Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SW P3227 oppdatering av software på USA Leaf

Startet av mckenziebk, mandag 23. juni 2014, klokken 13:02

« forrige - neste »

mckenziebk

Hei alle kompetente og erfarne Leaf-eiere.
Vi har nettopp importert en Leaf 2013-modell fra USA (California), privat. Vi ante ikke at det skulle ta så lang tid å få bilen registrert i Drammen, når vi ringte for å bestille tilbød de oss en time til høsten. Vi trenger jo bilen nå, så da ringte vi til Sarpsborg hvor vi kunne komme i juni. I går i Sarpsborg ville de ikke registrere bilen fordi den har feil farge på parkeringslysene. I Norge skal parkeringslys være hvite, mens på USA Leafen vår virker det som parkeringslysene er de samme som blinklysene - som er oransje. Vi ser at vi har et sett hvite lys under nærlysene som i 2013 USA-manualen er kalt parkeringslys, men vi aner ikke hvordan vi kan få på disse!

Jeg føler jeg har ringt rundt til alle med Nissan-kompetanse som jeg kan tenke på (Nissan Norge, Nissan forhandlere på østlandet, importører og mekanikere), men ingen har en fix på dette. Vi trenger selvsagt bilen vår "i går" og er ganske desperate etter å få til en løsning på dette. De jeg har snakket med på telefonen sier gjerne en av tre ting.
1. Det er en programerings-sak. Det bør være mulig å omprogramere bilen til å bruke de nederste og hvite lysene som parkeringslys istedetfor blinklysene.
2. Det er en jobb for mekaniker - å koble om ledningene fra de oransje til de hvite (men som sagt, det virker som bilen bruker blinklysene som parkeringslys)
3. Det er biltilsynet i Sarpsborg som tar feil - i Drammen lar de alle USA Leafer, også 2013 gå gjennom kontrollen med oransje lys.

ER DET NOEN SOM VET NOE OM DETTE? Vi har en time til etterkontroll på trafikkstasjonen i morgen tidlig, hvor vi må vise de hvite parkeringslysene. Setter stor pris på hjelp eller bare ledetråder som kan få oss på riktig spor.

smaug01

Parkeringslys skal være hvite, den saken er grei og lysene i fangeren hvis det er de du tenker på er kjørelys og ikke parklys i Norge. Parklysene er noen ynkelige 5w pærer i hovedlysreflektoren  på de europeiske modellene. Jeg tror ikke det er en programmeringssak  å få dette riktig, noe sier meg at dette finnes det en liten ledningsnett for å få det riktig som du trenger. De europeiske modellene har jo automatiske lys hvor også parklys slår seg av og på alt etter som om det er mørkt ute eller ikke.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Thomas Parsli

http://www.amcar.no/teknisk+infosenter/1038/vedrorende+godkjenning+av+biler+1971+og+nyere.html
Punkt 2

http://www.amcar.no/teknisk+infosenter/920/importskolen.html
"Kan per i dag importeres på § 1-15, så fremt de er helt originale og har vært registrert i USA. Originale seler og lys er greit, men det må bygges om til "riktige" farger etter norske regler. Rødt markeringslys bak er ikke populært, det må ofte utkobles og avblendes. Det gule markeringslyset foran kobles ofte om til sideblinklys. Hvitt parklys foran er påkrevd, mens blinklysene foran og bak må være oransje."

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

mckenziebk

Ok, takk for dette. Amcar-loven 1-15 er interessant ser jeg. Men vi må allikevel få bygget om lysene som du sier. Vet noen av dere hvor man kan få gjort dette på kort varsel? Smaug01, hva mener du med ledningsnett? Er det noe vi kan få gjort selv? Hva med de hvite lysene som i instruksjonsnboken beskrives som parkeringslys? vi får som sagt ikke disse til å skus på, og det er jo disse vi tenker bør brukes som parkeringslys.

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

mckenziebk

Her er et bilde av lysene våre. øverst er blinklys og det som brukes i parklys i USA. I midten nærlys, og så under dem, lyset jeg snakker om som vi ikke får på. Rart om det skulle vært pærene som ikke var i orden, det er en relativt ny bil og rart om begge var gått?

smaug01

Hvorfor skulle bilen både ha oransje parklys/blinkelys og parklys nederst?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

TorC

Dette høres bare rett og slett merkelig ut. Det finnes bokstavelig talt tusenvis av USA-Leafer på norske veier. Det ser ikke ut som om lyktene funksjonsmessig har endret seg nevneverdig.

Du bør iallefall først få sjekket hva bilen har av lys, og hvordan disse slås på. Og uten å være "synser" og "forståsegåper", men har du faktisk sjekket de basale tingene?

Det du kaller "blinklys", blinker det?

Hvilke lamper lyser når du vrir på rattbryteren? (husk at ved "auto" endres dette i dagslys/mørke, og at "grøftelys" gir andre innstillinger).

Hvis du har oversikt over dette kan det godt hende noen kan gi noen tips om hvordan du kan kople det om.

Jeg har tatt inn både en US-leaf og en Euro-leaf, så tilgi meg hvis jeg oppgir feil her:
Drammen har noe som heter "drop-in", også for full gjennomgang. Du kan ende opp med å vente i timesvis. Det er også mulig å få full gjennomgang i Tønsberg. Det er jo ikke så lange biten fra Drammen. Der tror jeg de ikke har drop-in for USA biler. 

Hvis du har god tid, er det også mulig å ta en "spansk en"... Det funket for meg i Tønsberg med en euro-leaf. De hadde lang ventetid for å få time, så jeg bare "dumpet" bilen der, og snakket hyggelig med de ansatte om løst og fast. Etter en stund viste det seg at de kunne ta min  bil "innimellom", hvis det var noen som ikke dukket opp. Etter ganske kort tid var det noen som ikke dukket opp, og de kunne se på min bil... Så jeg tror at hvis man er hyggelig med de som jobber der, så er det mulig at de gidder å bruke sine ekstra pauser på å godkjenne bilen din...

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

mckenziebk

bilde av manualen der det står beskrevet at det nederste hvite lyset er et parkeringslys (men vi får det ikke på)

TorC

Nr 1 skal jo være parkerinslys både på "gammel" og "ny" modell. Da er det vel neppe en "programmeringsfeil" hvis denne lampen ikke blinker?

Hvis du har vridd bryteren til den innstillingen som er vist i bildet (altså den som er markert i gul er PÅ), så skal du ha parkeringslys.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

mckenziebk

That is the light setting we had it on. Here is the 'parking light' that is lit up, in the attached picture. This is the same bulb that is used for the turn blinker. Is that little light in the bottom left corner (the picture might be incorrectly rotated here) the parking light on the European leaf?
Edit: Imagine the picture rotated 90 degrees clockwise  :\

TorC

Based on my knowelde is this light the "nærlys". This does not translate to "DRL".

The pic is showing the "running lights".

I can not see the additinal "parking lights" or "indicator light".

IF this light is ON as a "parking light" it should be accepted as a parking light since it is white. But i looks like a 55w halogen bulb.

smaug01

Wtf? Fjellengelsk plutselig? Eksponeringen lurer oss nok litt her. Lyset er nok en del sprekere på bildet enn i virkeligheten. Enn hva med å ta en telefon til noen som lever av å importere US Leaf?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

TorC

Frekkhetene kan du holde for deg selv. Det at jeg prøver å svare på samme språk som trådstarter er utelukkende et forsøk på å løse et problem trådstarter har. Hvis du mener at du kan bidra med "språkvask" så send meg en PM, så kan du "vaske" mine innlegg før jeg legger dem inn.

smaug01

Huff da, trenger du en klem? Poenget var vel ikke nødvendigvis ditt innlegg TorC men at trådstarter plutselig skiftet språk i innlegget. Hvorfor det?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA