Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvorfor må skjøtekabel være minst 2,5mm ved lading med UMC?

Startet av salo, mandag 23. juni 2014, klokken 22:36

« forrige - neste »

salo

Er det noen opplagt synder eller mistenkt hvis oppførsel på ladeklumpen er som følger:
- Ordinært grønt power-lys når man kopler til strøm
- Kopler til bil, og grønt og gult lys lyser og bilen lader som normalt (til 80% pr instilling)
- En eller annen gang etter endt lading så går den over til å blinke grønt power og rødt fault

Altså helt ordinær oppførsel, bortsett fra at den blinker fault hver morgen man kommer ut? Gjort det siste 3-4 ladingene såvidt jeg vet og godt mulig lengre da kona som bruker bilen aldri har tenkt over at det at det var indikatorlys der.

Pr dags dato er dette ikke noe egentlig problem, men skal vel ikke være sånn? Kursen er 16A på moderne kombiautomat, og har ingen indikasjoner på at noe er feil med det elektriske ellers.

Men noen som har forslag til hvorfor, eller er det enklest å bare komme seg til forhandler å få lånt seg ny ladekabel for utprøving?

Fallskjerm

I bruksanvisningen som fulgte med kabelen (lå sammen med kabelen i veska)

står det følgende:

Når grønt og røndt blinker er det oppdaget at 220 støpslet er for varmt.

Hvis den orange blinker i tillegg så er strømtrekket redusert

Så med andre ord er det nok dårlig kontakt mellom støpsel og kontakt. Sjekk kontakten (rens og/el stram fjærene). Du må eventuelt bytte kontakten.

Denne feilkoden kommer fordi man skal unngå varmgang og redusere muligheten for brann.

Renault Zoe R135 mars 2020
Nissan Leaf, Tekna Mai 2016 (30Kwh) (heldigvis solgt)
Nissan Leaf, Tekna april 2014 66 500 km m/6.6 kw lader (solgt)
Toyota landcruser 150 for å dra Adria 743 UT

Ønsker Nissan skal bli like god på ettermakedet som Toyota

Ronny

Jeg har fått feilkoder pga lang og tynn skjøteledning
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

salo

Takker for svar! Så det var der oversikten over lamper på ladekabelen var gjemt... Når intet annet virker så sett i kontakten eller les bruksanvisninga?  ;)

Men da vet jeg hva det gjelder i alle fall.

MindViruz


Sitat fra: Ronny på torsdag 05. juni 2014, klokken 13:06
Jeg har fått feilkoder pga lang og tynn skjøteledning

Dette vet ikke kladden. For lav spenning derimot (spenningsfall) merker den. En lang kurs vil ha samme virkning. Kortslutning i enden av en lang skjøteledning kan gi for lav kortslutningsstrøm til at vernet løser ut innen grensetemperaturen er nådd, og kan føre til brann i anlegget.

TB

Andre trådar som omhandlar lading og skjøteledning:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,13289.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10014.0.html
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,10692.msg

Sjå også http://no.wikipedia.org/wiki/Kortslutning
SitatDet er nemlig ikke garantert at sikringen løser ut ved lengre avstander mellom vernet og punktet som man henter strømmen fra (stikkontakten). Dette er normalt ikke noe problem ved mindre installasjoner, eksempelvis boliger og leiligheter, derimot kan det vise seg å være et problem i større bygg som industribygg, skoler og kontorbygg hvor avstanden fra sikringen til forbrukspunktet kan være mange meter. Hvis kabelen som fører strømmen er for lang vil aldri sikringen kunne registrere at det faktisk er en kortslutning ute på anlegget.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

MindViruz

Er du langt ute på trafokretsen kan det bli problem på hus og hytter også. Spesielt hytter. Det er linjeimpedans/sløyfeimpedans og laveste kortslutningsstrøm i fordelingen som er dimensjonerende for kortslutningsstrømmen i enden. Så må man velge kabel og vern ut fra den begrensingen.

Tar ca. 5 sek. for en elektriker å måle...

Lynet

Sitat fra: Fallskjerm på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:45
I bruksanvisningen som fulgte med kabelen (lå sammen med kabelen i veska)

står det følgende:

Når grønt og røndt blinker er det oppdaget at 220 støpslet er for varmt.

Hvis den orange blinker i tillegg så er strømtrekket redusert

Så med andre ord er det nok dårlig kontakt mellom støpsel og kontakt. Sjekk kontakten (rens og/el stram fjærene). Du må eventuelt bytte kontakten.

Denne feilkoden kommer fordi man skal unngå varmgang og redusere muligheten for brann.

Jeg skiftet støpsel på min 16A Mitsubishi ladekabel og der var det kun 3 ledninger, 2 for 230V og en for jord. Kan ikke tenke meg at den greier å måle tempen i støpslet via noen av disse?
En annen sak er at ladestrømmen er blitt redusert fra 16,3A til 14,5A! Ingen feillamper, men undres på om nytt støpsel kan ha skylden?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

salo

#8
Rent spekulasjon fra min side, men kan det være at det originale stikket kan endre forholdet mellom fase og jord avhengig av temperatur, og ladeklumpen senser på endring her?

Evt at den senser på forholdet mellom lederene (impedans?), og du har endret det med å korte inn lengden på kabelen når du kuttet av originale støpslet og satte på nytt?

Jeg ville uansett kløyvd det originale stikket og dissekrert det godt og grundig for å finne ut hva leamikk som er i det.

Ellers bare for kverrulering er det full mulighet å ha kommunikasjon på strømnettet, enkelte nettselskap kan jo tilby internett-tilgang over strømnettet. Men tviler på at det er svaret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA