Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilregnskap 2013 Nissan Leaf Acenta

Startet av NorwegianX, tirsdag 24. juni 2014, klokken 07:14

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 08:25
Er alle Type2 ladere i Europa 400V? (bortsett fra Albania)

Noe type2-ladestasjoner er enfas (1x 230V) og andre er trefas (3x 230V, også kalt 400V TN). Noen er 16A mens andre er 32A.

I noen land (feks Tyskland, Nederland) er 400V lett tilgjengelig, mens i andre land (feks Belgia, UK, Norge) er 230V enfas lettere tilgjengelig.

Ingen type2-ladestasjoner har norsk/albansk 230V IT trefas. Dette er ikke tillatt i standarden for type2-ladestasjoner. Der man har IT trefas som eneste strømtilførsel, så kan man enten koble opp enfas på type2 ladestasjonen, eller man kan sette opp en transformator fra 230V IT til 400V TN.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Trond.Strom

ok, så problematikken rundt 1 fas 32a(7,4kW) type to med enkeltlader som bare gir 1 fas 16 (3,6kW) er relevant også i europa?


jkirkebo

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 12:17
ok, så problematikken rundt 1 fas 32a(7,4kW) type to med enkeltlader som bare gir 1 fas 16 (3,6kW) er relevant også i europa?

Jepp. TN eller IT spiller ingen rolle, 1x32A fra ulasket Type 2 stolpe (og det er vel nesten alle de offentlige) gir bare 16A med enkeltlader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Litt off topic. Men oversettes 'lasket kabel' til 'jumpered cable' på engelsk? Jeg skal nevne dette på en video snart.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Trond.Strom

Er det noen som vet om det finnes en liste som diffrensierer på type2 punkter?
Jeg har brukt http://www.plugshare.com/ for å finne punkter i europa, men der står det ingenting om fase og ampere

fredag

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:20
Er det noen som vet om det finnes en liste som diffrensierer på type2 punkter?
Jeg har brukt http://www.plugshare.com/ for å finne punkter i europa, men der står det ingenting om fase og ampere

Ofte står det effekt tilgjengelig på ladepunktet.

3.6kW = 16A enfas
7.3kW = 32A enfas
11kW = 16A trefas
22kW = 32A trefas

Men noen ladekart sier desverre lite eller ingen ting om effekt tilgjengelig, kun hva slags kontakt som er tilgjengelig.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sn0le

#66
Sitat fra: bb på tirsdag 20. januar 2015, klokken 14:49
Litt off topic. Men oversettes 'lasket kabel' til 'jumpered cable' på engelsk? Jeg skal nevne dette på en video snart.
Faktisk litt usikker.
Tror det vil være trygt å si at det er 3 faseledere og en fellesleder (i kabelen og bilens ladeplugg) og si at de 3 faselederne er parallellkoblet i det blå adapteret for å gi strøm til alle del-laderne i en lader, og at med Type 2 så er det ikke parallellkoblet slik at det er kun en del-lader som får strøm og dermed er begrenset til 16A selv om ladestasjonen kan gi 32A.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Trond.Strom

Sitat fra: fredag på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:20
Men noen ladekart sier desverre lite eller ingen ting om effekt tilgjengelig, kun hva slags kontakt som er tilgjengelig.

noen sier desverre lite? jeg har tilgode å se et for europa som sier noe.

Selv ladestasjoner.no grupperer 7,4kW og 11kW med samme symbolfarge

Har noen tips for hvor man kan se europeiske stasjoner som diffrensierer?

Trond.Strom


mariowing


Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:26
Sitat fra: fredag på tirsdag 20. januar 2015, klokken 16:20
Men noen ladekart sier desverre lite eller ingen ting om effekt tilgjengelig, kun hva slags kontakt som er tilgjengelig.

noen sier desverre lite? jeg har tilgode å se et for europa som sier noe.

Selv ladestasjoner.no grupperer 7,4kW og 11kW med samme symbolfarge

Har noen tips for hvor man kan se europeiske stasjoner som diffrensierer?

Står vel effekt på plugsurfing.com? Eller har jeg misforstått hva du spør om?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Trond.Strom

mye mulig, virker som om plugsurfing er nede i kveld. skal sjekke i morgen!

Er fersk på langdistanse elbilisme, har bare kjørt leaf i næromerådet og venter nå på en tesla s85d til våren.


Oreo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. januar 2015, klokken 13:10
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 12:17
ok, så problematikken rundt 1 fas 32a(7,4kW) type to med enkeltlader som bare gir 1 fas 16 (3,6kW) er relevant også i europa?

Jepp. TN eller IT spiller ingen rolle, 1x32A fra ulasket Type 2 stolpe (og det er vel nesten alle de offentlige) gir bare 16A med enkeltlader.
Har jeg forstått det riktig at dette er et IKKE tema om en har dobbeltlader??
Altså en får den maxeffekten ladestolpen kan gi?

(Har begynt å planlegge kjørerute ned til sør-vest Frankrike i sommer)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017


bb

Sitat fra: Oreo på tirsdag 20. januar 2015, klokken 23:00
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. januar 2015, klokken 13:10
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 12:17
ok, så problematikken rundt 1 fas 32a(7,4kW) type to med enkeltlader som bare gir 1 fas 16 (3,6kW) er relevant også i europa?

Jepp. TN eller IT spiller ingen rolle, 1x32A fra ulasket Type 2 stolpe (og det er vel nesten alle de offentlige) gir bare 16A med enkeltlader.
Har jeg forstått det riktig at dette er et IKKE tema om en har dobbeltlader??
Altså en får den maxeffekten ladestolpen kan gi?
Stemmer. Denne begrensningen gjelder kun for de som har enkeltlader. Har du dobbeltlader vil du få 7,4 kW og 22 kW der det er oppgitt.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fredag

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. januar 2015, klokken 20:26
noen sier desverre lite? jeg har tilgode å se et for europa som sier noe.

Selv ladestasjoner.no grupperer 7,4kW og 11kW med samme symbolfarge

Har noen tips for hvor man kan se europeiske stasjoner som diffrensierer?

Det pleier å stå effekt oppgitt på lemnet.org og chargemap.com, som er de beste ladekartene for hhv Tyskland og Frankrike.

goelectricstations.it lister desverre ikke effekt.

Norske ladestasjoner.no prøver å gjøre ting enkelt - selv om de i virkeligheten gjør ting vanskelig - ved å skjule detaljer om effekt på ladepunktene og heller gi ladehastighetene navn som "normal", "semi-hurtig", osv.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA