Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektriske småbiler krasjtest

Startet av snonor, tirsdag 24. juni 2014, klokken 10:55

« forrige - neste »

snonor

Det må snart bli slutt på at vi lader gratis på offentlige ladeplasser. Det er helt meningsløst at det skal være billigere å kjøre elbil enn å ta toget. Riktig nok bør kollektivprisene settes ned, men at vi som privatbillister skal snylte på storsamfunnet og bidra til økt elektrisitetsforbruk mener jeg er umoralsk - særlig når vi samtidig bruker miljø- og bærekraftsargumenter for å fremme (vår egen) elbilbruk.

Espen Hugaas Andersen

Dette er midlertidige insentiver for å få ned totalkostnadene på elbilene frem til de klarer å stå på egne ben.

Det kunne like greit ha blitt gjort på en slik måte at man betalte for strømmen, og så fikk alle som kjøpte en elbil 1000 kroner (eller noe tilsvarende) tilsendt fra staten. Ville dette være bedre i ditt syn?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Hva mener du med "offentlige plasser"? Vet du hvem det er som faktisk tar regninga på offentlige plasser? HVis et kjøpesenter tilbyr gratis lading for å trekke til seg kunder; skal de slutte med det? Har du forøvrig noen tidsramme på når vi som ikke bor i Oslo eller noen av de store byene kan forvente å ha brukbare alternativer til privatbilen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

snonor

#3
Jeg synes vi har såpass mange fordeler som vi har gjennom avgiftsfritak osv at det i seg selv er insentivordninger nok. Å gi oss gratis "drivstoff" er en direkte oppfordring til mer privatbilisme. Dersom vi skal ha troverdighet når vi snakker miljø må vi prøve å være prinsipielle og etterrettlige. Målet er at vi skal kjøre minst mulig fossilbil, ikke at vi skal kjøre mest mulig elbil. Og samtidig som vi ønsker å få ned CO2-utslippene, ønsker vi også å få ned energiforbruket.

Electrix

Jeg ser ikke noe stort poeng I å kjempe hverken for eller mot gratis strøm. En av årsakene er at det I mange tilfeller, spesielt for små vanlige uttak er dyrere å drive en betalingsordning enn å bare dele ut fritt.

For mange parkeringsplasser er nok også selve parkeringsplassen dyrere enn ladingen, da bør man heller kjempe mot all gratis parkering...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

snonor

Jeg mener dette er et prinsippielt, og ikke praktisk spørsmål. Vi er som elbilister i ferd med å miste troverdighet i miljøverndebatter fordi vi så veldig tydelig har egeninteresse å fremme opprettholdelse av insentivordninger som er ment for å få fossilbilister til å gå over til elbil.

cra

Sitat fra: snonor på torsdag 05. juni 2014, klokken 14:07
Vi er som elbilister i ferd med å miste troverdighet i miljøverndebatter

For de aller fleste (men selvsagt ikke alle) tror jeg nok at de økonomiske incentivene er årsaken til at de kjører elektrisk. Ikke noe galt i det; det er jo hele poenget med dem. Unntaket er i/rundt de store byene der det er kollektivfelt (jeg vet ikke om så mye som en meter med kollektivfelt her i Møre og Romsdal) der tidsbesparelsen kan være det viktigste. Miljøaspektet er nok bare en hyggelig bi-effekt for mange.

Forøvrig er jeg forsåvidt enig i at betaling for strøm (eller betaling for parkeringa på lik linje med fossilbetaling på plassene rundt) kan være en god ide. Ikke pga miljøaspektet/troverdigheten, men for å bidra til at der er ledige plasser med mulighet for lading for dem som faktisk trenger dem. Altså: gratis å parkere på rene P-plasser, men vanlig betaling for å stå på ladeplass (men "gratis" strøm).

Å gjøre noen større endringer i incentivene tror jeg er for tidlig. Spesielt på de store økonomiske fordelene som mva og andre avgifter på kjøpstidspunktet. De andre fordelene vil ha mindre praktisk betydning for min del siden jeg bor og stort sett kjører på landet, men jeg tror større endringer vil medføre bråstopp for elbilsalget.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: snonor på torsdag 05. juni 2014, klokken 13:02
Det må snart bli slutt på at vi lader gratis på offentlige ladeplasser. Det er helt meningsløst at det skal være billigere å kjøre elbil enn å ta toget. Riktig nok bør kollektivprisene settes ned, men at vi som privatbillister skal snylte på storsamfunnet og bidra til økt elektrisitetsforbruk mener jeg er umoralsk - særlig når vi samtidig bruker miljø- og bærekraftsargumenter for å fremme (vår egen) elbilbruk.

Er du fanatisk imot alle typer insentiver, eller bare de som gjelder elbil?

Har du regnet ut at det er billigere å kjøre elbil enn å reise kollektivt?

Er du klar over at kollektivtrafikken er sterkt subsidiert?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

snonor

Vet ikke hva du legger i begrepet fanatisk. Jeg støtter, som jeg anfører ovenfor, insentivordninger som fremmer anskaffelse av elbil. Men jeg mener det blir feil å legge opp til et insentivsystem som gir brukerne inntrykk av at kjøring med elbil ikke innebærer samfunnsøkonomiske kostnader.
Jeg kjører min iOn åtte mil hver dag (til og fra jobb). Når jeg lader gratis, og ikke betaler bompenger, blir det årsavgifta og forsikringa igjen å betale (til sammen ca kr 4500/år) - i tillegg til eventuelle verkstedsutgifter og verdifall for bilen (2011-bil som jeg kjøpte i vinter for 100'). Hvis jeg skulle reise kollektivt i stedet, koster månedskort på toget kr 20070/år (enkeltbilletter: 32200).

Philip Marlowe

Hvis noen får dårlig samvittighet over at parkering og drivstoff er gratis, så er det vel ingenting som hindrer en i å putte på penger på automatene  ;D
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Olatho

I prinisppet er jeg enig med snonor, men enn så lenge er dette et såpass minimalt problem, at jeg tror det er andre fighter som er viktigere.  Foreløpig er det så mange ting som taler MOT elbil (rekkevidde, ulike ladestandarder og ladetid, lastekapasitet osv) og andelen er fortsatt forsvinnende liten (selv med 10-20% av andelen nybilregistreringer er vi fortsatt nede i ca 1% av bilparken), så jeg tror det er viktigere å fokusere på andre ting enn å fjerne incentiver.

Når det er sagt, så tror jeg de aller fleste elbil-eiere er inneforstått med at i alle fall mange av incentivene vil fjernes etter hvert.  Så er det litt opptil hvilke regjeringer vi får fremover hvordan dette vil gjøres, og hva som fjernes først og evt sist.

Men at gratis lading og rett til å kjøre i kollektivfelt nok vil forsvinne forholdsvis tidlig, og forhåpentligvis før andre fordeler - som null mva og ekstremt lave avgifter, anser jeg som ganske sannsynlig.

Klykken

#11
Jeg har budsjettert med ingen insentiver, og det håper jeg alle har gjort. Hvis ikke er det mange som går på en smell, tror jeg.

Og betaler gjerne for både bomring, parkering, strøm og det andre, så lenge prisene er fornuftige og rettferdig. Det skal ikke være billigere med brenselsbil iallefall.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

timingbeltkiller

Elbilens suksess er elbilens akilleshæl.
Ingen grunn til å ergre seg over gratis lading.
Det sier seg selv det aller meste av all hurtiglading i fremtiden vil bli kommersiell business til kommersielle priser.
Det kan fort bety lade en km koster omtrent det samme som å tanke diesel for en km.

Denne fremtiden er antakelig nærmere enn de fleste av oss setter pris på.

Og hele problemet unngår du med å kjøpe Tesla.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

cra

Eneste incentivene jeg har kalkulert med er de som ikke kan tas fra meg; 0% mva og ingen engangsavgift. Møre og Romsdal er så vidt jeg vet kjemisk fritt for kollektivfelt (si gjerne fra hvis du vet om et, så jeg kan prøve det mens jeg enda kan! ;) ), her er få bomveier (og ingen som jeg strengt tatt trenger å passere), og parkering der jeg trenger å parkere er gratis uansett. Det er (og kommer alltid til å være) drivstoff pr km som er den store besparelsen. Den dagen det blir like dyrt pr kjørte mil med strøm som det er med bensin/diesel i dag tør jeg ikke engang tenke på hva det vil koste å fylle en skvett bensin på kantklipperen!  :o ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Birger

Sitat fra: snonor på torsdag 05. juni 2014, klokken 13:02
Det må snart bli slutt på at vi lader gratis på offentlige ladeplasser. Det er helt meningsløst at det skal være billigere å kjøre elbil enn å ta toget. Riktig nok bør kollektivprisene settes ned, men at vi som privatbillister skal snylte på storsamfunnet og bidra til økt elektrisitetsforbruk mener jeg er umoralsk - særlig når vi samtidig bruker miljø- og bærekraftsargumenter for å fremme (vår egen) elbilbruk.
+1
Det er også det momentet at folk aldri flytter seg fra ladeplassene når det er gratis å stå der.

Etter slutt på bruk av kollektivfelt så bør el-parkeringsplasser med lading være neste steg på stigen og de bør da først koste det samme som tilsvarende vanlige parkeringsplasser.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA