Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elektriske småbiler krasjtest

Startet av snonor, tirsdag 24. juni 2014, klokken 10:55

« forrige - neste »

pwb

Må koste mere etter at ladingen er fullført. Mange vil stå på plassene fordi det er enkelt. Pris etter at ladingen er fullført må være 3-4 ganger høyere enn nærmeste parkeringsplass.

Philip Marlowe

Jeg tror at hvert insentiv man beholder, fremmer salget av elbiler. Hvert insentiv man fjerner, reduserer salget av elbiler.

Det er summen av insentiver som har gjort elbilsalget i Norge til en suksess sammenlignet med andre land.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Knotten

Her på jobben er jeg den eneste som kjører elbil. Huseier satt faktisk opp en stikkontakt på veggen så jeg kunne få lade, har ca 50 km hver vei til jobb, om vinteren kan det 'kaaanskje' knipe litt å bare lade hjemme.
Hørte noen som knurret litt og mente det var ugreit at huseier betalte kjøringen min mens de må betale bensinen sin selv.
Jeg så problemet og gikk til huseier for å få en avtale om betaling. Da de hørte at det var snakk om ca kr 8,- pr dag ble jeg nærmest kastet ut, - småpenger, det koster mer å sende faktura, sa de.. :P 

Jeg er ikke på bygget hver arbeidsdag, men for en 'standard arbeidstaker' ville det blitt kr. 8 X 230 = kr 1840,- pr år. Må innrømme at om sommeren blir det litt dyrere for huseier, for da lader jeg bare på jobb..

Det er klart at slik kan det ikke fortsette til evig tid, vi elbileiere må vise at vi er villige til å betale det lille det koster å fylle tanken, eller?

 
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Klykken

Fikk muligheten til å få kontakt for lading her også, men tenker som så at siden de offentlige laderne rundt om i byen her er såpass nærme der jeg jobber (2-300m), og at jeg i realiteten ikke trenger å lade på jobb med mindre det blir noe uforutsett som skjer, så kunne vi prøve uten. Er totalt fem ansatte hvor jeg jobber, og jeg er (blir) eneste med elbil. Jeg kjører ca 3 mil én vei.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Thomas Parsli

Sitat fra: Knotten på onsdag 11. juni 2014, klokken 08:57
Det er klart at slik kan det ikke fortsette til evig tid, vi elbileiere må vise at vi er villige til å betale det lille det koster å fylle tanken, eller?

Så lenge de som kjører bil ikke betaler for parkeringsplassen på jobb, ser jeg ikke helt hvorfor de med elbil skal betale for lading? Hvis man da ikke jobber i en bedrift som har bonus for å reise kollektivt, sykle eller gå!

Eller sagt på en annen måte: med markedspris på jobbparkering er det helt naturlig å betale for ev. lading.
(I Oslo sentrum koster en fast plass mellom 2000,- og 4000,-/mnd)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Philip Marlowe

Jeg mener at en arbeidsgiver som tilbyr gratis lading av elbiler, legger til rette for sykkelparkering og dekker månedskort for de ansatte, viser stort miljøansvar.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

sn0le

Jobber i en bedrift der de ansatte har gratis parkering.
Det er 2-3 strømuttak som man kan lade EL-bil på.

Hvorfor skal gratis strøm trigge gratis månedskort, mens gratis parkeringsplass ikke skal gjøre det?

Strøm for 5-10 kr hver dag? De fleste hos oss drikker kaffe og bruker dasspapir som totalt tilsvarer en større sum pr dag.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

E_S

Hvis man sammenligner hurtiglader med å gå ut og spise og å lade hjemme/på jobb med å lage maten hjemme synes jeg man får en fornuftig sammenligning på mange måter.

Dersom man med el-bil må basere seg stort sett utelukkende på betalingsladere (som koster vesentlig mer enn selve strømkostnaden) ser jeg at det allerede i dag er dyrt og i fremtiden bare vil bli enda dyrere. Ja, billigere enn fossilbil, men en viss "gulrot" bør man ha med en bil som i de fleste tilfeller har 1/10 av rekkevidden til en fossilbil. Det blir som å gå ut og spise hver dag..

De fleste er nok heller i den kurven hvor de lader enten gratis eller kun for kostnaden av strømmen hjemme og/eller på jobb og hvor betalings-ladere er noe man unntaksvis bruker når man ikke har noe annet reelt alternativ pga. lokasjon eller tidsforbruk. Da vil det nok være god business med el-bilen uansett. Det blir som å stort sett spise hjemme, men gå ut en gang iblant.

Jeg er såpass heldig at jeg på jobb kan lade gratis uansett, det er mer enn nok punkter og god kapasitet (16A og 32A), mens hjemme må jeg "investere" noen lapper for å få en elektriker til å sette opp et uttak med måler, da det er en fellesgarasje. Heldigvis eier jeg leiligheten jeg bor i og parkeringsplassen tilhører leiligheten, så de pengene får man se på som noe som trolig er med på å trekke verdien på leiligheten opp når man en gang skal selge.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

timingbeltkiller

Sitat fra: E_S på søndag 06. juli 2014, klokken 17:06
Hvis man sammenligner hurtiglader med å gå ut og spise og å lade hjemme/på jobb med å lage maten hjemme synes jeg man får en fornuftig sammenligning på mange måter.
OK

Sitat
Dersom man med el-bil må basere seg stort sett utelukkende på betalingsladere (som koster vesentlig mer enn selve strømkostnaden) ser jeg at det allerede i dag er dyrt og i fremtiden bare vil bli enda dyrere. Ja, billigere enn fossilbil, men ......
Tviler sterkt på kommersiell lading "billigere enn fossilbil"
Tvertom må du regne med lading x km koster minst det samme som diesel til x km.

En kommersiell tilbyder av hurtiglading har en relativ høy investeringskostnad.
Og den kan han ikke avskrive over teknisk levetid. Men over økonomisk levetid.
Og da kommer risikoen for relativt snarlig kvantesprang i batteriteknologien
som radikalt minker behovet for lading utenfor egen garasje.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Råde

Her er det vel noe forskjell på bysentra og "landet" også vil jeg tro. Mange i nye har ikke mulighet for å lade hjemme, mens de fleste i mindre byer og tettsteder har.

Jeg er enig i at gratis parkering og lading er et incentiv som bør være det første til å forsvinne. Det er vel heller ikke det folk har kjøpt elbil for. For disse pengene bør det kanskje heller satses på å utvide mulighetene for hurtiglading på langstrekkene (jada, timingbeltkiller, jeg vet du synes jeg skal kjøpe tesla).
e-Golf | X75D

E_S

Greia her er jo litt det at om man lader en av dagens vanlige el-biler (ikke Tesla) har man strøm til å kjøre kanskje 13-14 mil. På en moderne dieselbil i samme størrelse trenger vil det være ca. 75 kroner i diesel man brenner av på en slik strekning. Nå vet jeg lite om hva de betalingsladerne nøyaktig koster, men prisen må være noenlunde vettug om det skal være noe folk faktisk satser på å bruke og ikke bare ha som en nødløsning.

Ja, det koster en del i engangsinvestering for de som setter opp hurtigladerne og dette må jo tas inn igjen, men for å se sånn på det - det koster en god del å sette opp og drifte en pumpe for fossilbrensel også, så jeg kjøper ikke heeeelt det argumentet for at det skal være dyrere enn fossilbrensel.

Jaja, for egen del er det problemfritt å lade hjemme og på jobb ,så da er behovet heldigvis stort sett et ikke-tema, men "big business" på ladestasjoner tror jeg ikke blir populært.

Men ja, å parkere fritt på ladeplassene funker ikke i lengden. Å stå på ladeplass når man ikke trenger lading bør være no-go. Ellers tror jeg bompengefordelen er den viktigste for de aller, aller fleste hva angår el-bil.


2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

sn0le

Jeg tror faktisk en økning i batterikapasitet kommer til å øke behovet for komersiell hurtiglading.
Hvem kan vente på å lade et 150kWh batteri på 16A 1-fase?
Da må man enten få strømuttak hjemme som klarer å lade så store batterier på en rimelig kort tid, eller så
vil ladestasjoner ala Superchargere og Chademo være noe folk bruker mere og mere.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Amoss

Sitat fra: sn0le på søndag 06. juli 2014, klokken 22:28
Jeg tror faktisk en økning i batterikapasitet kommer til å øke behovet for komersiell hurtiglading.

... dersom ikke andre elbilprodusenter kaster seg over "Tesla modellen" ang. superladerene.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

sn0le

Like fullt en komersiell løsning.
Den er "gratis" ved at vi har betalt for den i prisen av bilen.
For en 60kWh Tesla Model S koster det tross alt kr 13.800,- eks MVA å få tilgang til SC.
Hvis man skal ha det etter bilen er levert, så koster det Kr 16.900,-
Står ikke om det er eks MVA eller ink MVA, men Kr 13.800,- + MVA = Kr 17.250,-
Så det er mulig at Tesla tar ca samme prisen, men at MVA tilkommer.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øyvind.h

#29
Hadde batteriet i min Tesla vært 150kWh hadde jeg aldri hatt behov for å hurtiglade. Noensinne.
Størrelsen avgjør ikke ladebehovet, det er det kjøremønsteret som gjør. Jeg lader allerede svært lite ift. tiden bilen står parkert (plugger i et par ganger i uka og er ladet til 80% lenge før bilen skal brukes igjen), så et større batteri endrer egentlig ingen ting annet enn å fjerne behov for hurtiglading :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA