Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Ohm, fredag 20. juni 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

Gordon Retriever

Jeg ser at flere forhandlere antyder levering av e-Golf med varmepumpe i uke 45.

Dette virker som en litt optimistisk tolkning av eposten fra impotøren til forhandlerne, sendt 17. juni, og som jeg siterte litt fra noen innlegg opp på denne siden.

I denne statusoppdateringen meldes det at introbiler sendes ut i uke 26-40, fra uke 40 følger nye bestillinger. Produksjonskapasiteten for e-Golf i år skal også være "betydelig øket."

Varmepumpen er det verre med:

SitatFabrikken informerer også om utsettelse av produksjonen av e-Golf med varmepumpe. Basert på den nye informasjonen som vi nå har fått er det satt opp en foreløpig dato for kvalitetssjekk av biler med varmepumpe i uke 36, men det er stor usikkerhet knyttet til denne informasjonen. Vi vil derfor råde dere til å ta utgangspunkt i produksjonsstart fra uke 45 for biler med varmepumpe med risiko for ytterligere utsettelse.

Kunder som ønsker å fjerne varmepumpen kan gjøre dette uten å miste plassen sin i køen...

Avslutningsvis heter det bl.a. "Basert på denne informasjonen ber vi dere være realistisk overfor eksisterende og nye kunder."

Ohm

Har nå avbestilt varmepumpen. Ser at dette har blitt "hypet" mye opp, sikkert av både media og Leafentusiaster. Når det har gått 3-4 år fra nå, vil nok golfen være temmelig utdatert som elbil, både med og uten varmepumpe. Jeg har bare 18 km til jobb, med lademulighet og varm garasje. Da betyr det lite for meg. Verditap? Satser på at det blir til å leve med.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Kjell Leaf

Sitat fra: Ohm på mandag 23. juni 2014, klokken 12:05
Har nå avbestilt varmepumpen. Ser at dette har blitt "hypet" mye opp, sikkert av både media og Leafentusiaster. Når det har gått 3-4 år fra nå, vil nok golfen være temmelig utdatert som elbil, både med og uten varmepumpe. Jeg har bare 18 km til jobb, med lademulighet og varm garasje. Da betyr det lite for meg. Verditap? Satser på at det blir til å leve med.
Håper du ikke angrer da...
Selv vile jeg aldri valgt en bil uten varmepumpe,  den trekker utrolig lite strøm, også nå om sommeren når den brukes til air condition. Den er ikke hypet opp, og når det gjelder Leafentusaster er det her snakk om folk med erfaring på området.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. juni 2014, klokken 12:54
Selv vile jeg aldri valgt en bil uten varmepumpe,  den trekker utrolig lite strøm, også nå om sommeren når den brukes til air condition. Den er ikke hypet opp, og når det gjelder Leafentusaster er det her snakk om folk med erfaring på området.

AC funksjon og forbruk kan du gå ut ifra er det samme på bil med og uten varmepumpe...

Varmepumpe gir ekstrarekkevidde på de dagene det er kaldt, men ikke på de det er veldig kaldt. Trenger man ikke denne ekstra rekkevidden på middels kalde dager er det vel liten vits i å betale ekstra for et mer komplisert varmeapparat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjell Leaf

#19
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juni 2014, klokken 13:21
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. juni 2014, klokken 12:54
Selv vile jeg aldri valgt en bil uten varmepumpe,  den trekker utrolig lite strøm, også nå om sommeren når den brukes til air condition. Den er ikke hypet opp, og når det gjelder Leafentusaster er det her snakk om folk med erfaring på området.

AC funksjon og forbruk kan du gå ut ifra er det samme på bil med og uten varmepumpe...

Varmepumpe gir ekstrarekkevidde på de dagene det er kaldt, men ikke på de det er veldig kaldt. Trenger man ikke denne ekstra rekkevidden på middels kalde dager er det vel liten vits i å betale ekstra for et mer komplisert varmeapparat.
Hvorfor tror du at AC har samme forbruk med og uten varmepumpe ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. juni 2014, klokken 14:42
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juni 2014, klokken 13:21
AC funksjon og forbruk kan du gå ut ifra er det samme på bil med og uten varmepumpe...
Hvorfor tror du at AC har samme forbruk med og uten varmepumpe ?

Hvorfor skulle den ikke ha det? Det er samme teknologien. Om noe, bør ren AC ha lavere forbruk på kjøling enn en varmepumpe, da AC-systemet er skreddersydd kun for kjøling mens varmepumpa må håndtere begge deler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gordon Retriever


En varmepumpe beskrives ofte som et aircon-anlegg kjørt i revers.
Hvordan man så kan bruke en varmepumpe til å få lavere energiforbruk på et aircon-anlegg, ser jeg ikke helt for meg.

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juni 2014, klokken 13:21
å betale ekstra for et mer komplisert varmeapparat.

Her lurer jeg på om du har beskrevet det beste argumentet mot varmepumpe.

Varmepumper er forholdsvis avanserte oppvarmingsmedier, med begrenset levetid. Varmepumper i hus nyter godt av at de ofte står på hele fyringssesongen, evnt. med senking av temperatur om natten.
På den måten spares maskineriet for mange fullstendige oppvarmingsprosesser, noe man ikke kan regne med i en bil, der pumpen slås av etter hver biltur for så å starte på nytt igjen neste gang.

Kjell Leaf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juni 2014, klokken 15:21
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. juni 2014, klokken 14:42
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juni 2014, klokken 13:21
AC funksjon og forbruk kan du gå ut ifra er det samme på bil med og uten varmepumpe...
Hvorfor tror du at AC har samme forbruk med og uten varmepumpe ?

Hvorfor skulle den ikke ha det? Det er samme teknologien. Om noe, bør ren AC ha lavere forbruk på kjøling enn en varmepumpe, da AC-systemet er skreddersydd kun for kjøling mens varmepumpa må håndtere begge deler.
En god varmepumpe kan kjøle med 3 kw effekt ved å få tilført 1 kw, har en vanlig ac samme effekt ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. juni 2014, klokken 18:01
En god varmepumpe kan kjøle med 3 kw effekt ved å få tilført 1 kw, har en vanlig ac samme effekt ?

Ja.

Frikjølingsanlegget mitt hjemme gir forøvrig 4-5kW kjøleeffekt ved tilført 200W ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ohm

Varmepumpe og AC er nøyaktig det samme, en kompressor som kondenserer og fordamper et kjølemedium. På husmonterte varmepumper, som egentlig er AC, kan dette kjøres begge veier. Dvs at varmen/kulden kan komme ut på begge sider. Grunnen til at en AC bruker mindre energi, er at differansen mellom uteluft og inneluft er mindre. Dette kalles delta t. Si at det er 30 grader ute, så skal den kjøle til 20 grader. Dette krever mindre energi enn å varme fra minus 5 til 20 pluss.  Egentlig, så burde alle biler med AC ha samme funksjon som husvarmepumpene (prosessen snus). Dette er ikke tilfellet på biler, dessuten bruker man ofte et annet kjølemedium enn RA410 som er på husvarmepumpene. Er litt forundret over VW sine problemer med å levere noe vi etterspør og som er en meget enkelt og utprøvd teknologi.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Kjell Leaf

#25
Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juni 2014, klokken 18:19
Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. juni 2014, klokken 18:01
En god varmepumpe kan kjøle med 3 kw effekt ved å få tilført 1 kw, har en vanlig ac samme effekt ?

Ja.

Frikjølingsanlegget mitt hjemme gir forøvrig 4-5kW kjøleeffekt ved tilført 200W ;)
OK, du har rett om ac.
Men når det gjelder varmepumpens fordeler mener jeg at de er store, særlig i køkjøring eller om man blir sittende i bilen og vente, da kan man ha det godt og varmt uten å bruke noe strøm å snakke om (dersom man ser bort fra de kadeste dagene enkelte steder i landet). Her på vestlandet er varmepumpen fantastisk hele vinteren, og jeg ville aldri vært uten.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Ohm

Ser fordelen med varmepumpe på elbiler, den er helt udiskuterbar. Så hadde ikke leveringstiden blitt usikker og sannsynligvis et stykke inn i 2025, hadde jeg ventet. Men nå har jeg tatt en endelig avgjørelse på å kjøpe uten varmepumpe, og jeg satser på at jeg ikke angrer for mye på det til vinteren.

Har kjørt Leaf en vanlig arbeidsuke og rekkevidden på den holdt i massevis med mine 18 km til jobb. Den gikk ca 15 mil, brukte varmepumpe og AC aktivt og kjørte vanlig + 110++ på motorveier.   Likte leafen godt, god å kjøre og praktisk. Litt minus for radioen som har dårlig mottak og skifter mellom høy og lav lyd etter eget godtbefinnende. Og jeg ble heller ikke klok på varme/kjølesystemet. Følte at det ble for varmt før den slo over på AC, hadde den på auto. Mulig jeg ikke justerte dette riktig. Leafen jeg prøvde hadde alt utstyr som fås.; totalt inntrykk: fin bil, og jeg hadde kjøpt den hvis ikke golfen hadde kommet. Golf har en høyere WAF og er jo en veldig stilig bil.

Tenker at egolfen, leaf og trilingene er steinalderbiler om 3-4 år, både med og uten varmepumpe. Gleder meg i alle fall til min egolf kommer i august.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

jkirkebo

Sitat fra: Kjell Leaf på mandag 30. juni 2014, klokken 19:51
Men når det gjelder varmepumpens fordeler mener jeg at de er store, særlig i køkjøring eller om man blir sittende i bilen og vente, da kan man ha det godt og varmt uten å bruke noe strøm å snakke om (dersom man ser bort fra de kadeste dagene enkelte steder i landet). Her på vestlandet er varmepumpen fantastisk hele vinteren, og jeg ville aldri vært uten.

Ja, alt kommer jo an på bruken. For vår del ville det vært null poeng å bestille den om jeg skulle kjøpe ny Leaf eller e-Golf nå, siden den ville gått maks 50km pr. dag. Da kan jeg fyre alt jeg vil uten å tenke på rekkevidde. Dessuten kjører vi bortimot aldri i noen kø å snakke om ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Jeg har hatt mange dager hvor ca 1/3 av batterikapasiteten har gått til oppvarming. Spesielt dager hvor man kjører mange småærend om vinteren, og må varme bilen fra kald ofte.

Hvis 1/3 av kapasiteten går til varme, så betyr det at rekkevidde ville økt med 50% hvis ikke varmeapparatet ble brukt. Varmepumpe bruker fremdeles energi, så man får ikke 50% ekstra, men man får en god del.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Råde

Sitat fra: Rio på mandag 30. juni 2014, klokken 20:54
Jeg har hatt mange dager hvor ca 1/3 av batterikapasiteten har gått til oppvarming. Spesielt dager hvor man kjører mange småærend om vinteren, og må varme bilen fra kald ofte.

Et viktig poeng tror jeg. I Norge, i veldig store deler vil jeg tro, har vi temperaturer innenfor varmepumpens effektivitetsområde, enten det er vinter, høst/vår eller til og med sommer. Så kan det godt hende man ikke trenger den ekstra rekkevidden, men jeg tror magefølelsen er forskjellig om du har 40% av rekkevidden igjen på GOM'en eller om du har 20%.
e-Golf | X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA