Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think A266 (Classic) register

Startet av pwb, onsdag 25. juni 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

pwb

Har nå hatt elbil i litt over 1 mnd og det er flott :-) Men hva er det som gjør at folk opptar ladeplass til parkering? Burde man ikke ha litt omløp i hode og la folk lade bilene sine? Trodde at de som kjøpte elbil var ganske oppegående, men etter å ha sett de gratis ladeplassene rundt omkring så må jeg nok trekke den konklusjonen at flesteparten er idioter. Burde vært slik at man kun fikk lov til å parkere der for å lade og når bilen var ladet så måtte den flyttes. Ja, jeg flytter bilen når den er ladet opp, men har veldig lyst til å gi f.... som alle andre. Det må jo finnes en diagnose på en slik oppførsel og hvis det finnes en diagnose så er det mye piller kan hjelpe for, noen som har peiling på hvilken diagnose disse folkene har? Regner med at ingen inne her parkerer på ladeplasser uten å lade bilene sine, for de som er med på dette forumet er vel såpass oppegående at de lar andre også lade, eller?

Electrix

Svaret er vel heller at det ikke er noen grad av "elbilfolk" lenger. I begynnelsen var det stort sett entusiaster som kjøpte elbil, nå er det "vanlige folk" og de bryr seg ikke så mye. Man kunne sagt det samme om mye, kunne man ikke bare droppet alle parkeringsvaktene og fortalt folk at de matte parkere ihht regelverket og I tillegg la de som har størst behov få de beste plassene. Men slik fungerer det ikke.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

tomrh

Betaling på ladeplasser vil fungere og jeg håper det snart blir innført. Elbilene parkerer jo gratis andre steder hvis de ikke skal lade.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

#3
Det er satt opp en del nye ladebokser hvor man må bruke en rfid brikke og da regner jeg med at det er betalt, men det står jo fortsatt bare biler der som ikke lader. Problemet med å betale for plassen er hvordan det skal løses på en bra måte. Siden det er forskjellige behov så må det finnes en løsning som går ut fra tid og hvor mye man lader. Når ladingen er slutt så må prisen på plassen gå opp slik at det er lønnsomt å flytte bilen.

Electrix

Sitat fra: pwb på fredag 06. juni 2014, klokken 12:41
Det er satt opp en del nye ladebokser hvor man må bruke en rfid brikke og da regner jeg med at det er betalt, men det står jo fortsatt bare biler der som ikke lader. Problemet med å betale for plassen er hvordan det skal løses på en bra måte. Siden det er forskjellige behov så må det finnes en løsning som går ut fra tid og hvor mye man lader. Når ladingen er slutt så må prisen på plassen gå opp slik at det er lønnsomt å flytte bilen.
Dette løses enklest ved å bare innføre en vanlig betaling for plassen uavhengig om man lader eller ikke, de fleste ønsker ikke å betale for noe de ikke får. Og de få som har et veldig viktig ærend kan da betale andres strøm.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

knnygar

Før var det nok ladeplassar til alle, slik at ein kunne bruke dei til parkeringsplass for elbil.
Men siste tida har ikkje utbygginga av ladeplassar holdt tritt med slag av elbilar.
Dette har difor ført til stor mangel på ladeplassar i nokre område.

Dette vil nok gå seg til etter kvart som folk finn ut at det er eit problem, men det er vel kun ei masseutbygging av billege 16A ladestolpar som vil løyse problemet.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

Elmo

Sitat fra: pwb på fredag 06. juni 2014, klokken 12:41
Det er satt opp en del nye ladebokser hvor man må bruke en rfid brikke og da regner jeg med at det er betalt, . . .

Type2 ladeboksene i Oslo med RFID åpning er også gratis
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sven erik

mye henger i jenn der  en måtte vise at vi trengte plassene  men det har gått fort det er først de 3  siste åra som en ikke har nokk plasser til alle bilene  men om ale tenker burde en klare seg  men utrolig mange som ikke tenker på han som skal vidre om 3 timer og kjrer hit for å få ladet  men det er lettere for meg å parkere her for det er lettere til toget eller 1 meter nermere jobb  ser det samme på hc parkering  ved butikkene   der parkerer alle som ikke har brukt for det når vi andre kommer  som kan parkere der ser de rart på oss
men de er gjerne nermest ingengen  hvorfor jo vi trenger det  elbil eiere behøver ikke hvære egoister så de får  betaling å kontroll på alt

Jako

Jeg har lært mye siden jeg meldte meg inn her men tror det er mange som ikke vet hvordan man skal forholde seg til parkering på lade plasser.
Nissan Leaf Tekna 2014

Haa

Gikk nettopp nå forbi 2 ladeplasser i sentrum av Oslo...

Øvre Vollgate: alle plassene opptatt - ingen plugget i
Rådhusplassen: alle plassene opptatt - ingen plugget i (her var det 8 biler fordelt over 6 plasser, og ikke ÉN ladet)

Dette begynner å bli for dumt. Synes faktisk det er ganske flaut
TMS 85, Mars 2014, Grønn

Øyvind.h

Ordningen må endres. Dvs. det må skiltes at plassene er til biler som lader, deretter kan de bøtelegge biler som ikke lader.
Alternativt - la det være gratis å stå på offentlige plasser, men la ladeplasser være gebyrbelagt. Og bøtelegg for å få folk til å lese skiltene.

Elbil-eiere skjerper seg ikke før de selv har vært i en situasjon hvor de trenger strøm, hvorpå de finner okkuperte ladeplasser med biler som ikke lader. Det er en vekker for mange.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

las^se

Svingte for første gang innom en ladeplass idag. Neste fullt (10 plasser), men kun noen få ladet. 6/8 biler ladet ikke, ikke tilkoblet engang.

VW e-up! -14

OlaSpakmo

Heng opp en liten lapp til parkererne:-)

"Hei! Elbilist jeg også. I motsetning til deg som ikke lader, trengte jeg tilgang til denne plassen. Veldig surt å se løsningen på mitt ladeproblem oppbrukt uten å bli brukt...
En dag opplever du det samme som meg - om ikke alle elbileiere - deg inkludert  ;) - innfører følgende:
Ladeplasser brukes kun til lading!

Hilsen medbilist (med litt lite strøm og litt praktiske problem med å organisere resten av dagen til familien
:( )

S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

tomrh

Ja. Det er så mange som kjøper elbil nå, vil anta at mange har null peiling og er litt naive. Bare en brøkdel av elbilistene er på dette forumet f.eks. Noen trenger faktisk denne informasjonen for å skjønne hva de egentlig gjør når de "bare" parkerer på ladeplass.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

las^se

Sitat fra: Olaspa på fredag 13. juni 2014, klokken 13:17
Heng opp en liten lapp til parkererne:-)

"Hei! Elbilist jeg også. I motsetning til deg som ikke lader, trengte jeg tilgang til denne plassen. Veldig surt å se løsningen på mitt ladeproblem oppbrukt uten å bli brukt...
En dag opplever du det samme som meg - om ikke alle elbileiere - deg inkludert  ;) - innfører følgende:
Ladeplasser brukes kun til lading!

Hilsen medbilist (med litt lite strøm og litt praktiske problem med å organisere resten av dagen til familien
:( )

Dette var genialt. Får lage lapper å ha liggende en bunke i bilen til slike situasjoner.
VW e-up! -14

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA