-tallet i 1. generasjon ved å bruke stolpene til høyre i displayet (State of Charge), hver stolpe tilsvarer 8,33%...
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA