Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Ohm, fredag 20. juni 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

Ohm

Kjørte en tur her forrige kvelden på ca 5 mil i 120 km. Stoppet opp og kjente på motoren. Den var ikke veldig varm, så det spørs om det er så mye varme å hente fra den i forhold til varmepumpe. Utemperatur var 10 varmegrader. Ellers har jeg funnet ut at ved å bruke eco-mode, så er bilen varm nok nå med utetemp ned mot 0, og rekkevidden minsker med snaue 2 mil til man har fått kjørt noen km, da blir rekkevidden kun avkortet med ca 6-10 km.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

Fra kommentarartikkel på nettsidene til Gudbrandsdalen energi:

https://www.ge.no/blogg/betraktninger-fra-en-elbilist

SitatMyndighetene bør vurdere å kreve varmepumpe i alle nye biler.
e-Golf | X75D

Ohm

Sitat fra: Råde på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:47
Fra kommentarartikkel på nettsidene til Gudbrandsdalen energi:

https://www.ge.no/blogg/betraktninger-fra-en-elbilist

SitatMyndighetene bør vurdere å kreve varmepumpe i alle nye biler.
Jeg mener også at det bør være en form for oppvarming i elbilene som er mer energieffektiv og da er selvsagt varmepumpe en god løsning. Golfen burde absolutt hatt dette som standard i Norge.

Men jeg har lest her på forumet at det spekuleres i om noe av varmen som varmepumpen benytter, tas fra overskuddsvarme fra bilen. Det tror jeg det er svært lite av på en egolf. Når man suser avgårde i 120 i 0 grader, vil nok fartsvinden kjøle ned elektromotoren og det blir lite eller ikke noe å hente derfra. Uteluften derimot, den innholder jo energi nok og det kan utnyttes på samme måte som varmepumpene hjemme i stua. Ellers har jeg ikke helt gitt opp tanken på Webasto, det hadde gitt god varme og rekkevidde, selv om jeg i det daglige ikke har det behovet. Jeg håper i alle fall at varmeapparatet er godt nok når det blir skikkelig kaldt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

D-Fender

Sitat fra: Ohm på tirsdag 16. september 2014, klokken 23:35
Sitat fra: Råde på tirsdag 16. september 2014, klokken 22:47
Fra kommentarartikkel på nettsidene til Gudbrandsdalen energi:

https://www.ge.no/blogg/betraktninger-fra-en-elbilist

SitatMyndighetene bør vurdere å kreve varmepumpe i alle nye biler.
Jeg mener også at det bør være en form for oppvarming i elbilene som er mer energieffektiv og da er selvsagt varmepumpe en god løsning. Golfen burde absolutt hatt dette som standard i Norge.

Men jeg har lest her på forumet at det spekuleres i om noe av varmen som varmepumpen benytter, tas fra overskuddsvarme fra bilen. Det tror jeg det er svært lite av på en egolf. Når man suser avgårde i 120 i 0 grader, vil nok fartsvinden kjøle ned elektromotoren og det blir lite eller ikke noe å hente derfra. Uteluften derimot, den innholder jo energi nok og det kan utnyttes på samme måte som varmepumpene hjemme i stua. Ellers har jeg ikke helt gitt opp tanken på Webasto, det hadde gitt god varme og rekkevidde, selv om jeg i det daglige ikke har det behovet. Jeg håper i alle fall at varmeapparatet er godt nok når det blir skikkelig kaldt.

Jeg hadde også ett inntrykk av at dette var en varmepumpe som mer enn å gjennvinne "systemvarme" for å varme opp kupé var et form for uteluft varmepumpe som bruke den energien til å varme opp batterier og kupé, event andre ting som har en optimal driftstemperatur som kan vedlikeholdes på en mer effektiv måte. Eller har jeg misforstått noe grunnelgende?

Hoover

Hadde det ikke vært for den lange ventetiden på VP så hadde jeg valgt det.
Men hvor kostnadseffektivt er VP? La oss si at jeg kjører 10000 km i året, 0,2 kwh pr km, 1 kr kwh = 2000 kr i strøm pr år. For å ta i så sparer VP meg for 25% av strøm forbruket, altså 500 kr pr år. Da tar det 12 år før VP er nedbetalt på golfen. Så eneste gode grunn til å velge VP er rekkevidde. Jeg ville heller brukt pengene på større batterikapasitet hvis det hadde vært mulig.
Påby VP på elbiler er meningsløst. Hva med alle dieselbilene som har dieselbrenner montert. Burde ikke disse også ha VP? VP eller ikke må hver enkelt elbilkunde vurdere selv. Den dagen elbilene har rekkevidde som ICE biler så vil VP ikke bety noe som helst.

lightningii

http://www.greencarcongress.com/2014/07/20140721-egolf.html

"A newly developed heat pump—which will be applied in the US e-Golf—enables better driving range in colder temperatures. An add-on module to the electric heating (high-voltage heater) and electric air conditioning compressor, the heat pump recovers heat from the ambient air and the heat given off by the drive system components. This significantly reduces the high-voltage heater's electric power consumption to keep the passenger cabin comfortable. When the heat pump is used, this increases the driving range in cold weather of the e-Golf by more than 30% compared to a conventional heating system."

torlie

Dersom opptil 30% bedre rekkevidde på gitte temperaturer stemmer er det en kjempefordel med VP. 13 vs 10 mil på en vinterdag er verdt mye for min del.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

jkirkebo

Sitat fra: torlie på torsdag 18. september 2014, klokken 19:29
Dersom opptil 30% bedre rekkevidde på gitte temperaturer stemmer er det en kjempefordel med VP. 13 vs 10 mil på en vinterdag er verdt mye for min del.

Høres drøyt mye ut, på Leafen får jeg ikke 30% ekstra ved å slå av varmen engang.

Om man kjører 1,5 time i 70km/t med varmen på i de temperaturene VP virker best bruker man maks 2kW kontinuerlig, altså 3kWh til varme. Dvs. at man har 18kWh til fremdrift. 21kWh til fremdrift er bare 17% mer. Og dette er best case, i virkeligheten bruker også VP strøm. Jeg tipper realitetene er 10-15% ekstra maks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 18. september 2014, klokken 20:40
Sitat fra: torlie på torsdag 18. september 2014, klokken 19:29
Dersom opptil 30% bedre rekkevidde på gitte temperaturer stemmer er det en kjempefordel med VP. 13 vs 10 mil på en vinterdag er verdt mye for min del.

Høres drøyt mye ut, på Leafen får jeg ikke 30% ekstra ved å slå av varmen engang.

Om man kjører 1,5 time i 70km/t med varmen på i de temperaturene VP virker best bruker man maks 2kW kontinuerlig, altså 3kWh til varme. Dvs. at man har 18kWh til fremdrift. 21kWh til fremdrift er bare 17% mer. Og dette er best case, i virkeligheten bruker også VP strøm. Jeg tipper realitetene er 10-15% ekstra maks.

Jeg er enig med din beregning, under de forutsetningene, men ofte er det jo slik at gjennomsnittshastigheten er nærmere "20 km/t", fordi man må varme bilen når man sitter i trafikken, varme på nytt etter småstopp, osv. osv.

Det sagt, jeg tror det vil variere mye, både med temperatur og bruksområde.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på torsdag 18. september 2014, klokken 22:13
Jeg er enig med din beregning, under de forutsetningene, men ofte er det jo slik at gjennomsnittshastigheten er nærmere "20 km/t", fordi man må varme bilen når man sitter i trafikken, varme på nytt etter småstopp, osv. osv.

Det sagt, jeg tror det vil variere mye, både med temperatur og bruksområde.

Ja, om det er mye småkjøring og nesten stillestående kø blir nok forskjellen større. Dog er det, for min del ihvertfall, ikke da jeg trenger ekstra rekkevidde. Den trenger jeg på landeveiskjøring, når jeg skal lengre avgårde. Da er snitthastigheten typisk 70-80km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Råde

Henter opp denne hvor en del av dagens diskusjoner kunne ligget. Et canadisk selskap har betegnet at det typiske rekkeviddetapet for elbil er 20% fra 23 til 0 grader og 29% fra 23 til minus 18.

http://m.klikk.no/motor/bil/article928402.ece

Varmeapparatet sier de (geniene) stjeler mest av dette.

Vente på varmepumpe - Ja :)
e-Golf | X75D

Sonus

Skrev følgende i "estimert levering av E-golf med varmepumpe"-tråden

Sitat......

Ett-lagsglass har en U-verdi på 5.8w/M2K. Uisolerte stål antageligvis lavere isolasjonsevne (høyere w/M2K), men la oss for regnestykkets del bruke samme verdi.

Antar at kupeen er ca 3.5m lang, 1.5m bred og 1.2m høy. Da får vi en overflate på ca 18.5m2.

Da blir varmetapet som må dekkes, med en temperaturforskjell på 20 grader eller Kelvin for ute og inne, som følger:

20K x 18.5m² x 5,8 W/m²K = 2146w kun for å holde temperaturen på 20 grader og ikke medtatt energi behovet for å komme til 20 grader kupe-temperatur.

Om så varmepumpen har en COP-verdi på 3 ved nullgrader utetemperatur vil den da trekke 2146/3= 715w. Altså en differanse på ca 1.5kw

Ikke alle som er enig, men.....

Råde

Om man er enig eller ei så er det et veldig objektivt innspill du hadde der. Takk for det, og nå lærte jeg hvordan man bruker U-verdien.

I andre grøften (av oponionen) kan man si at U-verdi er 1 (= dører og vinduer til hus i dag) og areal 10m2. Da får man, ved 20 graders forskjel et energibehov på 0,2 kW. Ikke helt realistisk det.

Ta noe midt i mellom, da. U=3,5 og areal 14m2. Det gir et behov på 980W. Ved COP (med varmepumpe) på 3 trengs 330W hvilket gir en differanse på 650W.

Et eller annet sted imellom (1,5 og 0,65 kW) er vel rigtig, og det blir kilometer av sånt. Eventuelt komfort i kupeen hvis man vektlegger feks å kjøre uten frakk, hatt og votter :)
e-Golf | X75D

moonbuggy

#88
Her er VW eget svar på problemet. (de burde jo vite best)

Kurven viser bestefalls tilfelle, og gjelder uten forvarming og når varmepumpen er effektiv. Tar opp til 30 minutter før det skjer. Ved -20 grader, virkningsgrad lik 0.

Så er det opp til enhver å tolke dette opp mot sitt kjøremønster om det er verdt å vente på varmepumpe...

moby666

2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA