Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

smaug01

Det er en svakhet i systemet at det lar seg gjøre å bruke det feil på den måten. Her bør det gjøres endring i software slik at til og frakobling bare kan gjøres på én måte.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

goev

Jeg er nesten sjokkert over å se hvor dårlig behandlet enkelte ladestasjoner er. Enkelte av kablene ligger på bakken og noen har til og med delvis knust håndtak. Er folk virkelig så sløve med annen manns eiendom?
Tesla Model 3 SR+ Sort HF 27/8-2019
Kia Soul EV Classic - Blå/hvit 20/12-2014
Kia e-Niro - Svart 7/2-2019 - Solgt
Venteliste på Kia e-Niro med APP
Utviklet støtte for Kia Soul EV og e-Niro på OVMS.

Thomas Parsli

Sitat fra: goev på onsdag 24. desember 2014, klokken 23:32
Jeg er nesten sjokkert over å se hvor dårlig behandlet enkelte ladestasjoner er. Enkelte av kablene ligger på bakken og noen har til og med delvis knust håndtak. Er folk virkelig så sløve med annen manns eiendom?

Ja, dessverre.
Enkelte ødelegger tom. håndtaket for å få det av (hvis hurtiglader fortsatt låser det) istedenfor å bruke nødstopp eller ringe servicenummeret som står på laderen...

Og håndtakene koster rundt 20.000,-  :(

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

olegregert

Jeg har DC ladet hos STATOIL Majorstua med CCS på E-UP min og hver gang har det vært vanskelig å få lading til å starte. Meldingen er at den har ikke kontakt med bilen.

Fikk god hjelp men det forundrer meg litt at laderen ikke starter med engang
Har noen av dere god forklaring eller gi noen råd på dette

emil

Sitat fra: olegregert på torsdag 25. desember 2014, klokken 14:28
Jeg har DC ladet hos STATOIL Majorstua med CCS på E-UP min og hver gang har det vært vanskelig å få lading til å starte. Meldingen er at den har ikke kontakt med bilen.

Fikk god hjelp men det forundrer meg litt at laderen ikke starter med engang
Har noen av dere god forklaring eller gi noen råd på dette

Burde kanskje vært en egen tråd det der, og jeg skal ikke si noe for sikkert rundt årsak. Men det har jo vært noe snakk om at CCS standarden ikke var ferdig før lenge etter at både ladere og biler var i produksjon og levert til kunder og det kan kanskje være en årsak til at det trøbler.

grorudklovnen

Prøvde CCS på Kiwi på Kløfta idag. Laderen fikk kontakt med bilen og startet å lade, men stoppet straks deretter. Prøvde 3 ganger og snakket også med Fortum mens jeg var der. Ikke mulig å løse dette idag og null lading idag.

Leafen ved siden av ladet problemfritt.

sn0le

Leafen stod på den andre ladestasjonen da håper jeg?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

grorudklovnen


Ferry

#338
Sjekket Kiwi i Hønefoss i dag. Den er fremdeles defekt. Hvorfor må det ta dagesvis å fikse det? Jeg reiste på Coop i industrigata og ålet bilen inn mellom to late drog i hver sin fossilbil, og fyrverkeriselgeren som opptok intet mindre enn sju av de åtte ladeplassene!
Nyttårsinnkjøpene ble derfor hos Coop denne gangen. Money talks!

Edit 26/1-15: Hvorfor må det ta UKEsvis å fikse? Den står fremdeles som ute av drift på på kartet, men jeg har ikke vært der og sjekket nylig. Noen som kan bekrefte at den er defekt? Dette er pinlig for både Kiwi og Fortum! Thanks for nothing!

Powerflux

Billingstad nede-----Mølla nede-----McD Alna nede----McD Furuset står som grønn men en fyr som prøvde å lade fikk ikke kontakt med laderen :-[

Er dette en sammensvergelse for å gjøre el bilen ubrukelig >:(

Jeg må vurdere om Tesla er veien å gå...............
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Panduck

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 30. desember 2014, klokken 09:08
Billingstad nede-----Mølla nede-----McD Alna nede----McD Furuset står som grønn men en fyr som prøvde å lade fikk ikke kontakt med laderen :-[

Folk må si hva de vil om 22kW DC ladere, men jeg mener bestemt at om et sted ikke har strøm nok til mer enn en hurtiglader, ville det vært langt bedre å ha to semighurtige der. På den tiden jeg brukte på å lete etter lader som funket (p.g.a problem som du beskrev over), kunne jeg ha fått 90% fra en 22kW lader, langt mer enn jeg hade trengt. Det er flott med hurtigladere det det faktisk er strøm til iallefall ett par av de. På Alna ville det vært strøm nok til 3 semighurtige, samme på Furuset. Det ville tatt unna langt flere biler, og gitt mye mer trygghet for at det faktisk fantes lader der som fungerte.

smaug01

Da vil jeg si at slaget er tapt og elbil ikke har noe framtid i Norge. Skulle jeg basert min kjøring på 20kW lader, hadde det i alle tilfeller tatt for lang tid™ å kjøre fra feks Tønsberg til Gardermoen, Tønsberg til Kr.sand osv. Det tar lang nok tid med 50kW lading, temmelig nært smertegrensen vil jeg si. Det er litt begrenset med tid jeg gidder å bruke ekstra på slike småstrekninger. Da blir det bare til at Leafen blir en matpakkebil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Gliderman

Må si meg enig med smaug01. Uten hurtiglading blir det for tidkrevende å kjøre noe distanse med Leafen. Tar nok tid allerede med ladepauser. Det må være så raskt som kjemisk mulig å fylle på batteriet.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

bjorn_2390

Sitat fra: goev på onsdag 24. desember 2014, klokken 23:32
Jeg er nesten sjokkert over å se hvor dårlig behandlet enkelte ladestasjoner er. Enkelte av kablene ligger på bakken og noen har til og med delvis knust håndtak. Er folk virkelig så sløve med annen manns eiendom?
Har flere ganger stusset over at så kostbart utstyr, som skal dekke manges behov (og ikke ødelegges av brukerene, eller ikke-brukerne) ikke er kameraovervåket.
Enten det, eller så må det være enklere å bruke dem. For jeg tror en del av ødeleggelsene også kan være på bakgrunn av folk som ikke veit hva de driver med. Jeg likte Elbilforeningens anbefaling i en eller annen ABC om å sette seg inn i, og prøve, hurtigladere, før de legger ut på langtur.
Men faktisk er en del av ladestolpene som står ved siden av hurtigladerne også herpa.
Kamera, roper jeg. Kamera!!
Empati er utdødende som begrep i bortskjemte Norge. Me, myself, I - ser ut til å være gjennomgangsmelodien.
Blå Euro-Leaf (2012)

smaug01

De nye Kiwi laderene er dømt til å bli herpet, og da AC kabelen som ikke har egen holder engang. Den i Holmestrand, så er kabelen feilvendt og såpass stiv at når den ikke har holder, ligger den med kontakten vendt oppover utsatt for vær og vind og bare venter på at den skal bli fylt av vann.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA