Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Ohm, fredag 20. juni 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Takk for informasjon, moonbuggy -det blir mye spekulasjon og antakelser i disse trådene.

Hvis vi også finner informasjon om virkningsgrad ved de forskjellige temperaturene opp mot kjøretid eller "forvarming" kan man faktisk konkludere med noe.

Jeg har forstått det slik at varmepumpen ikke har full effekt før etter 30 minutter, men ingen har postet informasjon om virkningsgraden øker er linjært. Jeg forstår heller ikke helt hvordan batteritemperaturen påvirker rekkevidden, den må jo bli lavere i -10 selv med et aktivt system?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: moby666 på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 14:48
7 mil ved -20?

Omtrent som en Leaf uten varmepumpe og aktivt BMS (varme i dette tilfellet) altså...
Jeg hadde 60km ved -25 grader i fjor, da hadde bilen stått stille i to døgn med enda lavere nattetemperaturer.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Disse tallene (rekkevidde ned mot 7mil) og max effektivitet av med og uten varmepumpe gjelder vel med varmeapparat/klima som er aktivt hele tiden.
Det er mye mer å spare hvis man i størst mulig grad klarer å unngå å bruke varmeapparat/klima mens man kjører.
Andre hjelpemidler som gjør at man kan minimere bruk av varmeapparat under kjøring er: setevarme, rattvarme og varmetråder i frontrute + forvarmet bil selvfølgelig.
Fra Leaf er det vel estimert at varme I sete forbruker ca 0,1kWh og varme i ratt ca 0,05kWh. Dette blir betydelig mindre enn 1,5-4,5kWh fra varmeapparat - med eller uten varmepumpe.

jkirkebo

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 21. oktober 2014, klokken 14:24
Kurven viser bestefalls tilfelle, og gjelder uten forvarming og når varmepumpen er effektiv. Tar opp til 30 minutter før det skjer. Ved -20 grader, virkningsgrad lik 0.

Strengt tatt er vel virkningsgraden lik 1 ved -20 grader ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ohm

Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Råde

e-Golf | X75D

Ohm

Ja, men det nok litt realistisk for alle elbiler med unntak av Tesla. Sånn sett er analysen meget interssant, at man med så kort rekkevidde likevel får et slikt resultat. Jeg ser at i det daglige, så er det mange muligheter til lading som jeg ikke benytter, og med elbiler som har litt vassere lader enn eGolf, kan man jo lade flere mil i timen på feks 22kw uttak som finnes flere steder. Tenk å lade 1 time på 22kw, da kommer man seg jo et stykke, blir jo nesten som 5 timer på 16 amp.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

A8

Har et lite inntrykk av at Møller har brukt tidligere viste presentasjon til å få kunder bort fra varmepumpe og at den presentasjonen er "laget av Møller".
Her er VW's egen informasjon som påstår opptil 36% økning av rekkevidde med varmepumpe (det høres nokså optimistisk ut).
VP tar energi både fra uteluft og fra tap i drivverk. Meget mulig at det er denne kombinasjonen som kompliserer.
https://www.google.no/url?q=https://www.volkswagen-media-services.com/documents/10541/1091571/ViaVision_2014_March.pdf&sa=U&ei=FN5IVJSsAsXnygPwjYK4CA&ved=0CDwQFjAF&sig2=c5HXHPEclmjR4K8P3rHGrA&usg=AFQjCNGBEkOP6AeUeB3G_tiGiYvqlz8_Aw

Forøvrig også ellers en meget interessant presentasjon av tekonologien bak E-Golf.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

Puzoni

Hovedgrunnen til at Møller prøver å få kjøpere vekk fra varmepumpe er at de ønsker å selge unna biler samt at de kan kvitte seg demobilene sine.

Klikket meg in på VWs hjemmesiden for morro skyld for par dager siden og gikk til fanen bygg din E-Golf. Tro det eller ei, men der var det ingen spor av varmepumpe. I tillegg ser jeg at de har økt prisene ytterligere. Sjakktrekk!!!

Tekberg

Jeg skjønner ikke hvordan en varmepumpe bruker 1/2 time på å virke. Denne ser jeg ikke! Det er jo samme prosessen som foregår ved kjøling av kupeen bare motsatt. Jeg tror ikke jeg hadde akseptert at det tok så lang tid før det kom kald luft. Her må det være noe som ikke stemmer. Varmepumpen hjemme blir også varm umiddelbart. Regner med dette også er VW propaganda for å bli kvitt noen biler uten varmepumpe.
S85 levert mars 2014 solgt 2017
S60D mars 2017 solgt sept 2017
X75D sept 2017

grorudklovnen

#100
Jeg gikk for en e-golf uten varmepumpe. Det blir spennende å se om dette kan gå bra i forhold til dere som vil ha VP.

A8

Sitat fra: Tekberg på torsdag 23. oktober 2014, klokken 17:02
Jeg skjønner ikke hvordan en varmepumpe bruker 1/2 time på å virke. Denne ser jeg ikke! Det er jo samme prosessen som foregår ved kjøling av kupeen bare motsatt. Jeg tror ikke jeg hadde akseptert at det tok så lang tid før det kom kald luft. Her må det være noe som ikke stemmer. Varmepumpen hjemme blir også varm umiddelbart. Regner med dette også er VW propaganda for å bli kvitt noen biler uten varmepumpe.

Kommer disse 30 minuttene fra andre kilder enn det tidligere nevnte notatet til Møller(?) ?
Legg merke til hvordan notatet er utformet. Det står at en har nytte av VP hvis en kjører mer enn 30 minutt. Hvorfor? Jo, kjører en mindre så har en rekkevidde uansett. Så Golf-VP virker nok som VP pleier å gjøre; ganske så umiddelbart.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

eivhelle

Sitat fra: A8 på torsdag 23. oktober 2014, klokken 18:27
Sitat fra: Tekberg på torsdag 23. oktober 2014, klokken 17:02
Jeg skjønner ikke hvordan en varmepumpe bruker 1/2 time på å virke. Denne ser jeg ikke! Det er jo samme prosessen som foregår ved kjøling av kupeen bare motsatt. Jeg tror ikke jeg hadde akseptert at det tok så lang tid før det kom kald luft. Her må det være noe som ikke stemmer. Varmepumpen hjemme blir også varm umiddelbart. Regner med dette også er VW propaganda for å bli kvitt noen biler uten varmepumpe.

Kommer disse 30 minuttene fra andre kilder enn det tidligere nevnte notatet til Møller(?) ?
Legg merke til hvordan notatet er utformet. Det står at en har nytte av VP hvis en kjører mer enn 30 minutt. Hvorfor? Jo, kjører en mindre så har en rekkevidde uansett. Så Golf-VP virker nok som VP pleier å gjøre; ganske så umiddelbart.
I tillegg kan man også tenke seg at man med forvarmet bil ikke merker stor forskjell før det har gått en stund.

Regnestykket med varmepumpe vil være helt avhengig av premissene for kjøreturen. Hvis du skal kjøre på motorvei i 110 vil størstedelen av effekten gå med til å kjøre, mens du vil bruk mye større andel av energien på oppvarming hvis du sitter i stillestående kø.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

Varmepumpen surrer og går hele tiden, den. Med COP rundt 4 ved optimum. At man "først ser effekt av den etter 30 min kjøring" er bullsh.. Deler A8's synspunkt der.

Som jeg har sagt før: Hadde selgerne hatt like travelt med å snakke bort VP hvis den var tilgjengelig?

(PS! konspirasjonsteori er finfint:) )
e-Golf | X75D

torjen6

Har kjøpt Zoe, og her er varmepumpe standard frå dag 1, virker med det samme, med økt kjørelengde.
Svart Zoe Intens 2014
Isuzu XUV Crosswind 2015
Mercedes Benz Class B Electric Drive Urban Exslusiv 2016
( leveres medio Desember )

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA