Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kvalitetsmotor- Falco

Startet av dissern, torsdag 19. juni 2014, klokken 22:21

« forrige - neste »

dissern

Heisann,

Jeg oppdaget igår kveld at baklyset på høyre side er dødt. Bremselys og baklys sammen med nærlys er borte, mens blinklyset fungerer. Lys bak på venstre side og bilen ellers er helt ok. Jeg har lett etter den rette sikringen, men gitt opp (ikke så oversiktlig kart over sikringer for å si det slik). Er det noen som har vært borti dette?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

dissern

Jeg vet ikke om det har noen sammenheng, men jeg fikk idag også gult varsellys i dashbordet - "feil med el-bil komponent" iflg. instruksjonsboken. Det blir blir vel verksted nå..
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

smaug01

Er vel lysvarsel på disse så det skulle vel å stemme?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

dissern

Varsellys er det kanskje, men jeg trodde ikke det var dette varsellyset som ville komme opp:

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

TorC

Sitat fra: dissern på søndag 01. juni 2014, klokken 22:19
Varsellys er det kanskje, men jeg trodde ikke det var dette varsellyset som ville komme opp:



Har du sjekket i instruksjonsboken før du la ut dette emnet?

Siste varsellampe er vel om EV-system. Prøv å kople ut 12v batteri i ti minutter, og prøv igjen. (Ta gjerne av BEGGE polene, siden det MULIGENS er kondensatorer og solcelleanlegg som KAN lagre feilkoder).
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

dissern

Ja, jeg har sjekket instruksjonsboken  :-\

Mener du at du har funnet den fremgangsmåten i instruksjonsboken og at den kan få fart i baklyset igjen?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

TorC

Instruksjonsboken sier vel neppe noe om at EV-feilen har noe med baklyset å gjøre?

Dette er nok enten en ALVORLIG feil i DC/DC eller to feil som tilfeldigvis hendte samtidig. Har du garanti bør du levere den inn til leverandør. Hvis du ikke har garanti er det mange som kan hjelpe med tips.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

dissern

Gode greier, da blir det en tur til forhandler på garanti :)
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

jkirkebo

Sitat fra: dissern på søndag 01. juni 2014, klokken 16:11
Heisann,

Jeg oppdaget igår kveld at baklyset på høyre side er dødt. Bremselys og baklys sammen med nærlys er borte, mens blinklyset fungerer. Lys bak på venstre side og bilen ellers er helt ok. Jeg har lett etter den rette sikringen, men gitt opp (ikke så oversiktlig kart over sikringer for å si det slik). Er det noen som har vært borti dette?

Ja, en av parklyspærene mine røk og tok med seg sikringen. Da forsvant også det ene baklyset. Som deg fant jeg ikke sikringen, så forhandleren fikk jobben med å bytte. Betalte ingenting for det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjbu

Det er noe alvorlig galt med instruksjonsbøkene når vi ikke finner frem til sikringene lenger.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

dissern

Det var ikke bare det høyre baklyset som var dødt, også parklysene foran, samt DRL lysene og det oransje lille lyset i taket i bilen som lyser på midtkonsollen.

Løsning: til høyre for 12V batteriet er en sort boks som kalles IPDM på mynissanleaf.com. Dersom man løsner 4 stk. klemmer så kan man løfte av "lokket", det vil si at noen komponenter og flere sikringer sitter festet i dette lokket, altså opp/ned. Det er en del ledninger inn fra undersiden av boksen og de er relativt korte så det er en liten utfordring å vende på lokket og å komme til sikringene som er plassert der - genial løsning av Nissan, stor applaus til de for å tenke seg til å plassere sikringer i tilsammen 5 ulike punkter i bilen. Iallefall er det her flere sikringer som går på lys, hvorav sikring # F7 (10A) var synderen. Jeg byttet denne og alle lysene fungerer nå fint igjen.

Det gule varsellyset i dashbordet er der fortsatt - ja, jeg har prøvd å koble av 12V batteriet og denne stå avkoblet en stund uten at det hjalp.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA