Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Ohm, fredag 20. juni 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

shb

Jeg venter jeg.
Det blir bytte av Leafen, så da er det ikke noe utgifter til fosil drivstoff det står på. Leafen faller sikkert ikke noe mer på de månedene heller. Leafen bruker ca det samme ( 50-55%) på 65 km kjøring om det er 0 grader eller 20 grader med varmepumpe og køkjøring. Hadde en uten før, den var større forskjell på, husker ikke helt tallene. Nå lades det kunn på jobben, den andre trengte av og til litt påfyll om vinteren. Men jeg vil vente. Har prøvd med og uten i Leaf, men ikke sikkert det blir det samme i Golf da.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Gordon Retriever

Jeg lurer på om Auto, Motor und Sport har hatt en e-Golf med varmepumpe tilgjengelig for gruppetesten av elbiler. 

For BMW i3 gjør AMS oppmerksom på at forbrukstallene for kuldetesten i 7 minusgrader gjelder dersom varmepumpe er valgt fra ekstrautstyrslisten.  Gjelder det samme for e-Golf? Se resultatene og døm selv:


e-Golfer

Ettersom jeg forstår på de andre på forumet, så kan det virke som om Leaf kommer med varmepumpe også. Er det ikke rart i så fall at de ikke sier det samme om Leaf? Og evnt e-Golf?

Blir jo sært å sammenligne Leaf, e-Golf og i3 der bare en har VP også. Merkelig artikkel.

Noen som vet om VP er std i tyske spesifikasjoner på disse testene?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Råde

Sitat fra: e-Golfer på mandag 04. august 2014, klokken 19:53
Ettersom jeg forstår på de andre på forumet, så kan det virke som om Leaf kommer med varmepumpe også. Er det ikke rart i så fall at de ikke sier det samme om Leaf? Og evnt e-Golf?

Blir jo sært å sammenligne Leaf, e-Golf og i3 der bare en har VP også. Merkelig artikkel.

Noen som vet om VP er std i tyske spesifikasjoner på disse testene?

Nok ikke på e-Golf? Pumpa er jo ikke ferdig enda...
e-Golf | X75D

E_S

#49
Sitat fra: e-Golfer på mandag 04. august 2014, klokken 19:53
Ettersom jeg forstår på de andre på forumet, så kan det virke som om Leaf kommer med varmepumpe også. Er det ikke rart i så fall at de ikke sier det samme om Leaf? Og evnt e-Golf?

Blir jo sært å sammenligne Leaf, e-Golf og i3 der bare en har VP også. Merkelig artikkel.

Noen som vet om VP er std i tyske spesifikasjoner på disse testene?

Såvidt jeg vet er varmepumpe standard på europeiske modeller av Leaf fra og med 2013-faceliften. Muligens at den aller kjipeste Euro-modellen heller ikke har det som standard, men den testede modellen var en Tekna, og den har varmepumpe som standard.

For the record: På USA-modellene er det ikke på utstyrsnivå S, men standard på SV og SL.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

e-Golfer

Så det dere sier er at Leaf med VP går 75 km, I3 går 121km med VP, mens e-Golf går 124 uten?

Høres ikke helt riktig ut, eller?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

e-Golfer

@Gordon Retriever:
Ser du har postet klipp både i denne tråden og i "Vis oss ditt forbruk".

Var inne på tyske AMS sine sider, men fant ikke testen du refererer til... Har du sakset dette fra papirbladet? Eller kan du poste en link til online testen?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

thomanie

#52
Saksinger fra AMS testdata på tysk diskusjonsforum:
http://www.motor-talk.de/bilder/neues-testverfahren-bei-amus-g65334177/amus-test-2-i207333398.html

Og her ett tysk sammendrag av AMS' test:
http://www.t-online.de/auto/alternative-antriebe/id_70376144/elektroautos-so-lange-halten-tesla-bnmw-und-co-wirklich-durch.html

De påstår hardnakket 75km for Leaf ved -7C. Testen kjørt på testbenk ved de to gitte temperaturer, så det er reelle tall.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Kent

Jeg synes 75km for leaf i 7 minus virker lite, med eller uten varmepumpe.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Råde

Sitat fra: E_S på mandag 04. august 2014, klokken 20:18
Såvidt jeg vet er varmepumpe standard på europeiske modeller av Leaf fra og med 2013-faceliften. Muligens at den aller kjipeste Euro-modellen heller ikke har det som standard
Riktig det. Bare standard på acenta og tekna.
e-Golf | X75D

Ronny

Sitat fra: Kent på mandag 04. august 2014, klokken 22:05
Jeg synes 75km for leaf i 7 minus virker lite, med eller uten varmepumpe.

Aldri stol på en Tysker som sammenligner "sine" mot import, samme gjelder England og ikke minst USA.
107 km rekkevidde ved 23 grader tyder vel på at de har glemt å lade den før de startet testen.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

thomanie

Kanskje en klype proteksjonisme - hva vet jeg.

Men forbruket på Leafen for anvendte testprogram er 29,5kwh/100km vs egolf 18,8kwh/100km ved -7C. I3 tilsvarende egolf med 18,6kwh/100km.

Tesla-menigheten i Tyskland virker også å like denne testen dårlig med 243km oppnådd i -7C i samme test...

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

OleJA

#57
Sitat fra: thomanie på mandag 04. august 2014, klokken 21:53
Saksinger fra AMS testdata på tysk diskusjonsforum:
http://www.motor-talk.de/bilder/neues-testverfahren-bei-amus-g65334177/amus-test-2-i207333398.html

Og her ett tysk sammendrag av AMS' test:
http://www.t-online.de/auto/alternative-antriebe/id_70376144/elektroautos-so-lange-halten-tesla-bnmw-und-co-wirklich-durch.html

De påstår hardnakket 75km for Leaf ved -7C. Testen kjørt på testbenk ved de to gitte temperaturer, så det er reelle tall.

T
Når den samme testen oppgir forbruk for TMS til 46.1 kWh/100 km i 120 km/h så mister ihvertfall jeg all tiltro til resultatene de presenterer. .... Krøller sammen og kaster i søppelbøtta...
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

thomanie

Sitat fra: OleJA
Når den samme testen oppgir forbruk for TMS til 46.1 kWh/100 km i 120 km/h så mister ihvertfall jeg all tiltro til resultatene de presenterer. .... Krøller sammen og kaster i søppelbøtta...
Ja - det blir spennende å se hvordan testprogrammet til AMS ser ut ;)
Så mye oppstyr denne testen ser ut til å ha laga, så kommer det temmelig sikkert en oppklaring fra AMS.

T
2015 eGolf - Pacific Blue, sort skinn ++
2020 Audi e-Tron 55 - Glacier White, S-line, ++
TM3 reservert

Gordon Retriever

Sitat fra: e-Golfer på mandag 04. august 2014, klokken 21:37
Var inne på tyske AMS sine sider, men fant ikke testen du refererer til...

Testen er ikke tilgjengelig på gratistjenesten til AMS, men jeg har laget et liten oppsummering i e-Golf i media-tråden



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA