Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Ohm, fredag 20. juni 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

autofil

Hei,

Snakket med Møller Frysja for å prøve å stikke litt dypere inn i varmepumpeinfoen. Fikk en svarmail som nok er publisert før, men poster den her sammen med en pdf-skisse jeg fikk.

=====
Varmepumpa bruker varmluften som avgis fra elektromotoren og andre komponenter i bilen som avgir varme til å hjelpe til med oppvarming av kupeen slik at mer kapasitet kan brukes til selve fremdriften. Fabrikken oppgir at varmepumpa kan bidra til å øke rekkevidden på vinterdager til inntil 20%. Selv om vi foreløpig har lite egenerfaring ved bruk av e-Golf med og uten varmepumpe, er det fortsatt grunn til å poengtere at forhåndsoppvarming av bilen via Car-Net e-remote system for smarttelefonen kombinert med korte kjørelengder gjør nytten av varmepumpen relativt liten. Dersom man imidlertid ikke har tilgang til slik oppvarming og/eller kjører lenger avstander har varmepumpen større effekt og bidrar til å forlenge rekkevidden vinterstid. Mellom -10 C og 10 C er gevinsten på ca. 10-15%. Størst er gevinsten mellom -7 C og -5 C (ca. 19%). Målingene er imidlertid gjort uten forhåndsoppvarming. Da minker gevinsten ved kortere kjørelengder og det er først etter 30 minutters kjøring at man får nytte av varmepumpesystemet.
Vedlagt finner du også en graf som viser hvor effekten er størst. Den er dessverre på tysk – men kort fortalt er at det er antall kjørte km og kulde. Den grønne kurven viser effekten av varmepumpen.
Håper dette hjalp deg litt i hvert fall.
Ha en strålende dag!

autofil

På direkte spm rundt om småkjøring vil slite på varmpumpa var svaret dette:

===
Hei igjen,
Fabrikken har tatt hensyn til de fleste bruksmønstre ved konstruksjon av bilen, så  det skal ikke være noen fare for nevneverdig økt slitasje.
Mvh Petra

e-Golfer

Hmm..

Ut fra mailen (og ikke minst figuren) fra Stein Magnus Olafsrud, så er jeg særdeles glad for valget om å droppe VP.

Den gir ingen effekt over 12 grader.
Den gir liten effekt før man har kjørt i 30 minutter (Høres ikke dette rart ut?)

Gitt at jeg bor i Bergen med ca 12 grader og fuktig klima sommer som vinter (med unntaket i år), 25 minutters kjøring til kontoret, ser jeg det som langt bedre å få levert bil om 14 dager, enn å vente til uke 45+ for produksjon. Jeg har allerede på disse ukene spart masse fossilutgifter :-)
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Kjell Leaf

Sitat fra: e-Golfer på tirsdag 01. juli 2014, klokken 15:52
Hmm..

Ut fra mailen (og ikke minst figuren) fra Stein Magnus Olafsrud, så er jeg særdeles glad for valget om å droppe VP.

Den gir ingen effekt over 12 grader.
Den gir liten effekt før man har kjørt i 30 minutter (Høres ikke dette rart ut?)

Gitt at jeg bor i Bergen med ca 12 grader og fuktig klima sommer som vinter (med unntaket i år), 25 minutters kjøring til kontoret, ser jeg det som langt bedre å få levert bil om 14 dager, enn å vente til uke 45+ for produksjon. Jeg har allerede på disse ukene spart masse fossilutgifter :-)
Det der er bare tull, jeg har varmepumpe i min Leaf og den gir raskt varme, og den virker utmerket over 12 grader, kan aldri tro at Golf kommer med en dårligere varmepumpe ? Det er helt tydelig at forhandlerne snakker varmepumpen ned for å selge biler NÅ MED EN GANG.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ohm

Ingen, ikke engang Møller, kan si at varmepumpe i el(bil) ikke vil føre til mindre energibehov til oppvarming. Her er det heller snakk om valget til oss som vil ha golf isteden for leaf: levering fra nå og utover høsten uten vp, eller levering med vp og ingen peiling på når. Enkelt egentlig. Møller og vw kan angre litt på at de røpet det at det kommer vp på golf generasjon to. Lurer forøvrig på om noen kjøper billigste leaf i dag uten varmepumpe? Jeg er i alle fall bevisst mitt valg om at jeg ikke vil vente på vp, selv om det kanskje er litt dumt.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Kjell Leaf

Sitat fra: Ohm på tirsdag 01. juli 2014, klokken 19:51
Ingen, ikke engang Møller, kan si at varmepumpe i el(bil) ikke vil føre til mindre energibehov til oppvarming. Her er det heller snakk om valget til oss som vil ha golf isteden for leaf: levering fra nå og utover høsten uten vp, eller levering med vp og ingen peiling på når. Enkelt egentlig. Møller og vw kan angre litt på at de røpet det at det kommer vp på golf generasjon to. Lurer forøvrig på om noen kjøper billigste leaf i dag uten varmepumpe? Jeg er i alle fall bevisst mitt valg om at jeg ikke vil vente på vp, selv om det kanskje er litt dumt.
Det er selvsagt kjøperens valg. Men selgeren forteller deg ikke viktigheten av varmepumpen, han bagatelliserer virkningen av den, han kan jo ikke si at du ikke må finne på å kjøpe dagens Golf......... Da ville han vært utro mot jobben sin, dessuten får han provisjon fra salget.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Råde

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:13
Det er helt tydelig at forhandlerne snakker varmepumpen ned for å selge biler NÅ MED EN GANG.

Helt enig! Med en gang varmepumpefadesen eksploderte har de hatt den holdningen til varmepumpe. Argumentet med forvarming er forsåvidt riktig, men (og her vil jeg gjerne høre med eksisterende el-bileiere om utsagnet er riktig):

Hvor ofte forvarmer du når du skal:
a) en liten tur på butikken
b) svippe på trening
c) kjøre poden hit og dit
Osv osv

Og i hvert fall når a skjer kl 17, b 1830 og c 20. Og du i tillegg har vært på jobb uten lademulighet. Min erfaring etter å ha lånt Leaf noe tid er at til de formålene så blåser du i varmingen. Så kan du si at da kan du lade imellom. Men, hadde det ikke vært deilig å slippe for ca 6000?

Bare så ergelig å vente så lenge fordi de har ansatt en noldus til å lage varmepumpen...
e-Golf | X75D

Rio

Som nevnt på forrige side, min erfaring fra en 2011 Leaf uten varmepumpe er at under gitte forhold (mye småkjøring til butikker, til og fra ditt og datt) så kan opptil 1/3 av batterikapasitene gå med på å varme bilen. Det handler ikke engang om forvarming (selv om det bruke mye), men at når man starter bilen fra kald så bruker den 5 kW for å varme opp kupéen, mot ca 1,5 kW for å beholde den varm.

Grafen fra VW ovenfor er sikkert grei hvis man er på langtur. Til bykjøring med kø, så bruker man jo oppvarming basert på tid. Da er det stor forskjell på 500 W og 1,5 kW, for eksempel.

Husk også at selve batterikapasiteten er redusert om vinteren - e-Golf har LiNiMnCoO2-batterier.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gordon Retriever

Fra den tyske VW-grafen gjengitt over ser jeg at e-Golf med varmepumpe klarer 13km mer ved 0 grader, dvs. typisk temperatur halve året her hvor jeg bor.

Temaene elbil og rekkevidde er tilsynelatende uløselig knyttet til hverandre, og et potensiale på 13 km synes for stort til å gi fra seg. Volkswagen, jeg er overbevist: Varmepumpe, ja takk.

Ohm

Kanskje Møller overdriver usikkerheten rundt levering med vp, slik at de blir kvitt alle introbilene som ikke har ? Hørte rykter om at svært mange hoppet av og ville vente på varmepumpe da det kun var snakk om få ukers differanse. Så kom det kontrabeskjed og vi er på uke 45, 50 og levering i 2015 en gang hvis man er heldig ? Etter denne skremselen har vp blitt bagatellisert. Jeg vet hva jeg går til uten vp, håper brorparten av kjøperne gjør det. Har varm garasje, det berger meg.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Jejl

Jeg hadde ikke vært i tvil.
6000 kr for å kunne forlenge rekkevidden med opptil 19% er veldig billig.
Jeg ser det er flere som har betalt 20-30.000 for diesel/bensinvarmere til andre elbiler.
Levetiden til batteriet vil jo også bli betraktelig mye bedre når topp/utladinger reduseres.


Ohm

Sitat fra: Jejl på tirsdag 01. juli 2014, klokken 23:55
Jeg hadde ikke vært i tvil.
6000 kr for å kunne forlenge rekkevidden med opptil 19% er veldig billig.
Jeg ser det er flere som har betalt 20-30.000 for diesel/bensinvarmere til andre elbiler.
Levetiden til batteriet vil jo også bli betraktelig mye bedre når topp/utladinger reduseres.

Har tenkt det samme, men det regnestykket har flere faktorer. Hvis man regner med utgiftene til fossil kjøring og de 6500 ekstra for pumpe, så kanskje man kan forsvare å montere dieselvarmer isteden for å vente enda lenger ? Så jeg ser om jeg klarer meg med varmekolben som er i bilen, og hvis det blir for ille, setter jeg inn webasto. Verditap er jo selvsagt en annen side av saken.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

e-Golfer

Dette bunner vel i ut i behov og tålmodighet.

Jeg skal bruke bilen primært til kjøring til og fra jobb (totalt 50 km pr dag). I tillegg blir det en og annen småtur på kveldstid, men jeg kjører likevel sjelden mer enn 80 km pr dag. Gitt dette bruksmønsteret, har jeg ikke helt den store nytten av varmepumpe, slik jeg ser det. Skulle det knipe, får jeg heller bruke fossilbilen.

Jeg sparer røflig 2.000,- pr mnd i forhold til fossilbilen jeg kjører i dag i driftsutgifter. Min bil, fordi jeg valgte bort VP er ferdig produsert, og blir levert om 14 dager. Dersom jeg hadde valgt å ta med varmepumpe, så ville jeg fått bilen oppunder jul, som hadde betydd ca 10.000,- i fossilutgifter mens jeg ventet + 6.000 for VP.

Det skal forøvrig nevnes at dersom jeg kunne fått med VP med samme levering, eller innenfor en måneds venting så hadde jeg også tatt med denne for å få en mer lettsolgt bil når den dagen en gang kommer. Forøvrig tror jeg, som det har blitt nevnt tidligere, at det ikke vil være med/uten VP som utgjør forskjell i verditapet. Der tror jeg nye elbiler, ny teknologi, lenger rekkevidde spiller større rolle.

e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Råde

Jeg sparer enda mer! Fossilen selges i morgen, og etter det sykler jeg. DET er miljøvennlig det

(Og tidkrevende)

....

(Og forbaska kaldt til november siden jeg har bestilt VP)
e-Golf | X75D

Kjell Leaf

Sitat fra: Råde på tirsdag 01. juli 2014, klokken 20:55
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 01. juli 2014, klokken 17:13
Det er helt tydelig at forhandlerne snakker varmepumpen ned for å selge biler NÅ MED EN GANG.

Helt enig! Med en gang varmepumpefadesen eksploderte har de hatt den holdningen til varmepumpe. Argumentet med forvarming er forsåvidt riktig, men (og her vil jeg gjerne høre med eksisterende el-bileiere om utsagnet er riktig):

Hvor ofte forvarmer du når du skal:
a) en liten tur på butikken
b) svippe på trening
c) kjøre poden hit og dit
Osv osv

Og i hvert fall når a skjer kl 17, b 1830 og c 20. Og du i tillegg har vært på jobb uten lademulighet. Min erfaring etter å ha lånt Leaf noe tid er at til de formålene så blåser du i varmingen. Så kan du si at da kan du lade imellom. Men, hadde det ikke vært deilig å slippe for ca 6000?

Bare så ergelig å vente så lenge fordi de har ansatt en noldus til å lage varmepumpen...
Jeg forvarmer alltid når det er litt kaldt om kjøreturen ikke kommer alt for brått på (jeg har varmepumpe også). Vi kobler alltid bilen til laderen i garagen, så da koster det ikke noe fra batteriet å forvarme bortsett fra de første minuttene. Skal jeg ut å kjøre om 5 minutter starter jeg også opp forvarming med mobilen, da er det litt varme i kupeen og ikke minst : Ratet er varmt og godt å holde i. Denne forvarmingen er ikke for rekkevidden sin skyld da slike turer oftest er korte men for komforten, deilig med varm bil og varmt ratt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA