Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading gjennom Danmark og Tyskland/Østerike

Startet av Gnilre, tirsdag 24. juni 2014, klokken 21:10

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg lurer på å kjøpe en elbil, og har i dag sett på en Kia Soul, riktignok i diesel-utgave. Men Soul EV skal ble en likedan bil.
Hittil har elbilene enten vært for dyre: Tesla og til dels BMW i3.
For små: e-Up og trillinger.
For stygge: Leaf.
For kort rekkevidde: Alle, bortsett fra Tesla.
For dårlige lademuligheter: Renault Zoe, Ford Focus og Mercedes B som kommer neste år.

De som er aktuelle nå er da e-Golf og Kia Soul EV og jeg lurer på om ikke Kiaen gruser Golf på de fleste områdene bortsett fra:

  • e-Golfen har CCS lademuligheter som jeg antar på lang sikt er bedre enn Chademo på Soul.
  • Ladeporten er foran på Soul som kan være noe herk på kalde vinterdager med snø og is.
  • e-Golf har større bagasjerom.
  • e-Golf er litt større.

Kiaen i Exclusive-utgaven har varmepumpe, oppvarmede bakseter, parkeringssensor, skinninteriør.
I standard-utgaven har den oppvarmet ratt, oppvarmede forseter, ryggekamera og ellers ganske bra utstyrsliste.

Hvis man kan synes at Soul har et mer morsomt utseende enn Golf og kan leve med at Kia er et "kjipere" merke er det vel liten tvil om hva man bør velge siden Soul EV er anslagsvis 50.000 kroner billigere enn e-Golf for tilsvarende utstyr ? Eller er det andre synspunkter ? Er det noe Kia Soul EV mangler som jeg ikke har klart å avsløre ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

pwb


jkirkebo

Sitat fra: Gnilre på torsdag 05. juni 2014, klokken 22:54
Hvis man kan synes at Soul har et mer morsomt utseende enn Golf og kan leve med at Kia er et "kjipere" merke er det vel liten tvil om hva man bør velge siden Soul EV er anslagsvis 50.000 kroner billigere enn e-Golf for tilsvarende utstyr ? Eller er det andre synspunkter ? Er det noe Kia Soul EV mangler som jeg ikke har klart å avsløre ?
Kia har litt større batteri og 6.6kW lader som standard. Dvs. at den lader dobbelt så raskt som e-Golf på en 32A Type 2 stolpe som det ser ut til å bli ganske mange av etterhvert. Du kan også lade dobbelt så raskt hjemme om du har strømkapasitet nok.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Stikkontakten

#3
Hvor viktig er det med varmepumpe på el-biler? Classic utgaven har ikke dette utstyret.

Ona IX

varmepumpe er utrolig viktig på elbil! en av mine pri 1. men noe annet golfen har, som ingen andre elbiler har, er nettopp adaptiv cruise control. noe jeg virkelig skulle ønske..
kia har bare hvitt interiør, noe jeg personlig ikke liker.

jeg syntes at det er best med ladeporten i front, men merker at mange har egne meninger, noen liker best på siden, andre liker best foran.. også har man berlingoen, som har begge steder!

nissan har en stor fordel ved å være først i markedet så de har kommet langt på vei, og lært veldig mye om hvordan markedet er, hvordan elbiler oppfører seg etc. nissan har gjort sin del med feil.. noe kia ikke har lært, så de første årene kommer nok ikke soul til å være like bra som nye utgaven leaf... men jeg kjøper en kia, og håper på at det er det beste valget :)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

goggo

Jeg er KIA fan :)
Kona og jeg har hatt hatt tilsammen 5 KIAer i tidsrommet 1998 og til nå, 2 av disse i Norge og 3 i USA.  Det er veldig lite problemer med KIA bilene, så totale eiekostnader blir lave.

Hvis jeg skulle ha kjøpt en bil her nå for å ha den lenge så ville jeg uten tvil ha valgt KIA.  7år/150000 batteri garanti skulle jo sikre god annenhåndsverdi også. Hadde det ikke vært for at jeg muligens flytter ut av Norge igjen om et år så hadde jeg solgt IMIEVen og bestilt meg en KIA tvert :)

HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Klykken

Sitat fra: Ona IX på fredag 06. juni 2014, klokken 00:32
varmepumpe er utrolig viktig på elbil! en av mine pri 1. men noe annet golfen har, som ingen andre elbiler har, er nettopp adaptiv cruise control. noe jeg virkelig skulle ønske..
BMW i3 har Adaptiv Cruise. Som ekstrautstyr, kun med loungepakken (om jeg ikke husker feil). Koster "noen kroner" ekstra. :p
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Lyse Tanker

#7
Var å prøvekjørte en bensinutgave i dag for å få et inntrykk av bilen. Jeg er over 190 høy og fant meg godt tilrette på førerplassen og satte meg også bak førersetet og der var det også god plass med samme innstilling på setet foran. Fjæringskomforten kan man vel ikke si noe sikkert om før test av elutgaven, men likte også fjæringene på bensinutgaven.
Det står i papirene jeg fikk med, at batterikapasiteten skal være minimum 70% etter 15år!
Opptil 30% redusert energiforbruk med utgaven som har varmepumpe.
Skal nå gjøre klar dieseldyret for salg, hvis det er noen som vil ha det?

Waberg

Jeg var egentlig innstilt på å kjøpe soulen. Men jeg ble trist av å sette meg inn i den. Interiøret er legendarisk jævlig. Den ser jo ut som noe Fisher-price har laget. Jeg tenkte at utsiden kan man jo foliere siden den ikke er å få i noen fornuftige fager. Men man kan ikke gjøre noe med det håpløse interiøret. Kjipt.. (Ja jeg lever av å være designer og er unormalt opptatt av design:-))
Selgeren jeg har snakket med noen ganger hos Kia i Lørenskog kunne jeg aldri kjøpt en bil av. Sist gang jeg snakket mad han visste han ingen ting om bilen, ikke hva den ville koste eller hvilke ekstrautstyr den kom med. Det eneste han var sikker på var at den hadde over 200km rekkevidde!? Han presterte å spørre om jeg skulle skrive en kontrakt 5 ganger på 15minutter. Et salgsargument var at jeg kunne bli den andre i Norge som fikk bilen etter Venke Knutson som skal få den første..
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

Lyse Tanker

Men er det, det samme interiøret som kommer med den elektriske? De bildene jeg har sett viser et ok interiør. Hva med disse bildene: http://on.aol.com/video/2015-kia-soul-ev-interior-design-518152863

Waberg

Det var egentilig teit av meg å trekke inn min personlige smak. Jeg setter pris på at de har prøvd å gå bort fra det alle de andre bilmerkene gjør. Det er nok litt elsk eller hat. Ei dame på sikkert 70 år jeg overhørte i butikken var helt i hundre over interiøret.

Kan det stemme at den bare kommer med det hvite Miami vice interiøret? Jeg velger å tro at det bare er en feil.. :-)
15 Zoe Intense
99 P106 LiFePO4

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA