Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Statusoversikt - regneark

Startet av Farmer, torsdag 19. juni 2014, klokken 10:15

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Jafo på onsdag 04. juni 2014, klokken 09:14
Hvis en mener at batteripakka er eneste "verdisettende" på en elbil, hva da med et fosil produkt?
Etter en 100k km, så har du masse som kan ryke, og garantert en total repkost som langt overstiger en ny batteripakke: dyser, turbo, girkasse eller komplett motor?
Ut i fra din ide om repkost vs bilkost burde jo alle biler være "gratis" etter 5 år???

Som tomrh skriver, prisen på en bil er hva en kjøper vil betale vs hva en selger vil ha. Har ingen som helst følelse av at bilene på finn er "hyllevarmere", det er en jevn omsetning. Det tyder på at reell pris trolig er i nærheten av annonsert pris.

En 5 år gammel fosil bil har jo gjerne tapt seg 60-70% Veldig sjeldent motor ryker på en bil i dag, det er registerreim til 6-9000,- som er det avskrekkende folk hører om ved kjøpt av bruktbil som nærmer seg 100.000km Andre slitedeler som må byttes finnes også på elbilene. Det er jo ikke noe bedre enn at en selger får prakka på bilen sin til en fantasipris, taperen blir jo de som kjøper bilen når batteriet slutter å virke etter kort tid. Folk må jo gjerne kaste bort 100.000 eller mer på en snart 3 år gammel importert bil sikkert uten noen som helst garanti, blir jo en dyrekjøpt erfaring men som sagt det er ikke straffbart å være dum.

Øyvind.h

Registerreim er rimelig ift. turbo. Den røk på en Golf jeg hadde når den hadde gått ca 110.000km.
Måtte samtidig bytte katalysator pga olje som sprutet ut i eksosen.
Prisen var rundt 25-30K totalt. Regreim, oljeservice osv kommer naturligvis i tillegg :)

For øvrig ganske drøyt å bastant hevde at å kjøpe en 3 år gammel importert bil blir en dyrekjøpt erfaring, og at man er dum om man gjør det? Alle biler er importert (ingen er produsert i Norge), og alle mister garantien før eller senere. Erfaringene jeg leser tyder på at batteriene i moderne elbiler holder seg svært godt, og de ryker i all hovedsak ikke før en stund etter at garantien uansett har utløpt. Helt likegyldig om bilen er norsksolgt eller svensksolgt om batteriet ryker etter 7-8 år :D

Men en ting er jeg ganske sikker på - når batteriene begynner å bli veldig slitne og ustabile er det lite restverdi i en elbil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Jafo

Sitat fra: pwb på onsdag 04. juni 2014, klokken 09:27
...
En 5 år gammel fosil bil har jo gjerne tapt seg 60-70% Veldig sjeldent motor ryker på en bil i dag
...
Ser ut som 15.000 annonser på finn.no er uenig med deg der:
http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=%22ny%20motor%22&sort=9
Sjekket bare første side med annonser og der var det mange med notert kmstand i nærheten av 100k km

emil

Sitat fra: Jafo på onsdag 04. juni 2014, klokken 09:57
Sitat fra: pwb på onsdag 04. juni 2014, klokken 09:27
...
En 5 år gammel fosil bil har jo gjerne tapt seg 60-70% Veldig sjeldent motor ryker på en bil i dag
...
Ser ut som 15.000 annonser på finn.no er uenig med deg der:
http://www.finn.no/finn/car/used/result?keyword=%22ny%20motor%22&sort=9
Sjekket bare første side med annonser og der var det mange med notert kmstand i nærheten av 100k km

Ser at det går igjen mye tysk på den listen, og særlig de såkalte "premium" bilene... Om det har med dårlig byggekvalitet, kjørestil eller andre ting å gjøre aner jeg ikke.

Jafo

Hehe, er vel bare at naboen aldri forteller at han har byttet motor på sin dyre flotte bil :)
Nå skal det vel også sies at mange av de annonsene opererer med kmstand på byttemotoren, og at bilen gjerne har gått langt mer...

emil

Jeg gikk for 8 år siden til anskaffelse av en CR-V som hadde kjørt 145.000km, godt over den anbefalte grensa på 100.000km. Ingen problemer eller annet enn vanlige slitedeler byttet opp til 330.000km. Den trenger litt spesialbehandlig for å kunne kjøres nå, men har passert 360.000km og har vært et veldig billig bilhold selv om den problemfritt bruker en liter på mila.

Jafo

joda selvsagt er det ikke så at alle biler trenger ny motor, det var kun en kommentar til "Veldig sjeldent motor ryker på en bil i dag", når hver 4. bil til salgs på finn.no benytter ordkombinasjonen "ny motor" i annonseteksten...

Jeg kjører 20.000+ km pr år, og har enda ikke byttet motor på en bil som er yngre enn 20 år gammel.
Noen turboer, og girkasser har jeg riktignok byttet, men alle "fosil"-bilene jeg har hatt har kostet meg mer enn det Mjauen gjør, både i drift og vedlikehold.

Edit, for å få tråden tilbake på sporet:
Med tanke på hva 2011 Mjau'en kostet som ny i forhold til hva den tydeligvis faktisk koster for importøren (ref dagens pris) har Mitsubishi Norge hatt en god avanse på bilene som ble solgt i 2011/12.

emil

Sitat fra: Jafo på onsdag 04. juni 2014, klokken 11:53
Edit, for å få tråden tilbake på sporet:
Med tanke på hva 2011 Mjau'en kostet som ny i forhold til hva den tydeligvis faktisk koster for importøren (ref dagens pris) har Mitsubishi Norge hatt en god avanse på bilene som ble solgt i 2011/12.

De priser bilen etter hva markedet er villig til å betale og hva konkurrentene koster. Men det er jo ikke bare den direkte produksjonsprisen på bilen som skal dekkes, alle millionene til utvikling må jo også komme inn via salg av bilen. Er vel blitt sagt at Smart (fossilutgave) har kostet så mye i utvikling at de aldri vil tjene noe på den og om Mitsubishi noen gang vil tjene penger totalt sett på salg av trilling er det vel bare de selv som har en formening om.

tomrh

Det er en ting bruktmarkedet ikke verdsetter med elbiler, og det er verdien av selve batteriene! Det er mange anvendelser av brukte elbilbatterier. Jeg for min del gleder meg litt til den dagen mjauens dager er talte, da skal jeg skru ut batteriet og ha på hytta! Man må i dag betale typisk 100.000 kroner for en tilsvarende solcellepakke m/batteri og inverter som gir nettspenning på strømløs hytte, det er da 12V pakker med X antall AGM-batterier på tilsammen 1000 - 2000 Ah. Og batteriene utgjør størstedelen av kostnaden. Trillingpakken vil yte tilsvarende men bare ta halvparten så mye plass. Det er faktisk et kupp å kjøpe en brukt 2011 C-Zero til 100.000 ene og alene av denne grunnen!

Man kan f.eks. også bruke batteriet til å lage egen hurtigladestasjon i garasjen. Eller bygge inn i campingvogna og aldri mer betale strøm på campingplasser. :)

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på torsdag 05. juni 2014, klokken 12:50
Det er en ting bruktmarkedet ikke verdsetter med elbiler, og det er verdien av selve batteriene! Det er mange anvendelser av brukte elbilbatterier. Jeg for min del gleder meg litt til den dagen mjauens dager er talte, da skal jeg skru ut batteriet og ha på hytta! Man må i dag betale typisk 100.000 kroner for en tilsvarende solcellepakke m/batteri og inverter som gir nettspenning på strømløs hytte, det er da 12V pakker med X antall AGM-batterier på tilsammen 1000 - 2000 Ah. Og batteriene utgjør størstedelen av kostnaden. Trillingpakken vil yte tilsvarende men bare ta halvparten så mye plass. Det er faktisk et kupp å kjøpe en brukt 2011 C-Zero til 100.000 ene og alene av denne grunnen!

Et annet alternativ er Winston/Sinopoly LiFePO4. 4 stk. 1000Ah i serie ganger to i parallell gir 12,8V/2000A eller 25,6kWh hvorav man maks bør utnytte ca. 20kWh. Pris rundt €1.10 per Ah, eller €8800 for pakka. Rundt 90k med moms og frakt tenker jeg, i tillegg kommer BMS. Satser på at prisene faller litt fremover på disse, kunne tenkt meg en slik på hytte i løpet av noen år.

Men først blir det dual axis tracker med 8x235W paneler der :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA