Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av rsomby, søndag 22. juni 2014, klokken 21:46

« forrige - neste »

Sjøhyene

Jeg holdt på å gå ut av bilen i drive en gang. (første uka og over snittet trøtt og stressa) Så personlig setter jeg stor pris på den alarmen. :)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Brede

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 04. juni 2014, klokken 15:15
Jeg holdt på å gå ut av bilen i drive en gang. (første uka og over snittet trøtt og stressa) Så personlig setter jeg stor pris på den alarmen. :)

Bilen går i Park med en gang rompa di forlater setet.  ;)

Amoss

Sitat fra: laumb på onsdag 04. juni 2014, klokken 15:04
Den er tydligvis såpass irriterende at dere tar på dere beltet.

Mission Accomplished!

... eller såpass irriterende at man skaffer seg "sikkerhetsseleforlengere" som lurer bilen til å tro at den er påsatt, så man ALDRI får varsel.

Mission Failed! ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jakoys

Har en Leaf som starter setebeltepiping i rundt 5km/t hastighet. Synes den er fin. MEN... vanen har da blitt at jeg starter kjøringen og begynner å fikle med beltet etter at jeg har kommet meg ut av oppkjørselen... og dermed blir noe mindre oppmerksom de første meterne. Med en bil som begynner å pipe så fort jeg trykker inn bremsen (den kommer på tirsdag - 6 dager igjen) så regner jeg med at vanen endres til å ta på meg beltet FØR bilen fyrer igang (trykker bremsen). Kanskje irriterende for meg, men sikrere for småbarna i nabolaget.

cra

Jeg har alltid tatt på meg beltet før jeg starter å kjøre; det er best på alle måter. Det går helt automatisk mens jeg kaster et blikk på lamper mm på dashboardet, venter på pasasjerer e.l. Det kommer bare an på hvilke vaner man legger seg til. Jeg var bevisst på akkurat dette når jeg begynte å kjøre bil, og fikk en god vane fra starten. Vet av erfaring at det er vanskeligere å legge omm seinere, uansett hvilke vaner/uvaner det er snakk om.

Har gjort det slik i alle bilene enten de har hatt varsling eller ikke. Med Leaf'en ble det enda enklere; den bruker noen sekunder på å gjøre seg klar; akkurat passelig med tid til å ta på beltet. Teslaen er for kjapp i oppstarten til at jeg rekker å slå den uten å stresse, men jeg har ikke lagt merke til at den begynner å plinge før etter en liten stund når den startes opp? Godt mulig den gjør det, men at jeg ikke legger merke til det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

frosken

Sitat fra: cra på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:34
Jeg har alltid tatt på meg beltet før jeg starter å kjøre; det er best på alle måter.
(...)
Teslaen er for kjapp i oppstarten til at jeg rekker å slå den uten å stresse, men jeg har ikke lagt merke til at den begynner å plinge før etter en liten stund når den startes opp? Godt mulig den gjør det, men at jeg ikke legger merke til det.
Enig, jeg har også for vane å alltid ta på beltet før jeg begynner å kjøre. Men jeg har også for vane å trykke inn bremsepedalen så fort jeg har satt meg inn, før jeg tar på beltet eller gjør andre ting. Det er et behagelig og naturlig sted å legge foten.

I Teslaen får jeg varselpiping om manglende setebelte så fort bilen slår seg på (altså trykker på bremsen), selv i park. Det er totalt unødvendig. Det kunne med fordel ventet til bilen faktisk settes i gir.

cra

Sitat fra: frosken på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:58
Men jeg har også for vane å trykke inn bremsepedalen så fort jeg har satt meg inn, før jeg tar på beltet eller gjør andre ting. Det er et behagelig og naturlig sted å legge foten.

Ja, akkurat slik gjør jeg det også. :)

Sitat fra: frosken på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:58
I Teslaen får jeg varselpiping om manglende setebelte så fort bilen slår seg på (altså trykker på bremsen), selv i park. Det er totalt unødvendig. Det kunne med fordel ventet til bilen faktisk settes i gir.

Grunnen til at jeg ikke legger merke til det er antakelig fordi jeg er vant med oppstartsmelodien til LEaf'en.  ;D

Er forøvrig helt enig i at beltevarsling når bilen er i Park er unødvendig. Har irritert meg over det noen ganger hvis jeg har kjørt ombord i ferge (i veldig lav hastighet, "trenger ikke" belte da, og ved ombordkjøring i ferge kan det (i alle fall teoretisk sett) anses som forebyggende å ikke ha belte på). Når jeg så parkerer ombord i ferga burde det ikke være nødvendig å ta på beltet for å slippe varslinga. Bilen slukner ikke før like før ferga er framme.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nebbulk

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. juni 2014, klokken 16:17
Sitat fra: laumb på onsdag 04. juni 2014, klokken 15:04
Den er tydligvis såpass irriterende at dere tar på dere beltet.

Mission Accomplished!

... eller såpass irriterende at man skaffer seg "sikkerhetsseleforlengere" som lurer bilen til å tro at den er påsatt, så man ALDRI får varsel.

Mission Failed! ;)

Hvem var lur, tenker du nok når du står front-til-front med et vogntog eller godt parkert i fjellveggen...
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

Amoss

Sitat fra: nebbulk på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:01
Sitat fra: Amoss på onsdag 04. juni 2014, klokken 16:17
Sitat fra: laumb på onsdag 04. juni 2014, klokken 15:04
Den er tydligvis såpass irriterende at dere tar på dere beltet.

Mission Accomplished!

... eller såpass irriterende at man skaffer seg "sikkerhetsseleforlengere" som lurer bilen til å tro at den er påsatt, så man ALDRI får varsel.

Mission Failed! ;)

Hvem var lur, tenker du nok når du står front-til-front med et vogntog eller godt parkert i fjellveggen...

Meget mulig det, men poenget mitt var ganske enkelt det at om man "maser" for mye - slik alt ser ut til at systemet i Model S gjør om man skal tolke hva som skrives her - så ender man med at folk finner måter å unngå masingen på, uten å nødvendigvis gjøre det man er ment å gjøre. Ser f.eks. stadig folk som strekker bilbeltet bak setet, slik at det alltid står i. Men er da i praksis umulig å bruke slik det er ment.

Ja, greit å ha beltet der, og ja, greit å minne folk om å bruke det. Men alt med måte...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lokführer

Sitat fra: Brede på onsdag 04. juni 2014, klokken 16:06
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 04. juni 2014, klokken 15:15
Jeg holdt på å gå ut av bilen i drive en gang. (første uka og over snittet trøtt og stressa) Så personlig setter jeg stor pris på den alarmen. :)

Bilen går i Park med en gang rompa di forlater setet.  ;)
Kjipt den dagen sensoren svikter når man kjører :)
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

rsomby

Jeg er enige med de fleste her, og jeg syntes det er nyttig og ok at bilen har bilbelte-piping vd kjøring i 20-30kmt og høyere, som mange av mine andre biler tidligere også har hatt. Men jeg rygger alltid ut av garasjen og tar aldri på meg beltet før jeg er på vei ut fra tunet. Plagsom piping ja. Håper det kommer en endring her slik andre har forespurt. Evt så kunne de bare laget det konfigurerbart ved hvilke situasjoner dette skal inntreffe.

Denne tråden har også lært meg noe nytt, at bilen gikk i park hvis en forlater setet f.eks.  ;)




Brede

Sitat fra: Lokführer på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:15
Sitat fra: Brede på onsdag 04. juni 2014, klokken 16:06
Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 04. juni 2014, klokken 15:15
Jeg holdt på å gå ut av bilen i drive en gang. (første uka og over snittet trøtt og stressa) Så personlig setter jeg stor pris på den alarmen. :)

Bilen går i Park med en gang rompa di forlater setet.  ;)
Kjipt den dagen sensoren svikter når man kjører :)

Håper for guds skyld de har lagt inn en hastighetsbegrensning på denne sensoren/funksjonen!  ;D

tho

Park bremsen er ikke så sterk. Blir som en litt svak bremsing i fart. Bare å prøve. Hold inne Park knappen i noen sekunder under kjøring.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Car-El

Jeg har lagt det inn for vane å ha ræva mi i ro i sete når jeg kjører, ei heller åpne førerdøren under fart og ignorere irriterende lyder. Dermed så slipper jeg bekymringer om at bilen kjører ifra meg og lyder som plager. (Sikkerhetsbeltevarsling, kjærringa, ryggesensor og slikt.)
8)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

petersv

Sitat fra: frosken på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:58
Sitat fra: cra på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:34
Jeg har alltid tatt på meg beltet før jeg starter å kjøre; det er best på alle måter.
(...)
Teslaen er for kjapp i oppstarten til at jeg rekker å slå den uten å stresse, men jeg har ikke lagt merke til at den begynner å plinge før etter en liten stund når den startes opp? Godt mulig den gjør det, men at jeg ikke legger merke til det.
Enig, jeg har også for vane å alltid ta på beltet før jeg begynner å kjøre. Men jeg har også for vane å trykke inn bremsepedalen så fort jeg har satt meg inn, før jeg tar på beltet eller gjør andre ting. Det er et behagelig og naturlig sted å legge foten.

I Teslaen får jeg varselpiping om manglende setebelte så fort bilen slår seg på (altså trykker på bremsen), selv i park. Det er totalt unødvendig. Det kunne med fordel ventet til bilen faktisk settes i gir.

Det var rart, for hos meg kommer ikke varselet før jeg når en viss hastighet ppå beltene framme. Baksetebeltene hyler alarmen fra med en gang.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA