Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Hurtigladerene er en studie i dårlig industridesign, jeg finner faktisk ikke en eneste detalj som fremstår som gjennomtenkt.

Muligens med unntak av nødstopp-knappen, som både er tydlig utformet og lett tilgjengelig...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

Sitat fra: smaug01 på onsdag 31. desember 2014, klokken 10:38
Da vil jeg si at slaget er tapt og elbil ikke har noe framtid i Norge. Skulle jeg basert min kjøring på 20kW lader, hadde det i alle tilfeller tatt for lang tid™ å kjøre fra feks Tønsberg til Gardermoen, Tønsberg til Kr.sand osv. Det tar lang nok tid med 50kW lading, temmelig nært smertegrensen vil jeg si. Det er litt begrenset med tid jeg gidder å bruke ekstra på slike småstrekninger. Da blir det bare til at Leafen blir en matpakkebil.

Altså. Når 22kW lader nevnes, virker det som om man automagisk argumenterer for at det er det eneste som skal settes opp. Det var da overhode ikke det jeg sa. Jeg sa "der det ikke er strøm for mer enn en 50kW lader...".  Skal du kjøre fra Tønsberg til Oslo er det bedre å finne ett par 22kW ladere der en muligens virker, enn en 50kW lader som ikke virker. Men på strekningen Tønsberg til Oslo bør det være flere steder som kan håntere 2,4 eller kanskje 8 50kW ladere på samme sted. Selvfølgelig trenger vi steder med flere, RASKE hurtigladere. Det er ikke det som er saken.

Saken er de mange "småladestedene" som settes opp nå, ved Kiwi og McDonalds, der man har en enslig 50kW lader som ofte feiler. Ikke nok med det, men ofte opptaes den av en bil som knapt lader 20kW uansett, fordi bilen ikke klarer å trekke mer.

Selvfølgelig vil jeg gjerne ha mange raske, 50kW, eller til og med 100kW, ettersom KIA og sikkert flere nyere biler som kommer kan trekke det. Dette vil være alfaomega mellom tettsteder på hovedfartsårer. Men på disse stedene, som har knapphet med strøm, vil det gi langt mer stabilitet og mye mindre kø, dersom man har 2 stykk 22kW ladere enn en 50kW lader.

smaug01

Som andre har påpekt. Det er ikke strømmen vi betaler for, det er tjenesten. To 20kW ladere for meg ville ikke "redde dagen". Begge to ville bety tapt sak. En opptatt 50kW lader eller en av to ledige 20kW lader ville i de fleste tilfeller bety at jeg ikke kommer fram i tide. Når jeg kjører for å rekke et fly så hjelper det ikke å bare komme fram. Jeg må komme fram innenfor en tidsfrist. Her hjelper ikke ikke tusen 20kW ladere. Det er begrenset hvor mye jeg kan fylle på "elbilkvoten" fordi jeg kjører ikke elbil og bare fordi jeg vil redde verden. Jeg vil komme fram innenfor et tidspunkt noen andre har kontroll over. Hva hjelper det vel meg at jeg finner to ledige 20kW ladere? Er 50kW laderen opptatt eller en 20kW ledig kommer jeg i begge tilfeller for sent fram! Hvordan i alle dager skal jeg noen sinne klare å selge denne problemstillingen til noen andre enn elbilfanatikere? Beregne enda mer ekstra tid? Ta med i planleggingen at ingen 50kW ladere er ledig eller fungerer!?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Hyperstress


Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:01
Hurtigladerene er en studie i dårlig industridesign, jeg finner faktisk ikke en eneste detalj som fremstår som gjennomtenkt.

Muligens med unntak av nødstopp-knappen, som både er tydlig utformet og lett tilgjengelig...

Thomas

Og nødstopp er vel den tingen de laderne trenger minst av alt. Nødstart derimot... :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Panduck

Sitat fra: smaug01 på torsdag 01. januar 2015, klokken 03:31
Som andre har påpekt. Det er ikke strømmen vi betaler for, det er tjenesten. To 20kW ladere for meg ville ikke "redde dagen". Begge to ville bety tapt sak. En opptatt 50kW lader eller en av to ledige 20kW lader ville i de fleste tilfeller bety at jeg ikke kommer fram i tide.

Hvis saken er slik at du MÅ ha tilgang til en 50kW lader med EN gang, hvis ikke, rekker du ikke det du skal, er neppe tiden moden for deg enda til å ha en elbil til dette. Det som er av ladere er jo for lite, og for ustabilt. Selv ikke ladestasjoner med dobbelt 50kW ladere vil være bra nok for deg, da det kan være kø der også. Så, argumentasjonen du har mot at Fortum bør sette opp doble 20kW ladere istedenfor 50kW ladere, der det ikke strøm nok til to stykk 50kW, er at hurtiglading er poengløst med mindre det er så mange ladere at det ALLTID finnes en ledig. Dit kommer vi ikke.

På McDonalds på Alna og Furuset er det strøm nok til 1 50kW lader og 1 22kW kontakt. Da kunne man faktisk fått opp 3 stykk ladere av den typen Statoil har på Majorstua. Det ville gitt en LANGT mer effektiv håntering av ladekøen (mange skal jo lade opp til 80%, og da får man LANGT ifra 50kW!), og stabilitet (sist gang jeg kjørte hjem fra Oslo, la jeg turen om Statoil på Majorstua. Statoil på Økern var nede, og jeg turde ikke satse på McDonalds laderene, sanntidsdataene på dem stemmer normalt aldri...). I allefall burde det være to trippelladere, en 50kW og en 22kW.

Slik jeg ser det, vil disse Kiwi og McDonalds laderene fungere som "utfyllende" ladere til et sikkelig ladenettverk, plassert mellom storbyene. Disse stedene bør gi mulighet for minst 4 samtidige ladinger på 50kW. Så kan resten av hurtig og semihurtigladerene bli et supplement. Da er det viktige på de stedene at det er en sjanse for at det ER en lader der som fungerer, det aller viktigste. Semighurtig er, iallefall, langt bedre enn Viking redningstjeneste.

smaug01

Problemet er at elbilen min i 99% av tilfellene dekker mitt behov, men av og til skal man bare rekke noe og det er litt begrenset hvor mye ekstratid man kan sette av fordi man kjører elbil. For meg går det sikkert bra, for deg går det sikkert bra, men den jevne bilist er det ikke salgbart. Når jeg prater med venner og bekjente (et par har bilen min på låns nå as we speak ) er det ganske vanskelig å selge inn elbil med 50kW lading, 15-20min ladetid osv. Å være ærlig på at man ikke kan regne med å få ladet med 50kW, men 20kW og at tiden plutselig blir 40min etter en times kjøring, tror jeg bare elbil fanatikere synes er greit.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Panduck

#351
Elbilen akuratt nå er for oss, som kan få nesten alt dekt av den korte rekkevidden, eller for folk som har to biler. Det er fremdeles et enormt marked for elbil som "bil nummer to", eller til og med hovedbilen, men der man har en bensinbil som "backup".

For meg ville et godt nettverk av semighurtig faktisk gjort at elbilen kunne dekke nær 100% av min bruk. Jeg trenger ETT (stabilt) ladepunkt ekstra for å trygt å kunne kjøre til hytta, selv på vinteren. For meg kunne det punktet gjerne være 10kW, I don't care, jeg har det ikke travelt når jeg skal på hytta.

For andre har man ett alternativ nå, og det heter Tesla. Den bilen er desverre for dyr, og for meg, alt for upraktisk. Den er for stor og for lav for mange. Jeg har tro på et fortsatt STORT salg av eGolf / LEAF type biler, men når elbilen kommer med 400km "papir" rekkevidde og faktisk rekkevidde på 250-300km, vil dine venner nok være mye enklere å overtale. Om vår LEAF hadde en faktisk rekkevidde på 200km, ville jeg ha kunne kjørt neste ALT jeg trenger uten å hurtiglade.

Faktisk er rekkevidden så nær, at jeg normalt aldri trenger å lade mer enn 10 min på hurtiglading. Jeg ville MYE HELLER ladet 15-20 min på semighurtig, enn å bruke 30-60 minutter på å finne et ladepunkt SOM VIRKER, eller risikere å bli strandet og bli hentet av Viking. Det er trist å si, men om LEAF'en min hadde hatt 11kW AC lader, ville jeg følt meg langt tryggere, vel vitende om at jeg kunne "nødlade" ved en 22kW lader, og fått det jeg trengte etter en time, eller nok til å komme meg til neste DC lader etter en halvtime. Om noen kommer med en portabel 11kW lader til 20.000kr, ville jeg kjøpt den umiddelbart...

Det som er bra med Fortum sine ladere er at det kommer såpass mange av dem på en strekning, at om en ikke virker, så er det normalt alltid 2-3 andre på veien som jeg kan nå. Det er irriterende, men jeg må starte "innerst" og jobbe meg utover til jeg finner en lader som virker. Dermed tenker jeg ofte å lade når jeg har 40%, fremfor å kjøre til den yttertste og lade der. Det duger, uten slik oppsett ville jeg ikke kunne hatt elbil, men det er langt ifra optimalt. Dobbeltladeren som har komment på Kløfta er, for meg, ekstremt bra. Den gjør at jeg kan komme det siste strekket hjem, og gjerne lade fra 10%, OG jeg kan føle meg noenlunde trygg på at det er en lader som virker der.

Denne tryggheten kunne jeg hatt på mange andre steder, om det 22kW AC punktet var en 22kW flerstandardlader.

Sitat fra: smaug01 på torsdag 01. januar 2015, klokken 13:16
Problemet er at elbilen min i 99% av tilfellene dekker mitt behov, men av og til skal man bare rekke noe og det er litt begrenset hvor mye ekstratid man kan sette av fordi man kjører elbil. For meg går det sikkert bra, for deg går det sikkert bra, men den jevne bilist er det ikke salgbart. Når jeg prater med venner og bekjente (et par har bilen min på låns nå as we speak ) er det ganske vanskelig å selge inn elbil med 50kW lading, 15-20min ladetid osv. Å være ærlig på at man ikke kan regne med å få ladet med 50kW, men 20kW og at tiden plutselig blir 40min etter en times kjøring, tror jeg bare elbil fanatikere synes er greit.

smaug01

Det du argumenterer for er jo bedre oppetid og det er jeg enig i. Jeg skjønner ikke hvorfor 20kW blir ansett som mer driftsikker enn 50kW. Vi må forlange bedre oppetid, mer idiotsikker design og til syvende og sist flere 50kW ladere. 20kW lader på neste generasjon CCS/CHADEMO bil vil jo ta evigheter.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

sn0le

Vil si at det er bedre at det settes opp f.eks 20-25kW DC-lader en plass hvis alternativet var ingen DC-lader på den lokasjonen grunnet ikke kraftig nok strømtilførsel tilgjengelig.
50kW er jo å foretrekke, selvsagt, men semihurtigladere som er plassert mellom hurtigladere vil gi større sikkerhet for bilistene.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Olatho

Det er vel ingen som sier at 22kW er mer stabilt enn 50, men at 2 × 22kW sannsynligvis har dobbel oppetid sammenlignet med 1 × 50.  Og at 22kW-bokser er vesentlig billigere å sette opp, så man får flere ladepunkter - og derved mer redundans - for pengene.

valvolainen

Sitat fra: Olatho på torsdag 01. januar 2015, klokken 22:10
Det er vel ingen som sier at 22kW er mer stabilt enn 50, men at 2 × 22kW sannsynligvis har dobbel oppetid sammenlignet med 1 × 50.  Og at 22kW-bokser er vesentlig billigere å sette opp, så man får flere ladepunkter - og derved mer redundans - for pengene.

Hva er anslagsvis kosten på en trippellader på rundt 50kw kontra en trippellader på rundt 20kw?
Jeg tviler sterkt på at disse er vesentlig billigere? Altså så mye billigere at man får to for en?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

emil

Det store problemet med ~22kW semihurtige DC ladere er at disse idag i prinsippet ikke eksisterer. Det er hele TO semihurtige CHAdeMO (multistandard med Combo og 22kW AC også) ladere her i landet.En på Majorstua i Oslo og en i Skien. Den i Skien gir i tillegg maks 16kW på CHAdeMO kontakten, sansynligvis begrenset av strømtlførselen til laderen.

Hvordan laderene skal bygges er kjent og elektronikk og elektriske komponenter som kun trenger å tåle 22kW i motsetning til 50kW er mye billigere. Så teorien er at en semihurtig DC lader bør koste betydelig mindre enn en hurtig DC lader.

I tillegg har et samarbeid mellom bl.a Bosch og BMW resultert i en semihurtig Combo DC-lader som vistnok skulle få en pris til BMW forhandlere på ca 50.000kr.

valvolainen

.......Så vi vet egentlig ikke priser. Den bmw laderen har vært 'på trappene' ganske så lenge nå.
Dobbeltladeren i tesla leverer omtrent 22kw dc til bilene, how hard can it be?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Panduck

#358
Sitat fra: smaug01 på torsdag 01. januar 2015, klokken 14:40
Det du argumenterer for er jo bedre oppetid og det er jeg enig i. Jeg skjønner ikke hvorfor 20kW blir ansett som mer driftsikker enn 50kW. Vi må forlange bedre oppetid, mer idiotsikker design og til syvende og sist flere 50kW ladere. 20kW lader på neste generasjon CCS/CHADEMO bil vil jo ta evigheter.

"Forlange", hvem er det vi skal forlange av? Fortum, som har ladere jeg irriterer meg grønn over flere ganger, er faktisk de som gjør mest akuratt nå for å få opp ladere, vi har ikke engang mulighet til å forlange dette. Hvorvidt en 20kW lader er mer stabil enn en 50kW lader, vet jeg ingenting om, men to ladere gir ekstra trygghet. (jeg kan og tenke meg at jo høyere spenning man har, jo mer sannsynlig er det for at ting kan gå istykker, men det blir bare spekulasjoner). Som jeg sa tidligere, tenk hva 3 stykk 22kW multistandardladere kunne gi av ladetrygghet på Alna, Furuset, og Gardermoen, der det nå er 1 stykk 50kW og 1 stykk 22kW AC. Jeg er sikker på at ett par steder mellom Oslo og Gardermoen burde det være plass til ett par steder med 3-4 50kW ladere, men slik er det nå ikke der Fortum setter opp sine.

20kW ladere på neste generasjon biler vil være for tregt, ja, og derfor må vi få opp ladestasjoner med en rekke 50kW (minst) ladere, 20kW argumentasjone er, og er ment til å være for, "extra juice". Igjen, når du sier at "20kW vil være for tregt for neste generasjons biler", får du det til å høres ut som om jeg argumenterer mot at vi skal ha 50kW ladere. Det er ikke det jeg gjør. Mitt argument er at "ett punkts ladesteder" ikke gir mening.  Hadde fortum hatt ladesteder med 3x22kW DC ladere, ville faktist gitt ladesteder vi kunne ha en viss tiltro til ville IALLEFALL ha en fungerende lader. Slik er det ikke i dag.

Igjen, på hovedveiene våres, mellom storbyene, bør vi ha ladesteder med minst 6 DC ladere pr sted. Men om fortum hjelper til å krydre kartet med ladere, er jo det bra. Mitt problem er at det bare er styr å kjøre fra Kiwi til Kiwi i håp om å finne en lader som virker. Derfor, en ekstra lader, mye ekstra trygghet.

Svein el-freak

Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA