Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: PSA vindusspyler som ikke virker

Startet av el nino, fredag 19. desember 2008, klokken 20:56

« forrige - neste »

el nino

Er det noen som vet hvilken amp. det er på de forskjellige ladestasjoner? Jeg har en ny Think og det hadde vært fint å lade med 16 amp. da det går litt raskere, og man skal lade et par timer---------- ???
På den nye ladeenheten kan men velge enten 10 eller 16 amp.

elektrolux

Har til gode å se en ladestasjon med mindre enn 16A sikring.

Derimot finnes ofte dobble stikk på en slik kurs, og da tripper sikringen når nestemann plugger inn sin bil samtidig som en annen lader.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

III

Men hvorfor ha de ikke en sikring som tåler mer??  ::) Uvitenhet?
Er jo bedre m bare ett stikk da.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Griffel

De nye stikkontakboksene som Oslo kommune setter opp for lading har en kurs for hver stikkontakt, kombinert jordfeilbryter og sikring 16A (tror jeg, men det kan du lese på sikringen).

På kjøpesentere ol. er det nok litt tilfeldig. Ser du en ledning som går til en vanlig dobbelt stikkontakt kan du regne med at den er sikret 16 A. Så av hensyn til andre still ned lader om mulig. Det er kanskje ikke å vente at en tilfeldig butikkeier ikke vet at en Think trenger 16A.

De stikkontaktene vi har på jobben var i sin tid beregnet på motorvarmere.
Den gangen passet det bra med en dobbelt stikkontakt på en 16A kurs, og det er vel ikke å vente at de skulle være så forutseende at det 20år senere ville bli behov for å lade elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Sopp på tirsdag 09. desember 2008, klokken 16:18
Men hvorfor ha de ikke en sikring som tåler mer??  ::) Uvitenhet?
Er jo bedre m bare ett stikk da.

Fikk jobben til å bytte ut dobble stikk med enkle, og legge opp et tredje stikk. Dermed er der 3 stk. 16A kurser. Etter det har ikke sikringen trippet.

Før den tid trippet sikringen når 2 biler ladet på samme kurs.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thinker

Hei

Vet at mitt spørsmål kun er perifert til spørsmål om 10 eller 16A. Men som newbe når det kommer til el-biler det mange ting å sette seg inn i. For eks. viktig å sikre lading. Men min nye Think kommer med en stk. ledning, påmontert en stor og uhånderlig boks. Så ved bestilling av bil ba jeg om å få med en ekstra. Av to grunner;

1. Greit å ha oppsatt p-plass med lader klar på jobb og hjemme, slippe å demontere utstyr hele tiden.

2. Hvis den ene skulle bli stjålet (er jo ikke mulig å låse annet enn på enkelte få plasser) så er det greit å ha en i reserve, for bilen kjører jo ikke uten regelmessig lading.

Men...... Think/Rohne Selmer leverte ikke den ekstra kabel. Når jeg etterlyset dette ble jeg fortalt at det ikke leveres ekstra ladekabel, og da jeg forsøker å innsistere på rettelse av leveransen blir jeg henvist at det i så fall vil koste 4600 kr ekstra.

Jeg har i ettertid forsøkt å gjøre Rohne Selmer oppmerksom på at jeg fortsatt ønsker slik kabel, men får til svar at de ikke er å oppdrive fordi leverandøren er en av de som har penger i knipe hos Think, og derfor ikke leverer flere.

Derfor, hvis du har en slik kabel, pass godt på den, for mister du den, bør din bil helst ikke stå feil sted, fordi den lar seg ikke kjøre med mindre du kjenner en som kan låne deg en kabel.

Mvh
Thinker

PS: Hvorfor kunne ikke den nye Think komme med samme type ledning som den gamle, så kunne heller den stygge boksen bygges inn som en del av bilen...?
Think, Des 08, 50000 ++ km. Zebra..
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...
Tlf. 13 sept, utlevering 8 oktober....

elektrolux

Sitat fra: Thinker på fredag 16. januar 2009, klokken 23:52
Men...... Think/Rohne Selmer leverte ikke den ekstra kabel. Når jeg etterlyset dette ble jeg fortalt at det ikke leveres ekstra ladekabel, og da jeg forsøker å innsistere på rettelse av leveransen blir jeg henvist at det i så fall vil koste 4600 kr ekstra.

Jeg har i ettertid forsøkt å gjøre Rohne Selmer oppmerksom på at jeg fortsatt ønsker slik kabel, men får til svar at de ikke er å oppdrive fordi leverandøren er en av de som har penger i knipe hos Think, og derfor ikke leverer flere.

Dette høres ikke særlig betryggende ut. Særlig med tanke på at bilens batteri fryser til dersom den blir stående uten lading.

Kanskje en ide å opprette et nødregister over eiere av nye Think, slik at nærmeste eier kan kontaktes for lån av hans kabel for å hindre nedfrysing.

Når det er sagt, må det vel være mulig å bygge den stygge boksen inn i bilen, og bruke vanlig kabel til den. Dermed er problemet nærmest eliminert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ravn

Rangeren bruker også en slik løsning. Her er det "boksen" som forteller bilen hvilken strøm som er tilgjengelig.
I california er det slik at en ladestasjon kan ha mange utganger, så fordeler den bare tilgjengelig strøm. Bedre at alle får 10A enn at noen ikke får noe.

Selv har jeg da to forskjellige ladekabler, en som begrenser bilen på 14 A og en som begrenser den til 24A.

Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

hens

Tja, hvorfor gjøre noe enkelt og billig, når det kan gjøres dyrt og komplisert?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rav4_EV

Boksen på ladekabelen til nye Think har med sikkerhet å gjøre, og kan ikke monteres i bilen.
Når boksen kommuniserer med bilen vil den sende 220 volt til bilen, og tar du den ut vil kontakten være spenningsløs.

Arne Magnus Berge
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

el nino

Sitat fra: El rayo på lørdag 17. januar 2009, klokken 19:17
Sitat fra: Thinker på fredag 16. januar 2009, klokken 23:52
PS: Hvorfor kunne ikke den nye Think komme med samme type ledning som den gamle, så kunne heller den stygge boksen bygges inn som en del av bilen...?
Har også sett den store boksen på ladekabelen og undret meg over hva i all verden de tenkte på når de plasserte den der.

Jeg tror årsaken kan være en oppgradering underveis. De første data som kom ut opplyste krav om 16A strømkurs. Jeg (og sikkert flere) skrev og etterlyste 10A-knappen som er på den gamle slik at alle stikkontakter kan brukes.

Tom Roy

Man kan velge enten 10 eller 16A ved å trykke inn en knapp på boksen.

Griffel

Jeg synes det er rart at de fleste nye elbiler i et hvertfall tilsynelatende har en dårligere tilkobling en den en finner på P106, Sakso og flere andre eldre elbiler.

Denne paddelåre typen virker robust, er låsbar med bilen, har ekstrapinner både for hurtiglading og kommunikasjon, er berøringsikker, og ikke veldig utsatt når bilen er tilkoblet.

Alle ute stikkontakter skal være jordet og de seneste år også ha jordfeilbryter. Vil en øke sikkerheten utover dette kunne jo en jordfeilovervåking sitte mellom inntaket på bilen og resten av opplegget.

Dersom det ikke er boksen selv som er selve laderen, skjer jo den virkelige omkoblingen til hvor mye strøm laderen kan trekke et annet sted enn der omstillings knappen sitter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

Sitat fra: El rayo på lørdag 17. januar 2009, klokken 19:17
Jeg tror årsaken kan være en oppgradering underveis.
Der tok jeg feil, Arne Magnus har rett. Ifølge nylig mottatt info fra informerte kilder er det et krav fra myndighetene som har med sikkerhet å gjøre. Hvorfor Buddy og Reva ikke trenger en slik boks vet jeg ikke.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#13
Sitat fra: El rayo på onsdag 21. januar 2009, klokken 23:41Hvorfor Buddy og Reva ikke trenger en slik boks vet jeg ikke.

For ikke å snakke om alt elektrisk utstyr for bruk utendørs. Jeg tenker på alt elutstyr som brukes med kabel direkte til en stikkontakt og nevner i fleng: El gressklipper, elhekksaks, El snøfreser, etc.

Kan dette ha mer med det standariseringsarbeidet som pågår enn med sikkerhet?

Thinken er jo en "plast bil" så noen stor berøringsfare behøver det ikke å være.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Ja, det skumleste er nok gressklippere og snøfresere som går på 230V. Vet ikke hvor mange ganger jeg skjøtet og fikset ledningen den gangen muttern hadde en flymo-klipper....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA