Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil blir gratis på riksvegfergene

Startet av froland, fredag 19. desember 2008, klokken 12:19

« forrige - neste »

froland

Hei venner! Noen som vet hvordan jeg kan få lampen til kollisjonsputen til å slutte å lyse? Den lyser konstant. Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

El rayo

Noen skrev i et annet innlegg at man kan resette lyset ved å ta sikringen til airbag ut/inn. Har ikke sjekket det selv.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

froland

Hei igjen! Jeg prøvde det nå, men det hjalp ikke. Drittlampe, den irriterer kona noe inni hampen. Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

PLUTO

Jeg har prøvet litt av hvert, men endte opp med at verkstedet måtte koble til sin PC for å resette lampen.
Lampen begynner å lyse og forblir lysende i tre tilfeller.
1. airbagsystemet er defekt
2. tenningen er/var på når 12V batteriet går tomt.
3. tenningen er/var på og sikringen som stenger av all 12V strøm blir tatt ut eller går istykker.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

froland

Hei! Ja, jeg regna vel med det. Må høre om det går an å få sendt soften til meg. Tror kanskje det er at 12v batteriet gikk tomt med tenninga på. Regards Froland.
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

PLUTO

Sitat fra: froland på søndag 07. desember 2008, klokken 20:59
Må høre om det går an å få sendt soften til meg. Tror kanskje det er at 12v batteriet gikk tomt med tenninga på. Regards Froland.
Det hade vært helt topp om du kunne få tak i den softwaren :) :) :)
Bay auto skulle ha over 1000 kr av meg for å resette den lampen, så jeg stod over.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

#6
Sitat fra: PLUTO på søndag 07. desember 2008, klokken 21:56
Bay auto skulle ha over 1000 kr av meg for å resette den lampen, så jeg stod over.

Vi må finne fram til EU regelen som skal ha blitt laget for å forhindre at verksteder kan ta overpris på slikt. Dersom bilen ikke støtter vanlig OBD skal merkeverkstedet være forpliktet til å resette slike lys gratis.

Om det gjelder noe mer enn motoren og servicelys for denne vites ikke. Thinken ville vel falt gjennom uansett.

Likevel burde der være en moralsk barriære mot å ta slike priser for en slik 10 min jobb.

Da jeg hadde samme problemet med første camperen, en Vito fra 1997, ventet jeg til jeg var i Tyskland med å oppsøke verksted. ( hadde hørt historier om norske priser ) Jeg forlot bilen med beskjed om å ringe meg om det ville koste mer enn 2000 kr å fikse. Ingen ringte, og tilbake på verkstedet var beskjeden at dette kostet ingenting. Det var registrert feilmelding om lav spenning på startbatteriet, og dette var blitt resatt. Det dårlige batteriet var skiftet lenge før dette.

Etter det har jeg og Think spleiset på Stardiagnose, så vi slipper tilsvarende problemer i framtiden. I vår betalte dette seg, da nye camperen gav beskjed om å oppsøke verksted grunnet feil med SRS systemet. En titt på dataen viste at problemet skyltes midlertidig can bus kommunikasjonsvikt, så jeg slettet feilmeldingen. Nå er bilen enda under garanti, men jeg slapp i alle fall å kjøre ut til Sandnes og dermed gjennom bomringen. ;D

Til Think ( Slik jeg har lest og forstått det ) er der et software program tilgjengelig fra Aurskog, som lastes inn på PC og som så brukes med dertil egnet kabel for å adressere Airbaggen. Ellers har vi prøvt med E.L.I.T. ut fra teorien om at dette kan være en PSA airbag, men har ikke lyktes. Ny info om E.L.I.T gjør at vi skal gjøre et til forsøk før vi gir helt opp med dette.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Intil du finner en orntlig løsning på hvordan du får resatt lampa så er ikke løsningen lenger unna enn et par cm elektrikertape. Fås antakelig også i farge som matcher dashbordet.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Utfordringen med programvaren til Think er at den må kjøres på Win95 eller noe slikt. Ikke alle har dette lengre. Ellers tror jeg vel lysten på å distribuere ikke er så stor. Det skal vel gjøres penger på dette også fra verkstedenes side.

Når det er sagt, fikk jeg jobben gjort veldig billig hos Automotive i Oslo for mitt vedkommende. Så er det jo bare et problem at ikke alle bor i Oslo da ....
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Figgen

Problemet starta med at lampa for kollisjonsputa lyste.  Eg hadde nettopp fiksa girklaffen http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1097]([url]http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1097)[/url].  Då eg åpna girklaffen, drog eg ut ei sløkt minipære bak brytarane med ei lita tang.  Lampa sat så godt fast at glasset sprakk med eit lite lysglimt og sikringen for kretsen måtte skiftast.   Alt fungerte deretter som normalt bortsett frå litt svekka kjørelengde som eg "konterte" 12 kalde grader ute.  Eg kjørte bilen omlag 6 mil før eg parkerte den utafor verkstaden til Kverneland og lot den stå på lading over natta. 

Då eg skulle henta bilen i dag, la eg merke til ladenåla "bare" sto på omlag 95%.  Eg sette på vifta på fullt i 5 minutt og syntes at luftmengda kanskje var litt svakare enn vanleg når brytaren står på 4.  Eg drog ut strømkoplinga medan ladekabelen var kopla til bilen, noe eg i ettertid har tenkt kanskje ikkje er så lurt.  For då begynte nedturen, bokstavleg talt: ladenåla falt ned til rundt 60%, bilen ville ikkje "starte" og nåla falt etter eit stopp/startforsøk til 0%.  Då eg kopla på ladinga igjen, lyste ladeindikatoren utan å blinke, bilen ville alså ikkje ta lading.  Det var bare å la bilen stå igjen og sleppe nøkkelen inn i nøkkelinnkastet til Kverneland og dra heim med min 23 år gamle 4wd, som er utan elektroniske dikkedarier og er den mest driftssikre bilen eg har hatt  ;)

Kan det ha oppstått eit elektrisk "sjokk" som har skapt feil "beskjed" om bilen sin tilstand på tilsvarande måte som for airbagen omtalt i denne lenka?  Eller er det 12V batteriet som kan ha sagt takk for seg?  Alternativet med defekte battericeller håper eg å kunne sjekke ut, men eg er førebudd på dei fleste svara :-\.  Før eg bestiller ny time hos Kverneland, takkar eg for alle gode råd blant dei som er meir erfarne i forumet!
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Figgen

Utlada 12V-batteri var i følge Kverneland Bil, årsaka til at Think'en ikkje ville starte.  Etter lading var det ok.  Feilkoder vart sletta og dermed er varsellyset for kollisjonsputa óg borte under kjøring.  Derimot fann verkstaden at bremsesylinderen på begge hjula bak var defekte.  Arbeidskostnadene vart summert til kr 4432,50 + mva.  Litt drøyt etter mi vurdering, men eg kan jo ikkje henge over dei og telle timar.  I tillegg er eg fakturert for ein gearvelgar, som ikkje vart avbestilt raskt nok etter at eg retta opp feilen sjølv.  Har du bruk for gearvelgar, selger eg den vidare for kostpris: 1169 kr + mva (og frakt). 
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

Ken

Legg den in "Til Salgs" så at vi kan lettere finne fram til den.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA