Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Ohm, fredag 20. juni 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

E_S

Det er greit at Leaf begynner å dra litt på åra og at e-Golfen har bedre rekkevidde, men 103 km vanlig kjøring i 23 grader? Ikke engang når jeg kjører i 120 i 100-sonen og overhodet ikke tenker strømsparing er jeg i nærheten av så dårlig rekkevidde med min bil. Og drøyt 7 mil i -7? Næh, her lukter det svidd av noe. Men dessverre er det til tross for tysk grundighet slik at i tyske bilblader får ofte tyske biler veldig mye bedre resultater enn japanske/amerikanske biler. Dette sier jeg som i bunn og grunn er en fan av tyske biler, men akkurat denne rekkeviddetesten tror jeg ikke er mye verdt..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Råde

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 02. august 2014, klokken 18:23
SE denne videoen:

E-Autos - die Zukunft der Mobilität?


Det er vel denne testen som Timingbeltkiller har funnet en liten video av (du må trykke et par ganger på den (bildet av BMW'en) for at den skal spille.

Det ser jo unektelig ganske laboratoriemessig ut.
e-Golf | X75D

Gordon Retriever


AMS-testen ser ut til å bekrefte mitt eget inntrykk av Nissan Leaf: Den er på sitt aller beste når man kan suse avgårde på landeveien. Ikke i byen, ikke på motorveien. Ser vi på kjøreprofilen til TSECC-syklusen på bildet under, foregår deler av den i hastigheter helt opp til 120km/h og avsluttes med en simulert bykjøring. I tillegg har testen stadige fartsreduksjoner som  jeg mistenker vil gi best resultat til de bilene som er best på regenerering.

Hyperstress

Vil bilen med VP fortsatt ha vanlige elektriske varmeelement i tillegg?
Hvis ikke vil den vel ha dårligere varmeeffekt enn bilene uten VP på de kaldeste dagene?
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Ohm

vil tro det er element i tillegg. Er det på Leaf!!
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Kjell Leaf

Sitat fra: Hyperstress på tirsdag 19. august 2014, klokken 11:38
Vil bilen med VP fortsatt ha vanlige elektriske varmeelement i tillegg?
Hvis ikke vil den vel ha dårligere varmeeffekt enn bilene uten VP på de kaldeste dagene?
Den vil ha begge deler, det må den for å takle ekstreme temperaturer og for rask oppvarming.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ohm

Til dem som venter:
Har nå kjørt 200 mil med e-golf. Den er meget bra, selv uten varmepumpe. Jeg er strålende forøyd og den lever opp til forventingene. Så dere som er litt mer tålmodige og venter på pumpa, dere kan glede dere til en superfin elbil. Rekkevidden i litt kaldere høstvær er ca 15-16 mil med 22 grader og normal mode. Er veldig spent på hvpr mye varmepumpen utgjør.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

sap_2000

Jeg tror det vil være veldig forskjellig hvor mye VP utgjør avhengig av bruksmønster i +5 til -10 grader som vi har en god del av året her rundt oslo. 

Jeg tror den vil ha minst å si på rekkevidden på én enkelt langtur med ferdig oppvarmet bil hvor energien stort sett går med til å beholde varmen i bilen.

Jeg tror den vil ha mye å si i praksis ved mye småkjøring med pauser mellom kjøreturene hvor bilen blir kald. Eks; inn å handle, hente unger i barnehage, i møter, ut å kjøre igjen etter middag osv hvor en stor del av energien brukes for å varme opp luften og enda mer energikrevende interiøret mange ganger om dagen. I den virkelige verden er det ikke alltid man får plugget inn bilen ved hver stopp og kan bruke nettstrøm til oppvarming.
Mvh. SAP - Helelektriske fra juni 2017

Rio

Sitat fra: sap_2000 på tirsdag 26. august 2014, klokken 00:49
Jeg tror det vil være veldig forskjellig hvor mye VP utgjør avhengig av bruksmønster i +5 til -10 grader som vi har en god del av året her rundt oslo. 

Jeg tror den vil ha minst å si på rekkevidden på én enkelt langtur med ferdig oppvarmet bil hvor energien stort sett går med til å beholde varmen i bilen.

Jeg tror den vil ha mye å si i praksis ved mye småkjøring med pauser mellom kjøreturene hvor bilen blir kald. Eks; inn å handle, hente unger i barnehage, i møter, ut å kjøre igjen etter middag osv hvor en stor del av energien brukes for å varme opp luften og enda mer energikrevende interiøret mange ganger om dagen. I den virkelige verden er det ikke alltid man får plugget inn bilen ved hver stopp og kan bruke nettstrøm til oppvarming.

Dette har jeg også skrevet/observert, og jeg vil gjette på at 1/3 av batterikapasiteten kan gå til oppvarming slike dager i min Leaf uten VP.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Dannyboy

Fikk disse opplysningene fra min forhandler, nytten av VP er begrenset... :P
E-Golf Intro Night Blue m/vp levert 16.1.15

Råde

Sitat fra: Dannyboy på onsdag 27. august 2014, klokken 10:57
Fikk disse opplysningene fra min forhandler, nytten av VP er begrenset... :P
Det er talen de har øvd inn etter at de fant ut at det var dumt å ikke sette VP som standard. De hevder å drive behovsanalyse for kunden.

Litt merkelig er det at VW AG har sendt ut en reklamefilm hvor det blir sagt at VP øker rekkevidde med opp til 36%. Link ser du tidligere i tråden. At VP effektivitet er avhengig av temperatur er imidlertid helt riktig.
e-Golf | X75D

Sonus

I Trondheim er vel årsgjennomsnittet 5 grader celsius og således burde man få mye ekstra av pumpa :)

Holand

Fikk svar av selger idag jeg også.

"Når har du effekt av varmepumpe:

På kjøreturer over 30min
Utetemperatur mellom -10C og 10C
Dersom man ikke har tilgang til å forhåndsoppvarme via appen
Ved -10C inntil 19% mer rekkevidde
Ved -5C inntil 15% mer rekkevidde
Ved 0C inntil 12% mer rekkevidde
Ved 10C inntil 12% mer rekkevidde"

Jeg spurte han videre om de hadde noe mere om leveringstid, og fikk til svar:

"Vi har fått noe info, men fortsatt er det for stor usikkerhet til at jeg tør si noe til deg J
Det virker i hvert fall som det begynner å skje noe.

Det vil bli produsert "førserie" biler om ikke lenge. Ellers vil biler på kontrakt, altså din bil, bli prioritert.

Jeg holder deg oppdatert!"

hans.ks

VP vil  nok bli standard på alle biler om ikke lenge.
E-Golf med ventepumpe.

EV - Driver

Nå starter produksjon av biler med VP neste uke så smått og fra uke 45 er det vel full produksjon av  biler med VP. Det vil si at det for alle som bestiller nå eller har bestilt de siste ukene,  så har det ingen betydning om det er bestilt med eller uten VP. Leveringsdato vil være det samme "åkke som". Slik har jeg oppfattet situasjonen i alle fall.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA