Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fargevalg

Startet av tSla, onsdag 25. juni 2014, klokken 19:03

« forrige - neste »

tSla

Hei,

Er det noen lydhøre personer der ute som plages med støy fra høyttalerne i den oppgraderte lydpakken? Om du
f.eks søker opp "Childish Gambino - Heartbeat" på Rdio, og skrur opp til 6-8 på volumknappen. Hvem av dere hører en slags skurrelyd/støy fra høyttalerene når "hjertet slår" i denne sangen? (Hørest spesielt godt da.) Hør gjerne sangen fra en annen kilde og fra et annet anlegg for å sammenligne.

Andre sanger dere kan prøve:
Massive Attack - Paradise Circus (Gui Boratto Remix) :: fra ca 2:10 min
Justin Timberlake - Mirrors :: fra ca 5:40 min
Muse - Madness :: Hørest gjennom hele sangen.

Har mange flere sanger jeg kunne ha ramset opp, men dette holder vel.

Jeg opplever ihverfall at det er en del "støy" fra anlegget på visse sanger fra visse frekvenser. Det gjelder frekvenser fra de lavere register. Kan hørest ut som enten støy, eller forvrengning. Jeg merker det så godt at hele lytteopplevelsen blir ødelagt på mange sanger.

På stua har jeg Parasound effekt til CM9 og Hegel DAC. Hverken fra stueanlegget, eller BOSE høretelefonene hører jeg lignende (u)lyder. Så jeg vet godt at alle sangene over ikke skal ha den type støy jeg hører. I bilen har jeg en god blanding av vanlig MP3 og FLAC. (spiller ikke noen rolle hvilket format jeg bruker til avspilling)

Tok opp dette med Tesla, men etter et servicebesøk er eneste beskjeden jeg har fått tilbake at; det skal være slik..!

Skuffendes..

Jeg har linket til to filer. Den ene er Childish Gambino - Heartbeat avspilt fra stueanlegget;

https://www.dropbox.com/s/7o6yv068tjl3wom/CM9%20Childish%20Gambino.m4a

det andre lydklippet er avspilt og tatt opp fra bilen: https://www.dropbox.com/s/43es1egk5igqfgi/ULYD%20Childish%20Gambino%20-%20Heartbeat.m4a

Du må helst spille av lydfilene med noen gode høyttalere eller hodetelefoner. Pc-høyttalerene mine klarer ihvertfall ikke å gjengi ulydene :p

Noen andre som opplever (hører) det samme som meg?
Tesla Model S P85+

Sharp

Jeg hadde ulyd fra høyttaleren i førerdøra. Ved noen lave frekvenser så vibrerte høyttaler-grillen. De fikset det på service hos meg.

Nå har jeg av og til merket en irriterende ulyd ved høye frekvenser på radio.

Trustno1

Jeg har problemer med at 3" høytalerene i dashen lager en vibrasjonslyd på dypere frekvenser. For meg kan det virke som at delefilteret på disse er satt til å dele av for dypt og lager ulyder av den grunn.

Jeg nevnte dette for servicesenteret når jeg var innom, men jeg kan ikke si jeg var overrasket over at de ikke klarte å høre nevneverdig feil på lydanlegget.

Skranglelyden fra gitteret i døra som  blir nevnt her opplever jeg også ved enkelte frekvenser.

Tips: Skal du provosere frem ulyder i anlegget så last ned en tonegenerator på telefonen og test ulike frekvenser. Dette er en mye mer effektiv metode å påvise ulyder i ett lydanlegg enn ulike sanger.
Men gjør dette dersom du tåler å finne ut hvor mye ulyder du *egentlig* har, for en slik metode vil avsløre mye mer enn du sannsynligvis var klar over :)

atta

Sitat fra: Trustno1 på fredag 06. juni 2014, klokken 17:10
Jeg har problemer med at 3" høytalerene i dashen lager en vibrasjonslyd på dypere frekvenser. For meg kan det virke som at delefilteret på disse er satt til å dele av for dypt og lager ulyder av den grunn.

Har det samme/tilsvarende, men høres ut som det bare er fra høyre dash-speaker. Har lurt på om det var noe løst eller sprengt element.

tony@lunatech.no

Sitat fra: atta på fredag 06. juni 2014, klokken 18:08
Sitat fra: Trustno1 på fredag 06. juni 2014, klokken 17:10

Har det samme/tilsvarende, men høres ut som det bare er fra høyre dash-speaker. Har lurt på om det var noe løst eller sprengt element.

Har akkurat det samme og ironisk nok høres det også ut som om det kommer fra høyre dør. Vurdert å ta det opp med service, men hører det kun på enkelte sanger.
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Hyperstress

Hadde samme problemet, ikke hele tiden, men når lyden var der så hørtes det ikke særlig bra ut. Hørtes ut som høyttaler i dashbordet/A-stolpe på høyre side, men etter en del utforsking så var det gitteret på høyttaleren i høyre dør som var hovedproblemet. Tesla fikset det med pakninger.
Brukte denne "låten" i feilsøkinken:

Ear software - Various bass test sounds high to low.

Hos meg var set spesielt ille mellom 25s-40s.
PS. om du skrur for høyt (6-7) så dirrer alt uansett, så da kommer du aldri til å bli fornøyd ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

D.O

Tricky og portishead andre dypbass musikk lager lyd i gitter på fremdørene når dørene er åpne. Ikke når de er lukket, i allefall ikke i samme grad. Kjører med +4,5bass, -2,5 mellomtone og -4,5 diskant. Ingen ulyd i de andre høyttalerene.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

atleten

Hei.

Vært på service 2 ganger ang dette.  De foret ut gitteret i dørene, men hjalp ingen ting.  Jeg trodde også det kunne være delefilteret og var ganske "på" andre gangen.  De eskalerte det til USA og fikk svar dagen etter at de var klar over problemet og det var relatert til firmware på forsterker el noe lignende.   

Muffinman

Hadde en loaner med lydpakke i vinter. Ethvert forsøk på å skru opp over 5 resulterte i skurring og ulyder. Jeg antok at det var et defekt element eller utgangstrinn ett eller annet sted som gjorde det.

Har ikke lydpakke på min egen bil, og opplever ikke noen ulyder. Godt fornøyd med lydkvaliteten, spesielt om man sammenligner med standardanlegg i andre biler.

tho

Rimelig sikker på jeg har noe løst i høyttaleren på passasjersiden på min. Der risler og rasler der selv med radioen av :/
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

D.O

Sitat fra: atleten på søndag 08. juni 2014, klokken 15:02
Hei.

Vært på service 2 ganger ang dette.  De foret ut gitteret i dørene, men hjalp ingen ting.  Jeg trodde også det kunne være delefilteret og var ganske "på" andre gangen.  De eskalerte det til USA og fikk svar dagen etter at de var klar over problemet og det var relatert til firmware på forsterker el noe lignende.
Er hele døra som er problemet. Høytaleren forvrenger ikke. Tok av dekselet i dag, og høytaleren lager ingen forvrengning. Men døren er ikke dempet for å takle vibrasjonene fra høytaleren. Null forvrengning, men vibrasjonslyd fra plast. Anlegget er meget bra etter innspilling, men synd at døra lager ressonanser.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Sharp

Sitat fra: D.O på mandag 09. juni 2014, klokken 01:27

Er hele døra som er problemet. Høytaleren forvrenger ikke. Tok av dekselet i dag, og høytaleren lager ingen forvrengning. Men døren er ikke dempet for å takle vibrasjonene fra høytaleren. Null forvrengning, men vibrasjonslyd fra plast. Anlegget er meget bra etter innspilling, men synd at døra lager ressonanser.

Er det noe man kan løse ved å legge litt mer dempingsmateriale i døra?

atleten

Som jeg nevnte lenger opp demonterte tesla begge dører og la inn demping.  Det køsser skrangling fra dører.  Men den "sprengte" lyden er Ikke fra bare fra dørene.  Hvis man justerer ned mellomtone og diskant og flytter lyden rundt i bilen vil man høre at den er tilstede på alle høytalere ved visse bass frekvenser.  Men kun den type musikk, poppmusikk med mye mellomtone vil overdøve "knatringen". Tesla sa de var et kjent problem og de jobbet med det.  Sikkert 2 uker.... Men fint om dere som opplever problemet også registrerer det hos Tesla slik at det får prioritet.  Håper det kun er firmwaren til forsterkeren som trengs å oppdateres.  Elementene er ikke sprengt.

Teslanewbie

Har samme problem , tesla er kjent med problemstillingen , har tydeligen noe med høyttalerfestene i døren å gjøre ...  Veldig irriterende spesiell når man kjøper premium lydpakke ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Knorway

Hei, har også dette problemet. Spesielt fra høytaleren i høyre fordør høres det ut som om høytaleren er sprengt. Skrangler fælt. Hører en del på Trance med mye bass og diskant, men forventer mer av oppgradert lydpakke. Har hat B&O anglegg i mine siste Audier, så er nok litt bortskjemt.

Blir spennende å se hva Tesla Skøyen får til når bilen skal inn for å fikse dette + flere andre småting.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA