Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av klatrechris, lørdag 21. juni 2014, klokken 09:32

« forrige - neste »

klatrechris

Står litt på trappene om å oppgradere fra Imiev til en focus EV etter å ha prøvekjørt den en dag forrige uke
Kjørekomforten var fantastisk og føles som en skikkelig bil. bagasjeplassen kan jeg levere med da det er sjelden det befinner seg noe bak der på en pendlebil.

Tenker at jeg "må ha" dieselvarmer for vinterrekkevidde.

Men når det kommer til lading på 32A/6,6kw har jeg noen spørsmål.

FFE kommer med en 6,6kw lader. slik jeg forstår det så trenger den kommunikasjon for dette. ala ladekladd/hjemmeladeboks.

er det noen muligheter for en portabel løsning? Mode 3 type 2 til type 1 for de nye ladestolpene er jo ett løsning. men tenker det er greit når man presser rekkevidden så er det flust av 3/32 og 4/32 uttak rundt omkring man kan nødlade på. overganger er ikke noe problem å lage. men hvordan løses kommunikasjonen da?



Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

emil

http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html

Første på siden der er en semiportabel 32A sak.

Ellers er en 32A Type2-Type1 kabel en grei ting å ha ja

Den beste løsningen er kanskje EVSelect sin kladdløse 32A ladekabel http://www.evselect.eu/evselect-32a-p-52.html, men hold litt igjen frem til de får produsert kabler som er etter spec (er divere andre tråder her rundt problemer med kabelene deres).

klatrechris

se der ja. den kladdløse her hadde vært perfekt.

da vet jeg at det er løsninger tilgjengelig. takk for hjelpen.

da får man tusle bort på ford ila uka og bestille seg en bil hvis man ikke får for en brukt demobil..
Kia soul ev 2016 titanium silver 29000km
Mercedes 250e 2017 (konebil) 2500km
Nissan leaf 2013 solgt 22000km
Nissan leaf 2011 Solgt 26000km
IMiev 2011 Solgt 14000km
Renault zoe r240 avbestilt...

elektrolux

Kladdløs 32A V2 ligger i transitt på tollager.

Denne inneholder dobbelt rele, men ikke jordsensing.  Pris 6500.-
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ghsdevel

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:02
Kladdløs 32A V2 ligger i transitt på tollager.

Denne inneholder dobbelt rele, men ikke jordsensing.  Pris 6500.-

Har lyst på den. Men det blir en tredje kabel å frakte rundt. Når får vi se en mer modulær sak? Kanskje noe ala det som er på Tesla.
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

emil

Sitat fra: ghsdevel på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:28
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. juni 2014, klokken 13:02
Kladdløs 32A V2 ligger i transitt på tollager.

Denne inneholder dobbelt rele, men ikke jordsensing.  Pris 6500.-

Har lyst på den. Men det blir en tredje kabel å frakte rundt. Når får vi se en mer modulær sak? Kanskje noe ala det som er på Tesla.

Prøver å holde meg unna Tesla-trådene her, men det jeg synes å ha fått med meg er at man trenger en god porsjon overganger og kabler for å være godt utrusta som Tesla eier (men la oss ikke ta noen videre Tesla diskusjon her).

Hvis denne 32A kabelen er grei kan den vel også brukes på 16A kurs/kontakt med en passende overgang. Man må da bare passe på å ikke stille den inn for mer enn 16A. Eneste kabelen du eventuellt trenger i tillegg til overgangen er en Type2-Type1 kabel

ghsdevel

Det er egentlig akkurat det kunne tenke meg. Men i dette tilfellet tror jeg det blir en overgang som ikke er lovlig etter forskriftene. Selv om det muligens kunne fungert.
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

emil

Sitat fra: ghsdevel på tirsdag 10. juni 2014, klokken 23:47
Det er egentlig akkurat det kunne tenke meg. Men i dette tilfellet tror jeg det blir en overgang som ikke er lovlig etter forskriftene. Selv om det muligens kunne fungert.

Kunne skjønt problemet hvis det var motsatt, bruke overgang for å koble 16A ladekabel på 32A kurs, men det eneste problemet jeg ser med 32A på 16A kurs er at sikringen går hvis man velger feil ladestrøm.

elektrolux

Har tenkt mye på dette, og som Emil sier så ville det motsatte vært værre. Da kan i værste fall den tynnere ledningen i kabelen fungere som varmetråd uten at sikringen ryker, og brann kan oppstå.

Med 32A kabel er denne godt dimensjonert, men den kan selvfølgelig få bilens lader til å trekke så mye at sikringen går.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ghsdevel

Jeg har også tenkt på dette. Og jeg tror det som forvirrer litt er verdiene vi opererer med.

Hvis man ser bort fra dette eksemplet med denne kabelen. Standard kladd på bil er 10A. Denne koples rett som det er til en 16A kurs. Kursen har en 16A sikring som beskytter installasjonen(ladestolpen). Kladden har 10A sikring som sikrer kladden. Det samme gjelder for andre apparater man benytter. De er dimensjonert og sikret for strømtrekket de har behov for.

Utfordringen med en slik overgang er at overgangen tåler 16A og ladekabelen er skriket med 32A. Teoretisk vil det si at det er overgangen som fungerer som sikring (brenner først) og ikke sikringen i ladekabelen. I praksis kan det gå bra da det er en 16A sikring i anlegget som forhindrer dette.
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

elektrolux

En slik 32A ladekabel innholder ikke 32A sikring. Sikringen er den som ligger før stikket, altså 16A sikringen. Denne vil ryke ved overlast, og før noe tar fyr forutsett at en ikke bruker 50 meter 3x1,5mm oppkveilet skjøtekabel mellom stikk og bil og drar på med 19A lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Ser ikke veldig stor praktisk forskjell for ledningsnett og 16A sikringen hvis man kommer med 2x16A ladekabler og plugger i samme kontakt eller 1x32A.

Ellers har vel ikke en 10A kladd noen sikring, den sier bare ifra til bilens lader at den ikke får lov til å trekke mer enn 10A og kontakt/kabler og annet innhold i kladden skal vel egentlig tåle 16A uten større problemer. Hvis du derimot gjør motsatt og kobler en 16A ladekabel til en 32A kurs kan du få problemer som beskrevet at ledning brenner opp før sirking går.


I tillegg vil ikke dette være snakk om noen tilfeldig kobling i denne situasjonen da eier av bil+kabel (trådstarter) nå vet om hvordan ting fungerer, og for en Focus uten hurtiglader ville jeg nok ha hatt med en 32A ladekabel i bilen.

ghsdevel

Dette er ikke rene kabler vi snakker om, men EVSE'er. Disse har komponenter i høyspenningskretsløpet og derfor også sikringer der. Orginalkladden til Focus'en har en fjærbelastet sikring som er tilgjengelig fra utsiden. Dette er påkrevet for alle elektriske apparater. Ved overbelastning/defekter skal apparatet ikke være en fare for omgivelsene.

Når det kommer til den nevnte overgangen er ikke det noe jeg ville gått god for personlig. Men kanskje hvis man hadde supplert med en 16A sikring så hadde vært bedre. Ikke vet jeg heller hvor store friheter man ta seg med en CEE kontakt.

Min mening er at denne ladekabelen hadde vært tjent med en proprietær kontakt, og så kunne man solgt overganger som ekstrautstyr. Man burde også lagt inn noe som gjorde den kunne kjenne på hvilken overgang man koplet til og regulert strømstyrken deretter.
Ford Focus Electric: 14.01.2014 - Solgt
Tesla Model X: #1998 - Avbestilt

elektrolux

Sitat fra: ghsdevel på torsdag 12. juni 2014, klokken 21:59
Min mening er at denne ladekabelen hadde vært tjent med en proprietær kontakt, og så kunne man solgt overganger som ekstrautstyr. Man burde også lagt inn noe som gjorde den kunne kjenne på hvilken overgang man koplet til og regulert strømstyrken deretter.

Mode 3 kabler er slik du skisserer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA