Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

hdh

Noen fornuftig forklaring på hvorfor det ikke er satt opp eller tilsynelatende planlagt en eneste lader i Østfold? Med unntak av blodsugerstasjonen til Ishavsveien så er området mellom Vestby og Sarpsborg et eneste sort hull mtp. hurtiglading.
Sort '14 Renault Zoe Intens

JLafton

Sitat fra: hdh på mandag 22. desember 2014, klokken 20:23
Noen fornuftig forklaring på hvorfor det ikke er satt opp eller tilsynelatende planlagt en eneste lader i Østfold? Med unntak av blodsugerstasjonen til Ishavsveien så er området mellom Vestby og Sarpsborg et eneste sort hull mtp. hurtiglading.
Husker ikke hvor jeg leste det, men var noe om at det skulle komme noe ved mosseporten.
Kan ikke si at jeg har hatt brukt for noe der enda, strekningen Vestby Sarpsborg er uproblematisk med Lefen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

JLafton

Hvorfor står ladern som grønn på Kiwi Hønefoss. Men når man kommer dit er den ute av drift. Håper Fortum snart kan komme å forklare hva som er problemet med laderne.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

automat

Var rift om Kiwi-laderen i Drøbak da jeg var innom der i kveld. Kom med en strek igjen, og da sto det en eGolf koblet til, men det så ikke ut som den ladet. Parkerte ved siden av og handlet det lille jeg skulle ha. Da jeg kom ut igjen stod fortsatt eGolf'en der. Siden den fortsatt ikke ladet, koblet jeg til Chademo-kabelen, og startet ladingen av min bil.

Da eGolf-eieren kom ut sa han at han hadde testet laderen, uten å få det til. Jeg oppdaget da han skulle kjøre avgårde at hadde prøvd med AC-kabelen istedet for combo-kabelen. (Fikk sagt i fra før han kjørte.)

Ladet i 9 minutter med noe som kan betegnes som semihurtig hastighet (53A). Da kom det en Leaf som så ut som den var interressert i strøm.  Stoppet laderen, og overlot den til en dame som sa hun var veldig fornøyd med at det var kommet hurtiglader her, og at hun ikke hadde kommet hjem uten å få lading. Siden doggen hadde begynt å fryse på innsiden av vinduene hennes, så tror jeg henne på det. Når jeg kjørte ut fra ladeplassen, så kom det en Leaf til som også virket interressert i strøm. Om han måtte vente lenge, vet ikke jeg.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hdh

Sitat fra: automat på tirsdag 23. desember 2014, klokken 00:17Da eGolf-eieren kom ut sa han at han hadde testet laderen, uten å få det til. Jeg oppdaget da han skulle kjøre avgårde at hadde prøvd med AC-kabelen istedet for combo-kabelen. (Fikk sagt i fra før han kjørte.)

Er ikke bare på bensinstasjonen det forekommer at folk tar feil nei. ;D
Sort '14 Renault Zoe Intens

Speeder

Burde ikke eGolfen i det minste fått ladet med 6-7kW?
Zoe 43kW

emil

Sitat fra: automat på tirsdag 23. desember 2014, klokken 00:17
Da eGolf-eieren kom ut sa han at han hadde testet laderen, uten å få det til. Jeg oppdaget da han skulle kjøre avgårde at hadde prøvd med AC-kabelen istedet for combo-kabelen. (Fikk sagt i fra før han kjørte.)

Det er vel prisen man må betale når man bruker samme kontakt til både saktelading og hurtiglalding. Heldigvis ikke mulig på Leaf/Trilling/Soul. Ellers har jeg sett at flere på VW forumet her kaller hurtigladingen til golf for "Type2 hurtiglading", og jeg tror det vil komme mange skuffede kunder som tror de kan hurtiglade golfen sin på alle de nye 22kW Type2 stolpene.

Panduck

Sitat fra: automat på tirsdag 23. desember 2014, klokken 00:17
Ladet i 9 minutter med noe som kan betegnes som semihurtig hastighet (53A). Da kom det en Leaf som så ut som den var interressert i strøm.  Stoppet laderen, og overlot den til en dame som sa hun var veldig fornøyd med at det var kommet hurtiglader her, og at hun ikke hadde kommet hjem uten å få lading. Siden doggen hadde begynt å fryse på innsiden av vinduene hennes, så tror jeg henne på det. Når jeg kjørte ut fra ladeplassen, så kom det en Leaf til som også virket interressert i strøm. Om han måtte vente lenge, vet ikke jeg.

Gitt de ladekøene folk opplever rundtomkring er det artig å tenke på Esso sitt svar om de kom til å sette opp hurtigladere at "vi har ingen tro på dette, folk bruker elbilen kun til korte turer til og fra jobb".

petwi

Sitat fra: Panduck på tirsdag 23. desember 2014, klokken 10:46
Gitt de ladekøene folk opplever rundtomkring er det artig å tenke på Esso sitt svar om de kom til å sette opp hurtigladere at "vi har ingen tro på dette, folk bruker elbilen kun til korte turer til og fra jobb".

Det er helt utrolig hvor kortsiktig de tenker. Jeg fatter ikke hvorfor ikke alle bensinstasjoner satser tungt på hurtiglading. Tenk å kunne "tvinge" kundene dine til å oppholde seg i butikken din i opp til en halv time! Så mye å kjøpe og så lang tid til å bli fristet!

Hadde jeg vært sjef for bensinstasjonene i hvilken som helst bensinkjede hadde jeg kommandert en storstilt satsing på hurtigladere. Alle vet jo at det ikke er på drivstoffet bensinstasjonene tjener særlig mye. Pølser derimot....

På tide at oljeselskapene tar skrittet over til å bli "energiselskap" slik som de liker å kalle seg om dagen.
2019 Grå Renault Zoe 4.0
2011 Hvit Mercedes Benz 220 CDI E-klasse Stasjonsvogn
2012 Antrasitt Mercedes Benz 200 CGI E-klasse Cabriolet

emil

Sitat fra: nime01 på tirsdag 23. desember 2014, klokken 11:59
Det er som du sier, rart at ikke flere 'retailers' har oppdaget fordelen ved å 'fange' kundene så og si gratis i 30 minutter.. men det kommer, og der er nok kjernen i hvorfor bl.a. McDonalds mer enn gjerne stiller både strøm og areal til rådighet for Renault - de skal fete opp alle Zoe-sjåførene med gratis strøm og dyre QuarterPoundere!

Lokkemat! Jeg tenkte meg nok at var en hake ved dette elbil-livet... Og det kommer til å gå utover folkehelsa, og så øker CO2 utslippet likevel pga økt matproduksjon og.... Løsningen er rett og slett NEI til hurtigladere på serveringssteder!!  ;D

Jeg kom haltende inn i skilpaddemodus til en bensinstasjon og der var det ingen vilje til å låne meg tilgang til en av flere schuko-kontakter på utsiden. Ville ikke sperret noe som helst for andre kunder. Enden på visa ble at bilen ble hentet av NAF og vi spiste og sjoppa litt i byen mens bilen sakteladet nok til å komme seg videre til hurtiglader. Kunne fort ha svidd av noen 100-lapper på den bensinstasjonen hvis vi hadde stått der og ladet en times tid for strøm med en kostpris på 2-3 kroner.

Holdningen til de på bensinstajsonen gjør jo også at jeg ikke kommer til å legge turen innom der flere ganger uansett hva jeg skal ha, men kjører videre til en annen.

Men som nevnt tidligere. Har gjort unna nøvedig sjopping på både Kiwi rundtomkring, og Eurospar Rugtvedt fordi de hadde hurtigladere jeg kunne bruke. Hadde jeg kjørt fossilbil eller om laderene var plassert f.eks ved McD hadde jeg tatt handlingen på Rema hjemme. Og selv om ladingen i første omgang var gratis har de tjent mye mer på handlingen enn kostnaden i strøm har vært.

automat

Sitat fra: hdh på tirsdag 23. desember 2014, klokken 00:42
Sitat fra: automat på tirsdag 23. desember 2014, klokken 00:17Da eGolf-eieren kom ut sa han at han hadde testet laderen, uten å få det til. Jeg oppdaget da han skulle kjøre avgårde at hadde prøvd med AC-kabelen istedet for combo-kabelen. (Fikk sagt i fra før han kjørte.)

Er ikke bare på bensinstasjonen det forekommer at folk tar feil nei. ;D

Godt det ikke har like store konsekvenser på elbil.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: Speeder på tirsdag 23. desember 2014, klokken 07:33
Burde ikke eGolfen i det minste fått ladet med 6-7kW?

Regner med om at det var CCS-lading han prøvde å aktivere, og da tviler jeg på at det kommer strøm fra AC-kabelen.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

emil

Sitat fra: automat på tirsdag 23. desember 2014, klokken 13:31
Sitat fra: Speeder på tirsdag 23. desember 2014, klokken 07:33
Burde ikke eGolfen i det minste fått ladet med 6-7kW?

Regner med om at det var CCS-lading han prøvde å aktivere, og da tviler jeg på at det kommer strøm fra AC-kabelen.

Litt avhengig om hva slags lader og om laderen var satt opp med betaling og starting via Fortum, vil enkelte av de når de er i gratis-modus automatisk velge på skjermen den kontakten som du har koblet til og så holder det å trykke start.

Panduck

Sitat fra: petwi på tirsdag 23. desember 2014, klokken 11:29
Det er helt utrolig hvor kortsiktig de tenker. Jeg fatter ikke hvorfor ikke alle bensinstasjoner satser tungt på hurtiglading. Tenk å kunne "tvinge" kundene dine til å oppholde seg i butikken din i opp til en halv time! Så mye å kjøpe og så lang tid til å bli fristet!

Hadde jeg vært sjef for bensinstasjonene i hvilken som helst bensinkjede hadde jeg kommandert en storstilt satsing på hurtigladere. Alle vet jo at det ikke er på drivstoffet bensinstasjonene tjener særlig mye. Pølser derimot....

Nei, det er et mysterium, og jeg lurer egentlig bare på når de kommer til å innse dette, og gjøre som du sier, komme med  en storsatsning på hurtigladere. Men innen den tid har vel muligens Kiwi og McDonalds allerede for stort feste på markedet.

Flyvind

Har ladet på Kiwi Drøbak og Mølla, supert at det er gratis i butikkens åpningstid. Oppdatert ladekart Fortum.no>ladekart . http://map.chargedrive.no/ får jeg ikke til å fungere på min IPhone 4S. ( server error) litt klønete med stive og klumpete kabler da. Folk slenger dem bare på bakken i snø og slaps. Uting. Smart og følge bruksanvisning og benytte stopp knapp, lade brikke, før fra kobling fra bilen. Ellers kommer neste man til trøbbel.
2017 i3
2015 Eup solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA