Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

smaug01

Sitat fra: Powerflux på lørdag 11. april 2015, klokken 14:02
Sitat fra: emil på lørdag 11. april 2015, klokken 13:32
Kikket kjapt over noen tall, og det ser ut som om alle DBT-laderene jeg har tall fra makser ut på ca 40kW selv når batteritemperaturen og SOC er optimal.
Fortum/Kiwi/Nissan må ha fått disse laderen gratis med en pose cornflakes  ::)
Det er ikke så langt unna sannheten.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Hansi

Syns vi bør være takknemlige for at de installerer ladere i stedet for å klage. Stabilitet blir sikkert bedre når de har opparbeidet seg erfaring på drift og har bedre tilgang på reservedeler.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

emil

Ser ut som om det blir kvantitet foran kvalitet med Kiwi-laderene og er bare kvantiteten høy nok kan det gå greit.

Nå er jeg heldig som har CHAdeMO og det er dobbelt med CHAdeMO på Kiwi Lund og Kiwi Sandefjord som sansynligvis vil være de to kiwi-laderene jeg vil bruke mest. Regner med at Sandefjord overtar for Kiwi Holmestrand (enkel lader og mye kø allerede) og Vestfold Auto i Tønsberg (dårlig prismodell) og at jeg forskyver ladingen litt i forhold til idag på mine turer nordøstover.

Kiwi Holmestrand har backup i Statoil Grelland, Kiwi Sørlandsparken har backup i Sørlandets Biilsenter (kun for CHAdeMO), Kiwi Heistad har backup både i Telemarksporten og Lasses. Kiwi Mølla i Oslo er derimot litt utsatt og har hatt en del nedetid allerede, Asker/Bærum har diverse ladealternativer spred utover.

22kW ladepunktene som var lovet med DC-laderene har jeg ikke sett mye til.

Powerflux

Sitat fra: Hansi på lørdag 11. april 2015, klokken 14:25
Syns vi bør være takknemlige for at de installerer ladere i stedet for å klage.
En lader som ikke virker løser ingen problemer  ::)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Hansi

#484
Sitat fra: Powerflux på lørdag 11. april 2015, klokken 15:39
Sitat fra: Hansi på lørdag 11. april 2015, klokken 14:25
Syns vi bør være takknemlige for at de installerer ladere i stedet for å klage.
En lader som ikke virker løser ingen problemer  ::)

Hvis den kommer som et alternativ til en eksisterende lader og de 2 laderne bytter på å ikke virke, så gjør den for så vidt det. Hvis den fungerer iblant løser den problemer, hvis den derimot er nede 100% av tiden er jeg enig (men det ser jeg på som veldig usannsynlig).
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

emil

Sitat fra: Hansi på lørdag 11. april 2015, klokken 14:25
Syns vi bør være takknemlige for at de installerer ladere i stedet for å klage. Stabilitet blir sikkert bedre når de har opparbeidet seg erfaring på drift og har bedre tilgang på reservedeler.

Har ennå tilgode å ikke få ladet hos Kiwi eller andre når behovet virkelig har vært der, og på de siste turene har jeg ikke engang sjekket oppestatus før avgang. Men jeg følger jo med her på hva andre rapporterer, og når f.eks Kiwi Mølla var nede så la jeg inn andre ladestopp. Samme også med Sandefjord i går. Hadde strøm nok for turen, men tok en tur innom for å sjekke hvor og hvordan.

Eneste gangen jeg har blitt stående ladefast var på en sakteladestolpe utenfor Porsgrunn som vistnok allerede hadde vært nede en måneds tid uten at noen hadde tatt seg bryet med å melde i fra, men det var før både Telemarksporten, Kiwi Heistad og Lasses var operative.

emil

Da var den feilmerkede laderen i Arendal fjernet fra kartet, men den har ikke kommet opp i Sandefjord enda. Laderen er der, for jeg testet den kombinerte CCS+CHAdeMO laderen og den ga som alle andre DBT ladere ~40kW som maks.

Brokelandsheia-laderen maksa nettopp ut på 47.4kW med en spenning på ca 394.5V noe som skulle bli ganske nærme 120A

emil

Kiwi Moveien i Sandefjord har de gamle CHAdeMO ladepistolene som enkelte har problemer med å skjønne, så her kan det nok bli problemer med ødelagte kontakter når folk bruker makt for å koble til eller fra.

Hvorfor klarer de ikke å standarisere på de nye som er mye enklere og lettere med mye mindre muligheter for feilbruk?

Har vært borti 4 forskjellige typer kontakter på CHAdeMO ladere nå:

Den originale tunge grå med låsehåndtak.
Den lettere blå som bl.a er på en del nyere ABB-ladere.
Den veldig lette grå med gul utløserknapp som er på enkelte Kiwi-ladere.
Kompakt sort som er på Veefil ladere.

Gnilre

Hvordan er tilgangen til Kiwi laderen i Sandefjord ? Er det kø ? Tenkte å lade der ved 9-tiden på lørdag. Er jo rett før Sandefjord-Strømstad ferja kl.10. Kan jo hende flere tenker det samme  8)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Rilum

Sitat fra: Gnilre på onsdag 15. april 2015, klokken 19:28
Hvordan er tilgangen til Kiwi laderen i Sandefjord ? Er det kø ? Tenkte å lade der ved 9-tiden på lørdag. Er jo rett før Sandefjord-Strømstad ferja kl.10. Kan jo hende flere tenker det samme  8)

Jeg har aldri sett noen lade der. Så tror ikke det skal være noe problem. Nå er det jo dobbelt opp med CHAdeMO, så om du trenger det er det nok garantert ikke noe problem.
Men som alltid, sett av litt ekstra tid, man vet jo aldri.
Om du skal mot Gøteborg, så er det 3 hurtigladere på Tanum kjøpesenter (ca 33km fra Strømstad)
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Rilum

Sitat fra: emil på mandag 13. april 2015, klokken 09:53
Kiwi Moveien i Sandefjord har de gamle CHAdeMO ladepistolene som enkelte har problemer med å skjønne, så her kan det nok bli problemer med ødelagte kontakter når folk bruker makt for å koble til eller fra.


50% rett, de har gammel på den ene, den som også har CSS.
Mens på den andre som også har type2, så er det ny (grå med gul knapp)
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

emil

Sitat fra: Gnilre på onsdag 15. april 2015, klokken 19:28
Hvordan er tilgangen til Kiwi laderen i Sandefjord ? Er det kø ? Tenkte å lade der ved 9-tiden på lørdag. Er jo rett før Sandefjord-Strømstad ferja kl.10. Kan jo hende flere tenker det samme  8)

Ladet der 5 minutter på søndag. Kom en trilling mens jeg ladet og tok den andre laderen og i det jeg kjørte kom en ny Leaf. Tror den laderen kommer til å bli godt brukt.

To CHAdeMO  og en hver av de andre gjør livet lettere for f.eks Leaf ennn e-Golf hvis det lader en bil når man kommer

Panduck

Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 20:23
To CHAdeMO  og en hver av de andre gjør livet lettere for f.eks Leaf ennn e-Golf hvis det lader en bil når man kommer

Det kan bli sært å holde styr på kø med ett slikt opplegg... :| Noen biler kan kun køe på en lader, andre på den andre, mens chademobiler kan køe på begge, og skal jo gjerne ha den som først blir ledig.

emil

Sitat fra: Panduck på onsdag 15. april 2015, klokken 21:56
Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 20:23
To CHAdeMO  og en hver av de andre gjør livet lettere for f.eks Leaf ennn e-Golf hvis det lader en bil når man kommer

Det kan bli sært å holde styr på kø med ett slikt opplegg... :| Noen biler kan kun køe på en lader, andre på den andre, mens chademobiler kan køe på begge, og skal jo gjerne ha den som først blir ledig.

Litt tullette opplegg egentlig. Burde vært alle standarder på alle ladere. Og AC burde kunne bruke restkapasitet, men da blir det problemer med betalingen hvis man betaler fullpris for lite effekt.

Fikk en i3 inn bak meg på Kiwi Lund i dag og da kjørte jeg til CHAdeMO+AC-laderen så han kunne få lade med Combo med en gang. Greit å passe på når man kommer til et sånt sted. Også mye flere biler med Combo enn AC (hvis vi holder Tesla utenfor) så det kan være greit å la det være en vane å bruke CHAdeMO+AC-laderen hvis man har Leaf/Trilling/Soul og begge er ledige.

jkirkebo

Sitat fra: emil på onsdag 15. april 2015, klokken 22:12
Litt tullette opplegg egentlig. Burde vært alle standarder på alle ladere. Og AC burde kunne bruke restkapasitet, men da blir det problemer med betalingen hvis man betaler fullpris for lite effekt.

Fikk en i3 inn bak meg på Kiwi Lund i dag og da kjørte jeg til CHAdeMO+AC-laderen så han kunne få lade med Combo med en gang. Greit å passe på når man kommer til et sånt sted. Også mye flere biler med Combo enn AC (hvis vi holder Tesla utenfor) så det kan være greit å la det være en vane å bruke CHAdeMO+AC-laderen hvis man har Leaf/Trilling/Soul og begge er ledige.

Hvorfor holde Tesla utenfor? Jeg lader nå mye oftere på 22kW hos Fortum/Kiwi enn på Teslas Superchargere. Sist jeg ladet på Kiwi Roa sto det forøvrig plutselig en eGolf og ventet når vi kom tilbake, og en Leaf hadde vært innom men kjørt avgårde igjen når han så køen. Kun én stk. triple-standard lader der kun én bil kan lade i gangen er nok litt snaut der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA