Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av sondell, fredag 20. juni 2014, klokken 21:09

« forrige - neste »

Car-El

Det er for dumt å si at det er for å tjene inn utstyret. Ei bensinpumpe med tank og alt sikkerhetsutstyr koster MYE. Men dem tar ikke betalt for tiden som jeg bruker den.

Ta betalt for bruk og misbruk. Allså. 2kr/kW. Det gir et forbruk på 3-6kr mila. Veldig OK. Når Mode3 eller Mode4 laderen registrerer at du ikke trekker mere strøm. 5kr/minuttet. Da ville ingen ladet til mere enn 99% og nestemann vil få plass.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

fredag

Eksempel: Flere av de som drifter chademo ladestasjoner sier at det er en større kostnad for dem å skifte slitte ladekabler enn å betale forbrukt strøm til ladestasjonene. Det er selve bruken som koster noe for operatørene, ikke hvor mange elektroner som blir levert.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Cirion

Sitat fra: fredag på onsdag 04. juni 2014, klokken 13:41
Eksempel: Flere av de som drifter chademo ladestasjoner sier at det er en større kostnad for dem å skifte slitte ladekabler enn å betale forbrukt strøm til ladestasjonene. Det er selve bruken som koster noe for operatørene, ikke hvor mange elektroner som blir levert.
Bruker min egen Type2 kabel, og må selv erstatte den om den går i stykker...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

Sitat fra: Car-El på onsdag 04. juni 2014, klokken 11:26
Det er for dumt å si at det er for å tjene inn utstyret. Ei bensinpumpe med tank og alt sikkerhetsutstyr koster MYE. Men dem tar ikke betalt for tiden som jeg bruker den.

Hvorfor er det for dumt? Det er tvert imot fullstendig normalt at salg også dekker investeringsutgifter.

Enten du forstår det eller ikke så betaler du for infrastrukturen også når du fyller fossilt drivstoff.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

glemmestad

Etter det jeg har forstått tar bl.a. Fortum betalt per minutt for lading av elbil. Så en bensinstasjon nord for Hønefoss hvor prisen var 1kr/min for Type 2 og 2kr/min for ChaDeMo.

Men jeg skjønner bare ikke hvorfor i elbilverden at vi skal måtte betale per minutt, istedenfor hvor mye strøm vi faktisk bruker/lader? Det er jo ikke akkurat slik at man betaler per minutt for å stå ved bensinpumpa, så hvorfor skal det være annerledes i elbilverdenen? For meg føles dette som om en opportunistisk leverandør (Fortum?) vet at de er en av de få som tilbyr denne tjenesten, og dermed kan prise den "slik de vil". Dog er det aldri god business på lang sikt å skru kundene.

Prising per kWh, med et påslag i forhold til innkjøpspris hadde vært spiselig og riktigere. Får man ladeproblemer / varierende hastighet så ender man kanskje opp med å betale for mer "drivstoff" enn det man faktisk fyller. Lader man på Type 2 med enkeltlader (Tesla Model S) istedenfor Type 2 med dobbeltlader, ender man opp med å betale dobbelt så mye for samme strøm!

Bensinstasjonene har i alle år tatt betalt per liter drivstoff, med en fortjeneste mellom innkjøp og salg av denne literen.

Elbil-stasjoner burde da selger kWh, med en fortjeneste mellom innkjøp og salg av denne kWh. For det er jo faktisk kWh de kjøper inn fra sin leverandør, og ikke minutter...

PS: Om "kostnaden for ladestasjonen" kommer som et motargument må jeg bare spørre; er det gratis å sette opp pumper på en bensinstasjon?

laumb

Du unngår at folk står igjen og oppholder plassen lenge etter at de er ferdig ladet.


En variabel kunne kanskje fungert? 3-4kr / kWt + når lading er stoppet venter den 3-5 minutter før den begynner å belaste deg 4-5kr minuttet for å oppta en viktig ladeplass?

Car-El

Jeg refererer til hva jeg har skrevet i tilsvarende tråder.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

Pris pr minutt er helt greit så lenge det differensieres mellom mengden TILGJENGELIG strøm.
I motsetning til en bensinpumpe der tidsbruken ved pumpen er neglisjerbar i forhold til drivstoffprisen er tidsbruken ved en ladestasjon viktigst. For å kunne utnytte en dyr investering (CHAdeMO) eller et knapphetsgode (en enkelt Type2 lader) er det naturlig å ta betalt pr minutt.
At folk har valgt å ikke kjøpe dobbeltlader er en privat vurdering som ikke kan tas hensyn til. Man blokkerer en laderessurs av høy kvalitet (22kW) Da får man heller velge en ladestasjon med strømstyrke tilpasset sin bil.
(Det var vel en politiker som ble "flådd" i østfold fordi han valgte å bruke Schuko-uttaket på en Type 2 stasjon ?)
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Batteritralla

Sitat fra: OddB på fredag 06. juni 2014, klokken 00:29
Pris pr minutt er helt greit så lenge det differensieres mellom mengden TILGJENGELIG strøm.
I motsetning til en bensinpumpe der tidsbruken ved pumpen er neglisjerbar i forhold til drivstoffprisen er tidsbruken ved en ladestasjon viktigst. For å kunne utnytte en dyr investering (CHAdeMO) eller et knapphetsgode (en enkelt Type2 lader) er det naturlig å ta betalt pr minutt.
At folk har valgt å ikke kjøpe dobbeltlader er en privat vurdering som ikke kan tas hensyn til. Man blokkerer en laderessurs av høy kvalitet (22kW) Da får man heller velge en ladestasjon med strømstyrke tilpasset sin bil.
(Det var vel en politiker som ble "flådd" i østfold fordi han valgte å bruke Schuko-uttaket på en Type 2 stasjon ?)

"At folk har valgt å ikke kjøpe dobbeltlader er en privat vurdering som ikke kan tas hensyn til. Man blokkerer en laderessurs av høy kvalitet (22kW) Da får man heller velge en ladestasjon med strømstyrke tilpasset sin bil."

Det er på sin plass å få med at mange ble rådet til å IKKE kjøpe dette av Tesla ifm kontrakt inngåelse.

Jeg var en av dem, og har foreløpig ikke hatt bruk for dobbeltlader en eneste gang (bortsett fra den idiotiske 13A begrensningen som ikke har noe med dobbeltlader å gjøre i utgangs punktet).

Tviler på at det er mange som valgte bort dobbelt lader ut ifra pris alene.

Om den dagen skulle komme at jeg MÅ lade på en type 2 22 KW lader, så kommer jeg ikke til å flytte meg for de som har dobbeltlader for å si det sånn.

Jeg kommer imidlertid til å lade bare akkurat det jeg trenger, og deretter flytte bilen.

I fremtiden så vil det nok holde for de fleste med hjemmelading og Superlader tenker jeg.

En større bekymring er nok kø på Superladerene - det ligger jo i den norske folkesjela at alt som er gratis må utnyttes maksimalt . . .




Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Olatho

De fleste er vant til å betale per minutt for parkering. Hvis man velger å se på ladeplasser som parkeringsplass med lade_mulighet_ er det ikke så veldig annerledes enn andre parkeringsplasser. En av fordelene med drivstoff-fylling på elbil er jo at det krever lite interaktivitet fra brukerens side, så du kan sette fra deg bilen og gå i et møte, feks (ref tidligere omtalte politiker).
Da er det jo greit at man betaler for tida man opptar plassen, ikke bare strømmen man bruker.
Det er jo nok av tråder her på forumet om hvor irriterende det er at folk opptar ladeplasser uten å lade, eller de plugger i kontrakten selv om de ikke trenger det bare for å ha ryggen fri til å stå der med "god samvittighet".

Car-El

#26
@Batteritralla
Du skrev:
Om den dagen skulle komme at jeg MÅ lade på en type 2 22 KW lader, så kommer jeg ikke til å flytte meg for de som har dobbeltlader for å si det sånn.


Selvfølgelig! Du skal lade så mye du vil. Hadde jeg truffet på deg som lader med 11kW av 22kW, så hadde jeg flirt litt og så hørt om vi skulle tatt en kaffe og pratet litt "skitt" om Tesla. Ville vel ha på pekt at Car-El er raskere en din bil, bare for slik hyggelig erting.


Glemte å få med:
Når en fossilbilfører fyller drivstoff og velger å gjøre opp inne på bensinstasjon, samt skal ha avisen, en grill eller wiener og kaffe og brus og snus og .....     Så må man vente på tur. Vi klikker ikke vinkel, blir hissig og forlanger at det skal betales for hvert minutt. Korfør skal vi da hisse oss opp over en stikkontakt?  Om vi lader det som trenges og litt til, så kommer dette til å bli så bra så.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

sondell

En minuttpris tilsvarende en passende kWh pris på 22 kWh for 60 minutt, altså 22 kW, gjör jo bare at ladeplassen vil stå tom enda oftere. Jeg kommer i hvert fall ikke lade der når jeg kun får 9 kW. Har aldri sett en bil lade type2 i Örje for eksempel, så det er jo bare et rent tap for Fortum å prise slik. Andre steder der det ofte er kö og det alltid lades er det jo en annen ting. Da ville jeg nok valgt minutt modellen som leverandör fordi da tjener jeg mest penger over tid.

Likhetstegn mellom parkeringsplass og ladeplass liker jeg ikke helt (muligens greit på köpsentra, men der er det jo uansett gratis oftest...). Er bedre å sette likhetstegn mellom bensinstasjon og ladeplass. Synes egentlig forslaget til Laumb var ganske bra.

Uansett, med nye supercharger nettverket så er det vel ganske få som trenger å lade type2 i det hele tatt. Så kommer det vel snart en CHAdeMO adapter....

Griffel

#28
Hvorfor betale per minutt for lading:

Prisen burde egentlig bestå av to elementer. Energipris og leie av infrastruktur.
f.eks 0,5kr/kWh + 90 øre per minutt for lån av utstyr. Men siden kWh prisen blir en liten del er det like greit å ta minuttpris f.eks 1kr for type 2 kontakt og 3kr for DC. (Prisene er tilfeldig valgt)

For bensin er det omvent, her er fylletiden så kort i forhold til energimengden og uansett fyller alle med omtrent samme hastighet så da er det enklere å legge prisen på mengden bensin.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kallagtunet

Er Tesla eiere spesielt gnine eller har en brukt opp alle pengene på bil siden pris for å lade en skvett er så viktig? Tror dere virkelig at bedrifter og samfunnet skal sponse infrastruktur og strøm uten egenandel?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA