Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ting å få gjort (gratis) på service

Startet av smaug01, torsdag 26. juni 2014, klokken 00:12

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: emil på tirsdag 15. juli 2014, klokken 08:22
Men det blir vel opprør når man ser kWh priser på rundt 5 kroner på hurtigladerene når man bare betaler godt under kronen hjemme.

Man betaler ikke for en hurtiglader til flere hundre tusen, en 80 kW tilførsel eller ingeniør (som fikser) hjemme. :)

Se på listen over hurtigladere, og se hvor mange som er i bruk. Det er ikke mange - så inntjeningen de har er ikke stor, og jeg tipper at 90% av hurtigladere er tapsprosjekt så langt. Om ikke 100%.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

E_S

Så var det den gode gamle tilbud/etterspørsel, da. Om tilbudet både har en plassering, en stabilitet og en pris som gjør at folk faktisk bruker dem for å kunne kjøre el-bil dit man vil, når man vil, vil man nok som tilbyder av hurtiglading totalt komme bedre ut av det økonomisk enn med kompliserte/ avsindig abonnementsløsninger som gjør at ingen vil bruke dem med mindre det er helt krise..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Leon

Sitat fra: emil på tirsdag 15. juli 2014, klokken 08:22
Men det blir vel opprør når man ser kWh priser på rundt 5 kroner på hurtigladerene når man bare betaler godt under kronen hjemme.

5 kr per kW synes jeg faktisk er helt greit! Da kan du lade "halv tank" på de fleste elbiler for rundt 50 kr, og fra 0-100% for ca 100 kr. Det er fremdeles billigere enn å kjøre fossilbil. Det er faktisk ikke stort mer enn du betaler for en halvliter øl mange steder...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

smaug01

Sitat fra: emil på tirsdag 15. juli 2014, klokken 08:22
Men det blir vel opprør når man ser kWh priser på rundt 5 kroner på hurtigladerene når man bare betaler godt under kronen hjemme.
Vi må ikke gå i fellen at alt er skrevet i stein heller. Om noen tilbyr hurtiglading til 5kr/kWh og det skulle vise seg at prisen er for høy, vil vi helt sikkert se andre tilby strøm til 4kr/kWh og dermed får man konkurranse. At en slik prismodell skal være så vanskelig i 2014 kan jeg ikke skjønne.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: E_S på tirsdag 15. juli 2014, klokken 14:23
Så var det den gode gamle tilbud/etterspørsel, da. Om tilbudet både har en plassering, en stabilitet og en pris som gjør at folk faktisk bruker dem for å kunne kjøre el-bil dit man vil, når man vil, vil man nok som tilbyder av hurtiglading totalt komme bedre ut av det økonomisk enn med kompliserte/ avsindig abonnementsløsninger som gjør at ingen vil bruke dem med mindre det er helt krise..


Joda, men husk at folk flest overhodet ikke har bruk for hurtiglading i hverdagen. Man kjører i gjennomsnitt ca 35 km hver dag, og selv om man da har dager man kjører 3 ganger gjennomsnittet, så har man fremdeles ikke behov for hurtiglading.

For de fleste er det få ganger i måneden man trenger hurtiglading, og for mange er det enda sjeldnere. Markedet er altså ikke så stort som mange tror.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

E_S

Neida, men jeg begynner likevel å lure litt på viljen hos de forskjellige tilbyderne. Tidligere kjørte jeg en personbil (Chevrolet Tahoe) som var ombygd til å gå på gass (LPG), og her er det som oftest små aktører som er mye billigere pr. liter LPG enn de vanlige bensinstasjonene som tilbyr dette. LPG er heller ikke akkurat et produkt det går enorme mengder av til biler. Så å si alle de små aktørene, som ofte bare var en gasstank og fyllepumpe bortgjemt i bakgården til et eller annet industrilokale hadde en helt vanlig, plain kortterminal som aksepterte alle bank/kredittkort, 24 timer i døgnet.

Når disse fikk til å ha kortterminal, hvorfor skal ikke tilbyderne av ladestasjonene også klare dette, men satse på intrikate, proprietære løsninger som krever masse forhåndsplanlegging?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

smaug01

Sitat fra: Rio på tirsdag 15. juli 2014, klokken 16:39
Sitat fra: E_S på tirsdag 15. juli 2014, klokken 14:23
Så var det den gode gamle tilbud/etterspørsel, da. Om tilbudet både har en plassering, en stabilitet og en pris som gjør at folk faktisk bruker dem for å kunne kjøre el-bil dit man vil, når man vil, vil man nok som tilbyder av hurtiglading totalt komme bedre ut av det økonomisk enn med kompliserte/ avsindig abonnementsløsninger som gjør at ingen vil bruke dem med mindre det er helt krise..

Ja det er jeg enig i.

Joda, men husk at folk flest overhodet ikke har bruk for hurtiglading i hverdagen. Man kjører i gjennomsnitt ca 35 km hver dag, og selv om man da har dager man kjører 3 ganger gjennomsnittet, så har man fremdeles ikke behov for hurtiglading.

For de fleste er det få ganger i måneden man trenger hurtiglading, og for mange er det enda sjeldnere. Markedet er altså ikke så stort som mange tror.
Ja det er jeg enig i. Men det er i dag. Vi må tenke litt framover også for det er vel det hele elbilprosjektet dreier seg om? Om folk på sikt skal "bite på" må de i dag vite at dette er ikke noe problem. Nå som jeg er her i Kr.sand sammen med venner og familie er jo veeeeeldig mange nysgjerrig på dette med kjørelengde, lademuligheter osv. Hadde jeg kunne sagt at i dag kan man kjøre fra kr.sand til Oslo med hurtiglading hele veien uten å være redd for uforutsett stopp underveis hadde jeg sikkert kunne "solgt" en Leaf allerede fordi de synes at bilen i seg selv er genial. Jeg tror rett og slett mange tror at elbil er et blaff fordi ingen satser på hurtiglading til disse bilene, selv etter såpass mange år som de har vært på veien I mens ser man altså at andre land klarer dette med bravur. Heia Norge!
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Wila

E.S gir et godt eksempel, når gassdrift ble litt vanlig (mindre vanlig enn elbil idag) var det ikke nødvendig å finne opp et ny betalingssystem.  Dagens  Apper, sms eller ymse rfid kort eller  månedskort  og i tillegg usikkerhet på hva som kan hurtiglades hvor så sier det seg selv at ladestasjonene ikke blir benyttet så ofte man kunne tro. En lengre kjøretur krever virkelig planlegging,  type lader, tilgjengelig etc...  Det ville faktisk vært bedre om bensinstasjonene i Norge fikk samme statstøtten istedenfor "miljøselskapene" (Fortum, Grønt punkt, Ishavsveien m.fl) for salg av strøm på linje med annet drivstoff.

smaug01

Ja jeg er også enig i at bensingstasjonene burde få dette samfunnsansvaret av den enkle grunnen at de har kunnskapen til å betjene oss bilister. At en hel næring skal trenge å skapes/læres til å betjene oss er bare sløsing av ressurser.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Dere trenger ikke overbevise meg om fortreffeligheten av fungerende hurtigladere! ;)

Poenget er jo at hvis det ikke er nok kunder, og at dette blir tapsprosjekt (selv med støtte fra Transnova) så er det få som er interessert i å drive dette som "veldedighet".

Slik det er nå er kundegrunnlaget for lite, og hurtigladerne dyre. Begge disse vil nok forbedre seg, men hvem skal bære kostnadene inntil da?

Meg bekjent kan bensinstasjoner få samme statsstøtte?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

smaug01

Er vel det man kaller for "leap of faith" og det kanskje mange føler holder hele greia tilbake inkludert våre politikere. Evnen/viljen til å si at "nå gjør vi dette og hopper i det med begge bena først" er ikke helt til stedet. Det er som om noen høyt oppe innerst inne håper på at noe som er mye bedre kommer og legger hele elbilen død i morgen, at det bare er et blaff. Hvis man bare trenerer det lenge nok så klarer man å komme over denne dumme elbilgreia og over på noen som virkelig er framtiden.
Er vel kanskje derfor jeg ikke tror på hele miljødebatten. Viljen til å "redde verden" er bare til stedet dersom man kan løse det med høyere skatter eller forbud.
Igjen, andre land klarer jo dette. De klinker til å bare bestemmer at dette skal vi ha mens vi prøver å finne opp kruttet gang på gang.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Wila

Det gis tilskudd til etablering av ny infrastruktur d.v.s. graving, kabling og utstyr, videre at ladestasjoner stasjonen blir anlagt i utkanten av f.eks. større parkeringsplasser. Eksisterende bensinstasjonsanlegg har ferdig utviklet infrastruktur, herunder andre tilbud til bilister. Min mening er at det feil å yte tilskudd til selskap/organisasjoner som ser ut til å ha som formål å etablere (Grave og investere på billig tomt)  men er heller dårlig på service  - ref behovet for å utvikle helt nye og ofte forvirrende betalingsløsninger - tilskudd burde graderes og i større grad motivere eksisterende infrastruktur til å øke sin product offering (hurtiglading). At ladestasjonene er lite brukt skyldes vel heller lokalisering, unødvendig kompliserte betalingsløsninger inkludert unøvendig komplisert bruk. Bransjen er helt sikkert dyktig på elektro, graving og teknikk men service og brukervennlighet er totalt fraværende. Innlegg på dette forumet bekrefter også at det er kunder/brukere som har kommet ut for situasjoner hvor de møter statsjoner som ikke virker, ingen svarer på service telefon, sms betaling virker ikke,  ladere som ikke er hurtige men bare litt raskere o.s.v.

Rio

Sitat fra: smaug01 på onsdag 16. juli 2014, klokken 00:51
Er vel det man kaller for "leap of faith" og det kanskje mange føler holder hele greia tilbake inkludert våre politikere. Evnen/viljen til å si at "nå gjør vi dette og hopper i det med begge bena først" er ikke helt til stedet. Det er som om noen høyt oppe innerst inne håper på at noe som er mye bedre kommer og legger hele elbilen død i morgen, at det bare er et blaff. Hvis man bare trenerer det lenge nok så klarer man å komme over denne dumme elbilgreia og over på noen som virkelig er framtiden.
Er vel kanskje derfor jeg ikke tror på hele miljødebatten. Viljen til å "redde verden" er bare til stedet dersom man kan løse det med høyere skatter eller forbud.
Igjen, andre land klarer jo dette. De klinker til å bare bestemmer at dette skal vi ha mens vi prøver å finne opp kruttet gang på gang.

Men de gjør jo det, selv om det ikke er i det antallet vi ønsker. Fortum, for å ta et eksempel, har jo brukt millioner på å sette opp hurtigladere. Det er ikke Fortums feil at tilgjengelige ladere er beheftet med mange feil. Eidsiva og Statoil tar kortbetaling.

Selvsagt kunne ting bli bedre på betalingsløsninger, men det er neppe det som gjør at hordene uteblir. Det handler nok mest om at de fleste av oss faktisk ikke kjører langt nok og ofte nok, til at hurtigladere får mye besøk.

Så spørs det hvor mye det ville hjulpet med bedre betalingsløsninger, osv.

Vi kan jo se på hvor mye/langt folk kjører med fossilbil - gjennomsnittet på 35 km/dag kommer jo fra dem. Kanskje det bare er relativt få bilister som kjører lengre enn 100 km på en dag?

Og ja, jeg skulle selvsagt også ønske meg en hurtiglader hver 50. km vei! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Flips

Flere bilprodusenter burde gjøre som Renault og gjøre slik at man kan bygge en 43 kW lader til 20-30.000 kroner. Hvis strømmen der hadde kostet 4,- per kWh hadde kostnaden til ladestasjonen blitt tjent inn ganske fort og man kunne bygd ut slike på alle bensinstasjoner.

Rio

Man burde jo egentlig bare kunne bruke inverteren i revers (slik som når man lader batteriet ved å bremse), (altså, man kobler ut motoren, og kobler til 400V), men jeg lurer på om noen har en patent på det?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA