Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Skinnkvalitet?

Startet av Olemann, søndag 22. juni 2014, klokken 19:18

« forrige - neste »

Ferry

Prøvde hurtiglading i kveld i 17 kalde og 60% rest på batteriet. ABB-lader. Hadde kjørt et par mil på forhånd, så batteriet var ikke helt nedkjølt. Fikk 2,25 kWh i løpet av 8,5 minutter, dvs ca 15 kW ladeeffekt. Anslått tid til 80%, en time i følge laderen. Tid til 100% ca tre timer i følge bilen. Slitsomt å kjøre elbil langt i kulda.. Denne gangen var det kun for å teste. Hadde strøm nok uansett

Ferry

Prøvde hurtiglading med iskald bil i -14. Rest på batteriet 13 km. Fikk kun 2 kWh på 10 minutter, altså ca. 10 kW effekt..
I dag prøvde jeg i -5 grader og fikk 11 kWh på 30 minutter, ca. 22 kW effekt.

Rabiat22

Må si eg er skuffet over ladefarten med type 2.
Ser at i US har BMW byttet lader i bilen, for den ladet ikke 7,4W. Men vesentlig mindre :(

Er det noen som kan noe mere om dette?

bromm

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:00
Må si eg er skuffet over ladefarten med type 2.
Ser at i US har BMW byttet lader i bilen, for den ladet ikke 7,4W. Men vesentlig mindre :(

Er det noen som kan noe mere om dette?
BMW har satt ned maks ladeeffekt til ca. 85% fordi el-nettet i USA er av så ELENDIG kvalitet at mange har fått EME og KLE ødelagt. Uheldigvis har dette også blitt gjort på siste SW her i EU, hvor vi ikke har slike problemer i særlig stor grad, så derfor må vi vente til en senere SW-versjon hvor effekten blir satt opp til 100% (7,2 kW) igjen... (Den var 100% frem til oppgraderingen som kom i høst) ;)

Ferry

Jeg er nesten av motsatt oppfatning, jeg liker type 2 veldig godt. En får ladet mye på den tida det tar å shoppe litt, drikke kaffe eller ta en matbit. Jeg ser det for meg som typisk kjøpesenterlading. Det er for tregt til å sitte å vente på, men raskt nok til å fylle batteriet betydelig mens en holder på med noe annet. Eller effekt nok til å varme bilen og få en del lading selv om det er kaldt og snø.

Rabiat22

Er det så at den kunn varmer batteriet når man lader fra type 2?
Og kunn kupen med vanlig kladd?

Klykken

Batteri og kupé varmes med begge deler. Med kladden tappes imidlertid batteriet litt da det kreves mer strøm enn 12-13A, tydeligvis.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

SE

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:00
Må si eg er skuffet over ladefarten med type 2.
Ser at i US har BMW byttet lader i bilen, for den ladet ikke 7,4W. Men vesentlig mindre :(

Er det noen som kan noe mere om dette?

Er ikke fornøyd med AC - ladefarten. Har aldi fått ladet med større effekt enn litt over 3kW på AC.  Prøvd flere 32A type 2 ladesteder rundt om.  Antar en av to AC - ladere i bilen er defekt.  Har verksted-time, soon....   

hastmust

Sitat fra: Ferry på lørdag 24. januar 2015, klokken 20:15
Jeg er nesten av motsatt oppfatning, jeg liker type 2 veldig godt. En får ladet mye på den tida det tar å shoppe litt, drikke kaffe eller ta en matbit. Jeg ser det for meg som typisk kjøpesenterlading. Det er for tregt til å sitte å vente på, men raskt nok til å fylle batteriet betydelig mens en holder på med noe annet. Eller effekt nok til å varme bilen og få en del lading selv om det er kaldt og snø.
Håller med. Type 2 fungerar bra och är gratis, mindre krångel och har potential att finnas överallt. Hurtigladning är viktigt idag, men den lovar mycket och levererar lite, till minutpris. Inom tio år har vi gott om bilar med batterier som gör 20 mil+ på vintern. Då behövs inte många stressladdningar

TorS

Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:00
Må si eg er skuffet over ladefarten med type 2.
Ser at i US har BMW byttet lader i bilen, for den ladet ikke 7,4W. Men vesentlig mindre :(

Er det noen som kan noe mere om dette?

Jeg har fått byttet maskin- og programvare for å rette på dette. Tidligere fikk jeg maks 5,8kW. Nå er jeg oppe på 6,8kW. Spenningen faller fra 230V uten belastning til 219V når jeg setter bilen til lading hjemme. Den trekker 31A. Snakket med elektriker, som monterte ladestasjonen, og han mente jeg måtte kjøpe nytt hus nærmere trafostasjonen for å få noe mer (mindre spenningsfall).
i3 fra 29.10.2014, Ålesund

SE

Sitat fra: TorS på torsdag 29. januar 2015, klokken 21:15
Sitat fra: Rabiat22 på lørdag 24. januar 2015, klokken 12:00
Må si eg er skuffet over ladefarten med type 2.
Ser at i US har BMW byttet lader i bilen, for den ladet ikke 7,4W. Men vesentlig mindre :(

Er det noen som kan noe mere om dette?

Jeg har fått byttet maskin- og programvare for å rette på dette. Tidligere fikk jeg maks 5,8kW. Nå er jeg oppe på 6,8kW. Spenningen faller fra 230V uten belastning til 219V når jeg setter bilen til lading hjemme. Den trekker 31A. Snakket med elektriker, som monterte ladestasjonen, og han mente jeg måtte kjøpe nytt hus nærmere trafostasjonen for å få noe mer (mindre spenningsfall).
Min i3 har vært inne for programvareoppdatering etter en full stopp/drivetrain  error.  Nå etterpå skulle jeg gjerne ha sjekket ladefart på AC. Får ikle sjekket dette med testlading
på servicestedet. Har aldri sett høyere fart en tilsvarende 16A. Jeg lurer på om noen vet om Garo  laderen på Kiwi vil gi 32A på en i3?

TM

Hvilken ladefart får man fra Type 2 ladepunkter på hhv 11 og 22 kw.

Blir det 3,6 og 7,2 kw ?


LMOR

#27
Sitat fra: TM på tirsdag 14. april 2015, klokken 19:23
Hvilken ladefart får man fra Type 2 ladepunkter på hhv 11 og 22 kw.
Blir det 3,6 og 7,2 kw ?
Ja, så lenge du har hurtiglading. Men de fleste nye stasjoner som bygges har Combo. Med i3 så vil det stort sett alltid være mye dyrere å lade med AC. Bortsett fra hjemme, og der har du ikke bruk for mer enn 12A-32A en-fase?

Da jeg fikk bilen for 1 år siden, fantes det ingen eller noen få Combo ladere i Norge. I forrige uke var vi oppe i 127. I dag er vi oppe i 130.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

LMOR

Har oppdatert tiden på DC lading litt på

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Nå er det gått ca 1 år siden vi samlet inn data.
Jeg etterlyser flere som har tatt tiden på følgende:

0-100% på 16A
0-100% på 32A

Det er disse 2 som har minst data, og jeg antar at i hvert fall 32A går raskere med ny "dings" og ny software.
Fint hvis noen kommer med data for disse, og samtidig skriver om de er sikker på at de har maks fart på 32A.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Rabiat22

Sitat fra: Klykken på mandag 26. januar 2015, klokken 09:34
Batteri og kupé varmes med begge deler. Med kladden tappes imidlertid batteriet litt da det kreves mer strøm enn 12-13A, tydeligvis.

Og så har eg fått med meg fra en USA side at du må sette Timeren på min 3 timer før avgang får at den skal varme batteriene. Har testet det, og utifra forbruk ser det ut til å stemme. Batteri % varer merkbart lenger :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA