Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Betaler man plutselig bompenger?

Startet av Haa, onsdag 25. juni 2014, klokken 18:52

« forrige - neste »

Haa

Heisann - tenkte jeg skulle dele en veldig positiv opplevelse med å være på sommer-skiferie med TMS  :)

I Pinsehelgen dro familien til Stryn Sommerskisenter. Mulig vi var første TMS der noen gang?
3 personer med 3 duffelbagger, skistøvler, skisekker, og tilsammen 5 par ski inni bilen.

Kjørte nesten fulladet (394 typical) fra Vinstra torsdag og kom fram til camping ved Oppstrynsvatnet utpå ettermiddagen. Snittforbruk: 180W/km. Avstikker til Djupvasshytta.

Hadde avtalt lading av bilen på campingen. Så for meg å bruke en bobil-stikk men brukte stikk inni hytta (16A - satte bilen til 8-12A).
Kjørte 2 ganger Strynsvatn Camping til sommerskisenteret tur/retur de 2 neste dagene.
Snittforbruk: 195W/km!
Forsåvidt logisk når jeg tenker på det, men aldri i verden om jeg var forberedt på at regenereringen skulle gi så mye. 390W+ opp minus 200W ned...helt fantastisk mtp 1000 høydemeter og fullpakket bil.

Hadde en lengre prat med eier av campingen på fredag kveld. Han har i lang tid undersøkt muligheter for ladepunkter for elbil på sin camping. Inntil han får avklart endel ting rundt støtte, effekt/kapasitetskostnader, etc - så har han landet på følgende plan for neste år:
Dedikerte stikkontakter på utsiden av veggen (med egen sikring) på de s.k. "høgstandardhyttene" han leier ut. Jeg sa at det trodde jeg ville bli veldig bra, og minnet ham om at en elbilist langt på vei kjører dit han kan og ikke alltid dit han vil, og at tilrettelegging av denne typen nok ville være populær...

Hva gjaldt betaling for strøm så ble vi enige om at typisk bobil-pris var helt greit (40kr per døgn). Jeg mente han sikkert kunne ta noen mer (litt avhengig av det uttaket), og at ingen elbilister ville rynke på nesen over det. Win-win for ham og oss ble vi enige om.

Han spanderte dog strømmen på meg mot en prøvetur langs Oppstrynsvatnet. Konklusjonen hans var at han kom til å spandere strømmen på Tesla-eiere som leide hytte hos ham hvis han fikk en prøvetur hver gang - enn så lenge la han dog til ;D

Jeg sa at for landets nå mange tusen elbilister så er litt tilrettelagt lading veldig kjærkomment.
Om ikke lenge har nok Strynsvatn skilt med "Elbiler velkommen" ute på riksvegen, og med litt flaks til neste år tipper jeg han har 1 eller 2 Type2-plugger satt opp også...

Hjemturen gikk via Sogndal og Gol (overnatting i Sogndal). Ble igjen slått av forbruket (182W/km) med mange høydemetre hele veien....fulgte fartsgrensen.

Ser at ruten jeg tok hadde hatt godt av en semi-hurtig lader i Lom, Skei, Fjærland, og/eller Sogndal. Vi får håpe det kommer på plass snarlig. Fjærland og bremuseet hadde jo vært en fantastisk lokasjon. Lade der mens man får meg seg klima-utstilligen, eller går en tur opp til et av brefallene? Ja takk.

Lom og Sogndal ville forøvrig "åpnet" mye av Jotunheimen og Breheimen for Teslaer - det hadde vært utrolig fint. Særlig for oss med litt over middels dragning mot fjellet.

Stryn-Gol hadde forøvrig gått fin-fint uten stopp i Sogndal...igjen det hadde jeg faktisk ikke regnet med...

Tilslutt litt "reklame" for Strynsvatn Camping:
http://www.strynsvatn.no/norsk/
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Tuxedo

#1
Flott innlegg! Strynsvatn Camping virker som et ypperlig sted.

Sitat fra: Haa på fredag 06. juni 2014, klokken 15:35
I Pinsehelgen dro familien til Stryn Sommerskisenter.

Og det beste med hele bilen er at ved å bruke den innebygde browseren kan man poste bakover i tid!  ;D

(PS:  Du skulle ikke tilfeldigvis ha fått med deg Lotto-tallene for pinseaften?  Tar imot dem med takk...)
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

VigdisA

Tesla Model S Signature P85+ :)
Nestleder i Tesla Owners Club Norway

Chlangum

Ingen lademuligheter ved skisenteret altså?
Skulle vel være mye strøm tilgjenglig der?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Haa

Tuxedo: Beklager - jeg roter. Mente kristi himmelfart. Dvs sist helg.
Chlangum: heisen går på diesel iallefall...
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Chlangum

Sitat fra: Haa på lørdag 07. juni 2014, klokken 09:37
Chlangum: heisen går på diesel iallefall...

Hva!! Diesel? Nei, fysj a meg!
Hva er det for en miljøprofil oppi fjellheimen?  :P
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Sharp

Både på Folgefonna skisenter og Brokke alpinsenter har jeg fått lade bilen når jeg har spurt etter strøm. Så som regel løser det seg hvis man har med seg skøyteledning. Men det beste hadde jo selvsagt vært om de kunne reservert et par plasser til elbil, på Brokke har de sagt det kommer til neste sesong  :)

Chlangum

På Folgefonna, sier du. Og jeg som vurderte å ta meg turen dit i sommer. Nå er det vel ingenting å lure på.
Hva ladet du med der. Blå, rød eller vanlig schuko?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Sharp

#8
Sitat fra: Chlangum på lørdag 07. juni 2014, klokken 14:35
På Folgefonna, sier du. Og jeg som vurderte å ta meg turen dit i sommer. Nå er det vel ingenting å lure på.
Hva ladet du med der. Blå, rød eller vanlig schuko?

De hadde et blått stikk på veggen ved billettutsalget, men der røyk sikringa stadig, så den var trolig bare 10 amp. Utforbi caféen var det også flere schuko. Jeg valgte å overnatte på campingplassen ca. 15 km før Folgefonna, der var det schuko på toalett-bygget jeg kunne bruke.

Fikk forresten mitt første tilfelle av rekkeviddeangst opp til Fonna. Hadde 50 km typical rekkevidde før de siste 15 km. På toppen var det 2 km rekkevidde igjen....  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA