Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Drammen = Maurtue

Startet av Stikkontakten, tirsdag 24. juni 2014, klokken 14:55

« forrige - neste »

Stikkontakten

Hei alle sammen! :-)

Vurderer å kjøpe min første el-bil, har lest endel på forumet her og sjekket på finn.no. Syntes det er meget forvirrende med importbiler, garantier, vinterpakke osv.

Bilen skal hovedsaklig kjøres til og fra jobb ca. 6 mil t/r. Har tenkt til å bruke ca. 200.000,-.

De bilene jeg har vurdert er Nissan Leaf og VW e-up.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48592323&searchclickthrough=true - Er dette er godt kjøp? Står at det er 5 års garanti fra første gangs reg., gjelder det kun hos den forhandleren? Står heller ikke om det er en Eurpamodell eller USA modell.

Hva ville du valgt og hvorfor?

pwb

Ville valgt kia soul ev, de har 15 års garanti på batteri. Og med 7 års garanti på det andre så finnes det vel ingen bedre deal.

emil

Hvis plass til mye bagasje eller mange personer ikke er viktig ville jeg valgt en ny trilling.

Ny bil, 5års garanti og to hjulsett for ca 150.000kr som kan leveres mer eller mindre på dagen.


Selv kjører jeg jo den værste formen for importbil, fra USA. Minimalt med garantier og diverse småting i bilen som ikke virker i Europa. Men det er ting jeg kan leve med og jeg er ikke redd for å skru litt selv hvis det skulle oppstå problemer. Men da jeg kjøpte bilen var det mer eller mindre selgers marked og forskjellene i pris og leveringstid var store.

Stikkontakten

Takk for tilbakemeldinger. Kia Soul Ev virker som en spennende modell. :-)

Ona IX

Sitat fra: pwb på torsdag 05. juni 2014, klokken 18:50
Ville valgt kia soul ev, de har 15 års garanti på batteri. Og med 7 års garanti på det andre så finnes det vel ingen bedre deal.
Hvor har du lest om 15 års garanti på batteri? Etter hva jeg har lest har de bare 7 års garanti på batteriet!

Sitat fra: Stikkontakten på torsdag 05. juni 2014, klokken 23:57
Takk for tilbakemeldinger. Kia Soul Ev virker som en spennende modell. :-)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14733.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14762.0.html
Her inne står det ganske mye info som kom på onsdag om Kia Soul EV.

Jeg har forøvrig fått tilbud i topputgaven med vinterhjul og litt ekstra 245'000. ferdig levert østlandet. Ikke dårlig for en godt utstyrt bil!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

pwb

Sitat fra: Ona IX på fredag 06. juni 2014, klokken 10:48
Sitat fra: pwb på torsdag 05. juni 2014, klokken 18:50
Ville valgt kia soul ev, de har 15 års garanti på batteri. Og med 7 års garanti på det andre så finnes det vel ingen bedre deal.
Hvor har du lest om 15 års garanti på batteri? Etter hva jeg har lest har de bare 7 års garanti på batteriet!

Sitat fra: Stikkontakten på torsdag 05. juni 2014, klokken 23:57
Takk for tilbakemeldinger. Kia Soul Ev virker som en spennende modell. :-)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14733.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14762.0.html
Her inne står det ganske mye info som kom på onsdag om Kia Soul EV.

Jeg har forøvrig fått tilbud i topputgaven med vinterhjul og litt ekstra 245'000. ferdig levert østlandet. Ikke dårlig for en godt utstyrt bil!

Står på siden dems
"Batterikapasiteten skal være minimum 70% etter 15 års levetid" Står ikke direkte at det er en garanti, men når den skal være minimum 70% etter 15 år så er det jo noe de må stå inne for?

Junior

For meg/oss er prisgrensen noe høyere, budsjettene rekker dog ikke til Tesla. Hvis vi bestemmer oss, er leveringstid også av betydning! 

Til tross for 11 mil t/r jobb i kupert terreng på nordvestlandet men en del stigning mot slutten bør det vel gå greit med flere av bilene i markedet - sommerstid. Selv om det sjelden er virkelig kaldt, snør det jo en del, gjerne også våt snø/sludd, og brøytingen er ikke alltid optimal. Jeg er derfor mer usikker på rekkevidden om vinteren og vinteregenskapene er heller ikke uten betydning.

Lademulighetene (til Toyota-hybrider) er der, men er ikke nødvendigvis tilgjengelige når de trengs mest. Så spørsmålet blir her(også): Høres dette ut som risikosport?  Vi har uansett bil med forbrenningsmotor som kan brukes de dagene vi ser det blir vanskelig.

Kan ellers opplyse at vi har 16 ampere-krets tilgjengelig til lading. Usikker oppå hvor mye det vil koste med mer.

Takknemlig for gode råd.

Ona IX

Hvis du ikke absolutt må ha en elbil, så ville jeg anbefale en mitsubishi outlander PHEV. Denne kan du plugge inn og lade fra veggen, men den er også en utmerket god bil for turer med familien. Men man får ikke elbil incentivene..
11mil på vinteren tror jeg blir litt mye, men hvis du får ladet på jobb er jo rekkevidden bare 5,5 hver vei. Og da burde alle elbiler holde. Kia har lansert sin soul ev. Denne bestilte jeg, den har ca. lik rekkevidde som leaf, men prisen er litt lavere. Jeg fikk alt inkludert (vinterhjul og) for 245'000. Men blir ikke levert før september.

Jeg ville ikke ha kjøpt en toyota ladbar hybrid, siden toyota helst ikke vil selge den, de reklamerer ikke. Har bare hørt tull om den. Derimot toyota sine normale hybrider er utrolig bra biler, men kan jo ikke lades fra veggen.

Nissan leaf er en utrolig god bil, men sørg for ikke å kjøp en fra USA! Da har man lite garantier og slikt. Import fra europa er helt ok, men norske biler er best. De fra midten 2013 er nye modellen som er kraftig oppgradert med varmepumpe etc.

BMW i3 er en kjempebrabil, som jeg vet veldig lite om, så skal ikke utdype mye. Men det er en typisk BMW. Litt høyere startpris enn konkurrentene, men når du ser på ekstrautstyret så blir det plutselig 10 tusen her og 10 tusen der.. Den har bare 4 seter, 170 hester om jeg ikke tar helt feil. Lite bagasjerom.

E-golf kan jeg også lite om, prisen er fra 250-280 spørs litt om du skal ha ekstrautstyr og skinn. Kommer kanskje til å bli storselger. Godt utstyrt til en veldig god pris. Litt dyrere enn de japanske, men føles litt mer eksklusiv ut.

Trilling er de billigste, koster vel rundt 150-160 for en helt splitter ny med 2 hjulsett etc. Utrolig gode biler, men er ingen luksusbil. Bakhjulstrekk!

Ford og renault er jeg ikke noe positiv til, så jeg velger å ikke skrive noe om dem. Noen syntes de er bra, men har fått generelt mye pepper.

Alle bilene blir levert med 10A lader, og noen leveres med mulighet for 6.6Kw lader (32A). Da må man ha elektriker og sette opp en hjemmelader etc. Unødvendig hvis man ikke må lade mye fort hjemme. Untatt hvis det er satt opp på jobb/senter etc.


Håper dette hjalp litt, bare spør om du har flere spørsmål!
Kia Soul Ev Exclusive, Titanium Silver.
Bestilt uke 23. Levering bekreftet uke 47.
Levert 18.11.2014
Bærum.

Carl Anton Stenling

Jeg ville valgt en av trillingene.

Daglig kjørelengde er innenfor kapasiteten til trillingene. Det er solide og velprøvde biler nå. Ulempen er litt dårlig varme om vinteren og ikke mye ekstra kapasitet de kaldeste dagene. Dessuten vil disse bilene neppe holde seg godt på bruktmarkedet, men det har liten betydning dersom du har tenkt å beholde bilen lenge. Snerten bil i tett trafikk.

e-Up er kanskje hakket bedre på design, men VW er ennå ferske på elbiler. Det kan fort dukke opp noen overraskelser når VW raskt har måttet få elbiler ut på markedet.

Leaf er jo grei, men ikke like pålitelig som trillingene. Bedre rekkevidde. Større. Dyrere.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

elektrolux

Ville valgt e-Up. Selv garvete elbilister med erfaring fra det meste skryter denne opp i skyene. Inkludert meg selv.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Kent

Når selveste Elektrolux anbefaler noe annet en Th!nk, så kan ikke e-up'en være et dårlig valg :)
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

tomrh

#11
Ville valgt trilling foran Leaf hvis det er mye småkjøring på ettermiddag/kveld i tillegg til jobb-pendling, pga. oppladningstiden. Jeg innser at vi ville hatt problemer om vinteren med bare en Leaf - da hadde det nok blitt endel nødvendig småkjøring med fossilen i tillegg. Grunnen er at trilling har lavere forbruk (kWh/mil) enn Leaf og lades kjappere opp. Euro-Leaf kan selvfølgelig lades kjappere hvis den har 6,6 kW-lader, men krever egen hjemmeladeboks + kraftig kurs som må installeres av elektriker, samt at få offentlige ladepunkt tilbyr denne effekten p.t. Leaf bruker også lengre tid på hurtiglading enn trilling, så hvis hurtigladenettverket er bra utbygd, fungerer trilling faktisk bedre på langkjøring. Men komforten er vesentlig bedre i Leaf da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på lørdag 07. juni 2014, klokken 22:39
Ville valgt trilling foran Leaf hvis det er mye småkjøring på ettermiddag/kveld i tillegg til jobb-pendling, pga. oppladningstiden. Jeg innser at vi ville hatt problemer om vinteren med bare en Leaf - da hadde det nok blitt endel nødvendig småkjøring med fossilen i tillegg. Grunnen er at trilling har lavere forbruk (kWh/mil) enn Leaf og lades kjappere opp. Euro-Leaf kan selvfølgelig lades kjappere hvis den har 6,6 kW-lader, men krever egen hjemmeladeboks + kraftig kurs som må installeres av elektriker, samt at få offentlige ladepunkt tilbyr denne effekten p.t. Leaf bruker også lengre tid på hurtiglading enn trilling, så hvis hurtigladenettverket er bra utbygd, fungerer trilling faktisk bedre på langkjøring. Men komforten er vesentlig bedre i Leaf da.

Dette synes jeg ble litt rart. Trilling har 14A lader, std. Leaf har 16A lader. Er forskjellen større i forbruk enn 1/8 del? Neppe mye i så fall. Og en 16A kurs har de fleste tilgang til. Uansett går man for 6,6kW lader om man har lang vei hjem fra jobb og skal bruke bilen på kvelden. Det å legge opp en ny kurs koster selvsagt litt men er uansett en investering for fremtiden.

Ang. hurtiglading så har Leaf større batteri så selvsagt tar det lengre tid. Men den har også lengre rekkevidde og om det f.eks er 70km til neste hurtiglader trenger man ikke lade like langt opp. En trilling må kanskje lades til oppunder 100% på vinteren (og det tar lang tid) mens Leafen kanskje klarer seg med 80%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

#13
@jkirkebo: På vår kjøring akkurat nå ligger i-MiEV på ca. 1,3 kWh/mil, og Leaf på ca. 1,8 kWh/mil. Nesten 40% høyere strømforbruk på Leafen, kanskje er vi dårlige til å kjøre Leaf og gode til å kjøre i-MiEV? Leaf hurtiglader typisk med 400V og 70-80A. i-MiEV hurtiglader med 360V og 120A (slakker gradvis ned etter 60-65%). Skjønner ikke hvorfor det skal være sånn forskjell, men uansett kjedelig å måtte vente sånn på Leafen.

Ja, går vesentlig raskere å lade Leafen på 16A, og den trekker faktisk 16A. Man bør da ha 20A kurs (eller høyere) siden en kurs ikke bør belastes 100% over tid. De fleste har 16A og bør da ha elektriker til å oppgradere kurs. Trilling lader med knappe 14A som du sier, noe som går fint på standard 16A kurs. Så velger man trilling, slipper man elektrikeren samtidig som effektiv ladehastighet målt i km/t likevel er noe høyere enn på Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Sitat fra: tomrh på søndag 08. juni 2014, klokken 00:42
Man bør da ha 20A kurs (eller høyere) siden en kurs ikke bør belastes 100% over tid.

Husk det er ikke lov å¨koble 16A laderkabel til 20A kurs.

Unntak er om en har fast eller semiportabel løsning med egen 16A sikring inni.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA