Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Drammen = Maurtue

Startet av Stikkontakten, tirsdag 24. juni 2014, klokken 14:55

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på søndag 08. juni 2014, klokken 00:42
@jkirkebo: På vår kjøring akkurat nå ligger i-MiEV på ca. 1,3 kWh/mil, og Leaf på ca. 1,8 kWh/mil. Nesten 40% høyere strømforbruk på Leafen, kanskje er vi dårlige til å kjøre Leaf og gode til å kjøre i-MiEV? Leaf hurtiglader typisk med 400V og 70-80A. i-MiEV hurtiglader med 360V og 120A (slakker gradvis ned etter 60-65%). Skjønner ikke hvorfor det skal være sånn forskjell, men uansett kjedelig å måtte vente sånn på Leafen.

Jeg har da hurtigladet Leaf drøssevis av ganger (inntil 4 ganger på en dag) og fikk alltid 120A. Riktignok justerer den selvsagt ned etterhvert.

Ellers er det ingen grunn til at det skal være så stor forskjell i forbruk. Vektforskjellen er ikke _så_ stor_ og ikke luftmotstanden heller. Hvordan måler du, bilenes målere eller forbruk fra veggen? Typisk sommerforbruk på Leaf er vel omtrent 150Wh/km for min del (140km rekkevidde).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#16
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juni 2014, klokken 07:16
Jeg har da hurtigladet Leaf drøssevis av ganger (inntil 4 ganger på en dag) og fikk alltid 120A. Riktignok justerer den selvsagt ned etterhvert.
Jeg er ganske fersk Leaf-eier men har kjørt i-MiEV i 2 år. Har hurtigladet Leaf bare to ganger hittil, en gang på Gråmyra(Levanger) og en gang i Meråker. Begge gangene har ladehastigheten vært under 80A, under temperaturforhold der jeg vet at i-MiEV lader på 120A. Sist vi var med i-MiEV'en på Gråmyra snakket jeg med Leaf-eieren som ladet rett før oss. Han klaget på ladehastigheten - den var bare noenogsytti ampere. Vi ladet rett etter ham og fikk 120A under nøyaktig samme forhold.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. juni 2014, klokken 07:16
Ellers er det ingen grunn til at det skal være så stor forskjell i forbruk. Vektforskjellen er ikke _så_ stor_ og ikke luftmotstanden heller. Hvordan måler du, bilenes målere eller forbruk fra veggen? Typisk sommerforbruk på Leaf er vel omtrent 150Wh/km for min del (140km rekkevidde).
Jeg har hittil bare lest av barene på Energy information på Leaf, men de er ikke særlig nøyaktige. Var nettopp ute i bilen for å finne andre måter å lese av forbruk på. Fant en forbruksindikator på displayet over rattet, og den viste 1,5 kWh/mil i løpet av de siste 1300 km. Så du har nok rett der. (Det var forresten en lettelse å oppdage :) ).

For i-MiEV gjorde jeg bare et kjapt overslag i hodet i går kveld siden den ikke har forbruksindikator. Men for å være litt mer nøyaktig: Har en gang ladet 10,9 kWh med hurtiglader fra 11% til 82%, dvs. det bør da være 15,4 kWh tilgjengelig. Opplever 100 km praktisk rekkevidde ned til to strek igjen som tilsvarer ca. SOC 22%, dvs. 128 km teoretisk rekkevidde. 15,4/12,8 = 1,2 kWh/mil.

Ladeeffekten på 16A kladd er 3,3 kW for Leaf og 3 kW for i-MiEV, altså 10% høyere for Leaf. Forbruket er med nye tall 25% høyere for Leaf. Altså fremdeles høyere effektiv ladehastighet for i-MiEV i km/t, men noe mer marginalt enn jeg trodde.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Elbil fundamentalist

Nissan Leaf 5 stjerner i EuroNCAP. Trillingene?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Ona IX

Sitat fra: svingen på torsdag 03. juli 2014, klokken 10:55
Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 03. juli 2014, klokken 00:14
Nissan Leaf 5 stjerner i EuroNCAP. Trillingene?

ikke lest så nøye men er vel 5 her og (i-mievhttp://www.euroncap.com/results/mitsubishi/imiev/2011/422.aspx
leaf er her http://www.euroncap.com/results/nissan/leaf/2012/432.aspx

Trillingene har 4 stjerner mens leafen har 5 stjerner.

Sånn jeg ser det er leaf en litt finere og mer fancy bil. Men hvis man bare trenger et kjøretøy for å komme seg til og fra jobb, og man ikke trenger ekstra rekkevidden, så ville jeg valgt trilling. Jeg personlig må ha alt det nyeste og må være mest mulig fancy, ble derfor en Soul EV på meg, jeg hadde heller valgt et leaf enn miev, men det er jo meg :)
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Elmo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 07. juni 2014, klokken 11:47
Ville valgt e-Up. Selv garvete elbilister med erfaring fra det meste skryter denne opp i skyene. Inkludert meg selv.

+1
og hvis du er flink til å prute får du den for 186.000 inkl alt unntatt soltak, hos Møller
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elbilentusiast

ONA IX, ser du har skrevet du har bestilt en Kia Soul EV med titanium og levering i uke 38. Når jeg var hos forhandler og sa jeg ønsket en annen farge enn hvit med blått tak fikk jeg beskjed om at den produksjonen startet ikke før i slutten av oktober.. Så hvordan har du fått til dette? Hvor har du bestilt bilen din fra?
Eier av en blå og hvit Kia Soul levert i september! Superfornøyd :)

Ona IX

Tiden er ubekreftet, kia har sagt at titanium fargen blir forsinket, så har ikke fått rettet opp signaturen enda. Men vet at de blå med hvitt tak er ankommet landet, og klare for levering om få uker. Jeg bare krysser fingrene for at jeg får bilen min i oktober/november.
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA