Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av emagic, tirsdag 24. juni 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

emagic

Schukoen på den originale ladekabelen hadde begynt å smelte i natt.  Skrudde opp både kontakt og plugg, og kilden til problemet var i pluggen på ladekabelen.

Jeg har kjørt over 50.000 med I.miev'en så det er jo ladet noen ganger, men ble litt overrasket over at det ikke er brukt endehylser på kobberet.  Hadde det vært gjort så hadde den neppe feilet.

Jeg ringer Motorforum i morgen, men noen som har opplevd dette før og evt fått ny kabel på garantien?

emagic

TB

Generelt ang EVSE ladekabel er det høg slitasje på desse. Siste veka har eg lada på kommunal stolpe i Oslo to gonger. Ingen av gongen har andre biler sin EVSE vore hengt opp - den heng i schuko kontakten. Resultat er kvar gong det samme, den ramlar ut når luka blir opna.

Når eg lada i Bogstadveien stod det ein Leaf kobla til. På ein del leaf er det brukt schuko med vinkel, der tyngda av EVSE hadde gjort at heile schuko kontakten hadde opna seg. Ingen problem og sjå all koblingar osv. inni der. Eg fekk kobla til min eigen Charge Amps, og låst forsiktig igjen - uten og komme borti.

Den gjennomsnittlege elbilist har ikkje noko forhold til at EVSE bør henges opp for avlastning. Resultatet er høg slitasje og varmgang på utstyr.

Realistisk løsninga er truleg type 2 kontakter. Dei er meir robust, uten EVSE (tung boks) - og kabel har ein mindre pris. Dermed vil slitne kabler bli bytta ut, forhåpentligvis.

Tippar Motorforum vil rekne schuko som slitedel. Fordel er at det er enkelt og skifte denne med ein ny.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Jafo

Hadde for noen måneder siden samme problem med min (ca 57 k km). Problemet med den var at skruene til lederene knapt nok var strammet. Varmegang og smeltet/svidd plast som resultat.
Med tanke på serviceprisen burde dette være et sjekkpunkt på service.

Anbefaler å skru opp kontakten og stramme alle skruer på innsiden.

emil

Har bytta schuko to ganger på min ChargeAmps kabel. Begge ganger etter lading på 10A på stolpe med slitt kontakt.

Mr.Zero

Det blir strengere kontroll med el- og hybridbiler på periodisk kontroll (EU-kontroll) fra 2015. Blant annet må komplett ladekabel tas med på kontrollen (ble det meg fortalt på pkk-kurs). Blir spennende å se hvordan dette skal praktiseres.. 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

emil

Sitat fra: Mr.Zero på fredag 06. juni 2014, klokken 13:06
Det blir strengere kontroll med el- og hybridbiler på periodisk kontroll (EU-kontroll) fra 2015. Blant annet må komplett ladekabel tas med på kontrollen (ble det meg fortalt på pkk-kurs). Blir spennende å se hvordan dette skal praktiseres.. 8)

Får ta med den tilnærmet ubrukte originalkladden når bilen skal på PKK om to år og kose meg med 16A lading med Charge-Amps fram til det.

elektrolux

Lurer på hvor mange av ladekablene de vil se? Original 10A, justerbar 6-16A, Type 2, Semiportabel hjemmelader? Koffertlader?

Antakelig best med en smigrekabel til EU bruk.

Neste blir vel at vinter/sommerdekkene skal med, samt bilder av ladepunkt en har benyttet. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: elektrolux på onsdag 25. juni 2014, klokken 18:30
Neste blir vel at vinter/sommerdekkene skal med, samt bilder av ladepunkt en har benyttet. ;D

Siden elbilforeningen betaler for opprinnelsesgaranti på strømmen vår så vi garantert kjører på strøm fra fornybare kilder regner jeg da med at de ved kontrollen også vil sjekke elektronene som er i bruk at de kommer fra fornybare og ikke fossile kider. Noe lignende samme måte som man sjekker om dieselbiler har brukt farget diesel...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA