Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Hvor fornøyd er du med din Tesla Model S?

Startet av Powerflux, tirsdag 24. juni 2014, klokken 19:21

« forrige - neste »

zbk

Når jeg ser den foreløpige fordelingen av punkter på Fortums ladekart virker det jo på grensen til svindel å selge 2-årsavtalen med Fortum andre steder enn på det sentrale Østlandet.

Kommer aldri til å nærme meg 2500,- i ladeutgifter hos Fortum når jeg har bilbruk med base i Stavanger. Det kommer en lader på Ålgård og vel noen McDrive i området, men langs rutene til Kristiansand eller Bergen er Grønn Kontakt den leverandøren som er tilgjengelig.

Var ikke så vanskelig å nøye seg med gratisåret. Jeg stolte ikke på at Fortum-dekningen i regionen ville bli nyttig for min del og det ser ut til at jeg får rett om det ikke skjer noe drastisk. McDrive i Haugesund kan muligens bli frekventert 2-3 ganger i året når den kommer, men da betaler jeg heller stykkpris.

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ebbe

Disse hurtigladerene hos Kiwi, kan man lade to/tre biler samtidig da de har alle tre ladestandarene?
P39240

Panduck

Sitat fra: Ebbe på onsdag 17. desember 2014, klokken 14:30
Disse hurtigladerene hos Kiwi, kan man lade to/tre biler samtidig da de har alle tre ladestandarene?

Selv om en lader har uttak for CCS og Chademo, kan den ikke lade disse to samtidig.

emil

Sitat fra: zbk på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:39
Når jeg ser den foreløpige fordelingen av punkter på Fortums ladekart virker det jo på grensen til svindel å selge 2-årsavtalen med Fortum andre steder enn på det sentrale Østlandet.

Kommer aldri til å nærme meg 2500,- i ladeutgifter hos Fortum når jeg har bilbruk med base i Stavanger. Det kommer en lader på Ålgård og vel noen McDrive i området, men langs rutene til Kristiansand eller Bergen er Grønn Kontakt den leverandøren som er tilgjengelig.

Var ikke så vanskelig å nøye seg med gratisåret. Jeg stolte ikke på at Fortum-dekningen i regionen ville bli nyttig for min del og det ser ut til at jeg får rett om det ikke skjer noe drastisk. McDrive i Haugesund kan muligens bli frekventert 2-3 ganger i året når den kommer, men da betaler jeg heller stykkpris.

Her skal jeg faktisk forsvare Renault/Fortum. Det er ikke mange ukene siden nyheten ble sluppet, så gi de litt tid på å få planlagt og bygget ut. Alle om har bygget/bygget på/bygget om bolig vet hvilken papirmølle det kan bli for småting. Bedre at de venter med å annonsere til ting er 100% sikkert enn å gjøre som Ishavsveien å si at her kommer det kanskje en ladeplass en gang i fremtiden.

zbk

Selvfølgelig trengs det tid for å bygge ut, men løsningen selges uten at de kan vise til noe som helst av planer. Alt de har foreløpig er en brukbar samling på Østlandet + noen få andre steder der ladepunktene er klumpet sammen.

Jeg tror mao ikke at tettheten blir stor nok, fort nok til at det er en god deal for andre enn noen få begrensede områder. En annen ting er at 2500,- tilsvarer en lading a 50,- pr uke. Ut fra andre diskusjoner her på forumet virker dette som en ute-ladefrekvens bare de færreste har.

Får presisere at jeg synes tiltaket/utbyggingen er et ypperlig tiltak! Fortum er vel for tiden de som åpner flest lokasjoner. Tror bare ikke at det er verdt 2500,- for år to for veldig mange av oss.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

TM

Leser dette på elbil.no. Det virker jo lovende hvis det hadde medført riktighet. Jeg er spesielt interessert i den på KIWI Rødberg og ringte derfor for å "gratulere" med ny hurtiglader. Men det visste ikke den butikk-ansatte noe om, annet en at hun hadde hørt sjefen snakke om det. De har riktignok en 22 kW Type 2, men den skulle ikke ha noen tilknytning til Fortum samarbeidet.
La oss håpe at det dukker opp en hurtiglader etterhvert nå som den offiselt er annonsert.

Disse Kiwi-butikkene tilbyr nå hurtiglading av elbil:
Kiwi Sørlandsparken, Kristiansand
Kiwi Billingstad
Kiwi Hønefoss
Kiwi Ottestad, Hamar
Kiwi Sokna
Kiwi Kleivbrottet, Holmestrand
Kiwi Øyer
Kiwi Drøbak
Kiwi Rødberg
Kiwi Auli
Kiwi Lund, Kristiansand
Kiwi Åmot
Kiwi Mølla, Oslo
Kiwi

SE

Sitat fra: TM på onsdag 17. desember 2014, klokken 19:04
Leser dette på elbil.no. Det virker jo lovende hvis det hadde medført riktighet. Jeg er spesielt interessert i den på KIWI Rødberg og ringte derfor for å "gratulere" med ny hurtiglader. Men det visste ikke den butikk-ansatte noe om, annet en at hun hadde hørt sjefen snakke om det. De har riktignok en 22 kW Type 2, men den skulle ikke ha noen tilknytning til Fortum samarbeidet.
La oss håpe at det dukker opp en hurtiglader etterhvert nå som den offiselt er annonsert.

Disse Kiwi-butikkene tilbyr nå hurtiglading av elbil:
Kiwi Sørlandsparken, Kristiansand
Kiwi Billingstad
Kiwi Hønefoss
Kiwi Ottestad, Hamar
Kiwi Sokna
Kiwi Kleivbrottet, Holmestrand
Kiwi Øyer
Kiwi Drøbak
Kiwi Rødberg
Kiwi Auli
Kiwi Lund, Kristiansand
Kiwi Åmot
Kiwi Mølla, Oslo
Kiwi

Ladet på Kiwi Hønefoss, Combo 50A. Fungerte utmerket.  Sjekker Kiwi Åmot i morgen...

Barskog

Angående Kiwi Kleivbrottet så ligger den like ved av-/påkjørselen E-18 til Holmestrand. Perfekt for de som kommer langveisfra.
Testet den her om dagen og ZOE lader med 43 kW her :)
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

Jorgensen

KIWI Hønefoss
Jeg har brukt denne hurligladeren noen ganger, men når jeg var der i går ettermiddag så virket den ikke :( 
Display og knapper lyste, så det var strøm i laderen, men det var ingen tekst i displayet. Jeg ringte Fortun på telefon, og denne laderen hadde ikke kommunikasjon mot kundeservice, så derfor kunne de ikke hjelpe meg. Jeg prøvde å resette ved hjelp av nødstoppknappen, men det hjalp ikke. Er det noen andre som vet om gode råd?

Fortun skulle sende en servicemann, så får vi se når de åpner denne igjen.

Da laderen ikke har kommunikasjon mot Fortum, så vil en fortsatt kunne lade gratis hele døgnet på denne.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

hpe

#264
Sitat fra: Panduck på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:16

Får Kiwi Minnesund hurtiglader også? Jeg forstår ikke valgene. E6 til hamar har flusst med hurtigladere, mens ned mot Svinesund er det alt for lite, annet enn Ishavsveien. Hvorfor kan de ikke plukke Kiwi'er i områder som virkelig trenger det?

Det er ingen combo/CCS-ladere mellom Gardermoen og Hamar, en distanse på 8,5 mil. Om man lader til 80% på Gardermoen er det såvidt man kommer frem til Hamar på kalde vinterdager. I tillegg er det ganske stort påtrykk på laderen på Gardermoen. Jeg venta der i 1,5 time på å få lade forrige gang jeg var der.

Panduck

Sitat fra: hpe på torsdag 18. desember 2014, klokken 09:50
Sitat fra: Panduck på onsdag 17. desember 2014, klokken 13:16

Får Kiwi Minnesund hurtiglader også? Jeg forstår ikke valgene. E6 til hamar har flusst med hurtigladere, mens ned mot Svinesund er det alt for lite, annet enn Ishavsveien. Hvorfor kan de ikke plukke Kiwi'er i områder som virkelig trenger det?

Det er ingen combo/CCS-ladere mellom Gardermoen og Hamar, en distanse på 8,5 mil. Om man lader til 80% på Gardermoen er det såvidt man kommer frem til Hamar på kalde vinterdager. I tillegg er det ganske stort påtrykk på laderen på Gardermoen. Jeg venta der i 1,5 time på å få lade forrige gang jeg var der.

Det skal vel relativt snart dukke opp CCS lader på Statoil Minnesund, og med nye ladere på Kløfta kan det ta en del av lasten fra Gardermoen-laderen. Joda, det er sikkert fint med ekstra ladere på denne strekningen. Men nå har jeg to ganger kjørt til Rygge og to ganger måttet lade på Ishavsveien fordi det var eneste lader som fungerte der. Det virker som et lademessig u-land der, sammenliknet med det vi har nord for Oslo. Blir sikkert bedre når ladestasjonen i Moss er på plass, men det blir jo en omvei fra hovedveien. Håper Ishavsveienpengene snart kan bli gitt til noen andre...

Powerflux

Noen ladere ser ut til å være svært stabile mens Fortum sine ser ut til å ha ekstrem nedetid!
Når man velger bort redundans og kun setter opp 1 lader pr sted så må man kunne forvente høy oppetid. Så er langt fra tilfelle :-\
Jeg har etterlyst litt info fra Fortum rundt dette men ingenting har skjedd  ???
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. desember 2014, klokken 12:19
Noen ladere ser ut til å være svært stabile mens Fortum sine ser ut til å ha ekstrem nedetid!
Når man velger bort redundans og kun setter opp 1 lader pr sted så må man kunne forvente høy oppetid. Så er langt fra tilfelle :-\
Jeg har etterlyst litt info fra Fortum rundt dette men ingenting har skjedd  ???

Fortum hadde problemer med tilgang på reservedeler i sommer (+ noen månedr før/etter). Forsåvidt ikke Fortum sin feil, men informasjonsflyten kunne helt klart vært bedre mens det sto på. De var derimot tidvis aktive her på forumet og kom med oppdateringer og det synes jeg er veldig positivt.

Det har vært tatt opp i andre tråder at belegget på en gjennomsnittlig hurtiglader kun er noen få timer pr døgn. Da vil det ikke svare seg økonomisk å ha flere ladere på samme sted. Nedetid på utstyr og tjenester kan alle oppleve, men her burde leverandøren av laderene vært flinkere til å ordne opp. Men igjen noe jeg har sagt i andre tråder: Hurtiglademarkedet er i sin spede barndom og trenger tid på å modne seg. Både ladevaner, prispolitikk og utstyret.

sn0le

På Kløfta har de i alle fall 2 hurtigladere.
Den ene har Type 2 og Chademo, den andre har CCS og Chademo.

Så for elbiler med Chademo så er det faktisk redundans der. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

emil

Sitat fra: sn0le på torsdag 18. desember 2014, klokken 16:56
På Kløfta har de i alle fall 2 hurtigladere.
Den ene har Type 2 og Chademo, den andre har CCS og Chademo.

Så for elbiler med Chademo så er det faktisk redundans der. :)

Forhåpentligvis fjerner ikke operatørene de gamle stabile CHAdeMO laderene når de skal montere multistandard ladere, men setter disse opp i tillegg. Ser heldigvis ut som om det er flere som beholder de gode gamle. Med godt over 20.000 CHAdeMO biler, ca 7-8 tusen Combo-biler og en håndfull 43kW AC-biler er det bare en fordel for alle at de gamle CHAdeMO kjøleskapene blir stående.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA