Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Gode og gratis parkeringsplasser i Oslo sentrum

Startet av Snorreholberg, torsdag 19. juni 2014, klokken 22:17

« forrige - neste »

Snorreholberg

Jeg har montert egen strøm-måler i garasjen - som bare måler strømforbruket til Tesla'en. Jeg har nå kjørt 726 mil - og har igjen ca. 30 mil på "tanken". Strøm-måleren viser at jeg har brukt 2180 kWt. Dette betyr at Tesla'en så langt har brukt ca. 3,2 kw pr mil.

Stort sett når jeg ser på loggen på bilen som viser strømforbruk de siste 5 milene - så ligger jeg ca. på 2 kWt pr mil.

Det er altså ikke helt likhet mellom loggen i bilen - og det strømforbruket som strøm-måleren i garasjen min viser.

Noen andre som har tilsvarende erfaring ? Er ett snitt på litt over 3 kWt pr mil - noe som er normalt strømforbruk på Tesla'en ?

OddB

Det spørs hvor mye forvarming /kjøling av kupeen du bruker strømmen til. Og hvor mye som trengs til varming av batteriet når det er kaldt. I tillegg har du jo tap i selve ladeprosessen.
Satte AC på full kjølig av kupeen i ettermiddag og den trakk 5 kW.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Snorreholberg

Jeg har aldri forvarmet bilen (fikk den i mars/april i år) - og jeg har bare brukt AC ved ett par anledninger (har soltak). Strømforbruket er derfor tilknyttet kjøringen - og oppvarming av batteri (som skjer når du setter igang bilen).

cairnz

bilen viser bare forbruk under faktisk kjøring. ikke at det burde forklare den store forskjellen.
har du noe trafo/ladestasjon eller bare koblet rett på stikk? sikker på at det ikke er annet på kursen som den også måler? sjekket med å ikke ha bil tilkoblet over 24 timer og se om den måler noe forbruk?
Elbilist

Snorreholberg

#4
Jeg har montert en egen måler i sikringsskapet - og ut fra denne måleren så går det en ti kvadrat ledning - som går til kontakten som jeg har festet i veggen. Det er en kurs på 400 V 32 Ampere. Siden Teslaen tar 400 V 16 Ampere - så har jeg en omformer rett etter kontakten - som jeg plugger den røde Tesla-kabelen i. Kan aldri tenke meg at omformeren forbruker noe strøm.

Når ikke bilen er tilkoblet - så viser strøm-måleren null forbruk. Det er 100 prosent sikkert at det ikke er noen andre ting som er tilknyttet denne kursen - siden jeg hadde en elektriker hos meg også - som la opp denne kursen for meg.

Det som er interessant her - er om det er andre her på forumet som har full kontroll på hvor mange kWt de har ladet Teslaen med - og hvor langt de har kjørt. For da kunne vi ha lagd ett snitt på hvor mye det faktiske strømforbruket er på en Tesla pr mil.

RaBalder

Sitat fra: Snorreholberg på søndag 01. juni 2014, klokken 17:10
.... så har jeg en omformer rett etter kontakten ....

Kan du utdype dette med "omformer"?

Strømforbruk i veggen skal ikke være 50% høyere enn forbruk vist i bilen....

Lanber

En omformer bruker pr definisjon strøm. Det er ikke noe som heter 100% effektivitet.
Laderen i bilen er også en omformer, den har virkningsgrad rundt 90%

Sulle

Han mener nok overgang. Det trengs ingen omformer for endre fra 32A til 16A når spenningen ikke endres. En 16A sikring kan derimot være på sin plass.
Model 3 LR 2019
Model S 75D 2017
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland

Snorreholberg

Beklager - en overgang er mer riktig ord. Eller en byggsentral:

http://www.nettlageret.no/productdetails.php?product=354

Denne kan ikke være årsaken til at det går mye strøm til å lade Teslaen.

sn0le

Hvis du lader bilen en gang, hva viser bilen vs måler om hva som er fylt på?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

noto

Må vel være feil på strømmåleren da..

Snorreholberg

Tvilsomt at det er noe galt med strøm-måleren - for kjøpte en kvalitetsmåler til over 5000,- kroner (få alternativer på målere når en har 400 V 32 Ampere). Skal sjekke det for sikkerhetsskyld - når jeg får strømregningen.

Skal lade bilen en gang - og se på bilens måler vs strømmåler.

Men har en mistanke her om at strømforbruket på Teslaen er mer en jeg i utgangspunktet trodde.

jkirkebo

Sitat fra: Snorreholberg på søndag 01. juni 2014, klokken 18:33
Tvilsomt at det er noe galt med strøm-måleren - for kjøpte en kvalitetsmåler til over 5000,- kroner (få alternativer på målere når en har 400 V 32 Ampere). Skal sjekke det for sikkerhetsskyld - når jeg får strømregningen.

Skal lade bilen en gang - og se på bilens måler vs strømmåler.

Gjør det. Dvs. se hvor mange typical kilometer du lader opp. Lader du f.eks opp fra 124km til 354km har du ladet 230km typical. Gang med 0,19 så får du antall kWh inn på batteriet, i dette tilfellet 43,7kWh. Sammenlign med forbruket på måleren sin, det bør være rundt 13% høyere (i dette tilfellet 49,4kWh).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

rene

Evt bare sette display til å vise hvor "Energy", slik at man får opp akkurat hvor mange kWh man har fylt på?

petersv

Sitat fra: Snorreholberg på søndag 01. juni 2014, klokken 15:59
Jeg har montert egen strøm-måler i garasjen - som bare måler strømforbruket til Tesla'en. Jeg har nå kjørt 726 mil - og har igjen ca. 30 mil på "tanken". Strøm-måleren viser at jeg har brukt 2180 kWt. Dette betyr at Tesla'en så langt har brukt ca. 3,2 kw pr mil.

Stort sett når jeg ser på loggen på bilen som viser strømforbruk de siste 5 milene - så ligger jeg ca. på 2 kWt pr mil.

Det er altså ikke helt likhet mellom loggen i bilen - og det strømforbruket som strøm-måleren i garasjen min viser.

Noen andre som har tilsvarende erfaring ? Er ett snitt på litt over 3 kWt pr mil - noe som er normalt strømforbruk på Tesla'en ?

Virker som om det er noe muffins ja. Jeg har måøer og min står på 2200kWh på drøye 9000km kjørt. Lader så og si kun hjemme.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA