Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gode og gratis parkeringsplasser i Oslo sentrum

Startet av Snorreholberg, torsdag 19. juni 2014, klokken 22:17

« forrige - neste »

Snorreholberg

#15
Da har jeg ladet bilen i natt - og sammenliknet strømmåleren i garasjen - men dataene i bilen.

Da jeg satte bilen på lading så var det 216 km igjen
Dagen etter så var bilen ladet opp slik at kjørelengden var på 361 km

Strømmåleren i garasjen viser at bilen er ladet opp med: 30,6 kWt
Bilen har logget at det er fylt på 28 kWt

Dette betyr at ca. 9,1 prosent av strømmen har "forsvunnet" under ladingen (sikkert til varmetap ?). Dette er godkjent - og gjør at jeg konkluderer at det ikke er strømmåleren som er problemet.

Greit å dobbeltsjekke dette - så gjorde også regnestykket på måten som jkirkebo anbefalte:

361 km - 216 km = 145 km (antall km som er ladet opp over natten).

145 km x 0,19 = 27,55 kWh (dette stemmer bra med 28 kWh som bilen oppgir).

27,55 kWh x 1,13 = 31,07 kWh (ikke langt unna det stømmåleren i garasjen viser: 30,6 kWh).

Av ren nysgjerrighet jKirkebo: kan du fortelle meg litt mer om hvor du har fått tallene 0,19 og 13 % fra ?

Uansett så viser dette at strømmåleren min i garasjen er riktig.

Jeg har sett på snittforbruket på bilen totalt (i løpet av den tiden jeg har hatt bilen) - og den viser at bilen min har brukt eksakt 2,38 kWt pr mil ifølge loggen i Teslaen (litt mer enn det som jeg oppga i starten av denne tråden). Strømmåleren min i garasjen viser at bilen har brukt 3,2 kWt pr mil. Dersom jeg trekker fra 9,1 prosent i tap under ladingen - så er fremdeles strømforbruket ca. 26 prosent mer enn det som en kan lese av som forbruk på disaplayet i Teslaen (da blir forbruket på ca. 2,93 kWh pr mil). Det er noe muffins her - som jeg ikke helt klarer å forklare.

Det jeg kjenner jeg savner nå - er en logg i Teslaen som viser eksakt hvor mange kWt Teslaen har blitt "matet" med siden vi mottok den. Det kan virke som om forbruket som Teslaen viser i dag i loggen (kWt/km) - ligger ganske mye under det som er faktisk strømforbruk.

petersv

Vet ikke om du så svaret mitt, men jeg har iallefall andre tall.

Har strømsparing slått på, har du det?

cairnz

Sitat fra: Snorreholberg på mandag 02. juni 2014, klokken 10:29


145 km x 0,19 = 27,55 kWh (dette stemmer bra med 28 kWh som bilen oppgir).

27,55 kWh x 1,13 = 31,07 kWh (ikke langt unna det stømmåleren i garasjen viser: 30,6 kWh).

Av ren nysgjerrighet jKirkebo: kan du fortelle meg litt mer om hvor du har fått tallene 0,19 og 13 % fra ?

Uansett så viser dette at strømmåleren min i garasjen er riktig.



0,19 er tallet man bruker for å konvertere antall typical km til antall kWh. Typical range er 190Wh/km, eller 0,19kWh/km. Dermed tar man antall km man har ladet, og ganger med 0,19 og får antall kWh som er gått til batteriet.

13% er "ladetapet" som går bort i ladere og diverse. Dette tapet avhenger litt av ladestyrke, så hvis du lader med flere ampere er tapet litt mindre, det er vel i området 9-13% avhengig av ladestyrke. Derfor: antall kWh puttet på bilen, ganger med 1,13 (legg på 13%) og man burde ha cirka målestand-måling. I ditt tilfelle ville jeg tatt antall kWh målt og delt på antall kWh som var gått til bilen, og da burde du ha det faktiske ladetapet for den ladingen du utførte. (som blir 11,1%)
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på mandag 02. juni 2014, klokken 10:34
Har strømsparing slått på, har du det?
Om bilen hans har stått stille ca 12 timer er tapet med energy save påslått ca 2tkm. Med energy save avslått ca 6tkm. Dvs. han sitter igjen med 145tkm ekstra på batteriet, men har antakelig fylt 147-151 når bilens standbyforbruk er medregnet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Så tapstallet på 13% inkluderer tap av strøm i bilen? Reelt tap pga lading er jo da i så fall en god del lavere, og med tallene fra OP lander det uansett på under 10%.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Brosme

Sitat fra: cairnz på mandag 02. juni 2014, klokken 10:37
Sitat fra: Snorreholberg på mandag 02. juni 2014, klokken 10:29


145 km x 0,19 = 27,55 kWh (dette stemmer bra med 28 kWh som bilen oppgir).

27,55 kWh x 1,13 = 31,07 kWh (ikke langt unna det stømmåleren i garasjen viser: 30,6 kWh).

Av ren nysgjerrighet jKirkebo: kan du fortelle meg litt mer om hvor du har fått tallene 0,19 og 13 % fra ?

Uansett så viser dette at strømmåleren min i garasjen er riktig.



0,19 er tallet man bruker for å konvertere antall typical km til antall kWh. Typical range er 190Wh/km, eller 0,19kWh/km. Dermed tar man antall km man har ladet, og ganger med 0,19 og får antall kWh som er gått til batteriet.

13% er "ladetapet" som går bort i ladere og diverse. Dette tapet avhenger litt av ladestyrke, så hvis du lader med flere ampere er tapet litt mindre, det er vel i området 9-13% avhengig av ladestyrke. Derfor: antall kWh puttet på bilen, ganger med 1,13 (legg på 13%) og man burde ha cirka målestand-måling. I ditt tilfelle ville jeg tatt antall kWh målt og delt på antall kWh som var gått til bilen, og da burde du ha det faktiske ladetapet for den ladingen du utførte. (som blir 11,1%)

Så det du sier her er at det er mindre tap å lade med 16A enn 10A? Jeg har 400v 3f og lader normalt på 10A (7kw). Tenkte at det ble mer varmetap om jeg lader med 16A (11kw). Tenker jeg feil her da?
P85 | Grå | 21''Grå | Alt utstyr utenom +|Bekreftet 22.10.13|Bygges 30.01.14|Ønsket 03.2014|Est 03-04.14

jkirkebo

Sitat fra: Brosme på mandag 02. juni 2014, klokken 19:55
Så det du sier her er at det er mindre tap å lade med 16A enn 10A? Jeg har 400v 3f og lader normalt på 10A (7kw). Tenkte at det ble mer varmetap om jeg lader med 16A (11kw). Tenker jeg feil her da?

Ja, gitt normale utetemperaturer slik at bilen ikke må starte kjøling av batteriet. Det er nemlig en grunnlast på noen hundre watt ved lading, til å drive vannpumper og slikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA