Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Slakke i transmisjonen - skal det være slik eller er det noe galt?

Startet av Ohm, fredag 20. juni 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

Barskog

#105
Sitat fra: torjen6 på torsdag 23. oktober 2014, klokken 19:31
Har kjøpt Zoe, og her er varmepumpe standard frå dag 1, virker med det samme, med økt kjørelengde.
Og økt kjøreglede :)

Men nå var ikke dette en tråd om ZOE da, selv om jeg skjønner hva du mener..
2017 Grå Titanium Renault ZOE Intens ZE40 R90 - Hentet 31/5-17
2016 Sort Renault ZOE Intens R240 - Hentet 14/3-16
2014 Sort Renault ZOE Intens Q210 - Hentet 11/9-14
11kW Supercharge hjemmelader
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 10A (genrasjon1)
Zaptecs ZapCharger PORTABLE 16A (genrasjon2)
Sort lademugge fra noefuel.no (trekker 9,1A/gir DC Power 1,7 kW inn på batteriet)
Gul hyttelader fra Renault (trekker 9,6A/gir DC Power 1,8 kW inn på batteriet)
Begge siste målt 4. juli 2017

A8

Sitat fra: Råde på torsdag 23. oktober 2014, klokken 19:24
Varmepumpen surrer og går hele tiden, den. Med COP rundt 4 ved optimum. At man "først ser effekt av den etter 30 min kjøring" er bullsh.. Deler A8's synspunkt der.

Som jeg har sagt før: Hadde selgerne hatt like travelt med å snakke bort VP hvis den var tilgjengelig?

(PS! konspirasjonsteori er finfint:) )
:-)
Jeg kjenner ikke til hvor nevnte notat kommer fra, men føler meg ganske trygg på at det ikke kommer fra Tyskland. Samtidig så har det et VW-merke.

For meg så kan det virke som at VW har ønsket å utnytte også (det ganske lille) tapet som er i motor/drivverk ved å legge en sløyfe derfra til vp i tillegg til uteluft.  Hvorvidt andre produsenter har gjort det samme kjenner jeg ikke til, men dette kan være en medvirkende årsak til at det tilsynelatende er mer komplisert enn ventet å få en enkel ting som vp til å fungere som ønsket. VW var jo tross alt rimelig offensive når de i mars gikk ut med opptil 36% øket rekkevidde med vp.
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

stefse

Godt mulig det. En elektromotor har bare godt av å gå så kald som mulig, da blir motstanden i viklingene lavest og dermed hysteresen også lavere, som igjen betyr øket effektivitet, som igjen betyr mindre varmetap, hehe :-)

Å varmeveksle motoren med varmepumpa for å holde motoren på 0-10°C og kupéen varm er smart tenkt, men det er begrenset hvor mye varme en kan hente tross alt. En vil vel ikke at motoren skal danne kondens og ise som en annen fryseboks heller.
Det er endel ting å tenke på her, som i bilverden er å regne for nybrottsarbeid. Men jeg har fremdeles tillit til at Tyskerne fikser biffen til slutt, og dukker opp med en mer effektiv bil som konkurrentene vil ønske å kopiere.

Hva de Norske bilforhandlerne angår, hadde de ikke hatt vondt av litt god gammeldags ingeniørkompetanse, eller snarere en generell kompetanseheving. 8)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

A8

Sitat fra: stefse på torsdag 23. oktober 2014, klokken 21:36
Godt mulig det. En elektromotor har bare godt av å gå så kald som mulig, da blir motstanden i viklingene lavest og dermed hysteresen også lavere, som igjen betyr øket effektivitet, som igjen betyr mindre varmetap, hehe :-)

Å varmeveksle motoren med varmepumpa for å holde motoren på 0-10°C og kupéen varm er smart tenkt, men det er begrenset hvor mye varme en kan hente tross alt. En vil vel ikke at motoren skal danne kondens og ise som en annen fryseboks heller.
Det er endel ting å tenke på her, som i bilverden er å regne for nybrottsarbeid. Men jeg har fremdeles tillit til at Tyskerne fikser biffen til slutt, og dukker opp med en mer effektiv bil som konkurrentene vil ønske å kopiere.

Hva de Norske bilforhandlerne angår, hadde de ikke hatt vondt av litt god gammeldags ingeniørkompetanse, eller snarere en generell kompetanseheving. 8)

Kunne ikke vært mer enig i alle vurderinger! :)
varmepumpe-Golf bestilt 4. juli, levert 6. mars.

K S

Sitat fra: Råde på torsdag 23. oktober 2014, klokken 19:24
Varmepumpen surrer og går hele tiden, den. Med COP rundt 4 ved optimum. At man "først ser effekt av den etter 30 min kjøring" er bullsh.. Deler A8's synspunkt der.

Som jeg har sagt før: Hadde selgerne hatt like travelt med å snakke bort VP hvis den var tilgjengelig?

(PS! konspirasjonsteori er finfint:) )

Trillingene sitt varmeapparat er visstnok 5 kW....så det kan nok være mulig å forlenge rekkevidden med varmepumpe "litt"....spesielt ved småkjøring...uansett hva VW selgerne sier......

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA